Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja HjJO »

2012 vuosimallin Insignia 20DTH, jolla on pian vuosihuolto.

Huolto-ohjelmassa on mm.
- kohta 9+ moniurahihnan vaihto 6 vuoden/150.000 km:n välein
- kohta 9+ vesipumpun/ohjaustehostimen pumpun hihnakäytön moniurahihnan vaihto 6 vuoden/120.000 km:n välein
mallisarjasarakkeessa maininta: hydraulisella ohjaustehostimen pumpulla varustetut autot
Huolto-ohjelman lopussa on merkintä + Lisätyöt

Ymmärtänen huolto-ohjelmaa väärin.
Pitänee olla vain toinen hihnan vaihto. Kaiketi tuo jäljempi.

Kuinka suuritöinen, aikaavievä hihnanvaihto on?
Onko tuo vaihto ehdottomasti tehtävä; liittyykö + Lisätyöt-maininta tähän, mahd. harkinnan mukaan
Autolla on ajokilometrejä vähän päälle 30000km. Kuusi vuottahan tuo on kyllä ollut jo käytössä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Siis sulla on vain 30tkm ajettu diesel auto?!

Moniurahihna ei itsessään maksa kummempia. Parikymppiä. Vaihto aikaa hatusta tunti, alle jos ei tarvi moottorinkorvaa irroittaa tai vastaavaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja HjJO »

Kiitos vastauksesta.

Niinpähän tuo on, kun sitäkin piti kokeilla.
Taitaa mennä bensa-auton vaihtoon.
Voisi lopettaa "dieselveron" maksamisen.
Eipähän ole tullutkaan maata kierrettyä ja kauempana kulettua.

Pitää käydä Motonetistä hankkimassa huoltoon mukaan tarvikkeita, moniurahihnankin osannen ostaa.
Näkeepähän sen hihnanvaihdon huollossa, on ollut tapana olla paikan päällä.
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja HjJO »

Voisitteko ottaa kantaa alotuskysymyksessäni mainitsemaani huolto-ohjelmaan.
Sen mukaan olisi vaihdettava 6v /150000km:
- vesipumpun/ohjaustehostimen pumpun moniurahihna ja
- hammashihna ja kiristysrulla

Tuntuu aika tarpeettomalta, kun autolla on ajettu vähän yli 30000 km, mutta sen käyttöönotosta on kulunut kuusi vuotta.
Jättääkö merkkihuolto huoltokirjaan leiman lyömättä, jos en teetä em. toimenpiteitä nyt.
Voisiko pelkästään aika syödä nuo osat vaihtokuntoon.
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

Ei niissä se aika vuosina ole turhaan mainittu/merkattu. Jos vaihtoväli on 6v/120tkm niin se on nyt vaihdettava, toki voit olla vaihtamattakin ja laittaa koko koneen uusiin sit ku se katkee. Joka tapahtuu ennemmin tai myöhemmin, your call
Insignia Hatchback A20DTE
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja Masi »

HjJO kirjoitti: 16 Helmi 2018, 17:32 Voisitteko ottaa kantaa alotuskysymyksessäni mainitsemaani huolto-ohjelmaan.
Sen mukaan olisi vaihdettava 6v /150000km:
- vesipumpun/ohjaustehostimen pumpun moniurahihna ja
- hammashihna ja kiristysrulla

Tuntuu aika tarpeettomalta, kun autolla on ajettu vähän yli 30000 km, mutta sen käyttöönotosta on kulunut kuusi vuotta.
Jättääkö merkkihuolto huoltokirjaan leiman lyömättä, jos en teetä em. toimenpiteitä nyt.
Voisiko pelkästään aika syödä nuo osat vaihtokuntoon.
Ohjaustehostinta ja laturia pyörittävä moniurahihna vaihdetaan 150000 km välein. Kiristimen ja ohjainrullan tarkistus samalla ja tarvittaessa vaihto. Jos autollasi on ajettu vain 30000 km, niin miksi ihmeessä vaihtaisit nyt moniurahihnan, vaihtaa jos menee huonoksi - pelkkä moniurahihnan vaihto vie noin 10 minuuttia.

Kun autosi kerran on 20DTH Hammashihna vaihdetaan 6v / 150000 km, samalla ehdottomasti kiristinrulla ja vesipumppu.

Kyllä myös aika vaikuttaa kumihihnoihin, mutta vain hammashihnassa sillä on oikeasti merkitystä/moottorin rikkoutumisvaaran vuoksi. Enemmän kyllä melkein vaikuttaa se missä päin Suomea ajelet - Oulun seudulla se ihmeellinen tiestä irtoava pöly on tuhonnut autojen jakopään rattaita ja siten aiheuttanut hihnan ennenaikaisia katkeamisia.
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja HjJO »

Kiitos vastauksista.
Taidan huokaista. :)

Tästä listasta nuo kohdat "nappasin".
Huolto-ohjelma Ecoservice MV:sta 2011 alkaen.
Harmi, etten sitä tänne osaa siirtää.

Lisäyksenä, että huolloista olen saanut mukaan "Huolto-ohjelman", josta selviää tehdyt työt,
Se noudattelee pääosin Ecoservice... listaa.
Mutta lienee paremmin paikkansapitävä.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja Masi »

HjJO kirjoitti: 16 Helmi 2018, 18:36 Kiitos vastauksista.
Taidan huokaista. :)

Tästä listasta nuo kohdat "nappasin".
Huolto-ohjelma Ecoservice MV:sta 2011 alkaen.
Harmi, etten sitä tänne osaa siirtää.

Lisäyksenä, että huolloista olen saanut mukaan "Huolto-ohjelman", josta selviää tehdyt työt,
Se noudattelee pääosin Ecoservice... listaa.
Mutta lienee paremmin paikkansapitävä.
Tarkistin huolto-ohjelmasta: 2011 ja siitä eteenpäin jakohihnan vaihto näissä DTH-versioissa 6v / 150000 km.

Virheellinen tieto johtui siitä, että 2009-2010 vuosimalleissa hihna kesti vielä 10v / 150000 km.
En tiedä mistä johtuu muutos, olisiko nykyään sitten heikommat osat... :lol:

Yleensä kyllä dieseleissä tulee ensin kuitenkin tuo kilometrimäärä vastaan.
Kaksoisahtimella varustetetussa DTR:ssä vastaavat arvot ovat sitten 6V / 120000 km

Korjasin asian myös aikaisempaan viestiini.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jos suinkin vain olen oikein ymmärtänyt, niin moniurahihnan kunto tarkastetaan huollossa ja vaihto on ennemminkin tarpeen mukaan , eikä ehdottomasti jonkun vuosimäärän tai kilometrimäärän mukaan. Kuten jo mainittu, niin ehdotonta vaihtotarvetta ei ole ja yleensä tosiaan dieseleissä tulee tuo kilometriraja ensin vastaan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja HjJO »

Auton moottoritilasta minun on vaikea päätellä kuinka monituntinen työ noiden hihnojen ja osien vaihto on.
Hintaahan auton huoltamiselle tietenkin tulee.

Yllätyin kyllä, kun auton huolto-ohjelmaa selasin, että nyt jo nuo huoltotoimenpiteet olisi tehtävä.
Ensi viikolla käyn varaamassa aikaa. Pitää keskustella merkkihuollon kanssa miten siellä asia nähdään.
Järkeenkäyvältä tuntuisi, että hihnojen kunto arvioitaisiin huollon aikana.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Joo mutta takuuta ei voi arviolle antaa kuten uudelle jakopäälle.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jakohihnan, vesipumpun ja nokka-akselipyörien vaihto on 3-4 h työ. Hintaa kertyy merkkiliikkeessä paikkakunnasta riippuen 700 - 800 euroa.
Kannattaa luonnollisesti keskustella. Uudelle jakopäälle on tosiaan takuu ja jos se syystä tai toisesta rikkoutuu, niin menee takuun piikkiin. Jos jättää vaihtamatta , niin saattaa olla riski , ettei sitten kuitenkaan kestä. Edelleen vaikuttaa myös auton jälleenmyyntiarvoon, jos jakopää on laitettu huolto-ohjelman mukaan. Moniurahihnan vaihto sen kunnon mukaan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja HjJO »

Kiitos vastauksistanne ja neuvoista.
Eiköhän tästäkin selvitä.
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Opel Insignia A huoltoon liittyvää

Viesti Kirjoittaja HjJO »

...selvittiin.
Tuli koettua vierestä seuraillen hihnan vaihtoja ja muutakin huoltoon liittyvää.
Työnsä taitavalta sujui hyvin.
Mikä lie, että tuulettajanhihnalle on keksitty nimeksi moniurahihna. Olihan tuossa kyllä uria useita.
Ja sitten jakohihna on nimetty hammashihnaksi.
Kaikenlaista. :)
Vastaa Viestiin