Vikaa Vekkulissa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Tommi89
OCF Member 2015
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 10:51
Paikkakunta: tampere

Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Tommi89 »

Hei.

Ongelmana on siis Vectra c z20net koneella joka yhtäkkiä alkoin ns pätkii ajossa.
Tankki oli aika tyhjä joten tankattiin lisää eikä auttanut joten ei ilmeisesti vesibensaa.
Tulpat ja pa-suodatin tuli vaihdettua eikä ollut apua.
Vikakoodia tulee 1 lambdasta alhainen jännite ja sytytyskatkoksia vaihtelevissa aylintereissä.
Livedataa katsottu ja tosiaan katkoksia tulee joka sylinteriltä. Kokeiltu vaihtaa yksi puola eikä ollut vaikutusta ja se ensimmäinen lambda vaihdettiin kanssa kylläkin käytettyyn. Samat vikakoodit toistuvat kokoajan.
Pinta kaasulla kiertää hienosti paikallaan mutta kun antaa täyskaasun niin ei kierrä, alkaa röpöttää/pätkimään ja paukuttaa putkeen.

Mietin voisiko vika olla esim suuttimessa?

Kiitos ja etukäteen vastauksista.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tommi89 kirjoitti:Pinta kaasulla kiertää hienosti paikallaan mutta kun antaa täyskaasun niin ei kierrä, alkaa röpöttää/pätkimään ja paukuttaa putkeen.
Onko tullu mieleen, että katti/putki olis tukossa?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ihan heti ensimmäisenä kysyn:
Mitkä tulpat autossa on?
Onko bensa vai bensa/etanoli?
Onko jokin "virisofta"?
Onko puolat ja vasta vaihdettu alkuperäisiä malleja (vai tarvike)?

Vasta sen jälkeen kannattaa alkaa jatkamaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Tommi89
OCF Member 2015
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 10:51
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Tommi89 »

Putki on juuri uusi rakennettu 2,5" ja katalysaattori tarkistettu ei ole tukossa.
Tosiaan softattu olikohan nimimerkki karqilla ja tämä tehty jo kesällä 2016.
Tulpat olivat platinium tulpat en muista nyt merkkiä (tarkistettu että sopii kyllä kyseiseen moottoriin).
Kyseessä pelkkä bensa kiikotin.
Puolia ei ollut kuin tarvikkeena saatavilla joteb kokeilin sillä.
Mahdollistahan ei ole että kaikki puolat menisivät kerralla koska erillispuolat joka sylinterillä ja katsottu että jokaiselta tulee sytytyskatkoksia.
Toisilta enemmän kuin toisilta.


Ihmettelen että vika ilmaantui ihan varoittamatta.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tarvike puolilla ei tässä autossa mitään :no: .
Pitää olla alkuperäiset ja niitä kyllä saa. Speedparts (Suomessa Procarservice Jyväskylässä jälleenmyyjä). Myös netin kautta mm. Neobrothers. Taitaa myös Maptun myydä.
Tarvike puolat on aivan susia. Monessakin autossa toimii, muttei Saabin Trionic8 järjestelmässä muut kuin alkuperäiset :wink: .

Tulpat myös pitää olla vain NGK:t. Muut eivät sovellu, vaikka mitä väitettäisiin jossain vastaavuustaulukoissa. Eli yhtä kriittinen tulpille kuin puolillekin tämä auto.
Tulpat ovat mallia NGK PFR6T-10 bensassa ja NGKBKR7ESC-11 bensa/etanoli. Tuo jälkimmäinen on kuparitulppa ja käy molemppiin, mutta ensimmäinen (platina)vain bensaan. Tarkista nyt kuitenkin ettei tulpat vaan ole jotain muuta mallia kuin nuo mainitut.

Hyvin usein etenkin viritetyssä juuri kiihdytyksissä pätkiminen alkaa, kun puolat ovat menettäneet ominaisuuksiaan. Toimivat vielä normaaliajossa ihan ok.
Seuraavaksi syynä voi olla putkistossa oleva pieni ahtovuoto. Ahdettaessa ilmaa karkaa ulos ja kone pätkii eikä sytytä (missfire), kun seos on pielessä. Kunnolla ahdettaessa lambda säätö ei ole käytössä (open loop) menee seokset pieleen ilmavuodon takia. Ilmamassamittaus antaa suurta ilmamäärää, mutta taas imusarjan paine ei siihen täsmää, joten ecu "arpoo" polttoainesyötön sinnepäin. Seos on kuitenkin vähän sekaisin ja kone pätkii. Tasakaasulla ajettaessa lambdasäätö on toiminnassa (closed loop) ja se korjaa seoksen kohdilleen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
wheeler deeler
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Marras 2016, 13:41

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja wheeler deeler »

Kun ampuu putkeen niin tulee mieleen olisiko jako hypännyt hampaan tai pari. Kerran kävi crossipyörässä niin että oli hypännyt jako hampaan pieleen ja kierroksilla pätki ja ampui putkeen.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja petrisa »

wheeler deeler kirjoitti:Kun ampuu putkeen niin tulee mieleen olisiko jako hypännyt hampaan tai pari. Kerran kävi crossipyörässä niin että oli hypännyt jako hampaan pieleen ja kierroksilla pätki ja ampui putkeen.
Tuskinpa nyt sentään hyppää, kun on ketjukone. Jos jakopää pettää, niin sitten on luultavasti jo suuremmat ongelmat. Onhan näissä jakopää vaivoja kuten 2.2:ssa, samaa perua kun ovat. Rohinaa, rahinaa ja tärinää pitää.

Jos kerran sytytyskatkoja tulee kunnolla, niin kyllä se silloin jo "paukkuu". Palamaton bensa pakosarjassa sen aiheuttaa. Joten huomio vaan sinne tulppa ja puola suuntaan. Sitten ahtoputkistoon.
Jakopään voinee nyt jättää rauhaan tässä tapauksessa. Sen oireet tulee esiin vähän eri tavalla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
wheeler deeler
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Marras 2016, 13:41

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja wheeler deeler »

Puolat ja tulpat tuskin vialliset, jos tekee yhtäkkiä katkoja joka sylinteriin. Seoksen säätö voi olla pielessä, eli saa laihaa seosta kun ei täyskaasulla toimi.. Ilmamassamittari on silloin yksi vaihtoehto, joka itsellä on tullut vastaan kyseisillä oireilla.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja petrisa »

wheeler deeler kirjoitti:Puolat ja tulpat tuskin vialliset, jos tekee yhtäkkiä katkoja joka sylinteriin. Seoksen säätö voi olla pielessä, eli saa laihaa seosta kun ei täyskaasulla toimi.. Ilmamassamittari on silloin yksi vaihtoehto, joka itsellä on tullut vastaan kyseisillä oireilla.
Et tunnu tietävän trionic8 sielunelämästä mitään. Tämä on normaalia vaativampi puolien ja tulppien suhten. Johtuu ionisaatiotekniikasta joka toteutetaan tulppien kautta. Siihen siis vaikuttaa puolat ja tulpat. Tämä on nimenomaan herkkä ahdoilla ja puolat vanhenee iän myötä, kun magneettiominaisuudet muuttuu. Opislele trionic8! Äläkä vänkää!
Vielä....eritoten viritetyissä oireet alkaa huomata ensin.

Joten...aloittaja, selvitä nyt se tulppa ja puola juttu vaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

joo esim nakutusanturia ei moottorissa ole vaan niitä on neljä. eli sytytystulppaa.

tämän takia sinne ei kannata tarjota muutakuin mitsubishin(orkkis) puolaa ja ngk tulppaa.

ja jos auto on softattu niin kaikki puolat vaihtoon ja oikeat tulpat jos ei ole.

sinänsä vähän outo kun joka mukissa on katkoksia niin bensanpaineet vois mittailla.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei tässä "kiihdytäkään", vaan ainoastaan kerrotaan tosiasioita ja myös siinä samalla kehoitetaan perehtymään ko. auton moottoriohjaustekniikkaan ennenkuin alkaa summassa arvailemaan.
Arvailuja ne on itsellänikin, kun ei ole sitä kuuluisaa kristallipalloa, mutta tuntien tämän trionic8 ja aloittajan oireet, voi ehdottaa todennäköisimpiä syitä oireisiin.
Jartsa kirjoitti: sinänsä vähän outo kun joka mukissa on katkoksia niin bensanpaineet vois mittailla.
Tuo on hyvä huomio myös :lollis: .

Jakotukin paineet voi mitata bensan painemittarilla. Joskus tämä jakotukin kalvopaineensäädin antautuu niin, ettei ahtopaineilla enää nosta suuttimien painetta riittävästi.

ps. kannattaa saabfoorumin puolella käydä etsimässä vastaavanlaisista oireista keskustelua 9-3ss sc cv x - osiossa
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Tommi89
OCF Member 2015
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 10:51
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Tommi89 »

petrisa kirjoitti:Tarvike puolilla ei tässä autossa mitään :no: .
Pitää olla alkuperäiset ja niitä kyllä saa. Speedparts (Suomessa Procarservice Jyväskylässä jälleenmyyjä). Myös netin kautta mm. Neobrothers. Taitaa myös Maptun myydä.
Tarvike puolat on aivan susia. Monessakin autossa toimii, muttei Saabin Trionic8 järjestelmässä muut kuin alkuperäiset :wink: .

Tulpat myös pitää olla vain NGK:t. Muut eivät sovellu, vaikka mitä väitettäisiin jossain vastaavuustaulukoissa. Eli yhtä kriittinen tulpille kuin puolillekin tämä auto.
Tulpat ovat mallia NGK PFR6T-10 bensassa ja NGKBKR7ESC-11 bensa/etanoli. Tuo jälkimmäinen on kuparitulppa ja käy molemppiin, mutta ensimmäinen (platina)vain bensaan. Tarkista nyt kuitenkin ettei tulpat vaan ole jotain muuta mallia kuin nuo mainitut.

Hyvin usein etenkin viritetyssä juuri kiihdytyksissä pätkiminen alkaa, kun puolat ovat menettäneet ominaisuuksiaan. Toimivat vielä normaaliajossa ihan ok.
Seuraavaksi syynä voi olla putkistossa oleva pieni ahtovuoto. Ahdettaessa ilmaa karkaa ulos ja kone pätkii eikä sytytä (missfire), kun seos on pielessä. Kunnolla ahdettaessa lambda säätö ei ole käytössä (open loop) menee seokset pieleen ilmavuodon takia. Ilmamassamittaus antaa suurta ilmamäärää, mutta taas imusarjan paine ei siihen täsmää, joten ecu "arpoo" polttoainesyötön sinnepäin. Seos on kuitenkin vähän sekaisin ja kone pätkii. Tasakaasulla ajettaessa lambdasäätö on toiminnassa (closed loop) ja se korjaa seoksen kohdilleen.


Ongelma on ettei autolla pysty ajaa ollenkaan.
Tiedän ettei tarvike puolilla tee mitään mutta tuli kokeiltuu hätäpäissään yhtä puolaa, mutta kuitenki kaikilta tulee katkoksia paljon.
Tulpat ovat NGK platinium tulpat ja tarkistettu soveltuvuus autoon.
Avatar
Tommi89
OCF Member 2015
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 10:51
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Tommi89 »

wheeler deeler kirjoitti:Kun ampuu putkeen niin tulee mieleen olisiko jako hypännyt hampaan tai pari. Kerran kävi crossipyörässä niin että oli hypännyt jako hampaan pieleen ja kierroksilla pätki ja ampui putkeen.
Kevyellä kaasulla paikallaa pystyy kierrättää hyvin ilman että ampuu edes putkeen.
Avatar
Tommi89
OCF Member 2015
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 10:51
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Tommi89 »

Jartsa kirjoitti:joo esim nakutusanturia ei moottorissa ole vaan niitä on neljä. eli sytytystulppaa.

tämän takia sinne ei kannata tarjota muutakuin mitsubishin(orkkis) puolaa ja ngk tulppaa.

ja jos auto on softattu niin kaikki puolat vaihtoon ja oikeat tulpat jos ei ole.

sinänsä vähän outo kun joka mukissa on katkoksia niin bensanpaineet vois mittailla.
Bensanpaineita oon kanssa miettiny että pitäis mittailla, mutta ei oo kyseistä mittaria tällä hetkellä ja niin rajoitetusti aikaa selvitellä auton vikaa.
Avatar
Tommi89
OCF Member 2015
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 10:51
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja Tommi89 »

Rookeri kirjoitti:
Tommi89 kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Tarvike puolilla ei tässä autossa mitään :no: .
Pitää olla alkuperäiset ja niitä kyllä saa. Speedparts (Suomessa Procarservice Jyväskylässä jälleenmyyjä). Myös netin kautta mm. Neobrothers. Taitaa myös Maptun myydä.
Tarvike puolat on aivan susia. Monessakin autossa toimii, muttei Saabin Trionic8 järjestelmässä muut kuin alkuperäiset :wink: .

Tulpat myös pitää olla vain NGK:t. Muut eivät sovellu, vaikka mitä väitettäisiin jossain vastaavuustaulukoissa. Eli yhtä kriittinen tulpille kuin puolillekin tämä auto.
Tulpat ovat mallia NGK PFR6T-10 bensassa ja NGKBKR7ESC-11 bensa/etanoli. Tuo jälkimmäinen on kuparitulppa ja käy molemppiin, mutta ensimmäinen (platina)vain bensaan. Tarkista nyt kuitenkin ettei tulpat vaan ole jotain muuta mallia kuin nuo mainitut.

Hyvin usein etenkin viritetyssä juuri kiihdytyksissä pätkiminen alkaa, kun puolat ovat menettäneet ominaisuuksiaan. Toimivat vielä normaaliajossa ihan ok.
Seuraavaksi syynä voi olla putkistossa oleva pieni ahtovuoto. Ahdettaessa ilmaa karkaa ulos ja kone pätkii eikä sytytä (missfire), kun seos on pielessä. Kunnolla ahdettaessa lambda säätö ei ole käytössä (open loop) menee seokset pieleen ilmavuodon takia. Ilmamassamittaus antaa suurta ilmamäärää, mutta taas imusarjan paine ei siihen täsmää, joten ecu "arpoo" polttoainesyötön sinnepäin. Seos on kuitenkin vähän sekaisin ja kone pätkii. Tasakaasulla ajettaessa lambdasäätö on toiminnassa (closed loop) ja se korjaa seoksen kohdilleen.


Ongelma on ettei autolla pysty ajaa ollenkaan.
Tiedän ettei tarvike puolilla tee mitään mutta tuli kokeiltuu hätäpäissään yhtä puolaa, mutta kuitenki kaikilta tulee katkoksia paljon.
Tulpat ovat NGK platinium tulpat ja tarkistettu soveltuvuus autoon.
Mistä tarkistettu soveltuvuus?


Varaosamyyjän luettelosta.
Olen siis autokorjaamolla töissä ja meidän varaosamyyjä tarkistelee tietonsa monen ohjelman kautta.
Vastaa Viestiin