´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
VX2300
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 21:47

´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja VX2300 »

Vanha tuttu aihe, mutta en löytänyt keskusteluista oikein sopivaa juttua... Elikkäs starttaa hyvin kylmänä ja käy nätisti tyhjäkäyntiä hetken. Mutta lyhyen tyhjäkäynnin jälkeen alkaa käynti huonontua ja ontuu lämpöisenä aivan sammumisen rajoilla. Ottaa kierroksia hyvin, eikä pätki tai hakkaa vastaan, mutta kierrosten pudottua tyhjäkäynnille, esim risteyksessä, meinaa sammahtaa, mutta tasoittuu lopulta ontuvalle tyhjäkäynnille. Vikakoodeja ei ole.

Vaihdettu normi huollon yhteydessä ilmanpuhdistin, jakajan kansi, pyörijä, tulpat, tulpan johdot. Tämän lisäksi uusittu ruiskun lämpötilan anturi, bensapumpun rele ja tyhjäkäyntimoottori. Imuvuodot tarkistettu spreijjaamalla imuletkut. Liittimet tarkastettu ja tosi puhtaan näköiset liitinpinnat.

Kun irroitan ilmamäärämittarin piuhan niin sammuu samantien. Kun taas irroitan tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen, niin kierrokset nousevat hivenen ja tyhjäkäynti on todella tasainen... Ja tietenkin antaa vikakoodin. Kuuluuko tuon toimia noin? Em. testi sulkenee syttypuolen tai moottorin mekaanisen ongelman pois...?

Eli vaikuttaa siltä kuin vika olisi jossain ruiskua ohjaavassa... Ilmamäärämittari, kaasuläpän asento, imuilman lämpötila, tyhjäkäyntimoottori... Vai olenko aivan eksyksissä ?
Avatar
VX2300
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 21:47

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja VX2300 »

Eli mitä kohteita mun nyt kannattais katsoa? Auto on 18v "lahja" pojalle ja täs olis vielä hieman aikaa saada se järkiinsä ennen luovutusta. Auto ollut minulla vain muutaman päivän ja tuossa on kaikki mitä siitä valitettavasti tiedän...
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja hukka »

Tarkista huolella sen ecun moottorin lämpötila tunnistimen liitin monesti johdot poikki liittimen juuresta? Tai jos mahdollista testerillä kattoo live dataa niin sillä kattoo moottorin lämpöä jos katkos niin näyttää jotain -40
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
VX2300
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 21:47

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja VX2300 »

Okei. Pitää tarkistaa. Tämä on tosiaan uusi tuttavuus ja ostin sen hienon yleiskunnon takia. Olenko täysin väärässä, kun oletan että tyhjäkäyntimoottorin liittimen irroitus saa auton varaohjelmalle? Tässä moodissa käy ilman antureiden tietoja? Tyhjäkäynti tosiaan muuttui samalla hyväksi. Eli voidaanko poissulkea bensanpaineen säätimen vika ja moottorin mekaaninen vika?
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Timonen »

VX2300 kirjoitti:Eli voidaanko poissulkea bensanpaineen säätimen vika ja moottorin mekaaninen vika?
Mun mielestäni kyllä.

Mitkä tulpat siellä on? Ei kai mitkään hemmetin 4-kärkitulpat? :D

Oliko tuo uusittu tk-moottori minkä valmistajan? Ei kai Topran?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
VX2300
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 21:47

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja VX2300 »

Näytti olevan GM 2 kärkitulpat. Nätin kahvin ruskeat olivat kun katsoin... Ajoin noin 50 kilsaa maantieajoa ja hieman käytin tyhjäkäyntiä ennen tarkistusta. En tiedä tuon tyhjäkäyntimoottorin merkkiä... Myyjän mukaan AD-varaosaliikkeestä ostettu viime syksynä. Ei vaikuttanut vaihto kuulemma juuri mitään...
Avatar
VX2300
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 21:47

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja VX2300 »

Mut eikö sytytys vian pitäisi oireilla myös varaohjelmalla kun irroittaa tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen ?
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Timonen »

VX2300 kirjoitti:Mut eikö sytytys vian pitäisi oireilla myös varaohjelmalla kun irroittaa tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen ?
Tuo viittaisi enemmän tk-moottorin toimimattomuuteen.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja hukka »

En usko että on kummempia vara ohjelmia tossa mutta se tk-säädin on virrattomana hieman yli kiinni jolloin se vuotaa ja kierrokset nousee yli 1000rpm tämä siksi että vikatilanteessa autolla olisi mahdollista ajaa korjaamolle. Jossain tk säätimen kyljessä on ruuvi jolla karan voi säätää manuaalisesti kiinni.(jonkun tulpan alla vissiin) siihen ei kylläkään pitäisi koskea.

näissähän tais olla ns.naksu mallin kaasun asento anturi (kiinni-tasakaasu-täyskaasu) en tiedä mitenkä käyttäytyy jos ei tunnista kaasukiinni asentoa. joku säädelly läppää, tunnistinta (en tiedä voiko tota tunnistinta edes säätää) tai tunnistin sökö
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
japa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 418
Liittynyt: 22 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: PORI

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja japa »

Katso nyt ensimmäisenä se ns. norsunkärsä. Ei saa olla yhtään mitään reikiä/repeämiä ottaa heti ilmaa ja käynti on juuri tommosta.
Kadett GSI Cabrio 2,0-87 (kesä-auto 8) )
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
Avatar
VX2300
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 21:47

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja VX2300 »

Norsunkärsä ja kaikki muutkin alipaineletkut ja ruiskun läpiviennit on sumuteltu puhdistusspraylla ja ei vaikutusta kierroksiin...
japa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 418
Liittynyt: 22 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: PORI

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja japa »

Sitten se on ehkä se tk-säädin. Kannattaa puhdistaa se menee yleensä tukkoon.
Kadett GSI Cabrio 2,0-87 (kesä-auto 8) )
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
Avatar
VX2300
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 21:47

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja VX2300 »

Niin... Tuo säädinhän oli uusi, eikä sen vaihtaminen muuttanut tilannetta... Tosin voihan halpis säädin olla susi...
Avatar
VX2300
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 21:47

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja VX2300 »

No nyt on tulossa toinen tyhjäkäyntisäädin ja kaasuläpän asentoanturi sekä ilmamäärämittari... Alkais olla sit kaikki sähkökomponentit katsottu... Kunhan vaan pääsis vaihtamaan nämä.osat...
Avatar
VX2300
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 21:47

Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja VX2300 »

Pikkuisen tuli taas käpisteltyä Calikan kanssa mänmä viikonloppuna. Kaasuläpän asentoanturi tuli vaihdettua ja Brakleenilla sumuteltua kaikki imuletkut. Ei muutu käynti vaikka kuinka sumuttelee eli imuvuotoa ei ole. Käynti paranee kun irrottaa tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen tai asentotunnistimen pistokkeen... Jää vielä katsottavaksi tuo IMM, kaasuläppäkotelon puhtaus ja tyhjäkäyntimoottori... Jotain muuta?
Vastaa Viestiin