Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
KTN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2015, 12:15

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja KTN »

Oliko ongelma jo ennen öljynvaihtoa?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

AF23 manuaalista http://www.myvolvolibrary.info/Tech_fil ... 0%20SN.pdf :
Pressurization of the clutches and brakes are adjusted by reading the change of speed of the transmission input shaft during the shifting process and comparing the values calculated in the TCM.
The output from input shaft speed sensor is used by the TCM to adjust and determine transaxle shift patterns, line pressure TCC apply pressure and gear ratios.
A stuck TCC check valve or damaged spring would cause incorrect TCC operation.

Siis jos tuossa input-akselinopeuden muutoksessa on häikkää, niin siitä vois tulla tuo P0730 "Incorrect Gear Ratio" koodi.
Tuo vika tuntus liittyvän momentinmuuntimeen, sen lukkoon ja input-akselinopeuden mittaamiseen.

Jos manuaalisesti pystyis aktivoimaan turbiinin lukon solenoidin, niin moottorin pitäis sammua, kun auto pysähdyksissä D:llä ja lukko toimis. En tiedä pystyykö tuota tekeen jollain testerillä, mutta akselinopeus dataa olis syytä tarkkailla (tuostahan määritetään myös turbiinin luisto).
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Noissa alkupään laatikoissa oli joskus ongelmana alumiinihiukkasten tarttuminen S1/S2-solenoidiventtiiliin venttiilirungon sisällä.
Siitä tuli tuo vikakoodi.
Parannettu puhdistusmenettely otettiin käyttöön alkaen vaihteistonumerosta 07JXT03203 (1.9.07).
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Aha, minkälainen korjaus/puhdistus tuohon tepsii? Alumiinihiukkaset voi kai kulkeutua muihinkin paikkoihin venttiilirungossa.
Manuaalissa sanotaan, ettei SLT, SLS ja SLU solenoideja saa erottaa venttiilirungosta (kalibroitu siihen), niin meneekö koko venttiilikoneisto sitten uusiksi? Omakin AF23 loota vanhempi kuin 1.9.07 :evil: , tosin ei vielä mitään vikaa.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Tämä koskee mielestäni vain AF13/AF17 laatikkoja.
bolonka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2016, 14:23

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja bolonka »

KTN kirjoitti:Oliko ongelma jo ennen öljynvaihtoa?

Ennen öljynvaihtoa oli myös pientä epäilyä laatikosta,kun ajoi n.70km/h niin auto täryytti. Sinisilmäisenä uskoin asian johtuvan vanhoista öljyistä. Ainakin pultissa oli jotain alumiinimäistä töhnää kun pudotin öljyt pihalle. Itse vaikea pysyä mukana noissa hifinippeli faktoissa, että olisko tässä helpoin vaihtaa koko laatikko vain? Tietysti pitäisi löytää paikka mistä laatikon hommaisin
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tuossa on tuo Field Remedy:
No drive in reverse or second gear and/or trouble code P0730 stored in TCM.
In case of customer complaint follow checking procedure to confirm proper functionality of speed sensors and wiring harness. If OK, replace the valve body.
http://workshop-manuals.com/vauxhall/as ... 30_stored/
Eli ensiksi putsaa ja tarkasta laatikon 2 akselinopeusanturia irrottamalla ne. Ne yksistään saattavat aiheuttaa tuon vikakoodin.

Mersumiehet ovat käyttäneet Latvialaisen RECRON palveluja. Voit kysellä sieltä EXCHANGE SERVICE:ä.
The full automatic transmission reconditioning process at RECRO includes:
cleaning the transmission system and its parts
reconditioning the torque converter
reconditioning the valve body
inspecting the transmission system for worn-out or damaged parts
assembling the transmission system with new parts
testing the transmission.
http://recro.eu/en/exchange-service/exchange-service/
bolonka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2016, 14:23

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja bolonka »

Moi,

Löysin laatikon mutta se on Z18XER koneesta ja 2008 vuosimallisesta, Mutta oma auto 2005 ja moottorin tunnus Z18XE. Sopiiko laatikko autooni ja olisi 4 vaihteinen?
bolonka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2016, 14:23

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja bolonka »

Hei taas!

Nyt on uusi laatikko vaihdettu + syyläri, mutta edelleen sama vika. Eli hetken voi ajaa, mutta kun vaihteet tuotu D4 niin alaspäin ei sit lähde enään vaihtamaan, vaan D4 jää päälle ja kierrokset vaan nousee. Eli vika ei ole laatikossa, mutta missä se sitten on? Apua kaivataan ja korjaamo sanoi nostavansa kädet pystyyn( ei siis Opelin merkkikorjaamo)
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

bolonka kirjoitti:Tilasin tänään samanvuotisesta ja samalla moottoritunnuksella olevasta laatikon ja maksoi 400€+ rahti 50€. Luulis että siinä on samat välitykset, muuten saa auto joutaa jonnekkin pellolle :) https://opelclubfinland.fi/viewtopic.ph ... 7#p2365637
Siis uusi vai toinen vanha?

Yleisin vika näissä on venttiilirungossa (valve body) olevien paineensäätösolenoidien (linear solenoids: SLT, SLS, SLU) kuluminen/likaantuminen ja siitä johtuva takkuaminen. Ne voi vaihtaa ja kalibroida (JOS osaa) venttiilirunkoon laatikkoa irrottamatta (venttiilirunko on omassa kotelossaan). JOS korjaamo ei ole asiasta kuullutkaan niin ei ihme, että kädet nousee pystyyn. Heidän työhän oli kai vain vaihtaa laatikko?
bolonka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2016, 14:23

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja bolonka »

Eli tilasin englannista käytetyn laatikon, ne on testattuja ja läpikäytyjä laatikoita. Antavat niille 3kk täystakuun. En siis usko että vika olisi siinä,vaikka toki mahdollista on.
bolonka
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2016, 14:23

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja bolonka »

ovc2z22yh kirjoitti:
bolonka kirjoitti:Tilasin tänään samanvuotisesta ja samalla moottoritunnuksella olevasta laatikon ja maksoi 400€+ rahti 50€. Luulis että siinä on samat välitykset, muuten saa auto joutaa jonnekkin pellolle :) https://opelclubfinland.fi/viewtopic.ph ... 7#p2365637
Siis uusi vai toinen vanha?

Yleisin vika näissä on venttiilirungossa (valve body) olevien paineensäätösolenoidien (linear solenoids: SLT, SLS, SLU) kuluminen/likaantuminen ja siitä johtuva takkuaminen. Ne voi vaihtaa ja kalibroida (JOS osaa) venttiilirunkoon laatikkoa irrottamatta (venttiilirunko on omassa kotelossaan). JOS korjaamo ei ole asiasta kuullutkaan niin ei ihme, että kädet nousee pystyyn. Heidän työhän oli kai vain vaihtaa laatikko?

Moi,

Osaatko sanoa onko kalliskin toimenpide jos Opel merkkikorjaamoon vien auton?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

bolonka kirjoitti:Osaatko sanoa onko kalliskin toimenpide jos Opel merkkikorjaamoon vien auton?
Merkkiliikkeessä ne vaihtaa koko venttiilirungon uuteen merkkiliikkeen hinnoilla eli kalliiksi tulee.

Sullahan on nyt se vanha laatikko irrallaan, niin siitä voisi tutkia nuo solenoidit. Solenoideja saa ebay sekä kunnostettuna että uusia sarjana kaikki kolme. Tuo kalibrointi teeseitsenä tehdään niin, että mitataan vain venttiilin jousikuorman säätöruuvin asema samaksi kuin alkuperäinen. Tuossa olis ehkä hyvä olla kaveri, joka on noita joskus tehnyt.
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1140
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

Tuntuuko laatikko luistavan myös pakkovaihteilla. Vikatilassa laatikko toimii pelkällä nelosella jolloin kulkupuoli on pikku vauhdissa kehnoa. Turbiini lukossa jos on vika niin pitäisi toimia alle 80kmh vauhdissa normaalisti. Sen jälkeen vasta mennä vikatilaan
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra h automaatti sanoi itsensä irti?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

ovc2z22yh kirjoitti:
bolonka kirjoitti:Tilasin tänään samanvuotisesta ja samalla moottoritunnuksella olevasta laatikon ja maksoi 400€+ rahti 50€. Luulis että siinä on samat välitykset, muuten saa auto joutaa jonnekkin pellolle :) viewtopic.php?f=4&t=264964&p=2365637#p2365637
Siis uusi vai toinen vanha?

Yleisin vika näissä on venttiilirungossa (valve body) olevien paineensäätösolenoidien (linear solenoids: SLT, SLS, SLU) kuluminen/likaantuminen ja siitä johtuva takkuaminen. Ne voi vaihtaa ja kalibroida (JOS osaa) venttiilirunkoon laatikkoa irrottamatta (venttiilirunko on omassa kotelossaan). JOS korjaamo ei ole asiasta kuullutkaan niin ei ihme, että kädet nousee pystyyn. Heidän työhän oli kai vain vaihtaa laatikko?
Väittäsin että AF17 4v laatikossa ei ole noita solenoideja vaan laatikko on sankavitunaikanen modernisoitu 70-luvun hydraulivaihteisto


5 ja 6v Aisin Warnereissa on tuota solenoidivikaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin