Moottorinvikavalo syttyi pakoputken vaihdon jälkeen

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Samooja
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2009, 12:11

Moottorinvikavalo syttyi pakoputken vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Samooja »

Terve,

Kävin eilen korjauttamassa korjaamolla autoani, joka on Opel Astra farmari G-sarja 1,6i vm. 2002 ja autooni vaihdettiin keskimmäiset ja jälkimmäiset pakoputket ja samalla raidetangonpää vaihdettiin.

Kun homma oli ohi, lähdin korjaamon pihasta ja moottorinvikavalo paloi koko ajan ja ajoin takaisin kysymään, että mistä mahtaa johtua, että vikavalo palaa. Asentaja kertoi, että kun oli ajanut auton ulos niin ei ollut mikään vikavalo palanut. Lupasivat lukea korjaamolla saman tien vikakoodit ja vikakoodi tuli happitunnistimelta.
Työn vastaanottanut työnjohtaja sanoi, että se vikavalo saattaa sammua jonkin ajan kuluttua, että ei sitä happitunnistinta kannata alkaa vaihtamaan, kun saattaa kuitenkin olla ehjä. Sanoi vielä, että jos ensi viikolla palaa vikavalo, niin ota yhteyttä ja mietitään sitten sen happitunnistimen vaihtoa. Kuulemma autolla voi ihan hyvin ajaa, että ei vaikuta ajoon, sanoi että jos puoli vuotta on sama vika, niin voi olla jo silloin ongelmallista.

Hain tältä forumilla "happitunnistin" ja "opel astra happitunnistin" hakusanoilla löytyisikö saman tapaista ongelmaa kuin mulla, mutta ei ihan löytynyt. Joissain viesteissä kyllä luki, että vaikka vikakoodi antoi viaksi happitunnistimen, niin vika saattoi ollakin ihan jossain muualla. Kysymys nyt kuuluukin, että miten mun kannattaisi vikaa lähteä hakemaan vai onko tossa oikeasti edes mitään vikaa, vaan että sammuuko vikavalo jonkin ajan kuluttua niin kuin korjaamolla sanoivat?

Vähän keljuttaa, että kun vie korjaamolle autonsa, että saa katsastuksessa havaitut viat korjattua ja pääsee leimasta läpi, niin auto tuleekin uuden vian kanssa ulos korjaamohallista. :banghead:
hurin94
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2014, 09:02
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorinvikavalo syttyi pakoputken vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja hurin94 »

Ensimmäisenä tuli mieleen että onkohan ne pahoinpidelly sitä putkistoo ja alkanu vuotaa jostai alkupäästä ja anturille tulee vääriä lukemia.

Eli siis kaikenlaiset imu/pako vuodot tarkastukseen ensimmäisenä, mutta miksei olisi toisaalta hyvin mahdollista että putkessa kulkee nyt erilailla tavaraa ja tunnistimen pitää totutella tilanteeseen?
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Samooja
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2009, 12:11

Re: Moottorinvikavalo syttyi pakoputken vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Samooja »

Mulla oli siinä vanhassa pakoputkessa keskimmäisen ja takimmaisen putken liitoskohta puhkiruostunut ja katsastusmies sanoi että putki tippuu justiin. Eli siitä vuoti pakokaasuja jonkin verran.

Onko noiden imu/pako vuotojen tarkastus ja etsintä helpoointa niin että ajaa jonkin aikaa autolla ja sitten vuotokohta alkaa mustumaan josta sen huomaa?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorinvikavalo syttyi pakoputken vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, korjaamon vika selvästi.
Ryskätty putkistoa vaihdettaessa ja kuten edellä kerrottiin niin vuoto putkistossa jolloin putkeen pääsee happea tai siten happi eli lambda anturin johtoa murjottu vialle.

Tuollainen vikakoodi happianturista ei kerro riittävästi, vaan tarvitaan tarkempi tieto ja sen testeri tai OpCom kyllä antaa. Tarkan vikakoodin perusteella voi päätellä paljon.
Esim. vuoto putkessa, niin happianturi antaa kokoajan laihaa. Taas johto poikki, ei toimi joko lambdan esilämmitys tai koko anturin signaalia ei ole, riippuen mikä piuha poikki.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Moottorinvikavalo syttyi pakoputken vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja mandula »

Olisko ne joutunut irrotteleen lambdan johtoja vaihdon yhteydessä eikä ole sitten laittaneet liitintä/liittimiä kiinni tai huonosti kiinni?
Nollasko ne koodin kuitenkin, vai oliko vika aktiivinen?
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Samooja
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2009, 12:11

Re: Moottorinvikavalo syttyi pakoputken vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Samooja »

mandula kirjoitti:Olisko ne joutunut irrotteleen lambdan johtoja vaihdon yhteydessä eikä ole sitten laittaneet liitintä/liittimiä kiinni tai huonosti kiinni?
Työn tehnyt asentaja sanoi mulle ja työnjohtajalle että laittoi hyvin sen anturin johdon kiinni ja ei siinä johdossa tai liittimessä näyttänyt mitään vikaa silmämääräisesti olevan.
mandula kirjoitti:Nollasko ne koodin kuitenkin, vai oliko vika aktiivinen?
Joo ne nollasi kaikki vika koodit ja kun nollaamisen jälkeen lähdin pihasta niin ei palanut moottorin varoitusvalo. Ajoin autolla vähän matkan päähän marketin pihaan ja kun sieltä lähdin liikkeelle niin vikavalo taas syttyi ja on palanut koko ajan. Sanoivat nollaamisen jälkeen käynnistäneen auton kuusi kertaa hallissa eikä vikavalo syttynyt.
hurin94
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2014, 09:02
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorinvikavalo syttyi pakoputken vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja hurin94 »

Kylmäkäynnistyksessä huomaa bensan hajusta pakosarjan tai sen läheisyydessä olevat vuodot. Pakoäänet voi olla myös voimakkaat ja usein jos joku putken osa on löysällä kuulee sen kolinasta tai tärinästä. Imuvuodot kuulee helposti suhinasta kone huoneessa.

Paha se on lähteä huoltoliikettä syyttämään, mutta saattaisin itse kyllä viedä auton sinne ja sanoa että yrittäkää uudestaan.
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorinvikavalo syttyi pakoputken vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Miksi ei osata tulkita vikakoodia? Lambdasta on useita eri koodeja riippuen vian laadusta!
Kun ei osata niin ei osata :hammer: . Nollaillaan vain vikakoodeja toivoen sen poistuvan :no: .

Pitäisi sekin tietää, ettei lambdasta johtuva vika tule aina (riippuu viasta) heti käynnistyksen jälkeen vaan vaatii hetken yhtäjaksoisen ajon. Lisäksi lämmitysvastuksesta johtuva vika ilmenee vasta, kun lambda on ehtinyt ensin jäähtyä ja sitä aletaan esilämmittää.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin