Tapahtui seuraavaa:
Ajelin Zafiralla (vm.-03, 2.2 autom.) ehkä n. 3l vajailla öljyillä ja pian pihasta lähtemisen jälkeen (ehkä 200m ajon jälkeen) kone menetti tehonsa ja ikäänkuin sammui vauhdissa (esim. jarrujen tehostus hävisi, kaasu ei vaikuttanut mitään ja auto oli kuin sammunut), mutta kone oli kuitenkin käynnissä.
Sammutin auton, jona jälkeen se ei enää lähtenyt käyntiin. Pyörittää, muttei käynnisty.
Mitä ajattelette? Jos kone on sökö, miten tuota asiaa saisi "varmistettua" tuossa kotipihassa?
Voin hyvin ymmärtää, jos kone ei kestä noin vähäisillä öljyillä ajoa, mutta pari asiaa tässä kuitenkin askarruttaa, nimittäin:
- Olin ajanut vähemmilläkin öljyillä koneen kuitenkaan hajoamatta
- Öljynpaineen merkkivalo ei koskaan syttynyt
Pitäisikö siis olettaa että tuo on sökö vai herääkö jollain jotain vinkkiä, mitä voisi vielä testailla, ennenkuin romuttamon auto saapuu?
Ympyrä ja nuoli... ooppeli hajosi ja vinkkejä kaivataan
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13465
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Ympyrä ja nuoli... ooppeli hajosi ja vinkkejä kaivataan
Lue vikakoodit ja tarkista jako ennen kuin romutat
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Ympyrä ja nuoli... ooppeli hajosi ja vinkkejä kaivataan
Ja tarkista puristukset. Ehkä jaon tarkistamista helpompi konsti.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Ympyrä ja nuoli... ooppeli hajosi ja vinkkejä kaivataan
Ympyrä ja nuoli on volvo. Ketjunkiristin kun toimii öljynpaineella ja jos vajailla öljyillä ajettu niin oletettavasti kiristimelle ei täyttä tai siis vaadittavaa öljynpainetta ja ketju päässy vähän löysäksi ja jako hypännyt. Sen tarkistaa ensin niin on paljon viisaampi sen tarkistamisen jälkeen.
Re: Ympyrä ja nuoli... ooppeli hajosi ja vinkkejä kaivataan
B-vectrassa 1.6 koneella joka söi sairaasti öljyä oli ainakin semmoista, että vähillä öljyillä alkoi venttiilinnostimet kilkuttaan, juurikin tuosta samasta syystä kuin tuo ketjunkiristinkin?
Öljyn tilapäinen vähyys -- hörppäsi öljypumpun kautta ilmaa -- ilma meni venttiilinnostimiin -- kilkatikalkati. Lisää öljyä ja homma pelasi taas. Käyntiin se kyllä aina lähti silti.
Aivan hyvä selitys, että nokkaketju löystyy -- ellei siellä ole sellaista mekanismia joka estää kiristimen löystymisen paineen kadotessa. Sellaisen muistelen nähneeni jo Aataminaikuisessa Opel Kadetissa tai jossain, jossa oli vieläpä sylinteriryhmässä nokka-akseli.
Tästä 2.2 koneesta en todellakaan sitten tiedä omalla näppituntumalla mitään, että saa vapasti vastata haukuin, mutta onko Opel todella säästänyt tuossa kohdassa ja jättänyt varmistamatta noin todennäköisen vikatilanteen kuin tilapäinen öljypumpun ilman hörppäys, jolla sitten pahimmilleen pistää koko koneen solmuun?
Öljyn tilapäinen vähyys -- hörppäsi öljypumpun kautta ilmaa -- ilma meni venttiilinnostimiin -- kilkatikalkati. Lisää öljyä ja homma pelasi taas. Käyntiin se kyllä aina lähti silti.
Aivan hyvä selitys, että nokkaketju löystyy -- ellei siellä ole sellaista mekanismia joka estää kiristimen löystymisen paineen kadotessa. Sellaisen muistelen nähneeni jo Aataminaikuisessa Opel Kadetissa tai jossain, jossa oli vieläpä sylinteriryhmässä nokka-akseli.
Tästä 2.2 koneesta en todellakaan sitten tiedä omalla näppituntumalla mitään, että saa vapasti vastata haukuin, mutta onko Opel todella säästänyt tuossa kohdassa ja jättänyt varmistamatta noin todennäköisen vikatilanteen kuin tilapäinen öljypumpun ilman hörppäys, jolla sitten pahimmilleen pistää koko koneen solmuun?
Re: Ympyrä ja nuoli... ooppeli hajosi ja vinkkejä kaivataan
On mekanismi joka estää täyden löystymisen.
Öljypaineenvalo ei ole oljynlisäysvalo.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ