Vikaa Vekkulissa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Tommi89
OCF Member 2015
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 10:51
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Tommi89 »

Jartsa kirjoitti:jos sielä on joku ihme ilmansuodatin niin otappas siitä ilmamäärämittarista se anturi irti(2 torxia päällä) ja katso kuin paskanen se on?

Ei ole likainen tarkastettu sekin jo.
Avatar
Tommi89
OCF Member 2015
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 10:51
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Tommi89 »

Noniin on unohtunut tänne kirjottaa, mutta joo vika selvisi ja vika oli pa-pumpussa.
Pumppu ei ilmeisesti vai tuottanut tarpeeksi painetta tai jotain muuta veto päällä, jolloin tuli sytytyskatkoksia joka sylinterille mikä taas sekoitti ensimmäisen lambdan säädön.
Nyt kuitenkin pumppu vaihdettu ja toimii kuin ihmisen mieli.
Kiitos kaikille ja anteeksi hämmennyksestä ja eripuran aiheuttamisesta.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hyvä kun syy löytyi :D .

Tuo polttoainepumpun paineen alhaisuus varmasti haittaa ahdoilla, mutta ei välttämättä näy kunnolla tasakaasulla. Polttoainesuuttumilla pidetään paine imusarjan paineeseen verrattuna vakiona. Tämän säädön tekee jakotukin paineen säädin. Kun imusarjassa paine nousee ahdoilla, niin säädin nostaa myös suuttimien painetta. Myös veto päällä lievemissäkin tapauksissa vaatii enemmän polttoainetta ja sekin perustuu suuttimen aukioloaikaan (suuttimien paine on tiedossa). Jos taas käy niin, että jakotukissa oleva peruspaine on liian alhainen hyytyneestä pa-pumpusta johtuen, ei suuttimista tule polttoaine enää kunnolla ulos ja sitä tulee liian vähän. Ja lopputulos tiedetään....

ps. Sitä en nyt muista että oliko tässä mallissa erillinen polttoainesuodatin vai integroitu pa-pumppuun. Jos tämä jälkimmäinen, niin jo pelkästään sen tukkeutuminen on riittänyt ja korjautunut pumpun vaihdolla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2206
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Iro »

Ihan yleisestä mielenkiinnosta kyselen,
olit jo aiemmin vaihtanut pa-pumpun, oliko se käytetty vai uusi vai vastaava?
Oliko vian poistanut pa-pumppu uusi?
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

petrisa kirjoitti: ps. Sitä en nyt muista että oliko tässä mallissa erillinen polttoainesuodatin vai integroitu pa-pumppuun. Jos tämä jälkimmäinen, niin jo pelkästään sen tukkeutuminen on riittänyt ja korjautunut pumpun vaihdolla.
Z20NETissä on erillinen suodatinpatruuna pohjassa.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja petrisa »

vectraTBO kirjoitti:
petrisa kirjoitti: ps. Sitä en nyt muista että oliko tässä mallissa erillinen polttoainesuodatin vai integroitu pa-pumppuun. Jos tämä jälkimmäinen, niin jo pelkästään sen tukkeutuminen on riittänyt ja korjautunut pumpun vaihdolla.
Z20NETissä on erillinen suodatinpatruuna pohjassa.
Näinhän se toisiaan oli, kuten myös osassa B207 Saabeissa. Vain alkupään (vm -03 ->) B207:ssa on suodatin pumpun yhteydessä. Parempi näin, että on Z20NET aina erillinen suodatin, jolloin se on myös erikseen vaihdettavissa.

Tämä suodatinhan oli tosiaan jo heti alussa vaihdettu, näin ainakin viestien mukaan oli tehty. Oli ilmeisesti kuitenkin sitten myöhemmin vaihdettu myös pa-pumppukin. Se onkin jännä juttu, että jos toiseen pumppuun vaihtaminen sitten vasta korjasi ongelman :o .

Mutta....jospa tähän saadaan vastaus...
Iro kirjoitti:Ihan yleisestä mielenkiinnosta kyselen,
olit jo aiemmin vaihtanut pa-pumpun, oliko se käytetty vai uusi vai vastaava?
Oliko vian poistanut pa-pumppu uusi?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Pumpun kunnosta voi saada osviittaa virtamittauksellakin ja tuonhan voi tietysti tehdä sulakkeeltakin auton käydessä.
https://www.youtube.com/watch?v=ibJW8lHugNI
Avatar
Tommi89
OCF Member 2015
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 10:51
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Tommi89 »

Iro kirjoitti:Ihan yleisestä mielenkiinnosta kyselen,
olit jo aiemmin vaihtanut pa-pumpun, oliko se käytetty vai uusi vai vastaava?
Oliko vian poistanut pa-pumppu uusi?
Pumppu oli joku minkä myyjä oli antanut auton mukana "uutena" ainakin puheiden mukaan, mutta eipä tainnut olla.

Ja joo vaihdoin nyt Boschin pumpun niin kaikki viat ja koodit hävisivät.
Avatar
Tommi89
OCF Member 2015
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 10:51
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Tommi89 »

petrisa kirjoitti:
vectraTBO kirjoitti:
petrisa kirjoitti: ps. Sitä en nyt muista että oliko tässä mallissa erillinen polttoainesuodatin vai integroitu pa-pumppuun. Jos tämä jälkimmäinen, niin jo pelkästään sen tukkeutuminen on riittänyt ja korjautunut pumpun vaihdolla.
Z20NETissä on erillinen suodatinpatruuna pohjassa.
Näinhän se toisiaan oli, kuten myös osassa B207 Saabeissa. Vain alkupään (vm -03 ->) B207:ssa on suodatin pumpun yhteydessä. Parempi näin, että on Z20NET aina erillinen suodatin, jolloin se on myös erikseen vaihdettavissa.

Tämä suodatinhan oli tosiaan jo heti alussa vaihdettu, näin ainakin viestien mukaan oli tehty. Oli ilmeisesti kuitenkin sitten myöhemmin vaihdettu myös pa-pumppukin. Se onkin jännä juttu, että jos toiseen pumppuun vaihtaminen sitten vasta korjasi ongelman :o .

Mutta....jospa tähän saadaan vastaus...
Iro kirjoitti:Ihan yleisestä mielenkiinnosta kyselen,
olit jo aiemmin vaihtanut pa-pumpun, oliko se käytetty vai uusi vai vastaava?
Oliko vian poistanut pa-pumppu uusi?

Vectrassa on erillinen pa-suodatin tankin kyljessä ja pa-pumpun pohjassa on myös erillinen suodatin/sihti.
Pumpun mukana tulee se pumpun omabsuodatin.
On vaihdettavissa periaatteessa erikseen koska on seekerillä kiinni pumpussa.
Nile_
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Elo 2009, 13:33
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Nile_ »

joo, millanen homma tuo pumpun vaihto näissä on.. ei ilmeisesti ole luukkua penkin alla vaan tankin irrotukseen pääsee..

pari viikkoo toimi ok kun vaihettiin isommat suuttimet ja tiukempi ohjelma.. kalajoelle mennessä rupes ahdoilla puutumaan esim. ohitustilanteesa.. eli ilmeisesti pa puolella vika.. sytkäpuoli on kunnossa.
Vectra C2 Wagon 2.0 turbo "OPC" -07
Omega B2 Caravan 3.0 V6 sport -00
Omega B2 caravan M57 aut. -02
MB Sprinter w906 315 CDi -09
Nile_
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Elo 2009, 13:33
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Nile_ »

vai mistä tuo kannattas aloittaa hutkimaan.. pilottia suuttimien juureen jos jääny huonosti, bp.säädin?,..

allekirjoituksen vecu siis kyseessä, e85, 14t mitsu, 530 ev14, 3" dp.. jc softa..
Vectra C2 Wagon 2.0 turbo "OPC" -07
Omega B2 Caravan 3.0 V6 sport -00
Omega B2 caravan M57 aut. -02
MB Sprinter w906 315 CDi -09
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En tiedä millä perusteella sytytyspuoli ja etenkin puolat ovat kunnossa?
Toki mikäli ne on vaihdettu ALKUPERÄISIIN aivan vasta, niin tilanne toinen. Siltikin aina voi lähes uusikin puola vikaantua.

No, joka tapauksessa OpCom olisi nyt "kova sana".
Ensiksikin mikäli yhdessä tai kahdessa sylinterissä sytytyskatkoja niin aika varmasti silloin syyllisenä ko. puola tai tulppa. Jos useissa niin polttoainepuolella. Polttoainepuolen ongelman voi tarkistaa reaaliaikaista dataa seuraamalla mitä kiihdytyksessä ja ahdoilla lambda näyttää. Mikäli vetää laihalle on polttoaineen saannissa ongelmaa. Sinällään kiihdytyksessä lambdasäätö ei ole käytössä, mutta sen arvot näkyy kuitenkin, vaikka tila on nk open loop.

Polttaoainesaannin vika on joko paineensäätimessä tai pumpussa. Säädin on kyllä helppo vaihtaa eikä ole kallis. Ellei sekään auta niin kai se pumppu ei tuota sitten enää riittävästi ja se sitten vaihtoon.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
J0n77u
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Kesä 2023, 03:37

Vikaa Vekkulissa

Viesti Kirjoittaja J0n77u »

Moikka! Vähän uusi paikka tämä opel clubi minulle joten en ole täysin varma onko menossa oikeaan paikkaan tämä kysymys. Mutta tosiaan minun vectrassani on vika valo ollut jo hetken aikaan jota en ole saanut korjattua poies. Vika valo myös vilkkuu tyhjäkäynillä.

opel vectra c gts 2.0 turbo vm 2003
Rekkari jos auttaa rmy-961

Koodeja siellä on
p0300, Satunnainen sytytyshäiriö
p1343, Ei tietoa tästä vielä
p1340, Ei tästäkään (jotain nokka akselimen tunnistimesta EHKÄ??)

Mitä olen tehnyt: Kampiakselin asento tunnistin vaihdettu, puolat vaihdettu kaikki, tulpat vaihdettu, lambda vaihdettu (se joka siellä moottori tilassa niit on 2 eikö?) ja Maffi vaihdettu. Mutta ongelma on edelleen.

Netistä kun olen etsinyt tietoa ongelmasta niin kehotetaan vaihtamaan nokka akselin asento tunnistin mutta mitä olen ymmärtänyt autostani siinä ei ole sitä ollenkaan? vaan käyttää jotain ihmeen ionization modulea (sytytysmoduuli??) laitan linkin mistä puhun alemmas, joten olettaisin että se minun pitäisi vaihtaa. Tästäkään ei ole varma koska vekkulista tuntuu löytyvän asiasta tosi vähän infoa mutta tähän törmäsin kun luin saabin 9-3 1.8t koneesta (eikös se ole melkein sama) noh seuraaava ongelma on että kyseistä sytytysmoduulia ei tunnu löytyvän mistään kaupasta uutena ettei miltään autopurkamolta mutta voisiko saabissa käytetty moduuli toimia minun ooppelissani? sitä löysin esim ebaysta alle 50€ myynnissä.

Eli tiivistettynä onko autossa nytten sitä nokka akselin asento tunnistinta vai ei ja käykö saabin sytyytysmoduuli vekkuliin jos on tarve vaihdattaa se?

Saabin sytytysmoduuli
https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... e-55352173

En ole mikään mestari autojen kanssa kokemusta vasta muutamia kuukausia joten pahoittelut jos olen hieman epäselvä. Kiitän KAIKKIA valmiiksi avusta!
J0n77u
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Kesä 2023, 03:37

Re: Vikaa Vekkulissa

Viesti Kirjoittaja J0n77u »

Unohdin mainita että kone ei tunnun ollenkaan ajossa pätkivän. Todella harvoin nykäsee/pätkii pari kertaa jos kengittää vähän enemmän. Tyhjäkäynti tuntuu todella tasaiselta mutta jos istun 10 min paikalla niin pari kertaa kierrokset hieman seilaa ja pätkii selvästi mutta loppuu noin 10 sek jälkeen. Olen koodit nollannut monesti mutta tulevat takaisin yleensä 10 minuutissa ellei nopeammin. Itseäni tämä ei paljon vaivaa mutten usko että autolle tämä on kauhean hyvä ja katsastus mies hylkäsi tämän takia. Ennen katsastusta koitin nollata koodit mutta tuli kesken takaisin
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikaa Vekkulissa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vastataan kysymykseen: Autossa ei ole nokka-akselin asentotunnistinta.

Sitten vikaan.
Ionisaatioyksikkö eli IDM ei vikaannu. En muista yhtään tällaista tapausta, en Saab foorumin puolelta enkä täältäkään.
Tuo vikakoodi P300 tarkoittaa tarkasti ottaen sytytyskatkoksia useissa sylintereissä.

Tähän syynä voi olla väärät tulpat, koska juuri tämä IDM sekä siihen yhdistetty puola ovat äärimmäisen tarkkoja oikeasta tulpasta. Ehdottoman tärkeää on, että myös puolat ovat alkuperäisiä, ei missään tapauksessa tarvikepuolia. Alkuperäiset ovat Mitsun valmistamia. Myös tulpat on oltava NGK merkkisiä. Ei mitään muuta vaikka kuka mitä väittäisi. Ja nämä eivät ole mitään "mutuja" vaan silkkaa faktaa. Tarkistaa asian voi Saab-foorumilta, niin vastaus on sama.

Sitten, ellei vika ole puolissa tai tulpissa, niin sitten syynä on polttoainepaine. Tätä epäilen nyt vika kuvauksen mukaan, koska nuo sytkäviat esiintyvät aina ensimmäisinä kiihdytyksissä nykimisenä ja nyt nykäykset tulevat tasakaasulla ja jopa tyhjäkäynnillä esiintyy epämääräisyttä. Joten vahva veikkaus syyksi on polttoaineen paineen säädin, joka on rikki.

Polttoaineen paineensäädin sijaitsee polttoainejakotukin päässä. Siihen tulee kumiletku imusarjasta. Säädin on täysin mekaaninen ja se säätää kalvon avulla suuttimien painetta imusarjan paineen mukaan. Ottamalla letku irti ja jos sieltä vähänkin tirahtaa bensaa, niin kalvo on rikki. Ja, vaikka ei tulisikaan bensaa jolloin se olisi jo haihtunut, kannattaa se säädin joka tapauksessa vaihtaa. On halpa osa ja helppo vaihtaa.

Toisin sanoen tuo säädin päästää nyt liian kovan paineen suuttimille, kun imusarjassa on alipaine (ahdin ei ahda) niin sylintereihin menee liikaa bensaa ja tulee sytytyskatkoksia eli tulpat ikäänkuin kastuu. Siksi niitä tulee kaikkiin sylintereihin tasaisesti ja siitä vikakoodi P300.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin