Omega z22xe p0170 Laiha pakokaasu

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Opel Owner
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Heinä 2017, 19:47

Omega z22xe p0170 Laiha pakokaasu

Viesti Kirjoittaja Opel Owner »

Potilas on Omega z22xe Moottorilla. 170000km taulussa. Saksantuonti tosin Oikeista kilsoista eivoi tietää. Vaikuttais lähes oikeilta kuitenkin.

Oireet seuraavanlaisia:

Moottorin ollessa kylmä, niin käynnistäessä paukuttaa imupuolelle ja rötää jos painaa kaasua, niin sammuu.
Sitten kun moottorin antaa käydä tyyliin 3 minuuttia niin rötääminen loppuu, ja kierroksia pystyy nostamaan.
Jos auto on ollu lohkossa kiinni parituntia, niin melkeinheti pystyy lähteen ajamaan.

Moottorin lämmetessä tuntuu toimivan jonkun aikaa ihan ok. Sitten kuitenkin jossainvaiheessa alkaa käynti jotenkin ontumaan, ja sytyttää vikavalon. Aina saman: p0170 Laiha pakokaasu.
Joskus harvemmin myös ykköspytyn syttykatkoksia.
Auton toimiessa se käy nätisti joka pytyllä eikä ole syönyt öljyjä eikä nesteitä ja ovat myös ihan normaalin näköiset.

Koodien lukuun käytän OP-Com, Waux-Com ja Scan my Opel Bluetooth.

Seuraavat olen vaihtanut ja tarkistanut:

-Ilmamassamittari vaihdettu (aito GM)
-Tulpat ja puolakasetti vaihdettu (aito GM)
-Egr vaihdettu (aito GM)
-Nokka, ja Kampitunnistin vaihdettu (aito GM)
-Kaasuläppäkotelo (aito GM)

-Bensapaine ja suodatin ja Bensapaineventtiili Ok.
-Alipaineletkut uusittu ja tark Ei havaittu vuotoja(brakecleaner)
-Evap alipaineletku ehjä, eikä Evap vuoda mistään
-Ecun ollessa kylmä tai kuuma ei vaikutusta
-Jakopää on kohdallaan
-Kaikkia mahdollisia liittimiä puhdistelemalla tai johtosarjoja liikuttelemalla ei vaikutusta.
-Op-Comin mukaan polkimen potentiometri toimii ihan oikein, eli ei erroreita eikä mitään hyppimistä millään alueella
-Vanhat tulpat olivat ihan terveen näköisiä, ja palotila joka pytyssä ihan saman näköinen ja ok

Auto meni leimasta ja päästöistäkin läpitte 800km aikaisemmin

Op-Com näyttää Eculle jäähdytysnesteen lämpötilan olevan aika tarkkaan se mitä mittarin viisarikin mittaristossa näyttää, eli luulisi sen olevan ok.

Ilmamassa mittari näyttää myöskin aikanlähelle sisääntulevan ilman lämpötilaa samaa kun ulkonakin.

JOTAIN MÄ MISSAAN. KERTOKAA JOKU, ETTÄ MITÄ VIELÄ PITÄISI TEHDÄ? :banghead:
Astra J 1.6T Cosmo A sports tourer
Insignia A 1.8 Edition

Exät:
-Vectra C 2.8T
-Omega B2 2.2 x2
-Vectra B 1.8
-Omega A
-Kadett E
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omega z22xe p0170 Laiha pakokaasu

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kylmänä vaikuttaisi käyvän huomattavan rikkaalla ja lämpimänä sitten laihalla. Ei mikään helppo yhtälö.
Kannattaa vielä kertaallee tarkistaa jäähdytysnesteen lämpötila-anturin liitin. Niissä on ollut tärinästä johtuvaa kosketusvikaa.
Käytä myöskin hakua... riittää , kun kirjoittaa hakukenttään Z22XE .
Muutamalla foorumilaisella on ollut vastaavaa vikaa... varsin sitkeää sellaista.
Yhdellä ratkesi vaihtamalla alkuperäistä vastaava lambda - anturi.
viewtopic.php?f=4&t=202271&hilit=Z22XE

Voit myö kokeilla ottaa maffin liittimen irti... paraneeko käynti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Opel Owner
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Heinä 2017, 19:47

Re: Omega z22xe p0170 Laiha pakokaasu

Viesti Kirjoittaja Opel Owner »

Olen vaihtanut 1. lambdan alkuperäiseen GM. Myöskin kokeillut Maf liitin irti, niin käynti on vaan huonontunut. Myös Egr liitin irroitettuna käynti on vain huonontunut.
Astra J 1.6T Cosmo A sports tourer
Insignia A 1.8 Edition

Exät:
-Vectra C 2.8T
-Omega B2 2.2 x2
-Vectra B 1.8
-Omega A
-Kadett E
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega z22xe p0170 Laiha pakokaasu

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Imuvuotoa etsitty?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omega z22xe p0170 Laiha pakokaasu

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Imuvuodot kannattaa tosiaan tarkistaa ja myöskin maffin arvot tyhjäkäynnillä.
viewtopic.php?f=4&t=240607&hilit=Z22XE
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Opel Owner
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Heinä 2017, 19:47

Re: Omega z22xe p0170 Laiha pakokaasu

Viesti Kirjoittaja Opel Owner »

No. Aikamoinen parannus tuli, kun vaihdoin sen vanhan Lambdan tuohon takaisin, joka siinä alunperin olikin ollut.
Tuo mun edellisestä autosta irroitettu Lambda joka oli tilalla on vissiin ihan kuollu.

Kävin ajamassa 20km testilenkin. Jees hyvin toimi, eikä vikakoodeja tallentunut muistiin.
No kolmen tunnin päästä ajattelin lähteä ajelemaan, niin heti startista hirveä pauke ja rytke eikä meinaa pysyä käynnissä ollenkaan.
Nyt se rötää sitte lämpöselläkin koneella, ja uus vikakoodikin p1555 kaasläpän asentotunn. Ja p0170 laiha pakokaasu edelleen.
Mietin, että onkohan tuo ehjästä autosta irroitettu IMM sittenkään ehjä, vaikka toimivana autona ajoin sen purettavaksi?

Hyviä ehdotuksia saa esittää, että mistä kannattaisi tuohon toimiva etulambda tilata, sekä mittausarvoja. Mulla käytössa VauxCom, ScanMyOpel, ja TorquePro
Astra J 1.6T Cosmo A sports tourer
Insignia A 1.8 Edition

Exät:
-Vectra C 2.8T
-Omega B2 2.2 x2
-Vectra B 1.8
-Omega A
-Kadett E
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omega z22xe p0170 Laiha pakokaasu

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Noista linkittämistäni topiceista saat IMM:n jännitteen , jonka pitäisi olla n. 1V tyhjäkäynnillä , eli ilmamäärä luokkaa 17 kg/h. Täyskaasulla IMM :n jännite n. 4.8 V .
Kannattaa tarkistaa , ettei ole imuvuotoa egr:n laipasta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Omega z22xe p0170 Laiha pakokaasu

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

P1555 Throttle position (TP) sensor A / mass air flow (MAF) sensor - implausible signal, eli ristiriita MAF ja TP sensorin (kaasuläppä) välillä.
P0170 Fuel trim (FT), bank 1 – malfunction, tässä täytyy katsoa myös live data Fuel trim arvot STFT ja LTFT. Kun esim. MAF mittaa liian vähän (imuvuoto, MAF vika), niin STFT ja LTFT kompensoivat positiiviseen suuntaan lambda-takaisinkytkennän avustamana kunnes lambda-arvo on n. 1 tai nämä fuel trim arvot tapissa, jolloin asetetaan P0170. Säätölambdan pitää toimia oikein, jolloin seossäätö on lämpösellä koneella tyhjäkäynnillä tai tasakaasulla CLOSED LOOP (= takaisinkytkentä on päällä). Tuo paukuttelu johtuu ilmeisesti siitä, että fuel trimmit menee ajossa +tappiin tai lähelle sitä ja kylmäkäynnistyksessä (OPEN LOOP) kone sitten käy ylirikkaalla.

Pistä tuohon VE Calculatoriin autosi arvot, niin voit arvioida MAF mittauksia
http://atgtraining.com/atg-volumetric-e ... alculator/

Tyhjäkäynti tuolla koneella on jotain:
MAF g/s n. 3 (vastaa n. 1 l/h kulutusta)
Pressure kPa n. 30, tai se mitä MAP näyttää
EST_VE n. 60%
EST GROSS FLYWHEEL HP n. 4.0

Jos MAF mittaus tyhjäkäynnillä on normaalia alempi, niin on joko imuvuoto tai paskottunut/viallinen MAF.

Max. teho:
RPM 5800
MAF g/s 111
Pressure kPa 100 (läppä täysin auki ja max. kuormitus)
EST_VE on parhaimmillaan ehkä n. 90%
EST GROSS FLYWHEEL HP 147

Väliarvot sitten kuormituksen ja kaasuläpän asennon mukaan (MAP). Esim. kruisailu 100 km/h mun Vectra Z22YH:lla muistaakseni jotain:
RPM 2150
MAF g/s 19 - 21 (21g/s vastaa n. 7 l/h ja tässä samaa kuin 7 l/100km kulutusta eli 1/3 MAF)
Pressure kPa n. 50-55 (= vakuumi 0,50-0,45 bar)
EST GROSS FLYWHEEL HP 25-28 (huom. HP = n. 4/3 MAF tai 4 x kulutus l/h)

Nuo arvojen vastaavuudet HP = 4/3 MAF (g/s) ja kulutus l/h = 1/3 MAF on nyrkkisääntöjä, joilla MAF mittauksen voi sitoa konkreettisempiin arvoihin ja ne pätevät A/F = 14,7 (lambda = 1). Samanlaisten vanhojen autojen Volumetric Efficiency on tietenkin yksilöllinen ja kunnosta riippuva.
Opel Owner
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Heinä 2017, 19:47

Re: Omega z22xe p0170 Laiha pakokaasu

Viesti Kirjoittaja Opel Owner »

Auto toimii taas. Olin vaihtanut risan Immin tilalle toisen risan :whack: :hammer: Enpä olis arvannut että se olis vikaantunut säilytyksen aikana, no näin oli. Eli toimivalla Immillä käy hyvin, ja on äkänen nyt. :wink: :lol:
Kiitokset vaivannäöstä kaikille :thumbsup:
Astra J 1.6T Cosmo A sports tourer
Insignia A 1.8 Edition

Exät:
-Vectra C 2.8T
-Omega B2 2.2 x2
-Vectra B 1.8
-Omega A
-Kadett E
Vastaa Viestiin