OPC Meriva yliahto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

OPC Meriva A16LET (konevaihto) koneella antaa vikakoodia P0234 kun lyö isolla vaihteella matalilla kierroksilla lapun lattiaan. Samalla menee limb modeen.

Olen vaihtanut Pressure Control Valven ja putsannut ahtopaineanturin. Olen myös yrittänyt tutkailla alipaineletkujen kunnon jotka menevät tuohon Pressure Control Valvelle.

Mitä kannattaisi seuraavaksi testata?

Mielestäni rasituksessa konehuoneesta kuuluu normaalia kovempi "vihellys". Olisiko vuoto jossain?
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

kurkkaas imusarjan alle, sieltä löytyy bypass valve ja alipainesäiliö ja onko kaikki letkut kiinni/vuotoja.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Täytyy kurkata...ihanan ahdasta :-D
Avatar
F40
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 293
Liittynyt: 26 Marras 2004, 02:00

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja F40 »

Undertaker kirjoitti:Täytyy kurkata...ihanan ahdasta :-D
Mahtoiko löytyä vikaa?

Täällä samankaltaisia oireita. Kylmäkäynnistyksen jälkeen pintakaasulla niiaa ensin ja sitten ryntää niin hitosti liikkeelle. Moottoritiellä kun painaa kaasua, niin vikavalo päälle ja nilkuttaen kotio.
Subaru forester XT 2,5 07
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Joo oireet on juuri samat kun mulla. Kylmällä koneella varsin hankala ajettava.

Mitattiin ilmamassamittari ja se näytti ihan mitä sattuu joten se ois uusintalistalla seuraavaksi. Ilmamassamittarinpiuhan kun irrottaa niin silloin on hyvä ajella :-D Tehoton toki mutta paljon tasaisempaa meno.
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Ahtopaineita kun mitattiin niin ne olivat kokoajan linjassa. Eli vika ei todennäköisesti liity mitenkään ahtamiseen vaika vikakoodiksi antaakin yliahto.
zilakka
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 06 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja zilakka »

Löytykö lääkettä? samoja oireita inkussa, mutta ilman vikavaloa.. tulpat , puola vaihdettu mutta edelleen tuota puutumista on
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Nyt on tilattu Saksasta käytetty "uusi" ilmamassamittari. Kerron sitten miten käy kun saan paikalleen.
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Ilmamassamittari ei auttanut mitään. Mutta testerillä huomattiin että imuilman lämpötila oli kokoajan 99astetta. Uusin ahtopaineanturin niin imuilmalämmöt näyttävät nyt oikein ja autokin rupes toimimaan.

http://m.ebay.com/itm/Manifold-Pressure ... 5235916021
zilakka
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 06 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja zilakka »

OK, pitänee laittaa testeriin ja mittailla vähän miltä näyttää, josko vika löytyisi tuosta anturista, ihme kyllä että ei herjaa tuosta bikakoodia jos kerta lämmöt mitä sattuu.... Satunaisesti herjaa takimmaisesta lamdasta, käy ilmeisesti hitaalla.
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Se on se IAT arvo joka kannattaa tsekata.
Avatar
F40
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 293
Liittynyt: 26 Marras 2004, 02:00

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja F40 »

Undertaker kirjoitti:Ilmamassamittari ei auttanut mitään. Mutta testerillä huomattiin että imuilman lämpötila oli kokoajan 99astetta. Uusin ahtopaineanturin niin imuilmalämmöt näyttävät nyt oikein ja autokin rupes toimimaan.

http://m.ebay.com/itm/Manifold-Pressure ... 5235916021
Eilen tuli vaihdettua tuo anturi. Nyt toimii kunnolla :)
Subaru forester XT 2,5 07
hi1150
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Tammi 2018, 17:51

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja hi1150 »

Kiitos osittain tämän viestiketjun, vika selätetty :-)

Oma keissi:
Insignia 2009, 1.6 turbo, A16LET koneella .
- alkoi menemään kiihdytyksissä limp modeen, mitaritauluun tuli ilmoitus "moottorin tehoja rajoitettu" tjsp.
- vikakoodi lukijalla P0234 - Engine overboost
- Halppis ELM 327 lukijjalla ja Androidin "OBD Check Torque" apilla ahtopaineet näytti olevan kiihdytyksessä jopa 28PSI (n. 1.9bar) ...tämä alkoi tuntumaan liian isolta kun paineet vakiossa ilmeisesti 1bar paikkeilla.
- Hukkaportin testasin paineilma pistoolilla ja kompuran paineen säätimellä. 1bar paineella portti oli jo aivan auki. Tais lähteä avautumaan jo 0.5bar jälkeen. ...1.9bar ei uskottava ahtopaine lukema.
- turbon kupeessa olevan 3-tie venttiilin testasin 12v akulla. Venttiili vaihtoi tilaa ja tuntui pelaavan moitteetta.
- Viimein kiinnitin huomiota yllämainittuihin IAT arvoihin. EasyDiag + android OPEL-merkkikohtainen softa näytti IAT sensor ja IAT sensor 2 arvoja. IAT sensor ilmeisesti ilmamassa mittarissa ja IAT Sensor 2 on ahtopainemittarissa. IAT sensor 2 näytti aamulla kylmästä yön seisoneesta moottorista n.48 C asteen arvoa, eikä koneen lämpiäminen juurikaan tuohon vaikuttanut.
- Eilen sitten tilasin 94€:lla uuden MAP sensorin (ahtopaineanturi) jossa myös tuo IAT sensor 2 on integroituna (BOSCH 0 261 230 042). Opelin marmoritiskillä olis maksanu 184€. Netistä bossia olis saanu viikon venttaamisella n.56€ + postit. ...jopa halvemmallakin muita tuotemerkkejä.
- Tänään töiden jälkeen vaihdoin uuden anturin ja IAT Sensor 2 arvot normalisoituivat uskottavalle tasolle. Ulkona nollakeli ja anturi näytti 7astetta heti vaihdon jälkeen.
- Koeajolla Insigniaa pitkään vaivannut ryntäily oli poissa ja OBD Check Torque softalla ahtopaineetkin näyttivät uskottavilta. Maksimi ahdoikis antoi 18psi (1.2bar), tuon se saattaa ahtaa jopa oikeasti overboostin mennessä päälle.
- Voin olla väärässäkin... olin päättelevinäni että turbon kupeess oleva sähkötoiminen 3-tie venttiili on "Overboostia" varten. Sähköttömänä ahtopaine pääsee hukkaportin kellolle. Sähköllisenä venttiili yhdistää hukkaportin kellon ahtimen ja ilmaputsarin väliseen kanavaan, samalla tukkien ahtopaineen reitin kellolle. Venttiilin ollessa sähköistetty, hukkaportti ei avaudu antaen näin ECU:n ohjaamana "Overboostin" hetkellisesti.

Luulin jo tuota ryntäilyä ominaisuudeksi.... n.60tkm ajanut tuolla ja koko ajan ollut tuota ryntäilyä havaittavissa. Nyt mittarissa 188tkm.
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Joo se on erittäin kiusallinen vika kun "ryntäilee". Moottorin luonnne muuttuu totaalisesti kun saa tuon ahtopaineanturin(imuilman lämpötila) toimimaan normaalisti.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: OPC Meriva yliahto

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Screenshot_20220720-075714.png
Ylempi vissiin iat1 alempi iat2 ja keskellä ulkolämpötila.
13 asteen ero iattien välillä, onko ok?
Auto seissyt vuorokauden.

Koodeja
U0415 - 00 not present
U0405 - 00 not present
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
prööt
Vastaa Viestiin