Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Nonniin. Hiukan reilu tunti siinä meni. Hyvin on johtosarjat pakattu. Sitä minä en tässä(kään) vaunussa käsitä, miksi lähes joka hiivatin johtoon on pitänyt keksiä omanlaisensa liitin ja liittimeen erilainen tapa avata. Ei ole ketju poikki. Sitä minä uumoilinkin, kun kerran polttoainepaineet nousivat tuon diagnostiikan mukaan siihen 7000 kPa:iin ja korkeapainepumppu on nokkakepin päässä. Mutta sen sijaan se ketju tuntuu ihan älyttömän löysältä. Pyörittää kyllä nokkia ja nostimet näyttävät olevan rullatyyppiä, ihan siistit ja toimivat. Mutta tuon ketjun kanssa askarteluun näyttää olevan tilaa ja rakoa vähemmän kuin sillä kuuluisalla gynekologilla, joka maalasi kaverin eteisen postiluukusta käsin kun ei muistanut hakea avaimia... Onko täällä foorumilla ketään, joka olisi vaihtanut ko. koneen ketjun? Onko mitään saumaa tehdä sitä nostamatta konetta? Ja jos se on hypännyt niinkuin nyt näyttää, miksi puristuspaineet on nolla? Niin tietysti... se on hypännyt niin monta pykälää, että imu ja pako on yhtäaikaa auki... :no:
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei ne katkee ku harvoin. Yleensä venyy liikaa ja kitistimet ja laahaimet kuluu. Sitten ajoitus pääsee hyppäämään.

Tämä ko. moottori on susipaska. Ameriikan tinavalua joka on suunniteltu kertakäyttöiseksi max 100tkm.
Ja kohta tänne rynnii muutama puolustaja. No tosiasiaa se ei muuta.
Jos ketjuna olisi edes kunnon kettinki tuon kopiokoneversion sijaan, olisi tämä motti ihan ok.

Ketjun vaihto ei oo mikään älytön homma. Mahtuu ihan ok vaihtaan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niin ja kun jako hyppää, tuloksena on 99% tapauksissa tuho venttiileissä. Eli suurin osa vääntyy.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

"Niin ja kun jako hyppää, tuloksena on 99% tapauksissa tuho venttiileissä"
Tässäpä tulikin jo se minun seuraava kysymykseni. Onko tosiaan näin? Pystyykö tätä arvioimaan mistään ottamatta kantta irti?
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jos puristuksia ei ole on venttiilit koukussa
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Nyt pitäs kattoa ajoitusmerkki hihnapyörästä tai purkaa jakopään koppa ja katsoa sieltä.

Google Z22YH timing
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja pepper »

Jos ei ole puristuksia niin venttiilit sielä on solmussa...
Voihan siihen ohivuoto mittauksen tehdä mutta turhaa se on.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Joko se liimaventtiili oli poissuljettu, puristuksen kaikkoamisen aiheuttaa sekin ...
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Nyt tulee pieni tauko näihin päivityksiin. Kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita, olen saanut monta arvokasta tietoa täältä. Seuraavaksi ehdin koneen pariin ensiviikon puolivälissä ja silloin tutkin, kuinka monta pykälää se ketju on pielessä. Jos se on vain hampaan tai enintään pari, yritän korjausta jakoketjun+hilppeiden vaihdolla. Jos taas se on enemmän, kansi auki ja tulee venttiiliremontti. Lisäksi ajattelin vielä yrittää kuvata tulpan aukosta ainakin mäntien lakea... jos sieltä käsin näkyisi jotain. Katsotaan onnistuuko. Kiitos tosiaan kaikille, hyvä foorumi, hyviä tyyppejä. Terv. GM-äijä Kangasalta
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

shamrock kirjoitti: 24 Helmi 2018, 20:51 Joko se liimaventtiili oli poissuljettu, puristuksen kaikkoamisen aiheuttaa sekin ...
Kyllä se lämpimässä tallissa olis lie irronnut.

Mut onko noita ees vaivannu liimavena? Sehän johtuu nykybensan tarttumisesta venttiilinvarteen ja ohjuriin. Tuo kun on suoraruisku niin ...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja astra93 »

Rookeri kirjoitti: 24 Helmi 2018, 22:19 Jos se on tallissa nii laita roikanpäähä lämmitykseen ja koita uusiks käynnistää.
Eihän moottorin lämmittäminen tuo puristuksia takaisin? Threadin luettuani (kuljettajan kommentit ja puristuksien häviäminen) tulin itsekin siihen tulokseen, että siellä on jako hypännyt ja venttiilit muistuttaa numeroa 8. Hommaa jostain ensin sellai kamera millä näkee sinne sylinteriin (nimeä en muista) ja jos näkyy venttiilin jälkiä vähänkään mäntien päällä, niin toivotan onnea kansiremonttiin.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Muutama tapaus on muistaakseni foorumilla ollut Z22SE - koneen liimaventtiiliongelmia. Z22YH - koneen kohdalla en muista moista. Mahdollista se kuitenkin on. Jos venttiilinvarren tiivistekumit vuotavat hieman ja ajomatka markettiin on lyhyt , eikä kone ole kunnolla lämmennyt , kun on sammutettu, on varsin otollinen olosuhde liimaventtiilille. Kuten Rookeri kirjoittaa, kannattaa tuo asia vielä tarkistaa ennen kannen avaamista.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Nyt ku venakopla on pois nii vois koputella venttiilejä. Näin liimavenat varmasi nytkähtäs irti.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1048
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Näkeehän ketjun hyppimisen vertaamalla ajoitusmerkkejä ajoituskuvaan, otapa kuva niistä niin näkee onko mäntä/venat voineet ottaa hittiä. Nostimetkin jää löysälle, kun venat jää jumiin. Luultavasti kiristin on antanut periksi, kun kerran ketjukin löysällä.
Vastaa Viestiin