C18XE ja XEL venttilikopat & huohotin

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

C18XE ja XEL venttilikopat & huohotin

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Koneena siis C18XEL joka savuttaa ajoittain aika tolkuttomasti, pahiten pätkäajon jälkeen, kun polkaisee valtielle. Hetken aikaa on kunnon sininen pilvi, takana, sitten kun tuo vaihe loppuu niin pitkällä matkalla ei ole mitään oireita. Auto jäi seisomaan kolmisen vuotta sitten tuon murheen takia. Oire esiintyy oikeastaan ainoastaan pätkäajon jälkeen kovassa kiihdytyksessä, aivan kuin imusarjaan olisi kertynyt öljyä jonka se sitten polttaa pois kun virtausta on enemmän.

Olen lähestulkoon varma että tuo tulee huohottimen kautta, koska loppuvaiheesa tuolloin nappasin kannesta norsunkärsään menevään pään irti ja tuikkasin sen pulloon. Oire selvältä helpottui tuolla, eikä pulloonkaan silti kertynyt öljyä.

Vanhoja muistellessani tajusin yhtäkkiä, että halkeaman takia olin vaihtanut tuohon varastosta hiukan aiemmin toisen venakopan, ja se on melko varmasti C18XE:stä. Siinä oli se "musta laatikko" etummaisen huohotinputken ja kopan välissä, jota ei XEL:ssä ole. Iski yhtäkkiä se kammottava ajatus, että puuttuuko tuosta kopasta jotain olennaista, ja ongelma johtuu vain siitä? Pitäisikö tuolla olla edes jonku jonkinlainen venttiili tms säätelemässä huohotusta, kun itse en sellaista tuosta ainakaan löydä. Sitä kulmaliititä norsunkärsän päässä en ole tutkinut, mutta muutenhan tuossa on vain täysin avoimet putket.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Vastaa Viestiin