LSPI ja moottorivauriot

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Ei tunnu olevan omaa ketjua tästä aiheesta, joten tässä sellainen.
Siis L(ow)S(peed)P(re)I(gnition)

Tämä moottorin rikkoutumisiakin aiheuttava ilmiö.

http://www.infineuminsight.com/insight/ ... e-ignition
https://www.youtube.com/watch?v=SzssfImJjZA
https://en.wikipedia.org/wiki/Low-speed_pre-ignition

Ilmeisesti kehitteillä on öljy joka ehkäisee tätä ongelmaa?
Mikä mahtaa olla se öljy jota tällä hetkellä suositellaan näihin moottoreihin joissa tätä ongelmaa esiintyy?
Vaikuttaako käytetty polttoaine asiaan, siis kannattaako tankata 98:sia 95:sen sijaan?
Joissain UK-foorumeilla väitetään näin!

Ainakin Corsissa on moottoreita paukkunut enemmänkin ja eikös tätä samaa moottorityyppiä ole ollut aiemmin Adamissa sekä nyt myös Astrassa?!
Fordilla on Fiestassaan vastaava, mahtaako siinä olla ollut paljon mäntätuhoja?

Faijalla meni juuri 07/2015 1.0T 90hv Corsasta kone rikki, vaikka se oli tässä jokunen aika sitten softapäivityksessä maahantuojan käskystä ja siinä korjailtiin sytytykseen liittyvää ongelmaa.
Ei tainnut sitten auttaa koska oireilu alkoi vasta sen jälkeen, toki voihan olla että vika oli ehtinyt tulla jo aiemmin vaikkei oireillutkaan tai ilmoittanut läsnäolostaan varoitusvalolla.
2. pytystä mennyt puristukset.
Uusi kone tilauksessa ja takuuna vaihdetaan.

Muilla vastaavia kokemuksia ja keskustelua tämän ongelman ympärillä?!
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
KKN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja KKN »

Tämä LSPI on tullut tutuksi. Meidän 1.0 Astra rupesi välillä, tosin todella harvoin, päästämän kiihdytettäessä metallista kilinää/rapinaa sekunnin ajan. Rupesi tekemään sitä ensimmäisen huollon jälkeen, kun öljyiksi laittoivat Neste City Pro 5W-40 (Dexos2). Ääni on niin vaimea, että jos on radio päällä, niin tuskin sitä kuulisi. Tyypillisimmin ilmeni kun ajelee mittarin mukaan 90km/h 5. vaihteella (moottorin kierrosluku tällöin reilu 2000rpm) ja lähtee kiihdyttämään. Pari kertaa ihan kadun kulmasta käännyttäessä 2. vaihteella ja kun lähtee siitä kiihdyttämään. Mitään vikavaloja ei sytyttänyt. Ääni täsmälleen sama kuin tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=stTSkExjFfE

Olen ollut yhteydessä GM Finlandiin ja jälleenmyyjään. Autoa on tutkittu, mitattu sylinterien puristukset (ne oli ok) ja moottorinohjausyksikkö on päivitetty pari kertaa. Ongelmaa on vaikea saada toistettua tai itse en ole siinä ainakaan onnistunut. Ilmenee selkeästi vain kerran parissa-kolmessa viikossa ja ihan spontaanisti. Polttoaineena käytetty pääasiassa 95:sta, mutta kokeiltu myös muutama tankillinen putkeen 98:ia, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Viimeisimmän huollon yhteydessä tätä ongelmaa taas selviteltiin ja vaihtoivat öljyt Neste City Pro 5W-30 LL öljyihin ja sen jälkeen en ainakaan ole huomannut että olisi nakuttanut. Myös polttoaineen kulutus on lisääntynyt n. 0,5-1L / 100km. Testattu useaan kertaan samoilla pidemmillä matkoilla, samalla kuormalla, samoilla renkailla/paineilla, samalla polttoainelaadulla... Voisi ehkä liittyä noihin tehtyihin päivityksiin?

Tällaiseen tiedotteeseen olen törmännyt netin ihmeellisessä maailmassa:

Bulletin DACT4396 released 31/03/2017

Fault:

Sporadic metallic noise from combustion chamber, sometimes with short loss of power. Occasionally fault code 'P0300 Engine Misfire' is stored but not all the time. Engine Light might not even come on when power loss suffered.

Resolution:

Vauxhall/Opel/GM have developed a new engine Oil - Dexos 1, Generation 2 to reduce the risk of this fault happening.


Kyselin tästä uudesta öljytyypistä viimeisimmän huollon yhteydessä ja tiesivät mistä puhuin, mutta eivät tienneet milloin tulee saataville. Tässä kevään aikana epäilivät. Mielenkiintoista olisi tietää, että vaihdetaanko öljyt veloituksetta, jos lähtökohta on että aikaisemmin käytetyt laadut voivat aiheuttaa em. ongelmia.
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Kiitos, tuo oli hyvää tietoa!

Pitänee myös kysellä tästä uudesta öljystä ja toki sitä heti koneeseen laitan kun tulee saataville.
Luulisi että tämä ois jo aihe takaisinkutsulle, ehkä on kuitenkin halvempaa vaihtaa öljyt näihin LSPI riskialttiisiin koneisiin kuin koko moottori.

Kas kun maahantuoja ei sanallakaan maininnut öljyistä kun tästä moottoririkon mahdollisuudesta kyselin:

"Kiitos tiedustelustasi. Pahoittelen että isänne auto oli vikaantunut.
Tiedossa on kuten sanoit, että Suomessa jokunen moottori on jouduttu vaihtamaan, mutta kyse on ymmärtääkseni yksittäistapauksista eikä kyse ole mistään laajasta ongelmasta.
Omasta autostasi ei kannata huolestua.

Ystävällisesti / Best Regards,

Xxxxx Xxxxx
Asiakaspalvelu / Customer Service
General Motors Finland Oy"
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Nyt on pakko kysyä että miten moottoriöljy vaikuttaa nakutukseen???
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Tuossa edellä linkitetyssä youtubevideolla se on selitetty ja sieltä löytyy muitakin vastaavia videoita.
Niihin saa myös tekstityksen jos englannin lukeminen on helpompaa.

Se mitä asiasta itse ymmärsin on että öljy itsessään ei aiheuta tätä ongelmaa, vaan polttoaineen ja öljyn seos tuottaa pisaroita jotka aikaansaavat tämän väärään palamisen.
Tutkimuksissa on havaittu että öljylaadulla voidaan vaikuttaa näiden pisaroiden syntymiseen.

Sytytystä säätämällä on yritetty että polttoaineen suihkutus eri aikaan jäähdyttäisi sylinteriä eikä LSPI:tä tapahtuisi, seurauksena kuitenkin polttoaineen kulutuksen nouseminen...ja onko ongelmasta sitten kuitenkaan päästy eroon, se mitä tuo em. isäni tapaus kertoisi niin veikkaisin että ei.

Tehon ja polttoaineenkulutuksen hyötysuhteen maksimoinnissa on menty liian pitkälle ja lopputulos on tämä, ei moottori kestä.

Joku asiasta enemmän tietävä voinee kertoa syvällisemmin :)
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja ?! »

Melko tieteellistä,mutta jokainen ketä ymmärtää kuinka moottori toimii mekaanisesti tajuaa ettei öljylaadulla tuommosta tyyppivikaa korjata.

Bensalla palotapahtumaa saa joo viilennettyä,mutta jos syy on mekaaninen niin ei silläkään pitkälle päästä.

95 bensa nakuttaa tottakai herkemmin kuin 98.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

^ Voisitko avata vähän enemmän tätä mekaanista ongelmaa tän LSPI:n suhteen?
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

?! kirjoitti:Melko tieteellistä,mutta jokainen ketä ymmärtää kuinka moottori toimii mekaanisesti tajuaa ettei öljylaadulla tuommosta tyyppivikaa korjata.

Bensalla palotapahtumaa saa joo viilennettyä,mutta jos syy on mekaaninen niin ei silläkään pitkälle päästä.

95 bensa nakuttaa tottakai herkemmin kuin 98.

Näinpä minäkin mietin. Ja englantia ymmärrän lähes yhtä hyvin kuin suomea.

Mulle tuli mieleeb sellainen ongelma että suoraruisku liuottaa sylinteriseinistä öljykalvon pois ja silloin tulee metallikosketusta ja hotspotteja. Imukanavaruiskutteisessa on taas eri tilanne.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja ?! »

^eikös tuommonen voiteluongelma aiheuttaisi kiinnileikkautumista(?)
Mä oletin,että männät hajoaa nakutuksen takia.
Astra97 kirjoitti:^ Voisitko avata vähän enemmän tätä mekaanista ongelmaa tän LSPI:n suhteen?
No jos ohjelmallisesti ei ole apuja eli polttoaineen ruiskutuksen ja ennakon muutokset ei ongelmaa poista.

Sen verta täytyy kyllä noita ahdettuja pikkumotteja kehua,että ovat kyllä varsin puhdikkaita ja mielyttäviä ajella.
Varsin vääntö on monessa motissa todella mukava ja rehellisesti sanottuna en ihmettele yhtään että aiheuttaa monenlaisia ongelmia keston suhteen
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niin se varmasti aiheuttaa hetkellisiä ja pistemäisiä kiinnileikkautumia. Ja siitä lähtdee kipinöitä tms kuten nuo videot väittää.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
KKN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja KKN »

The Emergence of the LSPI Phenomenon

Demand for improved fuel economy and reduced emissions has driven passenger car manufacturers to design downsized, turbocharged engines. While these engines provide higher power density and improved efficiency, they are also prone to Low Speed Pre-Ignition (LSPI). OEMs can adjust the operating conditions in the engines they design to address this problem, but this can reduce the engine's efficiency, which these engines were intended to improve. In fact, LSPI tends to become more prominent in the operating regime that is most beneficial to attaining improved fuel economy.

Many Original Equipment Manufacturers (OEMs) in the United States, Europe, and Japan -- working in conjunction with certain additive companies and oil marketers -- have conducted extensive research on the LSPI phenomena. From this work, there is a growing body of knowledge that is demonstrating how hardware design, fuel composition, and lubricant compositions can impact LSPI. Unlike conventional knock, an LSPI event cannot be predicted and corrected by adjusting spark timing. As such, mitigating pre-ignition involves altering the design of the engine or lubricant to help avoid this emerging issue.


Causes of LSPI

Low Speed Pre-Ignition (LSPI) is a premature combustion event, occurring prior to spark ignition in turbocharged, downsized gasoline vehicles. As the name implies, it occurs when engines operate at low speeds and high loads. It can result in extremely high cylinder-pressures and can lead to heavy knock. At a minimum, LSPI can generate an audible knocking noise noticeable to the driver. Repeated exposure to these conditions can cause engine hardware failure, including broken spark plugs and cracked pistons. A characteristic of LSPI is that one event often leads to subsequent events. The events will frequently occur in an alternating pattern between pre-ignition and regular combustion.

Several theories exist to explain the mechanism of LSPI. One theory is centered on an oil droplet entering the combustion chamber from a crevice between the piston and cylinder wall. In this mechanism, the oil droplet mixes with fuel and auto-ignites. A second theory focuses on deposits as the ignition source for LSPI. Evidence has been shown for both mechanisms, and they are not necessarily mutually exclusive.

Chevron Oronite is conducting extensive research in this area to help advance the understanding of LSPI, particularly on the impact of lubricant additives. From these studies, solutions are beginning to emerge to help mitigate the effects of LSPI.


The Role of the Lubricant in LSPI

Many factors have been demonstrated to impact LSPI, including: engine designs, fuel composition, and lubricant composition. On the lubricant side, the most noticeable impact has been from the detergent chemistry. Oils with higher concentrations of calcium, which is found in many detergent systems, have been shown to increase the frequency of LSPI. The exact chemistry of the detergent is less important to LSPI than the calcium content. Conversely, magnesium-based detergents do not seem to promote LSPI. Although reducing calcium may seem like a solution to control LSPI, there may be other performance tradeoffs to consider. In addition there are other additives that can also help reduce LSPI events. This provides an opportunity to formulate for robust LSPI performance, while maintaining the level of detergency needed to help keep engines clean and neutralize acids generated during combustion.

Aside from the detergent system, there are many other additive and lubricant compositions that can influence LSPI. Molybdenum compounds, for example, not only provide frictional benefits, but also have been shown to decrease LSPI when used at high levels. Base oils also affect LSPI events. Both the quality of the base stock (i.e. Group II versus Group III) and the viscosity can have secondary effects on LSPI. The effect on LSPI from these other lubricant aspects are not as significant as the detergent system, but can shift the LSPI frequency in oils that are more prone to LSPI.


Providing additive solutions to help mitigate LSPI

New and upcoming engine oil specifications include LSPI prevention. ILSAC GF-6 is expected to include a Ford engine test to discriminate oils based on LSPI event prevention (reduction). Thus, all oils that make GF-6 claims will need to be formulated to address LSPI. Additionally, many OEMs are developing in-house LSPI tests for their own engine designs. For example, GM's dexos1™ specification now includes a GM stochastic pre-ignition test. This test is similar to the Ford test used in GF-6, albeit at different operating conditions.

When comparing the many and varied tests for LSPI impact, it is important to understand the characterization and quantification of an LSPI event can have a bigger impact than different OEM hardware. It is known that LSPI can lead to high pressures, thus one obvious way to quantify LSPI is to monitor the in-cylinder pressure for abnormal spikes. Another approach is to simply monitor for any cycle where combustion starts before the spark, as that is undoubtedly pre-ignition. While these differences in details may seem trivial, they can significantly impact the interpretation of the test results, and in turn, formulations.

It is important to ensure that any new engine oil specifications be based on performance (such as in the newly available engine tests) rather than on chemical limits. Although lowering calcium was one of the initial levers identified for reducing LSPI, it is not the only lever, and calcium detergents have benefits in other performance areas. Oronite has established a firm understanding of formulating for future specifications with LSPI requirements, while still being committed to delivering performance in piston deposit control and neutralizing acids from combustion processes.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

20W-50 öljy koneeseen nii ei pääse pisarat pyttyyn.

Tuntuu vähä että yritetään korjata huonoa suunnittelua huonolla tekoratkasulla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
KKN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja KKN »

Komiasti nakutti taas, kun käväisin ajelulla. Vain yhden kerran, mutta kuuluvasti. Alamäkeä alas pintakaasulla n. 50km/h ja mäen pohjalla kolmosvaihteella rupesin tarjoamaan lisää kaasua jolloin tikitti taas sen pari sekuntia. Alkaa luotto olemaan aika vähissä että tässä on meille autoa vielä moneksi vuodeksi. Väkisinkin rupeaa miettimään, että onkohan moottoriin tullut jo jotain vaurioita tai ennenaikaista kulumaa joka ei vielä näy eikä tunnu... Toki vielä on kokeilematta nuo "paremmat" öljyt ja virhevastuu suojaa takuunajan jälkeenkin.
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Niin tuossahan todetaan että nämä öljy/polttoaine tipat ovat yksi teoria, siis 100% varmuutta asiasta ei ole.

Jos olis tän ongelman tiennyt, niin ois ehkä vaikuttanut omaan ostopäätökseen...no tällä nyt mennään ja tosiaan ei valmistaja voi käsiään pestä 2 vuoden takuun jälkeen jos ja kun kyseessä on moottorin tyyppivika, virhevastuu kyllä sitoo heitä tähän ongelmaan.

Onhan noita motteja taottu varmaan jokunen tuhat, olis kiva tietää mikä on vikaantumisprosentti.
Adamissa eikös ollut jo tämä 1.0T kone?!
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

No tuliko kenellekkään yllätyksenä että 1.0L moottori josta otetaan 2.0L vaparin tehot ahdettuna ei enää olekkaan pitkäikäinen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin