Astra K öljynvaihtoväli

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Vuoden 2016 Astra K (1.4T, 110 kW) myytiin minulle 30 tkm huoltovälillä. Kuitenkin se alkoi vaatimaan öljynvaihtoa jo 18 tkm kohdalla. Resetoin itse laskurin ajatellen sen vaan sekoilleen jotain ja vein auton huoltoon vasta 30 tkm kohdalla. Nyt 46 tkm kohdalla lisäsin öljyä (purkki ostettu Länsiautosta, 5W-30 samaa kuin huoltokirjan mukaan laitettu 30 tkm huollossa) muutaman desin ja pari päivää sen jälkeen tuo taas herjaa öljynvaihdon tarpeesta.

Nyt kysyin Länsiautosta että miksi ihmeessä Astrani sitkeästi vaatii öljynvaihtoa 15 tkm välein. Heidän vastaus oli, että käynnistyskertojen määrä yms. vaikuttavat itsediagnostiikan toimintaan ja olisivat aikaa varaamassa "välihuoltoon". Mua ei kyllä yhtään huvittaisi leikkiä nykyautolla, joka vaatii huoltoa 15 tkm välein!! Kysymys kuuluu, oletteko te muut päässeet Astrallanne lähellekään luvattua 30 tkm, vai ravaatteko te kiltisti huollossa monta kertaa vuodessa?

-Asko
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kannattaisi käyttää hakua ja lukea viewtopic.php?f=5&t=253846

HUOLTOVÄLI 1-vuosi tai 30tkm.
Ainakin matkapainotteisessa ajossa pääsee tuon 30tkm.
Sekalaisessa ajossa menee aikalailla ajan mukaan.

Ei tuo tunnu ongelma olevan vaan päin vastoin hyväksi moottorille ja opelin huolto on muutenkin edullista.

Esimerkiksi mersulla 25tkm/1-vuosi ja nissanilla 20tkm/1-vuosi.

Että ihan kiltisti sen laskurin mukaan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ja välihuolto eli öljynvaihto huolto joka maksaa sen reilun satasen jos oikeasti ajat jotain 3km pätkää kylmällä autolla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Vaan kun en aja 3 km pätkää kylmällä autolla, niin sen vuoksi ihmettelenkin, että miksi tuo vinkuu öljynvaihtoa aina 15 tkm välein. Ajan maaseudulla melko tasaista 80 km/h matka-ajoa 60 km työmatkan aamulla ja toisen mokoman illalla. Kotona on kylmä talli, töissä on lämmin talli. Luulisi olevan melko optimaalinen käyttöskenaario öljyjen kannalta?

PS. Pahoittelut, että olen täällä uusi kirjoittaja. Tosiaanko täällä kuuluu talon tapoihin, että mun pitäisi ensin lukea läpi nuo 2881 viestiä tuolta linkkaamastasi ketjusta ennenkuin saan aloittaa uutta viestiketjua täsmäaiheesta? Opastakaahan minut talon tavoille, niin puntaroin sitten sen mukaan, aionko tässä "talossa" kahta viestiä pidempään viihtyäkään?
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

En ajais ikinä 30tkm vaihtovälillä samoilla öljyillä vaikka olis minkälaista, mulla tuli eka huolto rapias 15tkm ja tyytyväinen et niin varhain ni pysyy tekniikka lyhyillä vaihtoväleillä hyväs kunnos. 30tkm vaihtovälit on niille jotka vaihtaa joka vuosi uuteen koslaan.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ei tarvi 2888 viestiä lukea, meinasin että sieltä kysyy.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
arpe
OCF Member 2020
Viestit: 426
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja arpe »

1,2sorsa kirjoitti: 08 Helmi 2018, 18:23 Ja välihuolto eli öljynvaihto huolto joka maksaa sen reilun satasen jos oikeasti ajat jotain 3km pätkää kylmällä autolla
........ Mielipiteitä tosta Quickheat -toiminnosta ..................
KTN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2015, 12:15

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja KTN »

Kyllä 30 tkm on pitkä vaihtoväli öljylle, itse vaihdan 15 tkm välein. Ajo vaihtelevaa, ei lyhyttä pätkää ollenkaan.

Olen silti ostanut parikin käytettyä, joihin on vaihdettu öljy ensi alkuun 30 välein, noin kerran vuodessa. Toisella oli ajettu 120, toisella 150 tkm. Ihan hyvin molemmat edelleen tahoillaan puksuttaa. Uskon toimivan moottorin, jossa siis myöa huohotus on suunniteltu toimivaksi, kyllä tämän rääkin sietävän.

Oleellista on kunnollinen öljy. Vaihdan mielummin vähän harvemmin esim Mobilin täyssynteettisen, kuin sitten vaikkapa halvempaa GM öljyä. Hyvä öljy toimii pakkasessa, huono ei, vaikka se vaihdettaisi viiden tonnin välein.

Omaan autoon tulee niin vähän ajoa, että 30 vaihtoväliin menisi yli 2 vuotta. Sitä vartenhan tuo 12 kk raja on. Ei öljy mene pilalle juuri 12 kk kohdalla, mutta maltillinen aikaraja ohjaa vähemmän ajavat välillä huoltoon. Yleensä vähemmät ajot kertyy myös lyhyistä ja kuluttavista ajoista.

Tämä kaikki on nyt vaan minun mielipiteeni.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Askoik kirjoitti: 09 Helmi 2018, 18:05 PS. Pahoittelut, että olen täällä uusi kirjoittaja. Tosiaanko täällä kuuluu talon tapoihin, että mun pitäisi ensin lukea läpi nuo 2881 viestiä tuolta linkkaamastasi ketjusta ennenkuin saan aloittaa uutta viestiketjua täsmäaiheesta? Opastakaahan minut talon tavoille, niin puntaroin sitten sen mukaan, aionko tässä "talossa" kahta viestiä pidempään viihtyäkään?
Toivottavasti tämä oli vain PROVO :P
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

arpe kirjoitti: 09 Helmi 2018, 19:22
1,2sorsa kirjoitti: 08 Helmi 2018, 18:23 Ja välihuolto eli öljynvaihto huolto joka maksaa sen reilun satasen jos oikeasti ajat jotain 3km pätkää kylmällä autolla
........ Mielipiteitä tosta Quickheat -toiminnosta ..................
Viee pätkäajossa virtaa, ilmeisesti vastus kennossa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ekomies 2
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 18 Kesä 2012, 14:11

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja ekomies 2 »

Hi
taitaa olla aika topikin aloittajan tutustua moottoriöljyjen voiteluominaisuuksiin ennekuin itkee :)
samnlaiset öljynvaihto suositukset on muillakin moottorinvalmistajilla!
esim volvo mb audi nissan
,,,se on taas eri juttu jos ei rahat riitä !
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Muistaakseni jo useissa 2000 - 2009 vuosimallien autoissa oli 30 tkm öljynvaihtoväli, eikä niissä ollut turboa eikä ollut tietokonetta arpomassa ohjekirjasta poikkeavia suosituksia öljynvaihtoväliksi. Nyt 2010 on tullut ajotietokoneet ja turbot. Kuluttaako turbo oikeasti sen öljyn nopeammin pilalle,vai onko tämä nyt ainoastaan digiajan myötä tullut suositus, että öljyt pitääkin taas vaihdella 15 tkm välein, kuin 80-luvulla konsanaan?

Tietääkseni öljyt kehittyvät jatkuvasti laadukkaamiksi ja moottoreistakaan ei enää irtoile metallilastuja sisäänajon aikana. Long life öljyä oli jo tuolloin 2000-luvun alussakin tarjolla. Kyllä mä olen kahta edellistä Opeliani (Corsa 2007 ja Astra 2011) huollattanut ainoastaan 30 tkm välein, niin ei nyt huvittais palata viime vuosituhannelle tämän uusimmankaan kanssa. Myönnetään, että kyseessä on työsuhdeauto, eli mulla ei ole penniäkään kiinni jos kone hajoaa, mutta toisaalta ei mulla ole syytä pihtailla öljynvaihtokuluissakaan. Ainoastaan omaa aikaa kuluu kun pitäis huoltojonossa hengailla ja mennä bussilla töihin. Corsakin oli kyl ihan oma auto, enkä mä siihenkään mitään ylimääräisiä öljynvaihtoja tehnyt. Kun ei ole tavoitteena päästä samalla autolla 500 tkm, niin en usko koneen leikkaavan kiinni myyntipuheiden mukaisellakaan 30 tkm öljynvaihtovälillä.

PS. Opettelin käyttämään foorumin hakuja ja löysin jo vastauksen, että juuri kukaan muukaan ei ole päässyt uudella Astralla 30 tkm asti, vaan tietokone alkaa ilmeisesti aina 10 - 20 tkm välein vinkua öljynvaihdosta. No, onneksi sen laskurin saa helposti resetoitua ilman että tarvii edes mihinkään service modeen "murtautua".
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Huollosta saa sijaisauton. Tai usein miten jopon korvauksetta.

Ja toljotat kilometrimäärää. Et aikaa. Huoltomuistutinn iskee jo 1km kohdalla jos vuosi täynnä. 2-vuoden väli löytyy ainoastaan uudemmista skodista ja audeista.

Taloudellisempi kone tuottaa vähemmän hukkalämpöä ja muodostuu enemmän kondenssia. Ei turbo öljyä tuhoa vaan se vaatii hyvää voitelua. Opelin gm öljy on edullista.

Vie auto huoltoon kun se sitä pyytää ja ota sijari. Huoltokirjassakin on sivu ylimääräisiä öljyn vaihtoja varten.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Askoik kirjoitti: 11 Helmi 2018, 13:00 PS. Opettelin käyttämään foorumin hakuja ja löysin jo vastauksen, että juuri kukaan muukaan ei ole päässyt uudella Astralla 30 tkm asti, vaan tietokone alkaa ilmeisesti aina 10 - 20 tkm välein vinkua öljynvaihdosta. No, onneksi sen laskurin saa helposti resetoitua ilman että tarvii edes mihinkään service modeen "murtautua".
Jos jotain moottoriin tai turboon liittyvää tulee, niin liike/maahantuoja pesee kädet jos on vaan nollattu (jos tuosta kiinni jää).
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Astra K öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

1,2sorsa kirjoitti: 11 Helmi 2018, 13:39 Ja toljotat kilometrimäärää. Et aikaa. Huoltomuistutinn iskee jo 1km kohdalla jos vuosi täynnä. 2-vuoden väli löytyy ainoastaan uudemmista skodista ja audeista.
Taitaa olla kaikissa konsernin merkeissä.
Vastaa Viestiin