Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Jep jep. Kun tuli tuosta mieleen niin mittasin moottorin käydessä venttiilikopan ja akun miinusnavan välisen jännitteen: 0.6V. Moottori sammutettuna 0V, tietysti, kun ei ole kuormaa suuntaan tai toiseen. Tämä on teitty eri kuin ECU:n sisäiset johtoliitokset, joissa toki voi olla vikoja lisäksi.

Onko nuo kaikki anturisignaalit erillisillä johtimilla ECU:n kautta, vai onko siellä joku maatettuna moottoriin? Se kyllä sotkisi asioita pahasti jos moottorilla on noin paljon maadoitusvastusta. Lambda on ainakin nelijohtiminen, Ilmamassamittari on muovissa joten ei voi olla runkoon maatettu, entä TP sensori? Lämpötila-anturit, onko niitä montakin siellä?

Pitäisi varmaan miinusnavasta vetää uusi paksuhko maadoitusjohdin vaikkapa autosta (onneksi) puuttuvan EGR venttiilin pulttiin. Siinäpä huomisen askare. Se on ainakin helppo kokeilu.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Yölläkin näitä alkaa miettimään. Voiko syynä P0170:iin olla todella puutteellinen bensapaine? OBD lukija antaa kyllä millisekunnit ruiskutuspulssin pituudelle, mutta ainettahan menee enemmän tai vähemmän paineen mukaan sitten. Kun tuo koneen kaasuun reagointi vaikuttaa koko ajan että se oikeasti käy laihalla. Hiukan epäröivä reagointi viittaa siihen. Ja uusi Lambda näyttää ihan säntillisesti että seos on laihalla. Siis, se on laihalla! Mikä sen voi aiheuttaa? Liian vähäinen polttoainemäärä tai liiallinen ilmamäärä. Kaasuläppä ilman rajoittaa, ja mitataan virtausmittarilla, josta johtuen ilmaa todennäköisesti menee kaasuläpän läpi suurin piirtein oikea määrä, käynti ei myöskään muutu kun nyppään ilmamäärämittarin irti. Mutta mistä tiedän miten paljon polttoainetta sinne menee? En mistään, ainakaan tuolla iCarScan OBD lukijalla. Näen vain milisekunnit miten paljon suuttimet on auki.

Jospa pitäisikin seuraavaksi hankkia polttoainepaineen mittari?

Tietysti tässä ajattelussa on se oletus että uusi Lambda näyttää oikein. Se voisi mennä vikaan, jos kone saa lisähappea pakosarjavuodosta, varsinaisen palotapahtuman jälkeen. Millä tämän tutkii? Mutta tämän vaihtoehdon heikko puoli on se, että se ei vastaa perstuntumaa moottorin käytöksestä Jos Lambdaa huijataan näin, niin seos menisi rikkaalle, ja silloin auton tulisi käyttäytyä kuin rikkaalla kulkeva, ei niinkuin laihalla. Rikkaalla käyvä kone minun kokemuksellani toimii muuten hyvin paitsi nokeaa ja karstoittaa. Tulpasta voisi jotain nähdä.

Sitten oma lukunsa on ECU juotosongelmat, niistähän voi sitten seurata varmaan ihan mitä tahansa.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Onko mikään tämän koneen sensoreista maatettu itse moottorin kautta? Huomasin, että moottorin maadoituksessa on isohko jännite-ero tyhjkäynnillä, n. 0.6V akun miinusnavan ja venttiilikopan välissä. Sammutettuna ero on 0 V.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Ylimääräinen maadoitus on nyt lisätty venttiilikopan ja akun väliin, ei vaikutusta.
Sellaisia testejä olen tehnyt, että ajelin 50 km ilmamassamittari irti kytkettynä, auto ei tuntunut käyvän ihan yhtä laihalla koska kaasun liikkeisiin epäröinti hävisi, mutta silti ajossa tulee P0170 ja Lambda roikkuu isolta osin alhaalla eli laihalla käy. Sitten kun en muutakaan keksi, niin otin imuputken irti kaasuläppäkotelosta, puhdistin otelon vielä uudelleen hammasharjalla ja bensalla, oli sinne jotain mustaa töhkää vielä jäänyt ja nyt kiiltää. Vaan ei käyntiin vaikutusta, P0170. Samassa sitten keksin, että tiputtelin sinne kaasuläpän päälle käydessä bensaa: kierrokset nousi, käynti tasoittui hetkeksi ja lambda anturi liikahti hetkeksi rikkaalle. Eli tulipa ainakin todistettua että se todella käy laihalla ja lambda reagoi oikein, jos vaan kone saisi lisää bensaa suhteessa ilmaan.

Siis miksi käy laihalla? Ostin lisää bräkleeniä, olen nyt ruiskutellut sitä koneen käydessä ympäri imusarjan mihin pääsee, ja ei sitten mitään vaikutusta. Putket ja letkut on tutkittu samoin. Siellä imusarjan alla oikealla puolella minne ei näe on joku hässäkkä säätämässä imusarjaa ilmeisesti, sinnekin yritin päästä bräkleenin kanssa. Imuvuodon täytyisi lisäksi olla aika iso, että se vaikuttaisi tyhjäkäynnin lisäksi kevyellä kaasulla ajeluun osatehoilla mikä tässä on tilanne.

Isolla kaasulla ei ole mitään ongelmaa. Moottoritiellä sain perjantaina näkyviin jopa kakkoslambdasta lukemia, sieltä katin perästä, se reagoi aivan teorian mukaisesti hitaasti, samalla ykköslambda selvästi sääti seosta. Mutta tämä menee vi...ksi kun moottori ehtii vikatilaan lähes aina ennen kuin pääsee vauhtiin ja kuorman saa kunnolla päälle, yleensä moottori on sellaisessa vikatilassa jossa trim on joko 12.5% tai -0.11%, ja piirtää suoraa viivaa. (Ja sitten kun tämä onneton iCarScan hukkaa yhteyden ECU:uun vähän väliä, ja auto pitää sammuttaa että yhteys syntyy uudelleen, niin motarilla testaus ja vikakoodien nollaus ei oikein onnistu lennosta. Luulen kyllä että se johtuu tästä nimenomaisesta ECU:sta, Astrassa on toiminut paljon paremmin. Tosin sielläkin ominaisuuksia ei kaikkia näy).

Onko noilla ECU maadoitusvioilla ollut sellaista ilmiasua, että ECU luulee ruiskuttavansa riittävästi polttoainetta, mutta luulo ei vastaa todellisuutta? Hätämaadoituksista löysin threadin jossa kerrottiin miten sen tekee ilmamassamittariin, mutta kun sen vian kai sulkee pois että laiha seos ei korjaantunut vaikka irtikytkin IMM:n.

Nyt alkaa olemaan ideat vähissä...
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

IMM pitäs kyllä sulkea pois epäillyksestä esim. sillä maadoituksella.
Tuossakin IMM vika http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/ ... de.297850/
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Ja sitten maanantain ajeluilla (300 km) sytytteli jatkuvasti jakoavainta. Samalla esiintyy omituinen vikakoodi ae,06,14,81 tai ae,06,14,82, ja perässä teksti "viittaa kyseiseen käyttöoppaaseen", jonka vissiin iCarScan keksii. Näitä on satunnaisesti esiintynyt siis ennenkin, mutta nyt toistui usein ja kirjasin ylös, useammin toistui kuin P0170. Googletin koodeja, ja näitä ei löydy mistään. Heksa-ASCII konversiona toi olisi merkit <<,ACK,SO,Q, tai <<,ACK,SO,R. Melkoisen sekavaa. Se voi olla että iCarScan ei osaa tulkita noita koodeja oikein.

Ajattelin seuraavaksi vaihtaa alkuperäisen IMM:n takaisin... katotaan se hätämaadotus samalla.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Vihdoinkin pientä edistystä. Tyhjäkäynti on nyt kunnossa, melkein ainakin. Valitettavasti ei täysin, ja valitettavasti vain se.

Eli, vaihdoin IMM/MAF:in takaisin siihen mikä oli alussa, ja tarkistin sen maadoituksen. Maadoitusvastus moottoriin näytti noin 0 ohmia, ja maadoitusjännite miinusnapaan 0V. En siis tehnyt lisämaadoitusta, kun näyttäisi olevan ehjä.
Tämä alkuperäinen IMM väittää että virtaava ilmamäärä on noin 5-6 kg/h eli jotain 1,5 g/s, joka on jonkin verran vähemmän mitä se edellinen IMM näytti (noin 9 kg/h)
Samalla etsin käsiini 1,5mm paksuisen metallilanganpätkän ja rassasin läppärungon tyhjäkäynnin lisäilmareikää uudelleen tovin.
JEE, tyhjäkäynti tasoittui, ei laukkaa enää! Olin jo putsannut sen aiemminkin, mutta vain ohuella vaijerinsäikeellä rassaillut, ja nähtävästi tasainen tyhjäkäynti vaatii, että läpän alapuolella on virtausta sen 1,5mm reijän verran.

Nyt kun koneen käynnistää lämpimänä, niin lambda sykli alkaa nätisti tyhjäkäynnillä heti, jännite sykkii 0 - 800 mV ja short term trim vaihtelu alkaa ensin välillä -5% - 0%, ja liikkuu siitä hitaasti yläsuuntaan. Se vaihteluväli on sama 5%, ja muutaman kymmenen sekunnnin päästä ollaan tasolla 0 - +5%, sitten +5 - +10% ja lopulta sitten tulee raja vastaan joka näyttäisi tällä koneella olevan +12,5%. Sen rajan saavutettuaan Trim alkaa piirtämään vaakaviivaa ja Lambda jää alajännitteeseen.

Kierroksia annettaessa lambda sykli loppuu melkein heti. EI toimi enää edes maantiellä tai moottoritiellä.

Ja siis vikavalo p0170 tulee päälle.

Koska tuon läppärungon reijän avaus korjasi tilanteen tyhjäkäynnin tasaisuuden ja lambda syklin osalta (osittain) kuntoon, niin mielestäni tämä osoittaa, että imusarjavuotoa tuskin on. Seurasin kaasuläpän asentoa myös imuputki irti, ennen reijän avarrusta säätömoottori liikutti läppää kierrosten"laukan" tahdissa, eli se oli kaasuläpän ja siis ECU:n ohjaama värähtely. Reijän avarrus poisti tämän värähtelyn, eli jos läpän alapuolella olisi imuvuotoa niin miksi tämän reijän pieni avarrus olisi ollut noin iso muutos...?

Jostain kone saa kuitenkin liikaa ilmaa TAI liian vähän polttoainetta. Onko näissä ollut kaasuläppärungoissa sen säätömoottorin toiminnassa vikaa joka antaisi enemmän ilmaa kuin mitä ECU luulee? Pystyykö sitä millään mittaamaan, että se toimii oikein tai väärin? Kun tuo lambdan valuminen tyhjäkäynnillä hitaasti laihalle viittaisi siihen, että se kaasuläppä pikku hiljaa ajautuisi auki päin? Vai voisiko polttoainesuodatin olla noin pahasti tukossa, että se rajoittaisi polttoainevirtausta?
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Onko tuo IMM/MAF lukema 1,5 g/s kuitenkin liian alhainen, vaikka käy tyhjäkäyntiä lambda sahaten? Googlettelin, ja UK forumeilla näyttäisi olevan suosittu arvaus 2 -3 g/s. Näillä forumeilla joku kirjoitti Astransa parantuneen kun IMM alkoi antamaan 2 g sijasta 3 g/s. Mutta miksi sitten ECU korjaa seosta rikkaan suuntaan jos luettu ilmamäärä on alhainen, senhän pitäisi korjata päinvastoin laihan suuntaan että polttoainemäärä vastaa pientä ilmamäärää?

Vai korjaako ECU sittenkin myös Lambda 2:n perusteella seosta? Se lambda 2 näyttää koko ajan arvoa 0, eli koko ajan laihaa. Vain kerran moottoritiellä sain sieltä jännitettä, muuten ei koskaan. Olisiko viallinen elementti systeemissä sittenkin se lambda 2, vaikka mitään vikakoodia ei siitä ole? En ole oikein mistään päässyt perille mitä se Lambda 2 tekee, tai siis miten sen toiminta näkyy. Se on vähän hankalassa paikassa liitin, mutta tuon voisi yrittää irroittaa ja katsoa mitä tapahtuu.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mandula »

Koita jollain muulla lukusoftalla kattoo koodit, jos siellä muutakin on mitä se iCarScan ei osaa näyttää.

Koititko jo uudella/varmasti toimivalla puolapaketilla, kun sanoit että nykyisessä on halkeamia?

Kannattaa myös kaikki huohotusletkut irrotella, kuten myös se kaasuläppäkotelo, ja putsata kaikki ja samalla tsekata ettei letkuissa ole halkeamia tai kerralla vaan vaihtaa uudet.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Just kuten mandula sanoi ja op-com on tuossa kova sana.

Pieni on MAF lukema tyhjäkäynnillä, ikääntynyt MAF näyttää liian pientä arvoa. Seossäätö annostelee polttoainetta liian vähän ja fuel trim sitten kompensoi + suuntaan lambdan opastamana, kunnes saavuttaa ylärajan. Tuohan vastaa imuilma vuotoa.

Lambda2 voi myös vaikuttaa fuel trimmiin. Normaalisti toimivalla katilla lämpimänä tasakaasulla lambda2 näyttää >0,45V (rikas/vähän happea). Ilman kattia lambda2 seurailee lambda1:tä. Opitut fuel trimmit olis hyvä resetoida, voi onnistua hard reset (akku irti).
Voi olla, että se sun vaihtama vanha lambda1 toimis tuossa paremmin.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Kiitokset.
Toi selitys, että MAF näyttäisi väärin testataan seuraavaksi kokeilemalla putsata vanha.

Vissiin pitää tuo kakkoslambdakin vaihtaa, koska jos se vaikuttaa trimmiin, niin eihän näistä tiedä, että mikä vika vetää voimakkaammin ja millä logiikalla. MAF vika kertoo liian pientä ilmamäärää ja vie Trimmiä laihalle, kun taas sitten Lambdojen näyttämä laiha seos korjaa trimmiä rikkaalle. Siinä on vähän niinkuin köydenvetotilanne. Kunnes tulee vikakoodi kun Trim on ollut ylärajalla riittävän pitkään 12,5%. Kakkoslambdan väärä näyttämä voisi korjata turhan paljon rikkaalle, joka sitten lopulta aiheuttaa sen vikakoodin. Ja nythän sitten keksin, että kakkoslambdan toimintaan voisi vaikuttaa pakoputkivuoto, siellä on välissä se joustoputki. Täytyy tarkistaa pitävyys samalla.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Mulla vuoti jousto niin vähän etten sitä huomannut. Katsastuksessa CO koholla ja lambda=1,030 (eli hyväksytyn rajalla). Lambda2 näytti pääasiassa jotain 0,1 V. Kun pakokaasuanalyysissä tukittiin pakoputken päätä niin arvot alkoivat asettua OK.

Lambda2 vaikutus fuel trimmiin eri tapauksissa on joskus mysteeri, mutta joissakin tapauksissa sillä on oma vaikutuksensa. Opeleissa mulla ei ole siitä tarkempaa tietoa.
J.P.S
'Senator'
'Senator'
Viestit: 841
Liittynyt: 16 Loka 2005, 18:58
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja J.P.S »

Kait on pakosarjan vuoto/halkeama pois suljettu?
Audi a3 2.0tdi quattro, Golf mk6 1.4 i.
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Pakosarjavuoto on ollut mielessä ja olen yrittänyt käsin tutkia ja korvalla kuulostella, mutta en löydä. Se vaikuttaisi lambda 1:een ja 2een. Mistä se pakosarja alkaa vuotaan tyypillisesti tässä C-vectrassa, tiiviste vai tuleeko siihen halkeamia? Joustoputkesta tosiaan hävisi verkkosukka kesällä, että se on voinut jo joustaa liikaa. Sen vuoto näkyisi kakkosessa. Näitä täytyy tutkia lisää. Sen vuodon täytyisi olla ovelassa paikassa kun tyhjäkäynnillä lambda toimiii hyvin, vasta kierroksilla mennään mäkeen.

Tosiaankin putsasin MAF:in CRC:llä, mutta se ei aikaansaanut signaalitasoon mitään muutosta, ei yhtään mitään.

Kakkoslambdan irtikytkeminen ei tuntunut koeajon mukaan sekään vaikuttavan mihinkään muuhun kuin antoi lämmityspiirin irroituksesta uuden vikakoodin niinkuin pitikin. Siis P0170 lisäksi.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Kierroksilla se jousto mullakin vasta vuoti ja sukka oli rispaantunut. Jostain haitarin mutkasta se yleensä vuotaa. Kaveri hitsas siihen motonetin tarvikkeen (16,90€) ja mä tarjosin sille parit kaljat.
Vastaa Viestiin