yläkuolokohta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
tapsa100
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Kesä 2014, 15:19

yläkuolokohta

Viesti Kirjoittaja tapsa100 »

Kasaan C20XE moottoria kansiremontin jälkeen ja kysymys ajoituksesta .
Kampiakselin hihnapyörässä ei ole yläkuolokohdan merkkiä ( tuontimoottori) joten haetaanko yläkuolokohta vauhtipyörän kolosta ( lukitusreiästä ) vai siitä kun mäntä on mahdollisimman ylhäällä , näissä on n. yhden pykälän heitto jakohihnassa eli vautipyörä lukittuu ennen kuin mäntä on ylhäällä ( n. 1 mm. ) .
Nokkapyörissä on selvät ylämerkit . Kiitos vastauksista !
astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: yläkuolokohta

Viesti Kirjoittaja astra93 »

yläkuolokohta on juurikin tuo 1mm ennenku mäntä on ihan ylhäällä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13555
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: yläkuolokohta

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ja laturinhihnapyörästä vai hammashihnapyörästä vai molemmista uupuu merkit?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tapsa100
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Kesä 2014, 15:19

Re: yläkuolokohta

Viesti Kirjoittaja tapsa100 »

Näyttää olevan niin että kampiakselin päähän on laitettu hihnapyörä jostain muusta mallista ja on jouduttu jyrsimään uusi ura kiilalle joten merkki ei pidä paikkaansa , yläkuolokohta ei selviä kampiakselin pään hammashihna eikä laturinhihnapyörästä . Nokka-akselit on ajoitettu vauhtipyörän lukituskohdan mukaan . Ei ole kuitenkaan vielä käynnistetty , mutta pyörii niin että venttiilit eivät ota mäntiin kiinni .
tapsa100
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Kesä 2014, 15:19

Re: yläkuolokohta

Viesti Kirjoittaja tapsa100 »

Yläkuolokohta ja jako selvisi pitkän kaavan kautta siten että tulpan reiästä metallitikku ( ruuvimeisseli) ykkössylinterin männän päälle ja pyörittämällä ja käsin tunnustelemalla milloin mäntä on ylimmässä kohdassa . Tosin tässä jäi hampaan verran epäselvyyttä mutta ei hätää , nokka-akselit paikalleen ja hammaspyörien merkit suoraan ylös jolloin ykkössylinterin nokat ovat vastakkaisille sivuille ja työtahti on päällä .
Remmi paikalleen ja moottori käyntiin . Sitten tarkistus onko jako hampaan tarkkuudella oikein . Yksi pykälä remmiä eteenpäin ja käyntiin , käynti ei ollut niin tasaista kuin aiemmin , sitten pari pykälää taaksepäin eikä käynyt hyvin nytkään ,sitten pykälä eteenpäin ja nätisti kävi . Tosin erot käynnin tasaisuudessa ovat pienet mutta huomattavissa . Oli ensimmäinen yritys osunut kerralla kohdalleen . Ainakin C20XE moottorissa on venttiileille tilaa aueta pari pykälää väärään aikaan . Pieni virityskin on mahdollista jos on avarrettu kansi . Imupuoli pykälän verran aikaiselle niin alavääntö paranee hieman , tehonnostoa ei huomaa mutta ei se ainakaan laske huipuista ja kiihtyvyydestä päätellen .
Vastaa Viestiin