´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Vanha tuttu aihe, mutta en löytänyt keskusteluista oikein sopivaa juttua... Elikkäs starttaa hyvin kylmänä ja käy nätisti tyhjäkäyntiä hetken. Mutta lyhyen tyhjäkäynnin jälkeen alkaa käynti huonontua ja ontuu lämpöisenä aivan sammumisen rajoilla. Ottaa kierroksia hyvin, eikä pätki tai hakkaa vastaan, mutta kierrosten pudottua tyhjäkäynnille, esim risteyksessä, meinaa sammahtaa, mutta tasoittuu lopulta ontuvalle tyhjäkäynnille. Vikakoodeja ei ole.
Vaihdettu normi huollon yhteydessä ilmanpuhdistin, jakajan kansi, pyörijä, tulpat, tulpan johdot. Tämän lisäksi uusittu ruiskun lämpötilan anturi, bensapumpun rele ja tyhjäkäyntimoottori. Imuvuodot tarkistettu spreijjaamalla imuletkut. Liittimet tarkastettu ja tosi puhtaan näköiset liitinpinnat.
Kun irroitan ilmamäärämittarin piuhan niin sammuu samantien. Kun taas irroitan tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen, niin kierrokset nousevat hivenen ja tyhjäkäynti on todella tasainen... Ja tietenkin antaa vikakoodin. Kuuluuko tuon toimia noin? Em. testi sulkenee syttypuolen tai moottorin mekaanisen ongelman pois...?
Eli vaikuttaa siltä kuin vika olisi jossain ruiskua ohjaavassa... Ilmamäärämittari, kaasuläpän asento, imuilman lämpötila, tyhjäkäyntimoottori... Vai olenko aivan eksyksissä ?
Vaihdettu normi huollon yhteydessä ilmanpuhdistin, jakajan kansi, pyörijä, tulpat, tulpan johdot. Tämän lisäksi uusittu ruiskun lämpötilan anturi, bensapumpun rele ja tyhjäkäyntimoottori. Imuvuodot tarkistettu spreijjaamalla imuletkut. Liittimet tarkastettu ja tosi puhtaan näköiset liitinpinnat.
Kun irroitan ilmamäärämittarin piuhan niin sammuu samantien. Kun taas irroitan tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen, niin kierrokset nousevat hivenen ja tyhjäkäynti on todella tasainen... Ja tietenkin antaa vikakoodin. Kuuluuko tuon toimia noin? Em. testi sulkenee syttypuolen tai moottorin mekaanisen ongelman pois...?
Eli vaikuttaa siltä kuin vika olisi jossain ruiskua ohjaavassa... Ilmamäärämittari, kaasuläpän asento, imuilman lämpötila, tyhjäkäyntimoottori... Vai olenko aivan eksyksissä ?
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Eli mitä kohteita mun nyt kannattais katsoa? Auto on 18v "lahja" pojalle ja täs olis vielä hieman aikaa saada se järkiinsä ennen luovutusta. Auto ollut minulla vain muutaman päivän ja tuossa on kaikki mitä siitä valitettavasti tiedän...
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Tarkista huolella sen ecun moottorin lämpötila tunnistimen liitin monesti johdot poikki liittimen juuresta? Tai jos mahdollista testerillä kattoo live dataa niin sillä kattoo moottorin lämpöä jos katkos niin näyttää jotain -40
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Okei. Pitää tarkistaa. Tämä on tosiaan uusi tuttavuus ja ostin sen hienon yleiskunnon takia. Olenko täysin väärässä, kun oletan että tyhjäkäyntimoottorin liittimen irroitus saa auton varaohjelmalle? Tässä moodissa käy ilman antureiden tietoja? Tyhjäkäynti tosiaan muuttui samalla hyväksi. Eli voidaanko poissulkea bensanpaineen säätimen vika ja moottorin mekaaninen vika?
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Mun mielestäni kyllä.VX2300 kirjoitti:Eli voidaanko poissulkea bensanpaineen säätimen vika ja moottorin mekaaninen vika?
Mitkä tulpat siellä on? Ei kai mitkään hemmetin 4-kärkitulpat?
Oliko tuo uusittu tk-moottori minkä valmistajan? Ei kai Topran?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Näytti olevan GM 2 kärkitulpat. Nätin kahvin ruskeat olivat kun katsoin... Ajoin noin 50 kilsaa maantieajoa ja hieman käytin tyhjäkäyntiä ennen tarkistusta. En tiedä tuon tyhjäkäyntimoottorin merkkiä... Myyjän mukaan AD-varaosaliikkeestä ostettu viime syksynä. Ei vaikuttanut vaihto kuulemma juuri mitään...
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Mut eikö sytytys vian pitäisi oireilla myös varaohjelmalla kun irroittaa tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen ?
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Tuo viittaisi enemmän tk-moottorin toimimattomuuteen.VX2300 kirjoitti:Mut eikö sytytys vian pitäisi oireilla myös varaohjelmalla kun irroittaa tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen ?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
En usko että on kummempia vara ohjelmia tossa mutta se tk-säädin on virrattomana hieman yli kiinni jolloin se vuotaa ja kierrokset nousee yli 1000rpm tämä siksi että vikatilanteessa autolla olisi mahdollista ajaa korjaamolle. Jossain tk säätimen kyljessä on ruuvi jolla karan voi säätää manuaalisesti kiinni.(jonkun tulpan alla vissiin) siihen ei kylläkään pitäisi koskea.
näissähän tais olla ns.naksu mallin kaasun asento anturi (kiinni-tasakaasu-täyskaasu) en tiedä mitenkä käyttäytyy jos ei tunnista kaasukiinni asentoa. joku säädelly läppää, tunnistinta (en tiedä voiko tota tunnistinta edes säätää) tai tunnistin sökö
näissähän tais olla ns.naksu mallin kaasun asento anturi (kiinni-tasakaasu-täyskaasu) en tiedä mitenkä käyttäytyy jos ei tunnista kaasukiinni asentoa. joku säädelly läppää, tunnistinta (en tiedä voiko tota tunnistinta edes säätää) tai tunnistin sökö
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Katso nyt ensimmäisenä se ns. norsunkärsä. Ei saa olla yhtään mitään reikiä/repeämiä ottaa heti ilmaa ja käynti on juuri tommosta.
Kadett GSI Cabrio 2,0-87 (kesä-auto )
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Norsunkärsä ja kaikki muutkin alipaineletkut ja ruiskun läpiviennit on sumuteltu puhdistusspraylla ja ei vaikutusta kierroksiin...
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Sitten se on ehkä se tk-säädin. Kannattaa puhdistaa se menee yleensä tukkoon.
Kadett GSI Cabrio 2,0-87 (kesä-auto )
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Niin... Tuo säädinhän oli uusi, eikä sen vaihtaminen muuttanut tilannetta... Tosin voihan halpis säädin olla susi...
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
No nyt on tulossa toinen tyhjäkäyntisäädin ja kaasuläpän asentoanturi sekä ilmamäärämittari... Alkais olla sit kaikki sähkökomponentit katsottu... Kunhan vaan pääsis vaihtamaan nämä.osat...
Re: ´96 Calibra C20NE tyhjäkäynti
Pikkuisen tuli taas käpisteltyä Calikan kanssa mänmä viikonloppuna. Kaasuläpän asentoanturi tuli vaihdettua ja Brakleenilla sumuteltua kaikki imuletkut. Ei muutu käynti vaikka kuinka sumuttelee eli imuvuotoa ei ole. Käynti paranee kun irrottaa tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen tai asentotunnistimen pistokkeen... Jää vielä katsottavaksi tuo IMM, kaasuläppäkotelon puhtaus ja tyhjäkäyntimoottori... Jotain muuta?