Omegasta ja muustakin, mm. ketjukoneen kiristimen vaihtoväli

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Elina
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Huhti 2016, 14:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Omegasta ja muustakin, mm. ketjukoneen kiristimen vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Elina »

Hei pitkästä aikaa :)

Kyselin teiltä pitkästymiseen asti 2001 Omegan opireista, Omega seisoo pihassa, korjausta jälleen vailla...Huoh.

Omegani irtisanoutui viikonloppuna yhteistyöstä, ei ole vetoa ja auto sammui roskistenvientireissulla. Sen jälkeen ei enää käynnistynyt.
Hinattiin pihaan ja seuraavana päivänä käynnistyi, mutta ei voi ajaa kuin noin 500m ja sama homma - veto hiipuu ja kone sammuu?
Ideoita tähän?
*Bensapumppu?
*Ilmamassamittari?(kolmas kerta vaihtoon jo sitten)
*Alipaineletkun valskaaminen?
*Nokka ja/tai kampiakselin asentotunnistin?
MIKÄÄN VIKAVALO EI PALA - Ecussa vikaa?
Sitten uutisia :)
Pysyin kuin pysyinkin Opel merkissä ja ostin tuoreemman, tällä erää Vectra farkun, 2.2 koneella ja automaatilla.
Mummeli taas siitäkin kuitenkin siihen liittyen hiukan kyselee:
Mikä mahtaa olla 2004 vuosimallin Vectran(Z22YH uudempi moottorimalli)ketjun kiristimen vaihtoväli?
Autossa on huoltokirja, mutta siinä EI OLE merkintää ko. asiasta.

Kiitos mahdollisista vastauksista taas.

*Elina*
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13555
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omegasta ja muustakin, mm. ketjukoneen kiristimen vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

No vaihtoväliä ei ole.
Huonompi vanhempikiristin alunperin ja suurin osa niistä jo tässä iässä uusittu. Haulla löytyy foorumilta asiasta.

Millä moottorilla omega?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Elina
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Huhti 2016, 14:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Omegasta ja muustakin, mm. ketjukoneen kiristimen vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Elina »

Öö, kyllä sitä ketjukoneenkin kiristintä pitää uusia...tietäis vaan koska?
Omega on 2.2 bensakoneella.
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Omegasta ja muustakin, mm. ketjukoneen kiristimen vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja pepper »

Elina kirjoitti:Öö, kyllä sitä ketjukoneenkin kiristintä pitää uusia...tietäis vaan koska?
Omega on 2.2 bensakoneella.
Ei ole vaihtovälejä ketjunkiristimillä eikä ketjuilla...
Vaihetaan yleensä kun ääntää...
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Omegasta ja muustakin, mm. ketjukoneen kiristimen vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Elina kirjoitti:Öö, kyllä sitä ketjukoneenkin kiristintä pitää uusia...tietäis vaan koska?
Eikö kukaan (myyjä, ed. omistajat, huollot) tiedä onko siihen jo tehty ketjuremonttia, mitä ja milloin? Tuo tieto olisi ollut sen verran arvokas, että sillä olisi ollut vaikutus auton hintaan. Auton ns. täydelliseen huoltokirjaanhan yleensä merkataan vain ne huollot ja kaikki muut oleelliset korjaukset ja osien vaihdot ilmenevät mukana seuraavista kuiteista tai ed. omistajien muisteloista.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9278
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Omegasta ja muustakin, mm. ketjukoneen kiristimen vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

No, jos on ajettu yli 200tkm niin on takuulla vaihdettu.

80-150tkm hajosi suurin osa.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Omegasta ja muustakin, mm. ketjukoneen kiristimen vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

ascona_c kirjoitti:No, jos on ajettu yli 200tkm niin on takuulla vaihdettu.
80-150tkm hajosi suurin osa.
Millä takuulla??? Noissa on voitu ketjun elinikää pidentää vaihtamalla pelkästään kiristin.
Tai jos vaihdettu 80tkm ja nyt ajettu >230tkm :D
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omegasta ja muustakin, mm. ketjukoneen kiristimen vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Omegasta sen verran, että imm ja moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi eivät sytytä vikavaloa , vaikka toimisivat väärin, jos ei ole katkosta. Jos olet vaihtanut alkuperäistä laatua vastaavan imm:n ja tarkistanut liittimet ja liittimelle tulevat johtimet, niin sitten kannattaa tarkistaa moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi (eculle tiedon antava) , sen liitin ja liittimelle tulevat johtimet. Yksi vaihtoehto on myös tukkeutunut pakoputki.
Z22SE- ja Z22YH - ketjukoneilla on joillakin ajettu yli 250 tkm ilman ketjusarjan ja kiristimen vaihtoa. Vuonna 2008 kiristin vaihtui parannettuun malliin , mutta parannettua mallia on saanut jo vuonna 2005. Alkuperäinen kiristin on tasaisella mutterikannalla ja ns. parannetun mallin kiristimessä on selkeä kohouma keskellä. Kiristin löytyy jakoketjukotelon vierestä moottorin takapuolelta. Jos ketjusarja on vaihdettu , kiristin on yleensä vaihdettu ns. parannettuun malliin. Ketjusarjan vaihto on korjaus ja sitä tuskin koskaan on merkitty huoltokirjaan. Jotkut ovat tosiaan vaihtaneet vain kiristimen ja silloin on vaikea tietää, missä kunnossa ovat ketjuohjaimet ja ketju. Selkeä ketjun rallatus heti kylmäkäynnistyksen jälkeen kertoo yleensä ketjusarjan vaihtotarpeesta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin