TF80SC(AF40-6) viimeiset vaihteet uupuuvat
TF80SC(AF40-6) viimeiset vaihteet uupuuvat
Kertokaas mestarit neuvoja, tällä kertaa automaattilaatikon ongelman kanssa nahjutaan. 2012 vuoden laatikko kyseessä. Insigniassa kiinni. Oireita on tällä hetkellä, että laatikko toimii täysin normaalisti vaihteilla R,1,2,3.. Siitä eteeenpäin 4-5-6 vaihteisto ei kytke vaihdetta ollenkaan päälle vaan jää luistamaan "tyhjää". Öljyt on vaihdettu laatikkoon, ei vaikutusta ja olivat terveen näköiset kaiken lisäksi, eli punaiset kuten pitääkin vielä. Ajettu on 114th laatikolla.. Onko jollain pääsyä ohjelmaan, joka voisi katsoa, onko tuossa venttiilipöydässä joku solenoidi joka vaikuttaa juuri kyseisiin vaihteisiin, tai jos saisi vähän noita solenoidien painearvoja, voisi OP-comilla niitä tutkailla.
Tuo venttiipöytähän näissä on heikko kohta ollut, näyttäisi olevan sillä tavalla hollilla, että mahtuisi paikallaan tulemaan pois.. Mutta ennenkuin käytän 600-800€ siihen, niin pitäisi ehkä selvittää, että vika todellakin on siinä. Mikä muu voisi oireilla tuolla tavalla? Kuten sanoin, muuten laatikko toimii täysin normaalisti, eikä anna edes vikakoodeja. Paitsi tietysti, jos kierrättää sitten nelonen, vitonen tai kutonen silmässä niin lopulta tietysti "gear ratio x", koska vaihde ei mene päälle niin eihän se täsmää tietenkään.
Tuo venttiipöytähän näissä on heikko kohta ollut, näyttäisi olevan sillä tavalla hollilla, että mahtuisi paikallaan tulemaan pois.. Mutta ennenkuin käytän 600-800€ siihen, niin pitäisi ehkä selvittää, että vika todellakin on siinä. Mikä muu voisi oireilla tuolla tavalla? Kuten sanoin, muuten laatikko toimii täysin normaalisti, eikä anna edes vikakoodeja. Paitsi tietysti, jos kierrättää sitten nelonen, vitonen tai kutonen silmässä niin lopulta tietysti "gear ratio x", koska vaihde ei mene päälle niin eihän se täsmää tietenkään.
Re: TF80SC(AF40-6) viimeiset vaihteet uupuuvat
"The Valve Body should be replaced to address the following symptoms:
1. Customer complaints about 2-3 upshift quality. The shift may be described as harsh, or as a shudder. The symptom is usually more apparent during the first few minutes of driving after a cold start.
2. Customer complaints of shudder when slowing down, just before coming to a stop. The symptom may also be described as a harsh downshift just before coming to a stop.
3. Neutral condition in 4th, 5th & 6th gear; normal behavior in 1st, 2nd, 3rd & Reverse. One or more of the following DTCs (Diagnostic Trouble Codes) may be present: P073400, P073500, P072900, P089600."
Näyttäisi olevan, että venttiilipöytä menee vaihtoon. Nyt vaan tutkimaan ja mittaamaan, että mahtuuhan se tulemaan sieltä pois..
1. Customer complaints about 2-3 upshift quality. The shift may be described as harsh, or as a shudder. The symptom is usually more apparent during the first few minutes of driving after a cold start.
2. Customer complaints of shudder when slowing down, just before coming to a stop. The symptom may also be described as a harsh downshift just before coming to a stop.
3. Neutral condition in 4th, 5th & 6th gear; normal behavior in 1st, 2nd, 3rd & Reverse. One or more of the following DTCs (Diagnostic Trouble Codes) may be present: P073400, P073500, P072900, P089600."
Näyttäisi olevan, että venttiilipöytä menee vaihtoon. Nyt vaan tutkimaan ja mittaamaan, että mahtuuhan se tulemaan sieltä pois..
Re: TF80SC(AF40-6) viimeiset vaihteet uupuuvat
Jatkan yksinpuhelua. Onko jollain tietoa, mikä solenoidi on viallinen tuossa ylläolevassa 3. tapauksessa, tai mitkä? Meinaan, jos niitä saisi vaihdetua vaikka ne vialliset, ettei kokonaan uutta osaa ottaisi, vai meneekö arpomiseksi?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: TF80SC(AF40-6) viimeiset vaihteet uupuuvat
Olisiko tästä topikista apua?
viewtopic.php?f=4&t=264151
viewtopic.php?f=4&t=264151
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: TF80SC(AF40-6) viimeiset vaihteet uupuuvat
No itsekin tein diagnoosin tuohon valvebodyyn tuolla yksinpuhelulla, sama mikä tuolta topicista löytyy Nyt jos jollain olisi tieto, miten erottaa ne vialliset solenoidit niin ei tarvitsisi koko koneistoa ottaa uutta..
Re: TF80SC(AF40-6) viimeiset vaihteet uupuuvat
Oisko tosta räjäytys kuvan osa luettelosta apua
http://www.vaihteistokauppa.fi/category ... aytyskuvat
http://www.vaihteistokauppa.fi/category ... aytyskuvat
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Re: TF80SC(AF40-6) viimeiset vaihteet uupuuvat
Listed Aisin AW 6-speed units utilize a main relay and shuttle valve combination as a switch for 4th, 5th and 6th gear. As this bore wears vital control pressure escapes the circuit. This leads to valve sticking which results in loss of 4th, 5th and 6th Gear operation as well as possible gear ratio and solenoid codes. Reconditioning the bore and installing Sonnax oversized main relay valve kit 15741-70K eliminates these issues and restores normal shift operation.keppis kirjoitti:No itsekin tein diagnoosin tuohon valvebodyyn tuolla yksinpuhelulla, sama mikä tuolta topicista löytyy Nyt jos jollain olisi tieto, miten erottaa ne vialliset solenoidit niin ei tarvitsisi koko koneistoa ottaa uutta..
TF-60SN näin:
Oversized Main Relay Valve Kit 15741-70K
https://www.sonnax.com/parts/4386-overs ... -valve-kit
Tool Kit F-15741-TL70
https://www.sonnax.com/parts/4387-tool-kit
TF-80SC ei ole yhtä selkeää ohjetta, mutta layoutista voi jotain päätellä ja tarkistaa mikä venttiili siellä jumii tai vuotaa.
https://d2q1ebiag300ih.cloudfront.net/u ... 1498143140
Vastaavissa Saabeissahan on sama valvebody.
PS. Saabisteille halpoja uusia vaihteistoja https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... t-6-vxl134
Re: TF80SC(AF40-6) viimeiset vaihteet uupuuvat
Kiitoksia tuosta ylläolevasta. Kyllä se näillä perusteilla tuonne C2 solenoidin suuntaan menee se vika. Se kontrolloi 4-5-6 kytkinpakkaa, ja juuri tuo pakkahan nyt jää kytkemättä päälle. Tuo oversized solenoidkit löytyy myös tähän laatikkoon, mutta se pitää vielä selvittää, käykö se tuo sama oversize-tool, jolla sille sitä tilaa tehdään.. Jotkut ovat tosin availleet noita itsekin, jos kyseessä on solenoidi joka on vaan jumissa ja herkistelleet sen paskan pois 4mm poranterällä. Pitää tutkia, mielenkiintoinen häkkyrä kaikenkaikkiaan..
Re: TF80SC(AF40-6) viimeiset vaihteet uupuuvat
Mulla taas jysäyttää 3 ja 5 vaihteet päälle. Tämä ilmenee vain kuumana. Ekaksi heittää vapaalle ja sitten pamahtaa. Hölläämällä kaasua just ennen vaihtohetkeä, ongelma ei ilmene. Tämä johtuu junittavasta venttiilistä myöskin. Venttiilin kara liikkuu teflon holkin sisällä. Tefloniin tarttuu kikaa ja sontaa joka lämmetessään laajenee ja alkaa takertaa karaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)