Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Ecotec-96 kirjoitti: ↑13 Tammi 2018, 19:33Seuraava projekti on ilmapumpun vaihto ja uutena vikana selvittää miksi sisälle tulee tuulettimesta haaleata ilmaa vaikka moottorin lämmöt on yli 80 ja lämmöt pysyy ajaessakin. Termostaattivika vaiko lämppärinhanassa vikaa?
Eilen tarkastin tuon ilmapumpun ja huomasin, että ilmapumpun virtajohto ei ollut kiinni. Laitoin johdon kiinni ja pumppu lähti toimimaan. Liekkö unohtunut joltain huoltohommia tehdessä laittaa johto takaisin kiinni vai onko sitten tarkoituksella otettu pois käytöstä. Pumpun ääni kuulosti normaalilta ja puhaltaa tosi hyvin. Termostaattina autossa oli GM termostaatti, ylävesiletku ja jäähdytin tuntuu lämpenevän vähän heti kun auton laittaa käyntiin. Termostaatti ei kuitenkaan ole juuttunut auki ja kattilassa keitin termostaattia niin ei se ainakaan ennen 80 aukea, aukesi noin 85-90. Lämppärinkennon letkut on molemmat yhtä kuumat (molemmat polttavan kuumia). Tässä autossa kun ei ole ilmastointia, niin tässä ei ilmeisesti ole tuota lämppärinhanaa? Jollain muulla läpällä joka ohjaa ilmavirtaa ilmeisesti toteutettu? Näkeekö lämppäri systeemejä jos ottaa hanskalokeron pois? Sisäilmankierto ei taida toimia, valo kyllä syttyy mutta mitään ei tunnu tapahtuvan. Alipaineletku oli ainakin rikki, mutta sen korjaaminenkaan ei auttanut sisäilmankiertoon.
Tyhjäkäynnin humppaamisongelmakin on vieläkin olemassa. Pitää koittaa puhdistaa kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntiventtiili ja letkut. Kaikki letkut täynnä vaaleata öljyistä töhnää.
Nissan Almera N16 Sedan QG18DE 2005
Vectra B Sedan X18XE 1996
Keskikonsolin irroittamalla löytyy huoltoluukku lämppärin kennolle. Sillä ei ole erillistä hanaa. Imusarjan takaa löytyy pikaliittimet kennolle.
Tietääkseni jos autossa ac niin sen kun laittaa päälle lähtee flektikin pyörimään.
Termostaatin tulisi toimia siten että ylävesiletku ja syyläri ei lämpene samaan tahtiin kuin moottori. Vaan pysyy kylmänä kunnes termostaatin auetessa poltat kättäsi. Kattila ei ole täysin luotettava testaus koska siinä ei havaita vuotamista läpi.
Vaalea öljyinen töhnä eli kermakahvit kertoo vedestä öljyssä eli pätkä ajonmuodostama kondenssi tai mahdollinen kannentiiviste vuoto jos töhnää on runsaasi esim öljytikussa ja korkissa. Öljynvaihdosta tai pidemmästä ajosta voi olla apua kondenssiin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa kirjoitti: ↑28 Tammi 2018, 11:51Termostaatin tulisi toimia siten että ylävesiletku ja syyläri ei lämpene samaan tahtiin kuin moottori. Vaan pysyy kylmänä kunnes termostaatin auetessa poltat kättäsi. Kattila ei ole täysin luotettava testaus koska siinä ei havaita vuotamista läpi.
Ylävesiletku ja syyläri lämpenee vanhalla GM termostaatilla moottorin kanssa samaan tahtiin. Tuli ostettua Motonetistä varmuuden vuoksi uusi termostaatti ja tilausta tehdessä en tiennyt termostaatin merkkiä, niin kaikkien varaosien ykkönen eli Topran sieltä tuli. No laitoin uuden termostaatin paikalleen, ei se ainakaan huonommin toimi kun vanha GM. Lämmöt nousee korkeammalle noin 90 ainakin tyhjäkäynnillä ja autossa sisällä tarkenee jo pakkasillakin ihan hyvin. Mutta Toprankin lämmittää ylävesiletkua moottorin kanssa samaan tahtiin. Onko kumpikaan sitten täysin toimiva. No Opel on kakkosautona ja ajossa vain silloin tällöin joten saa ajan kanssa tutkia.
Nissan Almera N16 Sedan QG18DE 2005
Vectra B Sedan X18XE 1996
Tuliko siinä termari paketissa kotelo vai pelkkä termari? Minulla oli B vectran 1.8 koneessa sellainen ongelma, että se kotelo oli kulunut kuopalle termostaattiläpän alta, ja uusi tarviketermostaatti ei osunut samaan kuoppaan missä vanha oli levännyt kiinni ollessaan. Näinpä uusi termostaatti vuoti edelleen ja kone lämpesi hitaasti. Ostin alkuperäisen termarin jota myytiin vain koteloineen, ja niin alkoi lämmöt pysyä.
mmustaja kirjoitti: ↑05 Helmi 2018, 12:44
Tuliko siinä termari paketissa kotelo vai pelkkä termari? Minulla oli B vectran 1.8 koneessa sellainen ongelma, että se kotelo oli kulunut kuopalle termostaattiläpän alta, ja uusi tarviketermostaatti ei osunut samaan kuoppaan missä vanha oli levännyt kiinni ollessaan. Näinpä uusi termostaatti vuoti edelleen ja kone lämpesi hitaasti. Ostin alkuperäisen termarin jota myytiin vain koteloineen, ja niin alkoi lämmöt pysyä.
Termostaatti oli kotelon kanssa.
Nissan Almera N16 Sedan QG18DE 2005
Vectra B Sedan X18XE 1996
Nyt ilmaantui kaasuläppäkotelon puhdistuksen jälkeen uusi käyntivika. Kylmällä koneella kaikki toimii normaalisti, mutta kun kone lämpenee, välillä tyhjäkäyntikierrokset saattaa jäädä vähän liian korkealle ja kun kevyesti painaa kaasua lisää ja pitää kaasun siinä kohtaa niin hetken päästä kierrokset nousee itsestään vielä lisää vaikka en paina lisää kaasua vaan pidän edelleen vähän painettuna. Vaihdoin kaasuläppäkoteloon uuden tiivisteen puhdistuksen yhteydessä. Voisiko vika olla tyhjäkäyntiventtiilissä? Tyhjäkäyntiventtiili on kyllä puhdas ja osat liikkuu herkästi, tyhjäkäyntiventtiilin tiivistettä ei kyllä tullut uusittua puhdistuksen yhteydessä.
Nissan Almera N16 Sedan QG18DE 2005
Vectra B Sedan X18XE 1996