Zafira A z22se bensanhaju, käynnistyvyys ja nykiminen.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomster
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Joulu 2005, 04:31
Paikkakunta: Raisio

Zafira A z22se bensanhaju, käynnistyvyys ja nykiminen.

Viesti Kirjoittaja tomster »

Ongelman nimi:
Z22SE A Zafirassa "pitkä startti" kylmällä ja puolilämpimällä koneella, jaksaa kyllä pyörittää mutta käynnistyy vasta pitkän starttauksen jälkeen, menee kylminä aamuina pahimmillaan noin 10 sekuntia ennenkuin käynnistyy. Lisäksi kierrokset tipahtaa melkein heti 1200->750 rpm, eikös näissäkin pitäisi kylmänä kierrokset pysyä hetken aikaa korkeammalla? Lämpimänä lähtee hienosti käymään, kuin sieltä kuuluisan palmun alta:)

Kylmänä ja puolilämpänä tulee myös melko raaka bensankäry sisälle jos ajaa ikkuna auki. Mitään vuotoa ei mistään löydy, tutkittu alta ja päältä. Ja omituisinta on että kun ajaa kuljettajan ikkuna auki on haju pahimpi kuin jos ajaa hanttarin ikkuna auki :o

Eikä tässä vielä kaikki... Muutaman kerran tehnyt sellaisen että jonkin matkaa tasaisilla kierroksilla ajettuani (5 vaihteella 60km/h) kiihdytyksessä alkanut nykimään, ihankuin tukehtuisi. Ei se sammu jos vaan runnoo menemään, jonkin matkan päästä taas "heräilee" ja toimii normaalisti. Kun tämä nykiminen on tapahtunut, joka kerralla tankissa on ollut 1/4 osa tai vähemmän polttoainetta...

Autossa oli ostettaessa sellainen vika että tankkausväleillä imi bensatankin sisäänpäin klommolle, vikaa ei sen kummemmin tutkittu vaan porasin tankinkorkkiin pari 2mm reikää ja auto toimikin hetken moitteetta tämän operaation jälkeen.
MOOTTORINHÄIRIÖVALO EI OLE PALANUT MISSÄÄN VAIHEESSA.

Tähän mennessä tutkittua on:
- Mahdolliset polttoainevuodot, mitään ei ole löytynyt.
- Puhaltelin paineilmalla bensalinjat läpi ja ilma kulkee joka suuntaan. Takalokarin alla oleva "roll over valve" on poistettu käytöstä letkuyhteellä kun sen kotelo oli halki. '
- Aktiivihiilisuodattimen koteloa pyöritelty ja puhalleltu paineilmalla, mielestäni sielläkin ilma kulkee hyvin. (kuuluuko kulkea joka suuntaan?)
- Imuvuodot tutkittu, ei ollut mitään.

Seuraavia epäilyksiä:
- Moottorin lämpötilan valvonta-anturi. Sen viallisuus viittais tuohon nykimiseen ja kylmäkäynnistykseen, ei kuitenkaan poltoainetankin alipaineeseen tai bensanhajuun?
- EVAP... Tämä naksuttaa hetken käynnistyksen jälkeen, sen jälkeen en ole kuullut että naputtaisi enää. Missä tilanteissa Evapin kuuluisi aueta/sulkeutua?

Tulipa pitkä stoori, koittakaa jaksaa lukea -(z)- veljet. :worship:
Avatar
tomster
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Joulu 2005, 04:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Zafira A z22se bensanhaju, käynnistyvyys ja nykiminen.

Viesti Kirjoittaja tomster »

Tilannepäivitys...
Lämpöanturi vaihdettu jokin aika sitten. Tuo ajossa hyytyminen loppui, käynnistyvyysongelmat ja bensanhaju on ja pysyy.

-Voisiko viallinen bensanpaineensäädin aiheuttaa tuollaisia vikoja?
-Toimiiko paineensäädin linjassa takaiskuventtiilinä estäen painepuolen tyhjentymästä takaisin tankkiin?
-Paljonko vakiona kuuluu olla painetta?

Alkaa perkele tulee talvi ja ahdistaa kun laitteet ei toimi... :no:
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Zafira A z22se bensanhaju, käynnistyvyys ja nykiminen.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Foorumilla on paljon ketjuja/keskustelua z22se ja -yh koneiden jakoketju ongelmista. Nokka-akselien ajoituksen myöhäisyys voi aiheuttaa joitakin kuvaamiasi ongelmia. Tiedätkö milloin viimeksi koneeseen on tehty jakopääremontti?
Avatar
tomster
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Joulu 2005, 04:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Zafira A z22se bensanhaju, käynnistyvyys ja nykiminen.

Viesti Kirjoittaja tomster »

4tkm sitten... Sama ongelma oli jo ennen jakoremppaa.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Zafira A z22se bensanhaju, käynnistyvyys ja nykiminen.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tässä on keskustelua evap venttiilistä http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... p&start=15
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Zafira A z22se bensanhaju, käynnistyvyys ja nykiminen.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

tomster kirjoitti:Autossa oli ostettaessa sellainen vika että tankkausväleillä imi bensatankin sisäänpäin klommolle, vikaa ei sen kummemmin tutkittu vaan porasin tankinkorkkiin pari 2mm reikää ja auto toimikin hetken moitteetta tämän operaation jälkeen.
MOOTTORINHÄIRIÖVALO EI OLE PALANUT MISSÄÄN VAIHEESSA.

- EVAP... Tämä naksuttaa hetken käynnistyksen jälkeen, sen jälkeen en ole kuullut että naputtaisi enää. Missä tilanteissa Evapin kuuluisi aueta/sulkeutua?
No oliko se evap venttiili juuttunut auki asentoon?

Jos vena on auki imusarjaan koko ajan, niin silloin imetään tankilta asti kokoajan. pari 2mm reikää = ensiapua.
Vena on normaalisti kiinni ja ECU aukoo sitä kontrolloidusti.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Zafira A z22se bensanhaju, käynnistyvyys ja nykiminen.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

tomster kirjoitti:Takalokarin alla oleva "roll over valve" on poistettu käytöstä letkuyhteellä kun sen kotelo oli halki.
The rollover valve is designed so that in the unlikely event that you should "roll" your DeLorean, this prevents liquid fuel from leaking out of the fuel tank and travelling through the vapor hose to the canister. Sometimes we'll see where a bad one can contribute to fuel smells from the front of the car, or in the passenger compartment. https://store.delorean.com/p-6703-roll-over-valve.aspx

Täälläkin vanhaa evap juttua http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 0&t=200506
Avatar
tomster
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Joulu 2005, 04:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Zafira A z22se bensanhaju, käynnistyvyys ja nykiminen.

Viesti Kirjoittaja tomster »

Pitääpä tämäkin päivittää... Vika löytyi tankin päästä, pumpulta lähtevä paineputki jostain syystä murtunut. Z22SE brittifoorumilta lueskelin niin joillain muillakin ollut vastaavaa vikaa. Vikaa etsittäessä tuli vaihdettua:
- Bensakisko, suuttimet, paineensäädin.
- Puolapaketti.
- Lambdat.
- Aktiivihiilisuodin.
- Lämpötilan valvonta-anturi, MAP-anturi, kampi-akselin asentoanturi.
- Evap-venttiili
:banghead: :banghead: :banghead:

Laitoin uuden pumpun ja pätkän nylonputkea niin nyt on auto toiminut ilman moitteita n.7000tkm. :roll:

Edit. Noiden päälle ketjuremppa ja pakoputki alusta loppuun niin tuli perkeleen kallis perhevankkuri. Toivottavasti parempi puolisko nyt pärjäis sillä muutaman vuoden... :lol:
Vastaa Viestiin