Leima puuttuu, CO korkea

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Asteroid
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2018, 09:14

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Asteroid »

Tuli vastaava ongelma vastaan katsastuksessa parisen viikkoa sitten. Kyseessä vm. 2004 Astra Z16XEP koneella. Korotetuilla kierroksilla CO liian korkea:

Ohjearvo maks:

Lambda 1,034
CO 0,2
HC 100

Mitattu:
Lambda 1,029
CO 0,47
HC 18

Katsuri veikkasi ensimmäisenä viallista Lambdaa. Haki kuulemma arvoja jotenkin kummallisesti. Ei sanonut kuitenkaan kumpi kyseessä. OP-COMilla vilkaisin livedataa, mutten noista paljoa ymmärrä. Kattia edeltävä kuitenin pomppi rikkaan ja laihan välillä jatkuvasti, kun taas katin jälkeinen luki laihaa koko ajan. Pakoputkessa on pieni vuoto jossain, voiko vaikuttaa asiaan? Katsuri manasi myös mahdollisesti viallista kattia, jos ei muuten saa kuntoon. Tulpat ja ilmansuodatin lähtevät varmaan vaihtoon joka tapauksessa, mutten odota niiden ratkaisevan asiaa. Mistä syyllistä kannattaisi hakea ensimmäisenä?
Astra G Njoy 1.6 Twinport Caravan 2004
Ex. Astra F GL Eco 1.6 3D 1995
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Etummainen lambda on se, joka säätää seosta. Sen kuuluukin pomppia rikkaan ja laihan välillä edestakaisin. Kysymys on sen pomppimisen nopeudesta ja keskiarvosta. Lambda voi olla vanha ja väsynyt.
Ensin kuitenkin kannattaa tarkistaa moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi... mitä näyttää lämpimällä koneella. Sitten ilmamäärämittari. Noista kummastakaan ei helposti vikavalo syty, vaikka toimisivat hieman väärin. Kuluttaako auto öljyä ? Jos sylintereissä palaa myös öljyä, co - arvo nousee.
Voi johtua kampikammion liian reippaasta huohotuksesta. Venttiilikopassa on sisällä kumiventtiili , joka voi toimia huonosti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Asteroid
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2018, 09:14

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Asteroid »

Robertx kirjoitti: 03 Marras 2019, 11:40 Etummainen lambda on se, joka säätää seosta. Sen kuuluukin pomppia rikkaan ja laihan välillä edestakaisin. Kysymys on sen pomppimisen nopeudesta ja keskiarvosta. Lambda voi olla vanha ja väsynyt.
Ensin kuitenkin kannattaa tarkistaa moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi... mitä näyttää lämpimällä koneella. Sitten ilmamäärämittari. Noista kummastakaan ei helposti vikavalo syty, vaikka toimisivat hieman väärin. Kuluttaako auto öljyä ? Jos sylintereissä palaa myös öljyä, co - arvo nousee.
Voi johtua kampikammion liian reippaasta huohotuksesta. Venttiilikopassa on sisällä kumiventtiili , joka voi toimia huonosti.
Kuluttaa öljyä jonkin verran, ei kaiketi vieläkään yli tuosta ohjekirjan mukaan hyväksyttävästä 0,6l/1000km. Tuo kampikammion huohotus pitää tarkistaa, meni joskus rikki se venttiilikopasta kaasuläppäkotelolle menevä muovinen letku, ja mennyt pari vuotta hieman tee-se-itse henkisellä korjauksella. Saattaa olla, ettei ole kiinni edes kunnolla. Etummainen lambda on sitten ilmeisesti todennäköisemmin syypäänä, mikäli vika sitten johtuu niistä?
Astra G Njoy 1.6 Twinport Caravan 2004
Ex. Astra F GL Eco 1.6 3D 1995
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Jos ei kuitenkaan kuluta luokkaa 1 litra / 1000 km tai enemmän, niin tuskin sitten öljynkulutuksesta johtuu. Toki se huohotus kannattaa tarkistaa.
Joo, jos johtuu lambdasta , niin etummainen on se , joka vaikuttaa seokseen. Takimmainen kertoo katalysaattorin kunnon.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja astra93 »

Asteroid kirjoitti: 03 Marras 2019, 10:32 Ohjearvo maks:

Lambda 1,034
CO 0,2
HC 100

Mitattu:
Lambda 1,029
CO 0,47
HC 18

Katsuri veikkasi ensimmäisenä viallista Lambdaa.
Pieni vuoto pakoputkessa, todennäköisesti O2-arvo on 0,8-0,9% ja sen takia tuo lambda-arvo on noin korkea. Ohjearvossa lambdan maksimiarvo on 0.970-1.030 eikä yhtään yli tai ali. Tässä tapauksessa lähtisin ensimmäisenä metsästämään uutta katalysaattoria, koska hänen tehtävä on pitää tuo CO-arvo kurissa.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja shamrock »

astra93 kirjoitti: 03 Marras 2019, 16:50
Asteroid kirjoitti: 03 Marras 2019, 10:32 Ohjearvo maks:

Lambda 1,034
CO 0,2
HC 100

Mitattu:
Lambda 1,029
CO 0,47
HC 18

Katsuri veikkasi ensimmäisenä viallista Lambdaa.
Pieni vuoto pakoputkessa, todennäköisesti O2-arvo on 0,8-0,9% ja sen takia tuo lambda-arvo on noin korkea. Ohjearvossa lambdan maksimiarvo on 0.970-1.030 eikä yhtään yli tai ali. Tässä tapauksessa lähtisin ensimmäisenä metsästämään uutta katalysaattoria, koska hänen tehtävä on pitää tuo CO-arvo kurissa.
Ennen uutta kattia katsoisin myös CO2-arvoja. Koska se on just sitä mitä katti tuottaa. Jos ne huitelee 15 nurkilla, katti toimii kyllä. Mutta saa vaan enemmän tavaraa kuin mitä pystyy käsittelemään.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Asteroid
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2018, 09:14

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Asteroid »

O2 on tosiaan 0,88. CO2 arvo taas näyttäisi olevan 13,32. Onko pienempi sitten parempi tuossa :bonk: ? Onko näiden tietojen perusteella katti sitten mennyt? Ei kauheasti kiinnostaisi sellaista alkaa vaihtelemaan, mutta auto on muuten vielä niin hyvä ettei raaskisi tuon takia hylätäkään.
Astra G Njoy 1.6 Twinport Caravan 2004
Ex. Astra F GL Eco 1.6 3D 1995
astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja astra93 »

Tuo 13,32 kertoo katalysaattorin huonosta toiminnasta. Sen pitäis olla n. 14,5%. Kyllä se katalysaattori nyt pitää uusia. Voit kokeilla laittaa RE85 bensaa leiman ajaksi tankkiin 50% seoksella normibensaan nähden ja sotkea se auto helvetin kuumaksi ennen päästömittausta. Leiman sillä voi saada, mutta se ei poista katalysaattorivikaa.
Asteroid
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Touko 2018, 09:14

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Asteroid »

Päivityksen paikka: kävin näyttämässä Asteroidia uudestaan, ja leimakin tuli mukaan. Vaihtoon menivät lambda ja kaikki tulpat, sekä varuiksi lisäainetta tankkiin kun olen taikauskoinen, sekä kunnon lenkki motarilla kolmosella jurnuttaen. Ennen aiempaa katsastusta auto oli ollut muutaman viikon aikamoisessa pätkäajossa, niin aiemmasta lämmittelylenkistä huolimatta varmaan katti ei ollut ehtinyt polttaa vanhoja paskoja pois. Tälläkin lienee siis vaikutusta.

Katsastuslappu jäi autoon, mutta tuo aiemmin mainittu CO2 -arvo ei tainnut vieläkään olla edes 14. Katti siis edelleen luultavimmin lähenee loppuaan. Melko todennäköisesti jää seuraavan omistajan murehdittavaksi, tulevaisuudessa kun pikkuhiljaa häämöttää muitakin moottoriin ja voimansiirtoon liittyviä korjauksia. Astra joutanee myyntiin keväämmällä, mutta nautitaan uskollisesta sotaratsusta kun vielä voidaan.
Astra G Njoy 1.6 Twinport Caravan 2004
Ex. Astra F GL Eco 1.6 3D 1995
Vastaa Viestiin