Opel vectra b o2 arvo liian matala

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Juuho22
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Marras 2017, 08:42

Opel vectra b o2 arvo liian matala

Viesti Kirjoittaja Juuho22 »

Autona toimii b vectra X18xe1 vm.2001.
Katsastus pomppasi päästöistä, muut päästöt ok, mutta o2 jäi 0.131v. Tarvittava määrä on 0.3.

Jännitehyppäys [V]
Min 0.3 max ---
Tulos
B1 S1 [V] 0.131 eiok

Ekalla konttorikäynnillä pomppasi samasta asiasta, vikakoodit luettu
P0140
P0110.
P0110 - imuilman lämpötilan virtapiiri, tulosingaali liian korkea, pysyvä.
Taaempi lambda vaihdettu, P0140 poistui ja kävin uudelleen konttorilla jolloin tuli vieläkin tuo B1 S1 0.131 eiok.
Koneelta näytti tuloilman lämpötilaa -40c ja vaihdettiin toisesta autosta toimiva ilmamassamittari, ei muuttunut tuloilman lämpötila eikä P0110 poistunut. Onko autossa erillinen tuloilman lämpötilatunnistin?
Viikonloppuna menee myös etummainen lambda vaihtoon. Onko siihen joku kikka että saisi sen helposti pois? Taaempi lambda vaihdettiin irrottamalla putki ja kuumentamalla.
Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa? 3 päivää yrittänyt etsiä fourmilta, mutta ei ole tullut vastaan.
Auto käy normaalisti ja tehot ei ole kadoksissa. Bensaakaan ei syö enempää, n.7,2l/100km sekalaisessa ajossa.
Juuho22
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Marras 2017, 08:42

Re: Opel vectra b o2 arvo liian matala

Viesti Kirjoittaja Juuho22 »

Saan laitettua kaikki arvot kunhan pääsee töistä pois. Tuo ongelma tuli tyhjäkäynnillä. Tuo jännitehyppäys taitaa olla eri kun o2 päästöt :lol:
Huvittavinta tässä on sen päästökoneen (bosch) kuitissa lukeva "päästöihin vaikuttavien vikojen määrä 0" :bonk:
Juuho22
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Marras 2017, 08:42

Re: Opel vectra b o2 arvo liian matala

Viesti Kirjoittaja Juuho22 »

Juuho22 kirjoitti:Autona toimii b vectra X18xe1 vm.2001.
Katsastus pomppasi päästöistä, muut päästöt ok, mutta o2 jäi 0.131v. Tarvittava määrä on 0.3.

Jännitehyppäys [V]
Min 0.3 max ---
Tulos
B1 S1 [V] 0.131 eiok

Ekalla konttorikäynnillä pomppasi samasta asiasta, vikakoodit luettu
P0140
P0110.
P0110 - imuilman lämpötilan virtapiiri, tulosingaali liian korkea, pysyvä.
Taaempi lambda vaihdettu, P0140 poistui ja kävin uudelleen konttorilla jolloin tuli vieläkin tuo B1 S1 0.131 eiok.
Koneelta näytti tuloilman lämpötilaa -40c ja vaihdettiin toisesta autosta toimiva ilmamassamittari, ei muuttunut tuloilman lämpötila eikä P0110 poistunut. Onko autossa erillinen tuloilman lämpötilatunnistin?
Viikonloppuna menee myös etummainen lambda vaihtoon. Onko siihen joku kikka että saisi sen helposti pois? Taaempi lambda vaihdettiin irrottamalla putki ja kuumentamalla.
Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa? 3 päivää yrittänyt etsiä fourmilta, mutta ei ole tullut vastaan.
Auto käy normaalisti ja tehot ei ole kadoksissa. Bensaakaan ei syö enempää, n.7,2l/100km sekalaisessa ajossa.
Noniin häneksihän se meni otsikkoa myöten. Tässä olisi katsastusaseman kuitin tulokset:

säätötunnist. testaus:
Rakenne Hyppäyst.
Tesatauspyörintänop. /min
on. 850
Jännitehyppäys [V]
min: 0,3 max: ---
Tulos
B1 S1 [V] 0.131 ei o.k.

Päästöihin vaikuttavien
vikojen määrä: 0 o.k.

Korotettu joutokäynti
Pyörintänop 2256/min
Lambda 1.006
CO 0.009 %
CO2 14.92%
HC 5 ppm
O2 0.14%
COcor 0.009%

Tietääkö kukaan mitä tuo jännitehyppäys/B1 S1 [V] tulos tarkoittaa?
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Opel vectra b o2 arvo liian matala

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ykköslambdan (Bank 1 Sensor 1) jännitevaihtelu liian pientä. Pitäisi siis olla minimissää 0,3V, sulla vain tuo reilu 0,1V.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Juuho22
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Marras 2017, 08:42

Re: Opel vectra b o2 arvo liian matala

Viesti Kirjoittaja Juuho22 »

Noniin kiitoksia tiedosta. Kuten jo aikasemmin mainitsin niin uuden lambdan vaihdan myös eteen. Toivotaan että se riittää!
Itsekin koin valaistumisen tänään kun tulin töihin ja rupesin miettimällä miettimään B1 S1 tarkoitusta, ja huomasin juurikin tuon bank1 sensor1 ja pikavilkasu googleen ja totesin olevani oikeassa.
Jännä homma sinänsä kun katsuri ei osannut sanoa kumpi lambda oli kyseessä vaikka nuin selvä vinkki.
japa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 418
Liittynyt: 22 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: PORI

Re: Opel vectra b o2 arvo liian matala

Viesti Kirjoittaja japa »

Ei ne semmosista mitään tiedä. Se on nyt vaan tärkeintä että ei vuoda öljyä. :x
Kadett GSI Cabrio 2,0-87 (kesä-auto 8) )
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel vectra b o2 arvo liian matala

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Juuho22 kirjoitti:Jännä homma sinänsä kun katsuri ei osannut sanoa kumpi lambda oli kyseessä vaikka nuin selvä vinkki.
Mistä tiedät, että testi tehtiin edes oikein, kun päästöarvot kuitenkin OK ja vielä noinkin hyvät. O2 vähän koholla CO nähden, joka voi johtua pakopuolen pienestä vuodosta. Toivottavasti uusi lambda-anturi tyydyttää katsuria.

Ilmeisesti ei olisi edes tuota lambda1 hyppy-testiä tehty, jollei olisi ollut vikakoodia ja ECU:n omat OBD osatestit olisi ollut OK.
Juuho22
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Marras 2017, 08:42

Re: Opel vectra b o2 arvo liian matala

Viesti Kirjoittaja Juuho22 »

Noniin päivitystä asiaan.
Etummainen lambda vaihdettu perjantaina ja vikakoodit nollattu. Sunnuntaina häiriövalo syttyi ja ilmoitti:
P1130 Happianturi 1. muisti 1. liian pieni vaihtelu
Kuittasin vikakoodit ja maanantaiaamuna tarkastin ettei ole vikakoodeja ja ajoin konttorille.
B1S1 arvo ei vieläkään heilunut vaan jämähti 0.114V.
Hylätty paperi ja sanoivat että tarkastaa lambdan maadoitukset. Tässävaiheessa ajoin tutun korjaamolle jossa laitettiin kone autoon kiinni ja ilmoitti p1130 vikakoodia. Nollattiin ja katottiin käyrää ja lambda arvot vaihteli oikein. Samalla vaihdettiin käsijarruvaijeri koska vasen puoli oli jumissa ja tästäkin tuli hylätty.
Seuraavaksi ajoin konttorille ja sanoin katsurille että nyt on lambda kunnossa kun koneelta katsottiin ja etummainen lambda vaihteli 90-800mv ja takimmainen 400-600mv. Katsuri tarkisti vain käsijarrun ja antoi leiman paperiin!
Kysyin samalla että onko muita autoja pompannut niin hän sanoi että eipä ole, mutta meillä on hieman erinlainen tuo tarkastussysteemi joten se saattaa haitata. Heidän järjestelmä oli boschin.
Ensikerralla taidan käydä vaan ottamaan päästöt erikseen.
Vastaa Viestiin