Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
Olisko kellään hajua mikä nelikko insignian etupäässä nakuttaa? korjaamon kaverikaan ei osannut suorilta käsiltä sanoa enkä ole jaksanut lähteä 80km päähän seittemäksi aamulla pikahuoltoon jotta pääsee varmasti.
Huomasin n. kuukausi takaperin tuon, silloin ilmeni lähinnä kun autolla jarrutti suht rajusti niin kuului yksi "naks".
Nyt saan viimein tuon äänen toistettua, se kun kuuluu useammin... jee (!) Ei kuulu yleensä lainkaan suoraan ajettaessa, saattaa kuulua kun kovahkon kiihdytyksen jälkeen jarruttaa napakasti niin kuuluu "naks".
Mutta silloin toi kuuluu pahimmin kun kääntää ratin ihan äärivasempaan, ajaa ensin vähän eteenpäin ja sitten peruuttaa. Välillä napsuu eteenpäinkin ajettaessa mutta vain kun rattia pitää aivan äärivasemmalla.
Ääninäyte ohessa (peruutus ovi auki kävelyvauhtia):
https://www.dropbox.com/s/b3t28bm0l6cif ... 9.mov?dl=0
https://www.dropbox.com/s/xzxwn0k7mx6ac ... 8.mov?dl=0
Ääni ei ole oikein kolinaa, vaan hyvin kovaäänistä naksumista... ja kuuluu vaikka rattia ei liikuta, on vain käännettynä äärivasempaan ja peruuttaa hitaasti. Eikä oo missään nimessä esim moottori, eikä oikein nyt kytkinkään kun ratin asento vaikuttaa huomattavasti asiaan.
Korjaamolla pitäis käydä mutta ensin aattelin tehdä jarrurempan ja vilkaista näkyykö pyöräkoteloissa mittään. Mutta ei tuo mikään nivelenkään / pallon kolahdus kyllä ole.
Kiitos jo etukäteen
Huomasin n. kuukausi takaperin tuon, silloin ilmeni lähinnä kun autolla jarrutti suht rajusti niin kuului yksi "naks".
Nyt saan viimein tuon äänen toistettua, se kun kuuluu useammin... jee (!) Ei kuulu yleensä lainkaan suoraan ajettaessa, saattaa kuulua kun kovahkon kiihdytyksen jälkeen jarruttaa napakasti niin kuuluu "naks".
Mutta silloin toi kuuluu pahimmin kun kääntää ratin ihan äärivasempaan, ajaa ensin vähän eteenpäin ja sitten peruuttaa. Välillä napsuu eteenpäinkin ajettaessa mutta vain kun rattia pitää aivan äärivasemmalla.
Ääninäyte ohessa (peruutus ovi auki kävelyvauhtia):
https://www.dropbox.com/s/b3t28bm0l6cif ... 9.mov?dl=0
https://www.dropbox.com/s/xzxwn0k7mx6ac ... 8.mov?dl=0
Ääni ei ole oikein kolinaa, vaan hyvin kovaäänistä naksumista... ja kuuluu vaikka rattia ei liikuta, on vain käännettynä äärivasempaan ja peruuttaa hitaasti. Eikä oo missään nimessä esim moottori, eikä oikein nyt kytkinkään kun ratin asento vaikuttaa huomattavasti asiaan.
Korjaamolla pitäis käydä mutta ensin aattelin tehdä jarrurempan ja vilkaista näkyykö pyöräkoteloissa mittään. Mutta ei tuo mikään nivelenkään / pallon kolahdus kyllä ole.
Kiitos jo etukäteen
Re: Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
ja sanomattakin lienee selvää että auton takuu meni juuri umpeen? :E ajettuhan tuolla on vain 57t joten kovasti ihmetyttää tuollaset oireet.
Re: Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
https://www.dropbox.com/s/rg9sz1r2d9h2y ... 9.mov?dl=0
tuossa on vielä koko video. ratti käännettynä aivan täysin oikealle, napse kuuluu peruutettaessa, eteenpäin ajaessa ei juuri lainkaan...
tuossa on vielä koko video. ratti käännettynä aivan täysin oikealle, napse kuuluu peruutettaessa, eteenpäin ajaessa ei juuri lainkaan...
Re: Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
(voiko näitä viestejä muokata jotenkin? ei löytynyt millään nappia... )jaanika kirjoitti:https://www.dropbox.com/s/rg9sz1r2d9h2y ... 9.mov?dl=0
tuossa on vielä koko video. ratti käännettynä aivan täysin VASEMMALLE (ei oikealle kuten viime viestissä), napse kuuluu peruutettaessa, eteenpäin ajaessa ei juuri lainkaan...
Re: Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
Olisko tää paras veikkaus:
https://www.youtube.com/watch?v=2c1nxR7aq1o
https://www.youtube.com/watch?v=2c1nxR7aq1o
Re: Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
Kyllä tuo äkkiseltään kuulostaa vetonivelen napsumiselta. Jos mikään ei ole selkeästi irti ja osu esimerkiksi vanteeseen, niin vaihtoehdot ovat vähissä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
Pari halpaa tarkastusta itse tekisin tuossa tilanteessa ensin:
- onko auton jarruja korjattaessa tarkistettu toisio liukutappien kumien kunto. Mikäli ne on rikki tai sitten asentaja poistanut ne siksi, kun ne on olleet jumissa ja hajonneet irroitettessa, niin ko. tappi pääsee klokattamaan kolossaan - sinne jää useamman millimetrin välys ja kyllä lähtee ääntä. Asian voi korjata vaihtamalla uuden jarrukehyksen jonka mukana tulee uudet liukutapit tai sitten vaihtaa yksinkertaisesti vain kumitetun toisiotapin tilalle kokometallisen tapin (ensiötapin kaltaisen).
- pääseekö ilmansuodatin liikkumaan kiinnityksissään eli ovatko kumityynyt paikoillaan ja tiukat. Noissa on ollut napsumista sen vuoksi, että kumityynyt kovettuu ja tähän auttaa hahlossa olevan kumityynyn voitelu silikonirasvalla. Kovettuneet kumityynyt kyllä kopisevat enimmäkseen kylmemmillä ilmoilla.
- onko auton jarruja korjattaessa tarkistettu toisio liukutappien kumien kunto. Mikäli ne on rikki tai sitten asentaja poistanut ne siksi, kun ne on olleet jumissa ja hajonneet irroitettessa, niin ko. tappi pääsee klokattamaan kolossaan - sinne jää useamman millimetrin välys ja kyllä lähtee ääntä. Asian voi korjata vaihtamalla uuden jarrukehyksen jonka mukana tulee uudet liukutapit tai sitten vaihtaa yksinkertaisesti vain kumitetun toisiotapin tilalle kokometallisen tapin (ensiötapin kaltaisen).
- pääseekö ilmansuodatin liikkumaan kiinnityksissään eli ovatko kumityynyt paikoillaan ja tiukat. Noissa on ollut napsumista sen vuoksi, että kumityynyt kovettuu ja tähän auttaa hahlossa olevan kumityynyn voitelu silikonirasvalla. Kovettuneet kumityynyt kyllä kopisevat enimmäkseen kylmemmillä ilmoilla.
Re: Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
Vaidoin parisen viikkoa sitten nuo kumiholkilliset liukutapit kokometallisiin. Kumiholkilliset tapit olivat ihan jumissa, ja toisen tapin holkki oli lisäksi vähän rikki. Vaihdon jälkeen satulat liikkuivat paljon nätimmin.
Mulla kumiholkit olivat niissä alemmissa liukutapeissa, ja muistaakseni merkkiliikkeen varaosamyyjä sanoi myös kuvissa olevan niin.
Kumpaa tappia Masi tarkoitat toisiotapilla, ylempää vai alempaa?
Mulla kumiholkit olivat niissä alemmissa liukutapeissa, ja muistaakseni merkkiliikkeen varaosamyyjä sanoi myös kuvissa olevan niin.
Kumpaa tappia Masi tarkoitat toisiotapilla, ylempää vai alempaa?
Re: Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
Itse itselleni vastaten: Puhuin edellä takajarruista, jolloin alempi tappi on ensiötappi, koska satula sijaitsee kulkusuuntaan nähden jarrulevyn takapuolella. Etupäässä satula on levyn etupuolella, jolloin alempi tappi on toisiotappi.
Re: Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
Ristus sentään... oikeen puolen jarrut oli niin jumissa että palat piti hakata lekalla irti satuloista...!? Siis ruostuneet niin juntturaan. Tuskin toi pauke jarruista nyt kuuluu mut eipä olllu kunnossa nuokaan. Kysyn vaan et miten hitossa... auto kun on 2v vanha...
Re: Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
Liekö olisivat olleet ensimmäiset palat ja asennetut täysin ilman rasvaa ? Oikean puolen jarrut saavat hieman enemmän roiskevettä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Insignia 4x4 CDTI -15 outo naksuminen keulasta
Juu oikea puoli oli ja ilman rasvaa. Ihan yhtä puuta vaikka siellä oli ne rosterilätkät välissä.