Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Nerveli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Marras 2015, 23:41

Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Nerveli »

Noniin hyvää Joulua...

Insigniani perä tai haldex ryskää ja jytkii ja pahimmillaan se on perän selkeästi lämmettyä ja ilmenee kiihdyttäessä(varsinkin kun kääntää). Ilmeisesti koko paskan vaihtaminen usean tuhannen homma.

Mitäs sitten tehdään? Onko täällä vastaavaa kokeneita?
-saako öljynvaihdolla mitään aikaan? (Kuka vaihtoja tekee, merkkiliike ilmeisesti erittäin hinnakas)
-jos joku vaihtokunnossa, meneekö vaihtoon koko paska vai saako haldexin ja perän erikseen vahdettua?
-löytyykö suomesta/saksasta vaihto-osaa käytettynä kuinka hyvin?

Jos sulla on käynyt niin oletko saanut Opelilta mitään vastaantuloa, jos sait niin millä kilsoilla ja vuosimallilla.

Auttakee, ahdistaa ja vituttaa
Nerveli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Marras 2015, 23:41

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Nerveli »

Toi on joku etupään systeemi.

Tässä netissä katsellen arvelen että se koko perähässäkkä vaihtuu kokonaisen jos on vaihtuakseen ja ebayssa pyörii käytettyjen hinnat 1300-2000+€ ja varmaan jonkunmoinen asentaminen siinä..

Nyt kiinnostaa varmaan eniten se, että saako öljynvaihdolla edes tilapäisesti hiljennettyä tuon.
Avatar
t3mu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 18 Marras 2008, 17:11
Paikkakunta: lahti

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja t3mu »

Nimimerkillä G.T.S oli myös jotain ongelmaa, öljynvaihdolla oli korjaantunut. Kannattaa melkein häneltä kysellä asiasta lisää.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa topicci öljynvaihdosta:
https://opelclubfinland.fi/viewtopic.php?f=4&t=241200

Haldexin tiivisteessä on ongelmaa (tyyppivika).
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
INSSI
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Loka 2015, 18:09

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja INSSI »

Juu,älä hätäile...omakin pikkusen nykytti erityisesti pakkasella(vettä öljyn seassa?)--uudet öljyt auttoivat(alkuperäiset ovat sysimustat) ps. multa löytyisi Öljy ja kopan tiiviste) Avaamaton litran pullo ja tiiv GM orig.tuotteina. Vaihtaessa perä/haldex/jakolaatikko meni yhteensä aikaa 1,5 t kaverin korjaamolla. (kehä 3 Tuntumassa)
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja HjJO »

Nerveli,
toivottavasti olet saanut haldexin korjautettua.

Voisitko kertoa paljonko autollasi oli ajettu, kun ongelma alkoi. Ja mikä vuosimalli sinulla on?
Kysyitkö Opelilta vastaantulosta?
Nerveli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Marras 2015, 23:41

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Nerveli »

Hoplaa.

Sain viimeinkin sovittua tuolle öljynvaihdon ja nyt takana ehkä 100km. Tuntuisi ainakin toistaiseksi toimivan. Iso helpotuksen huokaus toistaiseks...oli aika paha se ryske jo sieltä.
Asiaa selvitellessäni sain kuulla eri mielipiteitä eri paikoista.
-tuttu mekaanikko sanoi että nuo haldexit on ihan paskaa ja ne porsii ennemmin tai myöhemmin. *teettäkää niitä öljynvaihtoja!!!*
-opel erikoistunut korjaamo sanoi: noi on ihan paskaa, ei kannata öljynvaihto, käytettynä et löydä, on aivan pommi.
-opel merkkihuolto 1 sanoi: vaihda öljyt, on semmoinen päivän homma ja about 1000€
Homma tehtiin lopulta opel ammattilaisella omanahommana ja siihen on mennyt maximissaan 3h. Wtf tuo merkkiliikken kommentti??
-opelin mukaan tuloa en siis ole kysynyt. Vm.2012 ja 180+tkm

Sen verran säikäytti että saattaa olla haldexvehkeet ainakin ilman huoltoohjelmaa nähty tässä taloudessa.
Nerveli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Marras 2015, 23:41

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Nerveli »

Ja siis ongelma jälkikäteen huomioituna ilmeni jo viime talvena 1. Kertaa mutta kukaan ei tajunnut sen olevan perän. Sitten se poistui melkein vuodeksi, palaten nyt ja paheten nopeasti
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Käytettynä nuo 4x4:set merkistä riippumatta kannattaa kiertää kaukaa, harva niitä edes oikeasti tarvii.
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja HjJO »

Nerveli,
Onhan se helpottanut…

Olenhan tähän liittyvästä kyllä jo aiemminkin kirjoitellut...tapauksesi sai kirjoittamaan uudestaan.
Olin tilannut auton 2012 vuoden alussa.
Harmi vain, etten huomannut lukea ennen tilaamista motortalkin sivulta, missä oli runsaasti juttua:
"Defekte Lamellenkupplung an der Hinterachse 2.0 Turbo 4x4”, jo vuodesta 2010 alkaen.
Olisi jäänyt ”Haldexilla” tilaamatta.
Huolta siitä olen tietty kantanut ja olen koettanut saada suodattimen ja öljynvaihtoa aikaiseksi.
2015 se piti tekemän Opelin huollossa, mutta ei se onnistunut.
Kysyin maahantuojalta Opelin huollon asiantuntemuksesta.
Piti oleman tietoa, taitoa ja työkaluja öljyn vaihdon tekemiseksi, vastattiin.
Tiedä sitten onko koulutettu virtuaalisesti ja/tai muilla nettiohjeilla.
Maaliskuussa on seuraava auton huolto ja Haldex-asia piinaa taas.
Mielelläänhän sen teetättäisi samalla, mutta osaamisesta ei ole takeita eikä siitä kauanko menee
aikaa, jos toimenpidettä opetellaan. Voi käydä kalliiksi.
Pitänee kiertää muita huoltopaikkoja ja yksityistä huoltoa tiedustelemassa Haldex-osaamisesta.

Mistä hankit Haldexin öljyn ja suodattimen?
Opelin tarvikkeet ovat tietämäni mukaan reippaanhintaiset.
Volvon öljyn ja suodattimen pitäisi oleman sopiva ja edullisin vaihtoehto.
Niitä on ollut Motonetissä myynnissä (tuotenumerot: 19-0318 ja 59-0060 ).
Näkyy olevan nyt kylläkin loppu.
Autolla on nyt ajokilometrejä vähän yli 26000, mutta ikää pian jo viisi vuotta.
En ole huomannut oirehtintaa taka-akselilla, mutta parempi olisi huoltaa ajoissa.
Nerveli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Marras 2015, 23:41

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Nerveli »

Joo, maailmanlopun vehje tuo on mikäli särkyy kokonaan.
Kyllä merkkiliikkeessä pitäisi olla osaamista vaihtaa liemet niin perään kun haldexiin. Hönö homma tuossa se että gm arvottaa sen niin että ei tarvitse nesteitä sinne vaihdella, toisin kun vag kenellä 60tkm huoltoväli. Opelin versioista tätä myöten puuttuu ilmeisesti tyhjennysmahdollisuudet ja perää pitää purkaa aikalailla että rojut saa vaihdettua. Tämä nostaa kustannuksia koska aikaa palaa ja merkkiliikkeessä aika on kultaa. MUTTA jos tonnilla saa mielenrauhan, niin kai se sitten sen arvoista on.
Asentaja sanoi että haldex puolelta tuli kytkinlevysilppua ja peräpuolen öljy aivan mustaa. Magneetit täynnä metallisilppua.

Toinen tuttu opel asentaja kuka sanoi että noita on mennyt ja paljon, niin sanoi että on mennyt alle 100tkm ajetuistakin. Mutta olen kyllä varma että ajotavalla on merkitystä.

Oireista vielä. Vuosi sitten ihmettelin sellaista vaimeaa jumputusta välillä kääntäessä. Sitä ihmeteltiin siellä täällä ja paras arvaus oli luistoneston sekoilu. Se loppui erään huollon jälkeen ja siinä ropattiin ratin asentotunnistinta ja se "vahvisti" tämän väärän oletuksen luistoneston häiriöstä.

Tänä talvena se tosiaan alkoi taas, alkuun pienellä ja sitten pahentuen aika ikäväksi ryskeeksi. Homma meni niin (miksi toivoa öljynvaihdon auttamisesta) että varsinkin pikku pakkasella kun löhti kylmällä autolla ei ollut oireita. Kun perässä nesteet lämpesi, alkoi ongelmatkin. Maantie ajossa ei ongelmaa vaan valoista lähdöt ja risteyksissä kääntymiset.

Sittenhän sellainenkin perkele noissa vielä majailee että tietyissä vuosimalleissa perän ja haldexin välinen tiiviste pettää tyyppivikaisena ja nesteet pääsee sekoamaan. Sen vaihtotumba pyörii parissa touhutonnissa.

Pirkkalan autosähkö voi olla yksi paikka missä saa öljyt vaihdettua kohtuu hinnalla. Vag speciaali paikka ilmeisesti mutta sinnehön noita haldexparasiittejä on myös istutettu.
Tallinnasta opel huollosta homman saa kuuleman mukaan n. 400€
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja HjJO »

Palaan asiaan...
Tämän vehkeen aiheuttamista harmeista voimme lähettää tulikivenkatkuisia terveisiä Opelille ja siksi etteivät ole laittaneet Haldexia huolto-ohjelmaan.
Se osuu kyllä ihan Opelin omaan jalkaan, koska moni voi vaihtaa myöskin tämän kokemuksen jälkeen auton merkkiä.

Olisi varsin kohtuullista, että GM antaisi edes huollon tekemiseen yksiselitteisen ohjeen, jonka pohjalta voisi "teeseitsemies" tehdä työn ja/tai toisen merkin huolto. Ja sikäli myös, että työn teettäjä voisi seurata (jos voi olla paikalla), että meneekö kuten pitää.
Opelilla on tietenkin toimenpidekuvastot, mutta ne lienevät salattuja. Onkohan joku kysynyt?
Tällä sivustolla on kyllä kuvia ja ohjeita, mutta vaatisi saksankielen teknisen sanaston taitamista, jotta kaikki kohdat aukeaisivat:
http://www.motor-talk.de/forum/defekte- ... st36859845
...ja tuolta sivulta eteenpäin on lisätietoa.

Tämä on ollut esillä jokunen aika sitten tässä ketjussa:
Insignia 4x4 jakovaihteiston ja haldexin öljynvaihto
Tuon ketjun mukaan suodattimen ja öljyn vaihto on onnistunut jopa puolessatoistatunnissa.

Hyvä olisi, jos huollon teetättäneet voisivat kertoa autonsa vuosimallin ja ajokilometrimäärän.
Tarvikkeiden hankintapaikka ja hinta voisi ainakin keventää kukkaron osalta.
Kovasti kiinnostaisi myös se, onko jossakin Opelin huollossa osattu työ tehdä. Ja paljonko maksoi. Maahantuojan mukaan kaikki osaavat, mikä ei päde ainakaan käytännössä.
On omakohtainen kokemus.

"Kestää yhtä kauan kuin auto", niin kai sitten autokin pitäisi vaihtaa, jos siitä edes vähäisen hyvityksen saisi, kun taka-akseli on tuusannuusana.
Uudessa pian myyntiin tulevassa pitäisi oleman toisella tavalla rakennettu neliveto.
Tämän hetken tuntemuksin saa jäädä ostamatta.
japa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 418
Liittynyt: 22 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: PORI

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja japa »

ovc2z22yh kirjoitti:Käytettynä nuo 4x4:set merkistä riippumatta kannattaa kiertää kaukaa, harva niitä edes oikeasti tarvii.
Tosta olen kyllä eri mieltä. Muutama Subaru ollu ja voimansiirto vikoja ei ole ollut, muita kylläkin. 8)
Kadett GSI Cabrio 2,0-87 (kesä-auto 8) )
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja HjJO »

Onko täällä kokemusta Opelin Infotech-palvelusta?
Löytyisiköhän tieto Haldexin huoltamisesta.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

japa kirjoitti:
ovc2z22yh kirjoitti:Käytettynä nuo 4x4:set merkistä riippumatta kannattaa kiertää kaukaa, harva niitä edes oikeasti tarvii.
Tosta olen kyllä eri mieltä. Muutama Subaru ollu ja voimansiirto vikoja ei ole ollut, muita kylläkin. 8)
Poikkeus vahvistaa sääntöä, mulla joskus normi Leone pakokaasunkierrätyksellä eikä koskaan EGR murheita ja katsurit kehu aina päästöjä. Pellit vaan jotenkin alko haihtua ympäriltä :lol:
Vastaa Viestiin