Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Kävin kyselemässä hintoja vauhtipyörän ja kytkimen hilujen vaihdolle. Fixuksella ei ollut "erikoistyökalua" kaksoismassan vaihtamiseen, eräässä toisessa pajassa kyseinen kapine löytyi, mutta hinta-arvio oli 2000-2500 e. Pelkkä vauhtipyörä 900e ja muut hilut ~300-400e, ja työtä "vähintään" yksi päivä.
Mitä nyt päältä (alta) päin tiiraillut, niin eihän tuossa ole juuri mitään purkamistakaan, eikä käsittääkseni ole sen työläämpi kuin tavallinen kytkinpaketin vaihto..
En taida tuolle nimeltämainitsemattomalle pajalle kyllä viedä, kun työn hinnan arvioija kysyin vielä hintoja tutkiessaan, että "niin, olihan tämä manuaalivaihteinen?"
Vauhtipyöriä näkyi netissä saavan 700e hintaan halvimmillaan ja muut kytkinromppeet about 300e. Tarviiko tuohon oikeasti jonkin erikoistyökalun, pääsis meinaan tuntipalkoille jos itse tekisi. Hallin lattialla pukeilla tuo toki pitäisi tehdä, jos ei sitten vähän inhimillisempään hintaan saa teetettyä jos osat hankkisi itse..
Mitä nyt päältä (alta) päin tiiraillut, niin eihän tuossa ole juuri mitään purkamistakaan, eikä käsittääkseni ole sen työläämpi kuin tavallinen kytkinpaketin vaihto..
En taida tuolle nimeltämainitsemattomalle pajalle kyllä viedä, kun työn hinnan arvioija kysyin vielä hintoja tutkiessaan, että "niin, olihan tämä manuaalivaihteinen?"
Vauhtipyöriä näkyi netissä saavan 700e hintaan halvimmillaan ja muut kytkinromppeet about 300e. Tarviiko tuohon oikeasti jonkin erikoistyökalun, pääsis meinaan tuntipalkoille jos itse tekisi. Hallin lattialla pukeilla tuo toki pitäisi tehdä, jos ei sitten vähän inhimillisempään hintaan saa teetettyä jos osat hankkisi itse..
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Kyllä tuosta on tuntipalkat kaukana.
Tonnilla saa jo ehjän Omegan.
Nosturilla Omegaan vaihtaa kytkimen kahdessa tunnissa,toki matkaan voi helpostikkin tulla ongelmia.Esim.pakoputken kanssa.
Varsin simppeli toimenpide joka tapauksessa
Tonnilla saa jo ehjän Omegan.
Nosturilla Omegaan vaihtaa kytkimen kahdessa tunnissa,toki matkaan voi helpostikkin tulla ongelmia.Esim.pakoputken kanssa.
Varsin simppeli toimenpide joka tapauksessa
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Sen verran tullut vaihdettua uutta osaa, että auton hinta on ylitetty jo monesti. Ajattelin tuolla kuitenkin päästellä vielä monta vuotta ja harrastepohjalta kunnostella muutenkin, että auton vaihto ei ole vaihtoehto Ja onhan se ihan ykkösauto muutenkin kun on kunnossa?! kirjoitti:Kyllä tuosta on tuntipalkat kaukana.
Tonnilla saa jo ehjän Omegan.
Nosturilla Omegaan vaihtaa kytkimen kahdessa tunnissa,toki matkaan voi helpostikkin tulla ongelmia.Esim.pakoputken kanssa.
Varsin simppeli toimenpide joka tapauksessa
Pakoputki kyllä hoituu, sekin vaihdettu ja pari kertaa irrotettukin sen jälkeen.
Kuulosti vaan kummalta, että miten kytkimen ja vauhtiksen vaihtoon saa uppoamaan "vähintään" yhden kokonaisen työpäivän ammattilaisilta ja kunnon vehkeillä..
Pitänee haalia osat kasalle ja pähkäillä vaihdanko itse vai vaihdatanko. Tarviiko tuohon kuitenkin jonkun erikoistyökalun?
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Ei mun mielestä. Ainakaan ite en käyttäny.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
- BeeCaravan
- 'Admiral'
- Viestit: 137
- Liittynyt: 21 Loka 2008, 20:58
- Paikkakunta: Rauma
Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Ja tähän vauhtipyörään toi a-mallin kytkin ja asetelma? vai?Juho M-P kirjoitti:A-Omegan 2.0 malleista.
Opel Vectra c veronkierto paku
Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Joooo
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Jaahans, ilmeisesti LuK lopettanut kokonaan tuon kaksoismassavauhtiksen tuotannon, eikä korvaavia ole olemassa.. Paitsi tietenkin jos muuntaa kiinteäksi versioksi.
Pitää tutkailla, pistin vielä kyselyä Metro-Autolle, että kuinkahan monta Omegaa niiden kautta tuollainen osa maksaa kun OE-diilereillä kuulemma niitä vielä löytyisi. Menishän tolla sitten auton loppuikä jos sais kohtuuhintaan vielä..
Pitää tutkailla, pistin vielä kyselyä Metro-Autolle, että kuinkahan monta Omegaa niiden kautta tuollainen osa maksaa kun OE-diilereillä kuulemma niitä vielä löytyisi. Menishän tolla sitten auton loppuikä jos sais kohtuuhintaan vielä..
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Pistä sinne etuvedon vauhtis ja kytkin. holkki vaan väliin niin toimii!
Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Minkäs kokonen holkki tarvis olla? Ja mihin väliin?japa kirjoitti:Pistä sinne etuvedon vauhtis ja kytkin. holkki vaan väliin niin toimii!
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Juu minä laitoin sinne ihan painelaakerin kokoisen holkin. Eli heppasin sen suoraan siihen kiinni. Pituus riippuu vauhtipyörän ja kytkimen koosta mulla se oli 20mm.
Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Vielä löyty Amazonin kautta vauhtipyörä ( https://www.amazon.co.uk/dp/B0068NV228/ ... 71_TE_item ), tais jäädä vielä varastoon niille noita jos jollain tarvetta.
Hintaahan tollaselle tuli 850 e, mutta harrastukset maksaa..
Metroautosta olis toki löytynyt myös Saksan varastosta, 1250 e olis joutunu pulittaan. Juuei enää noin paljon olis pystyny venyyn
Hintaahan tollaselle tuli 850 e, mutta harrastukset maksaa..
Metroautosta olis toki löytynyt myös Saksan varastosta, 1250 e olis joutunu pulittaan. Juuei enää noin paljon olis pystyny venyyn
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?
Päivitelläänpäs taas vaihteeksi, kun jotain saanut tehtyäkin..
Ylläolevaa kaksoismassapyöräähän ei sitten tullut tilattua, kun se on vaan totaalisen loppu joka paikasta vaikka moni ebay/amazon -myyjä väittääkin löytyvän varastosta.
Eilen sain aikaseksi vaihtaa kytkimen vauhtipyörineen sekä uuden manuaaliaskin:
Vauhtipyörä on Vectra B:n 2.0 koneesta, kytkinlevy Saab 9-3/900 vm.97-> 2.0i/2.3i (ei löytynyt tarpeeksi nopeasti muuta vaihtoehtoa Motonetistä) ja paineasetelma on Z22XE:n oma.
Uusi vauhtis asetelmineen on noin 2 cm matalampi kuin alkuperäinen, niin väliin ostin tälläsen välilevyn KLIK.
Vaihteistossa pyöräytin kertaalleen uudet öljyt huuhtelumielessä ja kasailin vanhasta tarvittavat osat + tuo välilevy. Ilmausputkea tarvi vähän taivutella, että ylettyi paikoilleen kun nipan paikka siirtyi tuon 2 cm eteenpäin.
Olikin erittäin mielenkiintoinen ilmailla tuo kytkin, vaikka sen on jo kerran aiemmin onnistuneesti saanutkin ilmattua työsylinterin vaihdon jälkeen.
Nyt ei ilmaantunut sitten millään, ilmaa vaan puski koko ajan. Yritin siis perinteisesti pumppaamalla poljinta ja nipassa pitkä letkunpätkä ylöspäin, lääkeruutalla suoraan nippaan ainetta, jarrunestesäiliöön painetta ja nippa auki letkulla, alipaineella nipasta imemällä ja taisi olla jotain muitakin konsteja vielä. Alkoi jo mielessä käymään, että ottikohan se ilmausputki itteensä siitä taivuttelusta ja hörii ilmaa väliin, kun sitä ilmaa tosiaan tuli koko ajan ja paljon siinä pumppaillessa.
Pari tuntia meni taistellessa, mutta just ennen kuin aloin tilaamaan kyytiä kotiin, hokasin täältä että letku jarrusatulalta kytkimen nippaan ja pumpailemaan. Saatana kytkinhän alkoi irrottamaan! Pari senttiä väheni neste säiliössä tuon viimeisen ilmauksen aikana, aika paljon sinne sitä sitten meni..
Auto tuntu saavan vähän enemmän puhtia kun tuon puolet kevyemmän vauhtiksen laittoi, ja kytkin tuntuu jotenkin loogisemmalta.
Se alkuperäinen ongelma edelleenkin vaan säilyy, ehkä vähän kyllä vaimeni. Eli edelleen kolahtaa kun veto loppuu/alkaa. Kardaanin ristikossa ei välystä tunnu, siinä booriosassa todella pieni klappi tuntuu mutta jotenkin epäilen ettei niin pieni aiheuta sisälle asti kuuluvaa kolahdusta.. Kaikki muu onkin jo vaihdettu nyt. Pitää jatkaa tutkiskelua, sen verran ärsyttävä tuo kolahtelu.
Ylläolevaa kaksoismassapyöräähän ei sitten tullut tilattua, kun se on vaan totaalisen loppu joka paikasta vaikka moni ebay/amazon -myyjä väittääkin löytyvän varastosta.
Eilen sain aikaseksi vaihtaa kytkimen vauhtipyörineen sekä uuden manuaaliaskin:
Vauhtipyörä on Vectra B:n 2.0 koneesta, kytkinlevy Saab 9-3/900 vm.97-> 2.0i/2.3i (ei löytynyt tarpeeksi nopeasti muuta vaihtoehtoa Motonetistä) ja paineasetelma on Z22XE:n oma.
Uusi vauhtis asetelmineen on noin 2 cm matalampi kuin alkuperäinen, niin väliin ostin tälläsen välilevyn KLIK.
Vaihteistossa pyöräytin kertaalleen uudet öljyt huuhtelumielessä ja kasailin vanhasta tarvittavat osat + tuo välilevy. Ilmausputkea tarvi vähän taivutella, että ylettyi paikoilleen kun nipan paikka siirtyi tuon 2 cm eteenpäin.
Olikin erittäin mielenkiintoinen ilmailla tuo kytkin, vaikka sen on jo kerran aiemmin onnistuneesti saanutkin ilmattua työsylinterin vaihdon jälkeen.
Nyt ei ilmaantunut sitten millään, ilmaa vaan puski koko ajan. Yritin siis perinteisesti pumppaamalla poljinta ja nipassa pitkä letkunpätkä ylöspäin, lääkeruutalla suoraan nippaan ainetta, jarrunestesäiliöön painetta ja nippa auki letkulla, alipaineella nipasta imemällä ja taisi olla jotain muitakin konsteja vielä. Alkoi jo mielessä käymään, että ottikohan se ilmausputki itteensä siitä taivuttelusta ja hörii ilmaa väliin, kun sitä ilmaa tosiaan tuli koko ajan ja paljon siinä pumppaillessa.
Pari tuntia meni taistellessa, mutta just ennen kuin aloin tilaamaan kyytiä kotiin, hokasin täältä että letku jarrusatulalta kytkimen nippaan ja pumpailemaan. Saatana kytkinhän alkoi irrottamaan! Pari senttiä väheni neste säiliössä tuon viimeisen ilmauksen aikana, aika paljon sinne sitä sitten meni..
Auto tuntu saavan vähän enemmän puhtia kun tuon puolet kevyemmän vauhtiksen laittoi, ja kytkin tuntuu jotenkin loogisemmalta.
Se alkuperäinen ongelma edelleenkin vaan säilyy, ehkä vähän kyllä vaimeni. Eli edelleen kolahtaa kun veto loppuu/alkaa. Kardaanin ristikossa ei välystä tunnu, siinä booriosassa todella pieni klappi tuntuu mutta jotenkin epäilen ettei niin pieni aiheuta sisälle asti kuuluvaa kolahdusta.. Kaikki muu onkin jo vaihdettu nyt. Pitää jatkaa tutkiskelua, sen verran ärsyttävä tuo kolahtelu.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual