Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Vaikuttaisi, ettei startin solenoidi vedä startin hammasratasta kampiakselin hammaskehälle asti tai hampaat eivät osu kohdalleen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Voisiko likainen kaasuläppäkotelo vaikuttaa tuohon huonoon käymiseen? Se olisi ainakin helppo puhdistaa.
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Eli auto ei tullut kuntoon korjaamolla. Auto jaksaa käydä muutaman sekunnin ja sitten se sammuu. Testeri ei anna vikakoodeja eikä mittaristossa pala mitään vikavaloja. Nokka- ja kampiakselin asentotunnistimet vaihdettu. Alkukesästä vaihdettu IMM, puolakasetti ja tulpat. Jako oli kohdallaan. Hihnalla ajettu vajaa 40000km. Johtoja ja liittimiä en ole vielä katsonut. Täytyy tarkistaa ne kun haen auton korjaamolta. Mitähän muuta kannattaisi tarkistaa?
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Auto seisoo nyt kotipihassa. Kokeilin aamusella käynnistellä autoa ja se jaksoi käydä 10-20 sekunttia ihan hyvin mutta hieman röpöttäen. Sitten alkoi samat oireet. Otti vähän kierroksia ja sitten hyyty. Lähtee kyllä käyntiin mutta ei jaksa käydä kun vähän aikaa. Käy siis kylmämä paremmin. IMM:n irroitus ei vaikuttanut mitään.
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Ja edelleen ei anna mitään vikakoodia ja eikä mikään valo pala mittaristossa.
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Kokeilin uudestaan käynnistää autoa IMM:n johdon ollessa irti. Kierrokset oli tyhjäkäynnillä 500-600 ja pienellä kaasun härnäämisellä sain kierrokset yli 2000. Kaasu totteli yli 2000 kierroksilla hyvin. Jätin auton tyhjäkäynnille ja laitoin piuhan kiinni. Auto sammui melkein heti. Kysymys kuuluu: antaako viallinen IMM aina vikakoodeja ja olisiko IMM voinut mennä hajalle? IMM vaihdettu toukokuussa.
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
IMM ei aina anna koodeja. Saattaa olla niin raja-arvojen rajoilla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Ok. Eli ilmeisesti IMM hajalla. Soittelin varaosaliikkeeseen ja osa menee takuuseen. Saan ensiviikolla uuden ja sitten pääsee kokeilemaan.
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Vähän kyllä haisee tuo P0017: Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation Bank 1 Sensor B
Mitenköhän nopeesti tuosta tulee koodi ja onko tuossa koneessa ollut sitä kiila ongelmaa?
Mitenköhän nopeesti tuosta tulee koodi ja onko tuossa koneessa ollut sitä kiila ongelmaa?
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Arvelin tässä ketjussa aiemmin, että koodi olisi P0170, mikä olisi huomattavasti loogisempi ja myöskin yleensä useammin esiintyvä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Boschin testeri antoi vikanumeron 17. Mikä testerin mukaan tarkoitti nokka-akselin asentotunnistinta. Vikaa ei pystynyt nollaamaan ennenkun oli vaihtanut uuden osan. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettiin samalla. Eli nyt ei tule mitään vikakoodia ja auto pysyy käynnissä kun nyppää IMM:n johdon irti.
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
OK, tuo Sensor B on kai sitten Camshaft Position Sensor.
P0017: Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation Bank 1 Sensor B
Jep, ja
P0016: Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation Bank 1 Sensor A
Hyvä, kun oppi taas uutta
Sitten on vielä:
P0335: Crankshaft position (CKP) sensor – circuit malfunction
P0340: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 – circuit malfunction
Ja varsinkin tämä:
P0008: Engine Position System Performance Bank 1
Symptoms:
MIL (Malfunction indicator lamp) illumination
Roughness while accelerating
Poor fuel economy
Decreased power
Timing chain "noise"
Potential causes:
Stretched timing chain
Crankshaft reluctor wheel has moved and is no longer referenced to top dead center (TDC)
Timing chain tensioner problem
P0017: Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation Bank 1 Sensor B
Jep, ja
P0016: Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation Bank 1 Sensor A
Hyvä, kun oppi taas uutta
Sitten on vielä:
P0335: Crankshaft position (CKP) sensor – circuit malfunction
P0340: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 – circuit malfunction
Ja varsinkin tämä:
P0008: Engine Position System Performance Bank 1
Symptoms:
MIL (Malfunction indicator lamp) illumination
Roughness while accelerating
Poor fuel economy
Decreased power
Timing chain "noise"
Potential causes:
Stretched timing chain
Crankshaft reluctor wheel has moved and is no longer referenced to top dead center (TDC)
Timing chain tensioner problem
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Tuli vielä sellainen mieleen, että kuinkahan kauan ECU:lta menee opetellessa uusilla sensoreilla (nokka/kampi) oikeat arvot. Vois olla parempi ja nopeampaa, jos resetoisi vanhat arvot. Tuntuu oudolta, että lähes uusi IMM olisi simahtanut just saman aikaisesti.
"The Engine Control Module (ECM) tests for misalignment between both camshafts on one bank of the engine & the crankshaft. The misalignment would be at an idler sprocket for either bank or at the crankshaft. Once the ECM learns the position of both camshafts on one bank of the engine, the ECM compares the learned values to a reference value. The ECM will set a DTC if both learned values for one bank of the engine are exceeding a calibrated threshold in the same direction."
"The Engine Control Module (ECM) tests for misalignment between both camshafts on one bank of the engine & the crankshaft. The misalignment would be at an idler sprocket for either bank or at the crankshaft. Once the ECM learns the position of both camshafts on one bank of the engine, the ECM compares the learned values to a reference value. The ECM will set a DTC if both learned values for one bank of the engine are exceeding a calibrated threshold in the same direction."
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Vika löytyi. Vaihdoin uuden IMM:n ja auto alkoi toimimaan.
Re: Zafira 1.8 2002 Ecu vika?
Siis "korjaamolla" ei osata tarkistaa IMM:n toimintaa, kun se ei anna vikakoodia ja kun vikakoodi on P0017: Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation Bank 1 Sensor B, niin vaihdetaan molemmat sensorit, voi voi.
Sinähän olit parempi korjaaja kuin tuo korjaamo, hyvä kun kerroit
Sinähän olit parempi korjaaja kuin tuo korjaamo, hyvä kun kerroit