Huoltovalo

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Nardimai
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Helmi 2018, 21:54

Huoltovalo

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Moi kaikille!
Mulla sellanen harmittava vaiva autossa, että huoltovalo tulee ja menee. Vika ollut kohta vuoden ja pian on Katsastus. Joku sanoo, että se ei haittaa ja joku on toista mieltä. Autoa on katsottu korjaamolla ja ammattikoulussa.

Valo on nollattu ym ja aina vaan se syttyy. Vika koodi kertoo vian olevan tuulettimen anturissa (on vaihdettu). Kun eräs korjaaja sitä katsoi, niin hän soitti kaverilleen ja se käski puristaa kahta liitintä yhteen tai heiluttaa niitä. Tämä kun tehtiin valo selvästi reagoi. Putsaisin itse liittimet, mutta en ole varma edes miten ne saa irti tai voiko joku hajota tms?
Liittimet (onko edes liittimiä) kun eivät ole ihan tavallisen näköisiä.

https://nardiworld.kuvat.fi/kuvat/opeli/astra.jpg liittimet on tossa ympyröity punaisella.
Nardimai
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Helmi 2018, 21:54

Re: Huoltovalo

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Ja siis kyseessä 2001 Astra 1.6 8v
Nardimai
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Helmi 2018, 21:54

Re: Huoltovalo

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

No en tiedä saako vaihdettua. Mutta olen aika varma, et kyseessä on kosketushäiriö. Osaisko joku sanoa millä nimellä noi liittimet elää elämäänsä? Olis helpompi hakea vaikka Lontoon kielellä lisää tietoa, mutta kun ei ole hajuakaan osien nimistä.
Nardimai
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Helmi 2018, 21:54

Re: Huoltovalo

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Niin ja soitin katsastus-asemalle ja ne sanoi, et jos päästöt pystyy mittaamaan, ni valo ei haittaa. Autokorjaaja sitikkakorjaamosta sanoi, että ei haittaa. Ammattikoulun opettaja sanoi että haittaa. Netissä joka toinen on sitä mieltä ja toinen tätä. Miten tääkin kysymys voi olla noinkin vaikea? Meen itse katsastuskonttoriin kysymään ihan paikan päälle.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Huoltovalo

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/OBD-mittaus

OBD-testi on pakollinen 1.1.2001 jälkeen rekisteröidyissä autoissa. Jos vikavalo palaa ja OBD testi näyttää vikakoodeja, niin auto ei mene läpi. Tätä vanhemmissa autoissa ei mitään merkitystä moottorin valon palamisella jos päästöt on muuten kohdillaan.

Ja tuossa liittimessä näkyy tuo metallin värinen "kahva" Kun sitä kääntää kuvan oikeasta reunasta aukipäin kohti rintapeltiä niin liitin avautuu.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Nardimai
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Helmi 2018, 21:54

Re: Huoltovalo

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Ok. Ja siitä ei mee mitkään ajonestot ym päälle?
Nardimai
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Helmi 2018, 21:54

Re: Huoltovalo

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Ja viel sellanen.. jos nyt saan liittimien putsaamilla valon sammumaan, niin jääkö opelissa se vikakoodi muistiin. Eli ei kannata mennä katsastamaan ennen nollausta?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Huoltovalo

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei ole päästöpuolen vikakoodi eli menee läpi. Katsastusasemilla on valmistajan antamat vikakoodit jotka aiheuttaa hylkäyksen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Nardimai
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Helmi 2018, 21:54

Re: Huoltovalo

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Juho oli oikeassa. Ei auttanut liittimien räpläys. Menin ensin Motonettiin muille asioille ja huomasin että ne tekee obd mittauksia. Kaveri sanoi, että jos ei vaikuta päästöihin, niin ei haittaa ja heidän mittaus kelpaa. No menin sitten konttorille ja valo palo taas. Esitin Ammattikoulun päästömittauksen ja Motonetin obd:n. Ei kelvannut, pitää olla samassa konttorissa otettu tai samalla laitteella. Ni menin toiselle. Sama vastaus. Siellä kaveri sanoi just, noin (mitä Juho sanoi). Iski heidän obd laitteen autoon ja vaikka vikavalo paloi kuin soihtu, niin heidän laite näytti vihreää. Eli nyt on leima autossa ja saa taas ajaa rauhassa. Perkl mikä homma ja väärää tietoa tulee joka suunnasta. Oli vielä hyvä katsastus ukko ja nouvo et vaihda vielä ulkoilman lämpötila tunnistin, koska siellä on sisällä vastus mikä aika usein kärähtää. Juu stekkasin ja sellanen on syylarissa kiinni ja vastus on. Tilasin sellasen (10€).


Eli Motonetin ukko ei tiennyt, ei ammattikoulun ope, autokorjaamon mies tiesi. Toisen korjaamon mies ei jne.. huoh.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Huoltovalo

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

OBD mittauksessahan korvataan vanha pakokaasupäästötesti. Ja siinä seurataan päästöihin vaikuttavia vikakoodeja. Esim Lamda, moottorin lämpötunnistin, ilmamassamittari jne. Eli ne jotka vaikuttaa polttoaineseokseen ja sen palamiseen.

Joku jäähdinpuhaltimen tai iömastoinnkn painesensorin vika ei niihin vaikuta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Huoltovalo

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niin ja tuo liitin jonka kuvan linkitit, on moottorinohjaimen ja moottorin johtosarjan liitin. Se avataan lukitussalpaa kääntämällä. Avaa toki ja ruiskuta sinne hapettumia poistavaa kontaktispraytä, esim Würth Kontakti OH
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin