Moro!
Tästä aiheesta näytti löytyvän juttua ihan kiitettävästi, eli onko nyt niin että kiltisti auto korjaamolle EGR-kanavien hoonaukseen vai mistä aloitetaan?!
Auto kävi kesällä kolmella pytyllä ja merkkihuollossa diagnoosi : viallinen puolapaketti. Tehnyt samaa oiretta aikaisemminkin ja puola on vaihdettu nyt autoon sitten kaksi kertaa. Eka kerralla ns.tarvikepuola jonka itse vaihdoin. Maksoi n.80€. Kesällä siis vaihdettiin uusi merkkihuollossa jolle töineen päivinee tuli hintaa rapia kolmesataa (muistaakseni). Huollossa tuumasivat että ´nämä tarvikepuolat eivät ole toimineet kovin kauaa...´.
No, nyt autolla ajettu muutama kuukausi tuon huollon jälkeen ja katos kummaa, vikakoodi loimottaa jälleen mittaristossa ja vikakoodi luettu omalla pulikalla : koodi P0171 system too lean bank1
Huollossa kesällä sanoivat että ´eipä näissä juuri muita vikoja ole ollut kuin joko puola tai tukkeentuneet EGR-kanavat´. Eli onko maksettava kiltisti taas muutama satanen EGR-huollosta ja kirvattava mielessään vai onko vika nk. ´takuuseen menevä korjaus puolaan liittyen´?? Tahtovat kuitenkin huollossa keksiä aina jotain uutta korjattavaa/vaihdettavaa ettei tartte ilman töitä tehdä (siis takuuna)....että tämmöstä!
Auto siis Astra H 1.6 Twinport ajettu 100th -08 ja onko tuo moottori nyt sitten Z16XEP?!
Astra H ja kuuluisa ´System too lean`?!
Astra H ja kuuluisa ´System too lean`?!
Astra H 1.6 Wagon/Sedan ''08/09
Re: Astra H ja kuuluisa ´System too lean`?!
Kun auto kävi kolmella sylinterillä, niin on ihan loogista tarkastaa ensin puolapaketti. Mikä lie ollut vikakoodi silloin ? Jos ei ole ennen puolapaketin ensimmäistä tai toista vaihtoa antanut tuota P0171 vikakoodia , niin todennäköisesti vika on ollut puolapaketissa. Toki laiha seos voi aiheuttaa heikoimmalla puristuksella olevan sylinterin sytytyshäiriöitä.
Halvimmat tarvikepuolapaketit ovat tosiaan olleet varsin lyhytikäisiä.
Merkkihuollon osille ja työlle on takuu tietty. Jos kysymyksessä ei kuitenkaan ole sama vika, niin vaikea on tuota takuun piikkiin laittaa. Toki kannattaa käydä kysymässä.
Egr- kanavien tukkeutuminen on tyyppivika , joten varsin todennäköinen syy. Vaihtoehtoisesti imupuolen vuoto tai egr - venttiilin auki juuttuminen tietyssä ajotilanteessa.
Kanavia ei tarvitse puhdistuttaa merkkiliikkeessä. Jos et tee itse , niin todennäköisesti löytyy halvempiakin paikkoja kuin merkkiliike. Tilapäinen apu voi olla jokin egr-venttiilin puhdistusaine... muistaakseni joku foorumilainen on sellaista kokeillut. Moottori todennäköisesti Z16XEP .
Halvimmat tarvikepuolapaketit ovat tosiaan olleet varsin lyhytikäisiä.
Merkkihuollon osille ja työlle on takuu tietty. Jos kysymyksessä ei kuitenkaan ole sama vika, niin vaikea on tuota takuun piikkiin laittaa. Toki kannattaa käydä kysymässä.
Egr- kanavien tukkeutuminen on tyyppivika , joten varsin todennäköinen syy. Vaihtoehtoisesti imupuolen vuoto tai egr - venttiilin auki juuttuminen tietyssä ajotilanteessa.
Kanavia ei tarvitse puhdistuttaa merkkiliikkeessä. Jos et tee itse , niin todennäköisesti löytyy halvempiakin paikkoja kuin merkkiliike. Tilapäinen apu voi olla jokin egr-venttiilin puhdistusaine... muistaakseni joku foorumilainen on sellaista kokeillut. Moottori todennäköisesti Z16XEP .
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H ja kuuluisa ´System too lean`?!
Tietääkseni z16xep:tä ei ole ollut enää vm-07 jälkeen h koppasessa. Muuttui vm-08 tuolloin z16xe1
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Re: Astra H ja kuuluisa ´System too lean`?!
Muistaakseni tuo ´system too lean` vikakoodi ilmestyi ensimmäisen kerran alkukesästä mökkireissulla ja puolapaketti vaihdettiin loppukesästä kun muija ajeli naapuripitäjään ja sieltä soitteli että auto ´röpöttää` ja moottorin vikavalo loimottaa taulussa....
Tuota puhdistusainettahan voisi kokeilla. Oliko tuosta tarkempaa tietoa vai täytyykö alkaa penkomaan foorumia?
Tuota puhdistusainettahan voisi kokeilla. Oliko tuosta tarkempaa tietoa vai täytyykö alkaa penkomaan foorumia?
Astra H 1.6 Wagon/Sedan ''08/09
Re: Astra H ja kuuluisa ´System too lean`?!
Puhdista suoraan ne egr-kanavat, siellä se vika on jos ei vielä ole kertaakaan auton elinkaaren aikana puhdistettu.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Re: Astra H ja kuuluisa ´System too lean`?!
Samaa mieltä olen. Vika on todennäköisesti ne tukkeutuneet kanavat. Puhdistus - spray tuo vain hetken avun.Akus kirjoitti:Puhdista suoraan ne egr-kanavat, siellä se vika on jos ei vielä ole kertaakaan auton elinkaaren aikana puhdistettu.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i