Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Kurkkumopo
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Heinä 2019, 20:15

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Kurkkumopo »

Opel Insignia kirjoitti: 05 Elo 2019, 23:01
Kurkkumopo kirjoitti: 02 Elo 2019, 19:03 Nonniin, ongelma oman haldexin kanssa ratkesi tyhjentämällä se uudelleen ja täyttämällä tällä kertaa huohottimen kautta tarkastusreikään asti.
Muutama sata kilometriä on nyt takana ilman herjoja.

Näköjään haldex on kovin tarkka siitä mistä öljy tulee sisään.
Huomasitko ajossa että jakovaihteistosta olisi kuulunut mitään ylimääräistä ääntä, vai rajoittuiko oireet vain niihin "Huolla AWD" ja "Huolla taka-akseli" ilmoituksiin?

Omastani hajosi Haldexin esipainepumppu (vanhasta mitattiin 1,7 ohm) ja sen myötä alkoi ilkeä pamahtelu/rytinä sekä syttyi koetauluun vikavalo. Oireet poistui kun pumpulta otti sulakkeen pois, mutta vikavalo ei poistunut. Esipainepumpun vaihdon jälkeen oireet ja vikavalo sammui. Mutta nyt muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen äänet ja rytkähtelyt taas palasi, ei kylläkään vielä yhtä voimakkaana. Esipainepumpun vaihdon yhteydessä öljyt ja suodatin uusittiin, mutta mitään lisäyksiä ei ole vielä tehty.

Esipainepumpun rikkoontumisen aikaan auton takavasen abs-anturin johto oli myös katkennut, mutta tämä korjattiin jo ennen pumpun vaihtoa.

Onko ideoita missä vika tällä kertaa?
En ole huomannut että olisi kuulunut ylimääräisiä ääniä. Samaa luokkaa muistaakseni mittasin omasta pumpusta, mutta pumppu vaikuttaisi toimivan.
Tulipa tuo virhe takaisin tässä alkuviikosta kun ajelin vähän kovempaa motarilla. Suunnitelmissa heittää lisää öljyä sisään, koska pienemmillä nopeuksilla vika pysyy nätisti poissa mutta suuremmilla herjaa silloin tällöin.

Tuosta rytinästä en osaa sanoa mitään.
Opel Insignia 2010 Sports Tourer Turbo 4x4.
Bore
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2018, 22:46

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Bore »

Päivitelläänpä vähän oman skenaarion etenemistä. Auto lopetti herjaamisen ennen Länsiauto Vantaalle vientiä. Ei ollut jättänyt vikakoodia muistiin. Huomasivat vasemman takavetarin vuotavan joten se vaihdettiin ja uudet öljyt perään. Piti tehdä haldex öljynvaihto mutta asentaja ei ollut uskaltanut alkaa vääntämään takakelkan pultteja auki kun olivat varanneet aikaa liian vähän operaatioon. Inkku menee siis uudestaan kunhan osat saapuvat Saksasta ja sit vaihtavat myös haldexin öljyt ja suodattimen. Tuntuu toimivan hyvin, eikä herjaa mitään. Mahtaakohan siellä perässä olla edes mitään anturia? Lopullisen lystin hinta on noin 1100€ mikäli joutuvat arvioidun 4 tuntia käyttämään aikaa niiden jämähtäneiden pulttien kanssa. Onko toi takakelkan tiputus oikeasti edes välttämätöntä haldex öljyn vaihdossa vai onko tää merkkiliikkeen tyyli tehdä se? Putkiston joutuu opc:ssa irrottamaan joka tapauksessa.
RpisteL
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 18 Helmi 2006, 10:26

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja RpisteL »

Bore kirjoitti: 07 Elo 2019, 20:04 Päivitelläänpä vähän oman skenaarion etenemistä. Auto lopetti herjaamisen ennen Länsiauto Vantaalle vientiä. Ei ollut jättänyt vikakoodia muistiin. Huomasivat vasemman takavetarin vuotavan joten se vaihdettiin ja uudet öljyt perään. Piti tehdä haldex öljynvaihto mutta asentaja ei ollut uskaltanut alkaa vääntämään takakelkan pultteja auki kun olivat varanneet aikaa liian vähän operaatioon. Inkku menee siis uudestaan kunhan osat saapuvat Saksasta ja sit vaihtavat myös haldexin öljyt ja suodattimen. Tuntuu toimivan hyvin, eikä herjaa mitään. Mahtaakohan siellä perässä olla edes mitään anturia? Lopullisen lystin hinta on noin 1100€ mikäli joutuvat arvioidun 4 tuntia käyttämään aikaa niiden jämähtäneiden pulttien kanssa. Onko toi takakelkan tiputus oikeasti edes välttämätöntä haldex öljyn vaihdossa vai onko tää merkkiliikkeen tyyli tehdä se? Putkiston joutuu opc:ssa irrottamaan joka tapauksessa.
Kyllä sillä on niin ahdasta, että on se pakko laskea alemmas
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja imaC »

Ei mulla otettu kun pakoputki poijes kun haldex huollettiin hämeenlinnan länsiautossa...
Bore
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2018, 22:46

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Bore »

Vaihtoiko ne sulla sit ollenkaan sitä neliskanttista tiivistettä joka tulee sen suodattimen mukana?
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja imaC »

Vaihto.. mielestäni jossain youtubevideossa ottaa myös vaan putken pois.. mulla silloin perä jumputti ja hakkas kun kardaani olis ollu poikki ja vain kun perä oli kuuma.. haldexissa oli kirkkaat öljyt ja siisti suodatin ja ei nimeksikään moskaa mut perä öljy oli kun jugurttia.. pinnat oli ok molemmissa ja ääneti ollut ny 60tkm
Opel Insignia
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 22:11

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Opel Insignia »

imaC kirjoitti: 10 Elo 2019, 00:10 ..mulla silloin perä jumputti ja hakkas kun kardaani olis ollu poikki ja vain kun perä oli kuuma.. haldexissa oli kirkkaat öljyt ja siisti suodatin ja ei nimeksikään moskaa mut perä öljy oli kun jugurttia.. pinnat oli ok molemmissa ja ääneti ollut ny 60tkm
Tarkennatko mitä kaikkea sun tapauksessa autolle tehtiin ja onko nyt toiminut oireetta? Ja mitkä pinnat oli molemmissa ok?

Kun luin tämän ketjun kertaalleen läpi, niin vain koko perän vaihtanut taitaa olla tapaus, jolla vika oli tullut pysyvästi kuntoon sekä oliko yksi korjautunut esipainepumpun vaihdolla?

Yhdessä viestissä mainittiin että 4x4 inkuissa olisi ollut kenttäkorjausohjekin takapyöräkotelossa olevan johtoliittimen nelivetojärjestelmään tuottamille vikailmoituksille. Onko tällaisia tapauksia tullut vastaan ja millä tuon voisi diaknosoida?
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja imaC »

Opel Insignia kirjoitti: 15 Elo 2019, 23:22
imaC kirjoitti: 10 Elo 2019, 00:10 ..mulla silloin perä jumputti ja hakkas kun kardaani olis ollu poikki ja vain kun perä oli kuuma.. haldexissa oli kirkkaat öljyt ja siisti suodatin ja ei nimeksikään moskaa mut perä öljy oli kun jugurttia.. pinnat oli ok molemmissa ja ääneti ollut ny 60tkm
Tarkennatko mitä kaikkea sun tapauksessa autolle tehtiin ja onko nyt toiminut oireetta? Ja mitkä pinnat oli molemmissa ok?

Kun luin tämän ketjun kertaalleen läpi, niin vain koko perän vaihtanut taitaa olla tapaus, jolla vika oli tullut pysyvästi kuntoon sekä oliko yksi korjautunut esipainepumpun vaihdolla?


Yhdessä viestissä mainittiin että 4x4 inkuissa olisi ollut kenttäkorjausohjekin takapyöräkotelossa olevan johtoliittimen nelivetojärjestelmään tuottamille vikailmoituksille. Onko tällaisia tapauksia tullut vastaan ja millä tuon voisi diaknosoida?
Auto on nelivedon osalta toiminut täysin moitteetta sen 60tkm ja silloin vaihdettiin haldexiin öljyt ja suodatin ja peräöljy vaihdettiin ja pumppu testattiin.. pinnoilla tarkoitan että öljy määrät oli molemmissa ok eli mun tapauksessa perän ja haldexin välinen tiiviste oli ehjä ja öljyt ei olleet sekoittuneet keskenään.. silloin mulla ei ollut mitään vikakoodeja, metelöi vaan.. ja mä en talvisin mitenkään hellävaraisesti autoa kohtele :lol:
Opel Insignia
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 22:11

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Opel Insignia »

Jos jotakuta kiinnostaa tietää mistä löytyy esipainepumpun sulake, niin ainakin omassa (vm. 2009) se löytyi takakontissa kuskin puolen sivupanelin alta. Pieni punainen kympin sulake. Sen kun poistaa niin tod.näk. "rytke" loppuu.
Bore
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2018, 22:46

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Bore »

Näillä näkymin mulle tulee kokonaan uusi perä. Olivat alkaneet vaihtamaan haldex öljyjä ja todenneet että perä on paskana. Ihmettelen vain miten ihmeessä sitä ei huomattu sillon kun sitä vetarin tiivaria vaihdettiin ja uudet peräöljyt laittoivat. Nyt voi olla aika kiitollinen että tuli maksettua 490€ finntakuu. Pelkkä perä töineen on 3600€ ja koko projektin hinta karvan yli 4000. Mulle lysti jää maksamaan jotain 600-900€ välimaastossa riippuen miten ne tulkitsee käyntikerrat.
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Ihanan halpaa :kahvia:
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Bore
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2018, 22:46

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Bore »

Länsiautolta tuli viesti että finntakuu kuittaa lystin, omavastuu 150€. Mun käsityksen mukaan mun pitäisi maksaa omavastuun lisäksi 10% kokonaishinnasta mutta en pistä yhtään vastaan mikäli ei tarvitse. Koko lysti ilman takuuta olisi uuden perän ja kaikkien haldexiin liittyvien osien jälkeen jäänyt 4500€.
Opel Insignia
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 22:11

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Opel Insignia »

Bore kirjoitti: 22 Elo 2019, 18:02 Länsiautolta tuli viesti että finntakuu kuittaa lystin, omavastuu 150€. Mun käsityksen mukaan mun pitäisi maksaa omavastuun lisäksi 10% kokonaishinnasta mutta en pistä yhtään vastaan mikäli ei tarvitse. Koko lysti ilman takuuta olisi uuden perän ja kaikkien haldexiin liittyvien osien jälkeen jäänyt 4500€.
Keroivatko mikä perässä hajonnut?

Oliko niin että oireet ei poistunut vaikka Haldexin esipainepumpun sulakkeen irrotti?

Sain saman diaknoosin paikallisella Länsiautolla. Perustivat siihen että kun em. sulakkeen irrotti, niin oireet poistui. En uskonut ja uusin esipainepumpun, jolloin oireet (liikkeelle lähdössä erityisesti kaartaessa ryminä ja pamahtelu) poistui, mutta vain hetkeksi ja parin viikon päästä hiljalleen tuli takas. Nyt olen "äimän käkenä".

Auton muita oireita joita ei edellisen yhteydessä korjattu: huollata jousitusjärjestelmä (vikakoodi viittaa kiihtyvyysanturiin, oikea etu, huolla ajovalojen automaattinen suuntausjärjestelmä (vikakoodi viittaa ajovalojen korkeudensäätötunnistimeen), huolla kaarreajojärjestelmä (järjestelmätuntuiso toimivan normaalisti, mutta sytyttää vikavalon, joka sammuu itsestään viimeistää auton sammuttaessa. Toisinaan vikavalo jää tilan jossa syttyy ja sammuu yhtä mittaa). Lisäksi toisinaan peruutustutka herjaa, mutta siellä ilmeisesti taas kerran yksi tunnistin hajonnut. Niitä mennyt parikin vuodessa.
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja imaC »

Opel Insignia kirjoitti: 23 Elo 2019, 09:00
Bore kirjoitti: 22 Elo 2019, 18:02 Länsiautolta tuli viesti että finntakuu kuittaa lystin, omavastuu 150€. Mun käsityksen mukaan mun pitäisi maksaa omavastuun lisäksi 10% kokonaishinnasta mutta en pistä yhtään vastaan mikäli ei tarvitse. Koko lysti ilman takuuta olisi uuden perän ja kaikkien haldexiin liittyvien osien jälkeen jäänyt 4500€.
Keroivatko mikä perässä hajonnut?

Oliko niin että oireet ei poistunut vaikka Haldexin esipainepumpun sulakkeen irrotti?

Sain saman diaknoosin paikallisella Länsiautolla. Perustivat siihen että kun em. sulakkeen irrotti, niin oireet poistui. En uskonut ja uusin esipainepumpun, jolloin oireet (liikkeelle lähdössä erityisesti kaartaessa ryminä ja pamahtelu) poistui, mutta vain hetkeksi ja parin viikon päästä hiljalleen tuli takas. Nyt olen "äimän käkenä".

Auton muita oireita joita ei edellisen yhteydessä korjattu: huollata jousitusjärjestelmä (vikakoodi viittaa kiihtyvyysanturiin, oikea etu, huolla ajovalojen automaattinen suuntausjärjestelmä (vikakoodi viittaa ajovalojen korkeudensäätötunnistimeen), huolla kaarreajojärjestelmä (järjestelmätuntuiso toimivan normaalisti, mutta sytyttää vikavalon, joka sammuu itsestään viimeistää auton sammuttaessa. Toisinaan vikavalo jää tilan jossa syttyy ja sammuu yhtä mittaa). Lisäksi toisinaan peruutustutka herjaa, mutta siellä ilmeisesti taas kerran yksi tunnistin hajonnut. Niitä mennyt parikin vuodessa.
Sä oot sielt taka pyöränkoteloista ja alustasta avannut ja putsannu jokaisen liittimen..? Toissa talvena jää aiheutti mulla valojenkorkeuden säätö anturin häiriön ja vaikutti silloin muihinkin asioihin... kun nyky autossa kaikki tuppaa jutteleen keskenään...
Bore
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2018, 22:46

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Bore »

ei ollut kuin yksi oire, vikailmotukset mittaristossa auto oli etuveto. Sitten kun ei enää herjannut niin veti mun mielestä kaikilla. Mä en ole ite jutellut kun eukko otti puhelun vastaan koska ite nukun päivät. Infoon tänne ku käyn hakemassa sen tänään ajoon. Uuden perän saapumisessa kestää noin 10 päivää niin tulee sitten uusi aika.
Vastaa Viestiin