LSPI ja moottorivauriot

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Tekniikka kehittyy ja sinisilmäisenä uskoo että tuotekehittely on muutakin kuin että tuote kestää juurikin vain sen takuuajan, mutta eipä se taida olla.
Mitä enemmän paskaa suolletaan maailmalle niin sitä parempi = kulutus kasvaa ja osakkeenomistajilla hyvä mieli.

Luulisi kuitenkin että jos tämä LSPI olisi niin paha että todennäköisyys suuremmalle määrälle moottorivaurioita olisi, niin ois valmistajakin painanut jo paniikkinappulaa, vai onko laskettu että koneita laukeaa kuitenkin sen verran vähän että ei haittaa.
Niin ja miksi ongelma koskee vain harvoja yksittäistapauksia kuten maahantuoja tuossa kertoo, mikä tekee sen että toinen laukeaa ja toinen ei, ajotyyli?
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
KKN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja KKN »

Juho M-P kirjoitti:No tuliko kenellekkään yllätyksenä että 1.0L moottori josta otetaan 2.0L vaparin tehot ahdettuna ei enää olekkaan pitkäikäinen.
No sehän lienee päivänselvä asia, mutta siitä tässä ei ole kyse. Ei näiden nyt vielä voi olettaa olevan loppuunajettuja. 200tkm jälkeen voi olla sitten eri asia.
Astra97 kirjoitti: Jos olis tän ongelman tiennyt, niin ois ehkä vaikuttanut omaan ostopäätökseen...no tällä nyt mennään ja tosiaan ei valmistaja voi käsiään pestä 2 vuoden takuun jälkeen jos ja kun kyseessä on moottorin tyyppivika, virhevastuu kyllä sitoo heitä tähän ongelmaan.
Sama homma. Työsuhdeautonani ollut J-mallin Astra toimi kuin sveitsiläinen kello vajaa 100tkm. Parilla työkaverilla samanlainen auto ja hekin tyytyväisiä, joten luottoa merkkiin löytyi. Mut ei heitetä kirvestä kaivoon ihan vielä ja toivotaan että ratkaisu löytyy.
Astra97 kirjoitti: Luulisi kuitenkin että jos tämä LSPI olisi niin paha että todennäköisyys suuremmalle määrälle moottorivaurioita olisi, niin ois valmistajakin painanut jo paniikkinappulaa, vai onko laskettu että koneita laukeaa kuitenkin sen verran vähän että ei haittaa.
Niin ja miksi ongelma koskee vain harvoja yksittäistapauksia kuten maahantuoja tuossa kertoo, mikä tekee sen että toinen laukeaa ja toinen ei, ajotyyli?
Tuli mieleen VAG:in TSI koneet. Ei sitä ihan tuosta noin vain tunnustettu, että niiden jakopäässä oli jotain ongelmaa. Puhumattakaan ko. moottorien muista ominaisuuksista. Sama tilanne voi olla tässä, mut mä luulen että Opelilla ei vielä tarkkaan tiedetä miten ongelma ratkaistaan. Parin vuoden päästä ollaan varmasti viisaampia.

Ja kyllä se ajotyylikin voi vaikuttaa. Matalalta ei saisi vedättää isolla vaihteella, vaikka moottorin vääntö antaisi siihen mahdollisuuden. Tätä olen pyrkinyt itsekin välttämään ja pitämään kierrokset aina 2 tuhannen paremmalla puolen.

Täytyy kuitenkin tässä välissä nostaa hattua Länsiautolle, joka on suhtautunut ongelmaan asiaan kuuluvalla vakavuudella ja ovat tehneet voitavansa tähän asti.
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Mulla oli myös liki ongelmaton tuo edellinen Astra, mitä nyt viallinen VVT-toimilaite (vaihdettiin takuuna) ja öljynjäähdyttimen vuoto sellaisina tyyppivikoina. Eikä ollut F:ssäkään pahempia ongelmia ja siksi pysytellyt merkissä.

Se on selvä että maahantuoja ei pahemmin tästä anna tietoja ja jos antaa niin ei tietenkään heidän haitakseen, äkkiä tällaiset asiat vaikuttavat autojen myyntiin.

Sama ajotyyli itsellä eli pyrin pitämään kierrokset siellä 2000 paremmalla puolella, ykköstä on syytä käyttää risteyksissäkin eikä väkisin yrittää vedättää kakkosella vaikka vääntöä just tuntuisi riittävänkin.
Onhan se toki harmi jos pitää koko ajan pelätä että omalla ajotyylillään hajottaa auton.

Mulla on tässä koneessa se 115hv, en tiedä mistä se on puristettu siihen 90hv verrattuna.
Tähän ei kuitenkaan ole takaisinkutsua tullut, joten oisko niin että sytytys on säädetty erilaiseksi jo tehtaalla verrattuna niihin alkupään autoihin.

Länsiautossa (Vantaa) on sattumoisin myös tuo isäni Corsa tällä hetkellä ja siellä varmaan hetken aikaa viipyy kunnes uusi moottori on asennettu, ei ollut heillä tietoa vaihtokoneen saatavuudesta.

Joo ei heitetä kirvestä kaivoon ja toivon mukaan tänne tulisi myös asiallisia kommentteja niiltä joilla on oikeasti asiasta tietoa, eikä sellaista turhaa vittuilua että "oliko yllätys"...

*muoks*
18.5. autoon oli vaihdettu uusi moottori eli noin pari viikkoa meni.

Ps. Maahantuojalta kyselin tulevasta Dexos1 öljystä ja sanoivat että sellainen on tulossa, mutta eivät vaihdatuta sitä maahantuojan piikkiin. Tuskin ovat siis kovin vakuuttuneita että se estäisi näitä moottoririkkoja.
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ongelman tunnustaminen valmistajan taholta aiheuttaa rajut kustannukset. Tällöin huono tuote tulee yleiseen tietoon ja takuukustannukset pomppaa. Niin kauan kun se kielletään, löytyy paljon heitä jotka suostuvat maksamaan viulut omasta pussista.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
KKN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja KKN »

Mennyt monta viikkoa ettei ole mitään ylimääräistä ääntä kuulunut, mutta nykii välillä aika paljon tai vaihtoehtoisesti vedossa on tiettyä empimistä/epätasaisuutta. No, tänään sitten nakutus palasi kauppareissulla, todella kuuluvasti useamman kerran ja aina kiihdytettäessä 2. tai 3. vaihteella kierrosten ollessa 2 ja 3 tonnin välillä. Huoltoaika öljyvuodon korjaukseen ja radion vaihtoon varattu muutaman viikon päähän. Uuden öljyn saapumisesta ei ollut vielä tietoa, mutta toivottavasti tulee siihen mennessä, että saisi ne samalla vaihdettua. Jos uudet öljyt ei auta, niin pitää varmaan ruveta miettimään jotain omaa ratkaisua. Vituttaa ja ahdistaa aika rankasti.
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Varmastikin ajat 98 oktaanisella?

LSPI:n torjuntaan on kehitetty oma öljylaatunsa, Dexos 1 Gen 2.
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

KNN, milloin autosi on ensirekisteröity ja onko 90hv vaiko 115hv?
En tiedä onko sillä mitään merkitystä, mutta omaani ei tullut kutsua softan päivitykseen koskien sytytystä, kuten Isälleni jonka auto on ensirekisteröity 07/2015 ja 90hv versio. Mulla siis 12/2015 ja 115hv malli.
Metallista kilinää ei ole omasta kuulunut, ajettu tosin vasta 12 000km.

Samalla kun Isälleni vaihtoivat Länsi-Autossa uuden moottorin, niin hän kysyi tuosta 98 polttoaineen tarpeellisuudesta. Suunnilleen nauroivat ja sanoivat että mikään uusi auto ei vaadi 98 polttoainetta.
Niin tai näin, sitä tankkaan omaani ja nyt myös Isäni sekä moottorin vedätystä yritetään kumpikin vältellä.

Mikäs muuten radiota vaivaa?
Isälläni oli se myös antanut jokusen vikakoodin.
Omassa näytöllisessä huomannut että ei aina vaihda päivä/yö tilaa ajovaloautomatiikan mukaan joka toimii sekin välillä kuin lottokone.
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
KKN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja KKN »

Obelixii kirjoitti:Varmastikin ajat 98 oktaanisella?

LSPI:n torjuntaan on kehitetty oma öljylaatunsa, Dexos 1 Gen 2.
Lähinnä 95:lla olen ajanut, sillä auto on sille optimoitu ja se on suositeltu laatu. 98 (V-Power) olen toki kokeillut muutaman tankillisen putkeen, mutta sillä ei ole vaikutusta. Ja olen hyvin tietoinen tästä uudesta öljystä, tämän viestiketjun ensimmäisellä sivulla on asiaa jo selvitetty. Ongelmana on vain saatavuus, sillä muutama viikko sitten sen saapumisesta ei huollolla ollut vielä tietoa.
Astra97 kirjoitti:KNN, milloin autosi on ensirekisteröity ja onko 90hv vaiko 115hv?
En tiedä onko sillä mitään merkitystä, mutta omaani ei tullut kutsua softan päivitykseen koskien sytytystä, kuten Isälleni jonka auto on ensirekisteröity 07/2015 ja 90hv versio. Mulla siis 12/2015 ja 115hv malli.
Metallista kilinää ei ole omasta kuulunut, ajettu tosin vasta 12 000km.

Samalla kun Isälleni vaihtoivat Länsi-Autossa uuden moottorin, niin hän kysyi tuosta 98 polttoaineen tarpeellisuudesta. Suunnilleen nauroivat ja sanoivat että mikään uusi auto ei vaadi 98 polttoainetta.
Niin tai näin, sitä tankkaan omaani ja nyt myös Isäni sekä moottorin vedätystä yritetään kumpikin vältellä.

Mikäs muuten radiota vaivaa?
Isälläni oli se myös antanut jokusen vikakoodin.
Omassa näytöllisessä huomannut että ei aina vaihda päivä/yö tilaa ajovaloautomatiikan mukaan joka toimii sekin välillä kuin lottokone.
Meillä on siis Astra ja siinä tämä moottori on aina 105hv versio. Auto lyöty kilpiin 05/2016 ja joskus alkuvuodesta 2016 tehtaalta rullannut ulos. Radiota vaivaa satunnainen sammuminen ja uudelleenkäynnistyminen.
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

KKN kirjoitti: Lähinnä 95:lla olen ajanut, sillä auto on sille optimoitu ja se on suositeltu laatu. 98 (V-Power) olen toki kokeillut muutaman tankillisen putkeen, mutta sillä ei ole vaikutusta. Ja olen hyvin tietoinen tästä uudesta öljystä, tämän viestiketjun ensimmäisellä sivulla on asiaa jo selvitetty. Ongelmana on vain saatavuus, sillä muutama viikko sitten sen saapumisesta ei huollolla ollut vielä tietoa.
Täällähän näitä: http://www.centerforqa.com/dexos-brand2015/
KKN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja KKN »

No niin, auto kävi radion vaihdossa ja öljyvuoto tukittiin. Dexos 1 Gen 2 öljyä oli tullut ja ne vaihdettiin myös. Sijaisauton antoivat ja kaikki veloituksetta. Länsiautolle 10 pistettä ja papukaijamerkki toiminnasta. Nyt on sormet ristissä, että lastentaudit olisi selätetty... Tai no, välillä lämpötilat vaihtuu välillä edelleen celsiuksesta fahrenheitiksi, mutta täytyy sitä jotain aina olla. :lol:
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

KKN kirjoitti:Dexos 1 Gen 2 öljyä oli tullut ja ne vaihdettiin myös.

Mahtoiko olla GM:n purnukasta.
Jos tuota gen 2:sta on jo ainakin pari vuotta ollut saatavilla, niin kas kun GM saa sitä vasta nyt Suomeen.

Mutta ilmoittelehan jos tuo öljy jotain auttaa niihin oireiluihin!
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
KKN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja KKN »

Astra97 kirjoitti:
KKN kirjoitti:Dexos 1 Gen 2 öljyä oli tullut ja ne vaihdettiin myös.

Mahtoiko olla GM:n purnukasta.
Jos tuota gen 2:sta on jo ainakin pari vuotta ollut saatavilla, niin kas kun GM saa sitä vasta nyt Suomeen.

Mutta ilmoittelehan jos tuo öljy jotain auttaa niihin oireiluihin!
En tiedä mitä merkkiä on ollut, mutta GM:n omaa veikkaisin.

Mitä tulee saatavuuteen, niin olen kyllä ollut vahvasti siinä uskossa, että kyseistä öljyä on ollut Euroopassa saatavilla vasta tässä keväällä. USA:ssa ehkä jo alkuvuodesta. Samat jorinat ja kyselyt saatavuuden perään voi lukea myös ulkomaisilta keskustelupalstoilta. Ymmärsin niin että Dexos 1 Gen 2 spesifikaatio ja vaatimukset on annettu ulos 2015, mutta vasta tänä vuonna on alkanut sen työn hedelmät olla kypsiä poimittaviksi.

Anyway, hyvin on auto nyt pelannut moottorin osalta ja pysyn varovaisen optimistisena.
Astra97
'Senator'
'Senator'
Viestit: 633
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Ok, toivotaan parasta.
Luulenpa ettei tämä uusi öljy näitä kaikkia moottoririkkoja pysty välttämään, mutta ehkä sitten auttaa jotain.
Maahantuojan mukaan eivät kuitenkaan ole näihin riskialttiisiin koneisiin sitä heidän piikkiinsä vaihtamassa, joka mielestäni kertoo jo jotain.
Jos omakustanteisesti muutaman kympin öljynvaihdolla voi välttää tuhansien eurojen moottoririkon, niin toki he sen tekisivät kaikkiin näihin pieniin turboahdettuihin LSPI koneisiin.
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
KKN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Touko 2016, 22:09

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja KKN »

Astra97 kirjoitti: Maahantuojan mukaan eivät kuitenkaan ole näihin riskialttiisiin koneisiin sitä heidän piikkiinsä vaihtamassa, joka mielestäni kertoo jo jotain.
Meidän tapauksessa öljynvaihdosta ei veloitettu mitään, meni kuulemma maahantuojan piikkiin.
Avatar
-Tom-
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Heinä 2015, 20:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: LSPI ja moottorivauriot

Viesti Kirjoittaja -Tom- »

Mulla oli aikaisemmin tuo 90-kaakkinen 3-syl variantti Corsasta (rek 6/15), ja siinä oli vahvasti läsnä kyseinen LSPI-nakutusilmiö. Ongelma korjaantui sitten takaisinkutsun tuloksena uudella ohjelmapäivityksellä alkuvuodesta -17. Tai noh, nakutusta ei ainakaan enää ilmaantunut korvinkuultavasti softauksen jälkeen.

Nyt on sitten Astra (valmistunut 3/17) vastaavalla kolmesylinterisellä (105hp), ja tässä omassa yksilössäni en ole ainakaan vielä kuullut kertaakaan nakutusta, vaikka sitä vasiten olen yrittänyt ikkuna auki ajellessa ja vedättäessä kuunnella.
Minäkään en tosin halua vedättää tuota isolla vaihteella alle 2000rpm, vaikka kone pakottomasti vääntääkin jo pienillä kierroksilla.
Astra ST -17 Sovereign Silver
Vastaa Viestiin