Insignia diesel BiT 4x4 automaatin toiminta ja kulutus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Tofe
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Loka 2016, 19:38

Insignia diesel BiT 4x4 automaatin toiminta ja kulutus

Viesti Kirjoittaja Tofe »

Tervehdys arvon clubilaiset!

Ensimmäinen Opelini ja samalla myös ainoa Insignia jota olen koskaan ajanut joten nyt olen ihan tuntemattomilla jäillä.
Otsikon auton kanssa on yhteistä taivalta takana noin 1,5kk ja 3tkm joten tuntumaa alkaa jo kivasti olemaan, pari asiaa kuitenkin häiritsee todella paljon.

1. Automaatin toiminta.
Vaihteisto tuntuu olevan nonstop laiskuusmoodissa, kaasua joutuu painamaan huomattavan syvälle ja varsinkin kylmänä vaste on todella huono. Kierrokset nousee kylmänä nopeasti n.3trpm kunnes lyö pienen nykäyksen kera kakkosen ja kaasua lisätessä nostaa kierrokset n. 3000 tuntumaan, jos pitää kaasua päällä niin kierrokset pysyy siinä kuin CVT vaihteistossa kunnes vauhtia on tarpeeksi ja turbiini tarraa kiinni -> välittömästi tämän jälkeen lyö kolmosen pesään. Toki kylmänä ajelen lähinnä pintakaasulla enkä tietenkään autoa silloin omasta tahdostani millään tavoin rasita, autolla on kuitenkin tarkoitus ajella seuraavat 4-6v, silti varovaisellakin ajamisella tuo tekee edellämainittua. Tiedän että mm. Volvo, BMW ja Mercedes tekee vaihteistoistaan juuri tuollaisia että öljy lämpenee mah.pian lähdön jälkeen jolloin käytös muuttuu, tästä päästään seuraavaan:

Lämpimänä laatikon toiminta muuttuu huomattavan jouheaksi ja pehmeäksi, vaihtoja ei suurimman osan aikaa edes huomaa mutta siellä on silti tämä varsinkin lähdön jälkeen kakkosen "luistaminen".
Ajatellaan tilannetta jossa lähden risteyksestä 60km/h alueelle, jollainen tilanne on päivittäisen työmatkan varrella.
Jos laitan jo lähdössä aavistuksen normaalia enemmän kaasua niin ykkönen on jokseenkin ok, nopea ja täsmällinen. Mikäli poljin pysyy samassa asennossa niin laatikon lyödessä kakkosta, jää laatikko tavallaan luistamaan, kierrokset nousee johonkin 2,5-3trpm ja kiihtyvyys tuntuu laiskahkolta, kun "nopeus ja kierrokset täsmää" tuntuu ainakin persdynolla selkeästi kun turbiini tarraa kiinni.
Tällaista en ole vanhoja jenkkejä lukuunottamatta koskaan huomannut omissa autoissani, toki kaikki omat automaattini ovat olleet Japanilaisia joten tässä pientä tasoitusta Saksalaisille.

Laatikko nappaa kakkosella kuitenkin heti alkuun 6/10 kerrasta kunnolla kiinni riippuen ajotilanteesta ja sen huomaa ihan selkeästi kuskin paikalla, lähinnä nuo luistotilanteet liittyy taajamanopeuksiin ja tasaiseen kaasuun. Eikä auta vaikka luiston huomatessa runttaa kaasua vähän lisää, laatikko jatkaa samaa kunnes turbiini saa kiinni, auto kuitenkin kiihtyy ihan kivasti tästä huolimatta mutta ero "luistoon" ja tuohon yleiseen "tarttumiseen" on huomattava. Jos kaasun painaa pohjaan tuon tilanteen aikana niin turbiini nappaa jotakuinkin aina heti kiinni ja sitten mennään lujaa.
Tuossa marraskuun lumipöperökeleillä tuli myös leikittyä ja tulee sieltä löytyä kunnolla taaksekin kun haluaa, välillä kuitenkin tuntui "että nyt ei lähtenyt millään".

Vertailukohtana toimii aiemmat omistamani Japanilaiset ja suorimpana kohteena vaimon nykyinen -07 Mazda 6 GT jonka laatikko toimii aivokirurgin veitsen tarkkuudella vaikka kilsoja jo +200tkm.

Onko Insignian laatikon tarkoitus olla noin korostetun mukava vai pitääkö alkaa varautumaan johonkin isompaan remppaan?
Todettakoon vielä että Sport asennolla (Flexride) auto muuttuu huomattavan ketteräksi ja herkäksi, myös laatikon käytös muuttuu todella nopeaksi ja täsmälliseksi enkä ole tuota samaa huomannut kuin ihan aavistuksen jossain tilanteissa.
En vain tykkää Sportista koska huudattaa kierroksia turhaan ja on vähän liian korostetusti "urheilullinen", ajotyylini on 90% ajasta korostuneen ennakoivaa ja rauhallista isojen turvavälien kera, vaikka nuori olenkin :worship:

2.Kulutus
Tällä hetkellä keskikulutus 8.2, alemmas en ole millään päässyt vaikka työmatkakin on 20km kehä 3 cruise päällä, toki ajan paljon taajamassa jolloin yli 2000kg massa tekee oman lisän mutta silti kulutus tuntuu aivan liian suurelta.
Tuli tehtyä pari viikkoa sitten reissu jossa oli n. 200km suuntaansa moottoritietä jossa pidin 115 cruisessa ja menomatkalla huomasi kulutuksesta että DPF polttoa tehtiin n.20min jonka jälkeen kulutus asettui koko matkalta 6,9 litraan, keskinopeus oli 110 luokkaa.
Heti arjen ajojen palattua kulutus nousi takaisin sinne +8 litraan, ei liene normaalia?


Tykkään autosta aivan poskettomasti, BMW 520XD ja Passat 2.0 4motion oli ihan kalkkiviivoille asti mukana mutta Insignian mukavuus ja suhteellinen harvinaisuus vei voiton. Nyt vaan askarruttaa nuo tekniikkaan liittyvän asiat :roll:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia diesel BiT 4x4 automaatin toiminta ja kulutus

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Insigniassa on Japanilainen AF - 40/6 automaattivaihteisto. Samaa automaattivaihteistoa käytetään myös Mazda 6:ssa.
https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

A20DTR - moottorin maksimivääntö on 400Nm ja se on suht lähellä automaattivaihteiston maksimivääntörajaa. Itsellä vaihteiston toiminta jossain määrin samaan suuntaan. Kylmänä nostaa helposti tasaisella kaasulla kierroksia moottorin maksimivääntöalueen yläpuolelle ennenkuin vaihtaa. Tosin, jos kiihdyttää hieman, ja sitten päästää kaasua aavistuksen ylös, vaihtaa isommalle.

A20DTH - koneella ja samalla vaihteistolla vaihtaminen kylmänä ylöspäin tapahtui nopeammin.

Jos vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu kertaakaan ja ajokilometrejä autolla on yli 100 km , suosittelen vaihtamaan vaihteistoöljyt huuhteluvaihdolla. Uusilla öljyillä saattaa olla vaikutusta vaihteiston käyttäytymiseen.

Useammalla foorumilaisella on tai on ollut vastaava Insignia , joten kannattaa odotella myös muiden kommentointia.

A20DTR - kone ja automaatti + neliveto ei ole mikään polttoaineen säästäjä. Itsellä ei ole nelivetoa ja silti kulutusta on lähes mahdotonta saada alle 6 litran sadalle. Tasanopeudella , vakkari päällä, nopeuden ollessa 82-88 km/h on kulutus itsellä pienimmillään. Taajama-ajo tai alle 80 km /h tai yli 120 km/h ajo nostaa kulutusta huomattavasti. Kannattaa mahdollisuuksien mukaan hakea nopeus , jolla moottorin keirrosluku on 1300 - 1800 rpm.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2142
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Insignia diesel BiT 4x4 automaatin toiminta ja kulutus

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Jep tuollainen pehmeä liukuloota se on normaalimoodissa. Sportilla toimii paljon jämäkämmin.
Täytyykin tehdä joskus käytännön koe ja kokeilla paljonku kulutus nousee jos ajaisi koko tankillisen sportilla :-P

Ikävintä tuossa toiminnassa on tilanne, jossa pitäisi lähteä kiihdyttämään "kovaa" lyhyen ajon jälkeen suht kylmänä. Kuten itselläni työmatkalla ensimmäinen motarin ramppi noin 400m jälkeen kotipihasta... Meinaa tulla kiirus päästä 120km/h liikenteen sekaan jos loota vaan luistaa ja luistaa :bonk:

Ei kyllä muutoin ole valittamista A20DTR ja F40 yhdistelmästä. Oikein mukava matka-ajossa ja sportillakin pelaa tarvittaessa terävästi.

Edit: Näyttäisi olevan mahdollista päästä 5,6l/100km kulutukseen matka-ajossa. Tallinna-Tarto väli tietokoneen mukaan 94km/h keskinopeutta ja tankatessa tuo kulutus... Tosin nolla pysähdystä ja vain pari ohitusta. Muutoin vakkarilla tasaista nopeutta.

Edellinen Inkku söi vastaavassa ajossa melkein litran vähemmän. Kaipa tuo massa, nelikko, automaatin luisto ja sentin leveämmät (ja nastalliset) renkaat sen sitten aiheuttaa.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Tofe
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Loka 2016, 19:38

Re: Insignia diesel BiT 4x4 automaatin toiminta ja kulutus

Viesti Kirjoittaja Tofe »

Dodiin, nyt alkaa olemaan takana jo +11tkm ja tuntuu että laatikon luisto vain lisääntyy koko ajan.
Nykyään aina ensin luistellaan ja vauhtia kun on tarpeeksi tai höllää kaasua niin tuntee selkeästi että vaihteisto ottaa kiinni ja voimaa tulee kaasun sekä nopeuden kanssa lineaarisesti, vauhtia ei tarvitse yhtään luistotilannetta enempää. Mikäli luiston aikana antaa kaasua, kierrokset nousee +3 tuhanteen ja laiskaa on kulku, heti kun vähän himmaa niin tarraa kiinni ja tässä kohtaa kaasua polkaistessa mennään kuten tämän tason auton olettaisi menevän.
Muuten en huolestuisi mutta tuon tarraamisen huomaa kuskin penkiltä helposti, muut matkustajat ei ikinä ole kiinnittänyt huomiota asiaan vaikka olen kertonutkin mutta kuskille tilanne tuntuu helposti.

Pihalla, kohdassa jossa auto seisoo, on ilmestynyt lumihankeen muutaman kerran vaalean ruskea laikku joten nyt on epäilys kovasti vaihteistoöljyn ja sen vuotamisen suunnalla. Varasin jo ajan vaihteiston sekä sen öljyjen tarkistukseen.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tai että Insignian laatikko vuotaisi öljyä?
Avatar
daa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 429
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia diesel BiT 4x4 automaatin toiminta ja kulutus

Viesti Kirjoittaja daa »

Selviskö ongelma?
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Vastaa Viestiin