Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Viime kesänä iski Astra H 1,6 Twinporttiin vika, johon kyselinkin neuvoja täältä. Sain vian ohitettua mutta se tekee vikakoodin (vikavalo ei syty) ja nyt katsastuksen määräaika lähenee. Kysyin katsastuskonttorilta, että saako olla mitään vikakoodeja, jotta katsastus menee läpi. Vastaus oli että ei saa ja kysyi vielä automerkkiä, selaili jotain ja vahvisti, että Opelilla ei ole mitään poikkeuksia vikakoodeihin, yhtään ei saa olla.

Nyt pitäisi keksiä korjaus seuraavaan ongelmaan/vikakoodiin 210152 Throttle actuator control circuit range/performance
https://www.yourmechanic.com/article/p2 ... ay-safford

Mulla ei ole mitään tietoa missä moinen härpäke sijaitsee. Mitään oireita autossa ei ole.

Se kesällä tullut vika voi liittyä tähän vikakoodiin, koska se tuli samaan aikaan. Eräänä aamuna auto ei kynnistynyt (startti pyöritti). Viaksi selvisi EMC releen käämin miinusohjauksen puute, joka aiheutti sen, että moottorinohjakseen ei tullut +12V, koska releen kontaktit jäi auki. Auto ei tällöin suostu käynnistymään. Laittamalla hyppylangan releen kontaktien väliin, auto käynnistyi ja toimii normaalisti. Hyppylankaa ei viitsi pitää paikallaan pitemmän päälle, joten tein sytytysvirralla ohjatun apurelevirityksen hoitamaan sähköt EMC releen sijaan. Näin auto onkin toiminut tähän saakka ongelmitta mutta tuo yllä oleva vikakoodi on ollut päällä siitä asti. Voi olla, että tuo vikakoodi vaan sattui tulemaan samaan aikaa, kun tuosta releen kannasta hävisi ohjaus mutta voisiko se olla kuitenkin jotain mikä aiheutuu tuosta alkuperäisestä sähköongelmasta. Mitään oireita autossa ei tosiaan ole. Mitäköhän lähtisi tutkimaan?

Varsinaista vikaa, mikä aiheutti EMC releen ohjauksen puutteen, ei ole löytynyt. Miinusohjaus releen käämille tulee tietääkseni moottorinohjausboxilta (EMC). Boxi oli Englannissa tutkittavana, eikä siinä ollut heidän mukaan vikaa. Liittimet on käyty läpi ja johtosarjassa en ole mitään hinkautumia nähnyt päällepäin.

Sorry, tuli pitkä sepustus.
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja pepper »

Ilmeisesti koodit katsottu jollain yleismallin lukijalla(koodista päätellen),jos näin niin uudestaan koodit lukuun esim op comi:lla...
Tuo throtle acuator control viittaa imusarjan läppiin, mutta mun käsityksen mukaan niiden toimimattomuus ei pitäisi vaikuttaa noin.
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Minulla on tosiaan 10 euron yleismallin lukija, jolla saa lähinnä nollattua vikamuistin. Tuota vikakoodia tuo lukija ei edes näytä, vaan sen saa esiin kaasu+jarrupoljin tempulla. Vikakoodin nollauksen jälkeen tuo mainittu vikakoodi näkyy heti uudestaan, tai sitten se ei edes nollaannu. Muut vikakoodit (ainakin ne mitä on joskus aikaisemmin ollut) tuo halpislukija osaa nollata.

Voisi tietty käydä autokorjaamolla luetuttamassa, josko kunnon lukijalla selviäisi tarkemmin mistä on kyse. Onko Oppeliin sopivaa "kunnon lukijaa" muillakuin merkkihuolloilla? Mulla ei op comia ole ja en taida ehtiä hommaamaan ennen katsastuksen umpeutumista. Sen siitä saa, kun jättää asiat viimetinkaan.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuo vikakoodi on mielestäni kaasuläpän ohjaukseen liittyvä. Kaasuläppäkotelo voi olla likainen ja läppä jumittaa siksi. Se kannattaa tarkistaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Kiitos vinkistä, pitää tarkistaa tuo. Voiko tuo olla täysin oireeton jos läppä jumittaa?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jos kaasuläppä ei 0.3 sekunnin sisällä ole oikeassa asennossa , tulee tuo vikakoodi.
Tyhjäkäynti voi olla hieman korkeampi tai sitten ei ota täysiä kierroksia.
Jos vikavalo palaa , niin pitäisi olla oireita , mutta jos on vain koodi muistissa ja vikavalo ei pala, niin ei välttämättä ole oireita.
Tuossa J Astran vastaavasta koodista juttua:
http://workshop-manuals.com/vauxhall/as ... p2176_lde/
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Ok, noin pienistä mittausajoista on siis kyse. Vikavalo ei tosiaan pala, eikä oireita tunnu. Mutta, joo voi siis olla todellista vaikka tuon vikakoodin huomasin eka kerran sen yllä kuvaamani toisen vian yhteydessä (ehkä se oli tallentunut muistiin jo aikaisemmin).

Asun pk-seudulla. Toki op-com apu kelpaisi, jos sellainen joltain täälläpäin löytyisi ja olisi valmis jeesaamaan. Lasipalatsihuoltoon vieminen on kyllä viimeinen hätäkeino estämään hyvän Ooppelin viemistä paaliin noin pienen vian takia :).
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Tarkennuksena äskeiseen vielä, että olen kuvitellut EMC-relevian johtuvan johtosarjasta kun muuta vian syytä ei ole löytynyt ja päätellyt (vika on siis edelleen olemassa mutta ohitettu apurelevirityksellä), että tuo Kaasuläppä controlli -vikakoodi tulisi samasta mahdollisesta johtosarjaongelmasta. Mutta toisaalta jos johto on poikki tai huono kontakti, luulisi oireitakin olevan.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

krah kirjoitti: 07 Helmi 2018, 12:20 Ok, noin pienistä mittausajoista on siis kyse. Vikavalo ei tosiaan pala, eikä oireita tunnu. Mutta, joo voi siis olla todellista vaikka tuon vikakoodin huomasin eka kerran sen yllä kuvaamani toisen vian yhteydessä (ehkä se oli tallentunut muistiin jo aikaisemmin).

Asun pk-seudulla. Toki op-com apu kelpaisi, jos sellainen joltain täälläpäin löytyisi ja olisi valmis jeesaamaan. Lasipalatsihuoltoon vieminen on kyllä viimeinen hätäkeino estämään hyvän Ooppelin viemistä paaliin noin pienen vian takia :).
Kun vikavalo ei pala tai edes vilahda , eikä ole mitään oireita , niin tuo kaasuläpän vikakoodi on voinut tallentua jo aiemmin. Päästöihin liittyvät vikakoodit eivät välttämättä poistu muistista muuten kuin testerillä poistamalla. Välttämättä ei ole siis kyseistä vikaa enää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

krah kirjoitti: 07 Helmi 2018, 12:24 Tarkennuksena äskeiseen vielä, että olen kuvitellut EMC-relevian johtuvan johtosarjasta kun muuta vian syytä ei ole löytynyt ja päätellyt (vika on siis edelleen olemassa mutta ohitettu apurelevirityksellä), että tuo Kaasuläppä controlli -vikakoodi tulisi samasta mahdollisesta johtosarjaongelmasta. Mutta toisaalta jos johto on poikki tai huono kontakti, luulisi oireitakin olevan.
Relevika voi johtua esimerkiksi huonosta kontaktista moottoritilan elektroniikkaboxissa, kun kerran ecussa ei ole vikaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Conditions for Running the DTC P1516 00 or P2101 00
The ignition is ON or the engine is operating.
The ignition voltage is greater than 7 V.
The system is not in battery safe mode.
DTC P0068 00 is not set.
DTCs P1516 00 and P2101 00 run continuously once the above conditions are met for greater than 5 seconds.

ECM testaa kaasuläpän toiminnan virtapäälläkin (jos yli 5s) ja jos läppä jumii alemmalla akkujännitteellä (laturi ei pyöri), niin syynä voi olla läppäkotelon lieväkin paskottuminen varsinkin pakkasella (esim. jäätä). Käynnissä läpän toimiessa OK vikakoodi muuttuu sitten not present tilaan. Katsastaja on kiinnostunut vain voimassa olevista present vioista (se näkee kyllä, kun päästöihin liittyvät monitoroinnit* on resetoitu :D ). Yleistestereillä ei näe eikä voi poista not present vikakoodeja.

*Monitoroinnit vaativat tiettyjä ajosyklejä ennen kuin niistä syntyy vikakoodeja ja ne resetoituvat aina vikakoodien poistossa yleistestereilläkin.
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Kiitos taas hyvistä neuvoista. Tuosta Robertx:n vinkistä innostuneena varasin huomis aamuksi ajan pajalle vikakoodin lukuun ja nollaukseen. Jospa tuo olisi vanha herja ja nollaantuisi jytkymmällä testerillä (eikä vikakoodi heti palaa takaisin). Sitten tietää ja on yksi vaihtoehto poissuljettu. Veloittavat 40eur.

Jos tuon vikakoodin saa pajalla huomenna nollattua, onko siis niin että autolla pitää ajella/käynnistellä joku määrä syklejä, ennen kuin katsastus menee läpi? Olisiko tuosta tarkempaa tietoa, paljonko vaatii ajelua ennakkoon? Olisin kyllä huomenna ajanut suoraan katsastukseen jos vikamuisti pysyisi tyhjänä parin käynnistyksen jälkeen.

Konehuoneen sulke/rele boxin purin jo kesällä niin pitkälle kuin sen saa ja siellä oli kaikki kontaktit uutuuttaan kiiltäviä, mitään hapettumaa tai kökköä ei ollut missään, kuten ei ollut moottorinohjausboxin liittimissäkään. Jonnekin se releen ohjausvirta vaan jää. Tämäkin muuten aihuttaa vikakoodin 068506 EMC releen piiri auki tjsp. Se minun apureleviritys ei kytke sähköjä aivan oikeaan aikaan mittausraja-arvojen kannalta ja siitä tuo vikakoodi. Tuon vikakoodin saa nollattua ja pysymään pois, kun laittaa hyppylangan releen kontakteihin. Tuo pitää tehdä katsastusta varten tilapäisesti. Eli sen kannalta ei hätää.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

krah kirjoitti: 07 Helmi 2018, 17:28 Jos tuon vikakoodin saa pajalla huomenna nollattua, onko siis niin että autolla pitää ajella/käynnistellä joku määrä syklejä, ennen kuin katsastus menee läpi? Olisiko tuosta tarkempaa tietoa, paljonko vaatii ajelua ennakkoon? Olisin kyllä huomenna ajanut suoraan katsastukseen jos vikamuisti pysyisi tyhjänä parin käynnistyksen jälkeen.
Kuten sanottu "Katsastaja on kiinnostunut vain voimassa olevista present vioista" eli ei tarvi ajella ja vikakoodit voi poistaa vaikka katsastusaseman pihassa. Jos ei pala vikavaloja eikä yleistesterisikään niitä löydä, niin turha niitä vanhoja koodeja on luetuttaa. Sitäpaitsi uusintakatsastuskin on halvempi.

Tuosta vielä:
Laittamalla hyppylangan releen kontaktien väliin, auto käynnistyi ... joten tein sytytysvirralla ohjatun apurelevirityksen hoitamaan sähköt EMC releen sijaan.
Eli ohitit EMC releen kokonaan? Jospa tuo rele oli viallinen eli sen ohjauspuolen käämi katki.
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Ok, kiitos. Tosiaan yleismallinen testerini ei löydä vikoja ja vikavalo ei pala. Tuo vikakoodi tulee siis näkyviin vain matkamittariin jarru+kaasu tempulla. Katsastuksessa ei siis millään megamittarilla kaiveta kaikkea esiin, ok. Alkaa kuulostamaan, että tästä voisi selvitä.

EMC rele ei valitettavasti ollut viallinen, kokeilin useammilla vastaavilla releillä (kun samoja releitä on käytössä useita autossani). Mittasin myös releen käämille tulevan jännitteen suoraan sulakeboxin liittimeltä yleismittarilla ja sinne tulee jatkuva + mutta ei miinusta. No, muutama voltti miinuspuolelle tulee muutaman sekunnin päästä virta-avaimen käännöstä ja jännite häviää muutaman sekunnin päästä, kun virrat kääntää pois. Eli jotain henkeä on mutta ei anna riittävästi virtaa releen käämille, jotta se vetäisi kärjet kiinni.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

krah kirjoitti: 07 Helmi 2018, 18:54 Tuo vikakoodi tulee siis näkyviin vain matkamittariin jarru+kaasu tempulla.
Voisko tuossa käydä siten, että kun virrat päällä luet vikakoodeja ja painat kaasua, niin samalla ECM testaa läpän toimintaa ja paukasee siitä vikakoodin. Eli voiskohan kaasun painaminen sekoittaa tuota testausta. Tai lukeeko jarru/kaasu-menetelmä myös vanhempia vikakoodeja.
Vastaa Viestiin