Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Viesti Kirjoittaja mandula »

Kävin kyselemässä hintoja vauhtipyörän ja kytkimen hilujen vaihdolle. Fixuksella ei ollut "erikoistyökalua" kaksoismassan vaihtamiseen, eräässä toisessa pajassa kyseinen kapine löytyi, mutta hinta-arvio oli 2000-2500 e. Pelkkä vauhtipyörä 900e ja muut hilut ~300-400e, ja työtä "vähintään" yksi päivä.

Mitä nyt päältä (alta) päin tiiraillut, niin eihän tuossa ole juuri mitään purkamistakaan, eikä käsittääkseni ole sen työläämpi kuin tavallinen kytkinpaketin vaihto..

En taida tuolle nimeltämainitsemattomalle pajalle kyllä viedä, kun työn hinnan arvioija kysyin vielä hintoja tutkiessaan, että "niin, olihan tämä manuaalivaihteinen?" :lollis:

Vauhtipyöriä näkyi netissä saavan 700e hintaan halvimmillaan ja muut kytkinromppeet about 300e. Tarviiko tuohon oikeasti jonkin erikoistyökalun, pääsis meinaan tuntipalkoille jos itse tekisi. Hallin lattialla pukeilla tuo toki pitäisi tehdä, jos ei sitten vähän inhimillisempään hintaan saa teetettyä jos osat hankkisi itse..
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kyllä tuosta on tuntipalkat kaukana.
Tonnilla saa jo ehjän Omegan.

Nosturilla Omegaan vaihtaa kytkimen kahdessa tunnissa,toki matkaan voi helpostikkin tulla ongelmia.Esim.pakoputken kanssa.
Varsin simppeli toimenpide joka tapauksessa
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Viesti Kirjoittaja mandula »

?! kirjoitti:Kyllä tuosta on tuntipalkat kaukana.
Tonnilla saa jo ehjän Omegan.

Nosturilla Omegaan vaihtaa kytkimen kahdessa tunnissa,toki matkaan voi helpostikkin tulla ongelmia.Esim.pakoputken kanssa.
Varsin simppeli toimenpide joka tapauksessa
Sen verran tullut vaihdettua uutta osaa, että auton hinta on ylitetty jo monesti. Ajattelin tuolla kuitenkin päästellä vielä monta vuotta ja harrastepohjalta kunnostella muutenkin, että auton vaihto ei ole vaihtoehto -(z)- Ja onhan se ihan ykkösauto muutenkin kun on kunnossa :wink:

Pakoputki kyllä hoituu, sekin vaihdettu ja pari kertaa irrotettukin sen jälkeen.

Kuulosti vaan kummalta, että miten kytkimen ja vauhtiksen vaihtoon saa uppoamaan "vähintään" yhden kokonaisen työpäivän ammattilaisilta ja kunnon vehkeillä..

Pitänee haalia osat kasalle ja pähkäillä vaihdanko itse vai vaihdatanko. Tarviiko tuohon kuitenkin jonkun erikoistyökalun?
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei mun mielestä. Ainakaan ite en käyttäny.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
BeeCaravan
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 21 Loka 2008, 20:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Viesti Kirjoittaja BeeCaravan »

Juho M-P kirjoitti:A-Omegan 2.0 malleista.
Ja tähän vauhtipyörään toi a-mallin kytkin ja asetelma? vai?
Opel Vectra c veronkierto paku
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joooo
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Viesti Kirjoittaja mandula »

Jaahans, ilmeisesti LuK lopettanut kokonaan tuon kaksoismassavauhtiksen tuotannon, eikä korvaavia ole olemassa.. Paitsi tietenkin jos muuntaa kiinteäksi versioksi.

Pitää tutkailla, pistin vielä kyselyä Metro-Autolle, että kuinkahan monta Omegaa niiden kautta tuollainen osa maksaa kun OE-diilereillä kuulemma niitä vielä löytyisi. Menishän tolla sitten auton loppuikä jos sais kohtuuhintaan vielä..
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
japa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 418
Liittynyt: 22 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: PORI

Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Viesti Kirjoittaja japa »

Pistä sinne etuvedon vauhtis ja kytkin. holkki vaan väliin niin toimii!
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Viesti Kirjoittaja mandula »

japa kirjoitti:Pistä sinne etuvedon vauhtis ja kytkin. holkki vaan väliin niin toimii!
Minkäs kokonen holkki tarvis olla? Ja mihin väliin?
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
japa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 418
Liittynyt: 22 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: PORI

Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Viesti Kirjoittaja japa »

Juu minä laitoin sinne ihan painelaakerin kokoisen holkin. Eli heppasin sen suoraan siihen kiinni. Pituus riippuu vauhtipyörän ja kytkimen koosta mulla se oli 20mm.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Viesti Kirjoittaja mandula »

Vielä löyty Amazonin kautta vauhtipyörä ( https://www.amazon.co.uk/dp/B0068NV228/ ... 71_TE_item ), tais jäädä vielä varastoon niille noita jos jollain tarvetta.

Hintaahan tollaselle tuli 850 e, mutta harrastukset maksaa..
Metroautosta olis toki löytynyt myös Saksan varastosta, 1250 e olis joutunu pulittaan. Juuei enää noin paljon olis pystyny venyyn :P
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega B manuaalivaihteistoko rikki?

Viesti Kirjoittaja mandula »

Päivitelläänpäs taas vaihteeksi, kun jotain saanut tehtyäkin..

Ylläolevaa kaksoismassapyöräähän ei sitten tullut tilattua, kun se on vaan totaalisen loppu joka paikasta vaikka moni ebay/amazon -myyjä väittääkin löytyvän varastosta.

Eilen sain aikaseksi vaihtaa kytkimen vauhtipyörineen sekä uuden manuaaliaskin:
Vauhtipyörä on Vectra B:n 2.0 koneesta, kytkinlevy Saab 9-3/900 vm.97-> 2.0i/2.3i (ei löytynyt tarpeeksi nopeasti muuta vaihtoehtoa Motonetistä) ja paineasetelma on Z22XE:n oma.
Uusi vauhtis asetelmineen on noin 2 cm matalampi kuin alkuperäinen, niin väliin ostin tälläsen välilevyn KLIK.

Vaihteistossa pyöräytin kertaalleen uudet öljyt huuhtelumielessä ja kasailin vanhasta tarvittavat osat + tuo välilevy. Ilmausputkea tarvi vähän taivutella, että ylettyi paikoilleen kun nipan paikka siirtyi tuon 2 cm eteenpäin.

Olikin erittäin mielenkiintoinen ilmailla tuo kytkin, vaikka sen on jo kerran aiemmin onnistuneesti saanutkin ilmattua työsylinterin vaihdon jälkeen.
Nyt ei ilmaantunut sitten millään, ilmaa vaan puski koko ajan. Yritin siis perinteisesti pumppaamalla poljinta ja nipassa pitkä letkunpätkä ylöspäin, lääkeruutalla suoraan nippaan ainetta, jarrunestesäiliöön painetta ja nippa auki letkulla, alipaineella nipasta imemällä ja taisi olla jotain muitakin konsteja vielä. Alkoi jo mielessä käymään, että ottikohan se ilmausputki itteensä siitä taivuttelusta ja hörii ilmaa väliin, kun sitä ilmaa tosiaan tuli koko ajan ja paljon siinä pumppaillessa.

Pari tuntia meni taistellessa, mutta just ennen kuin aloin tilaamaan kyytiä kotiin, hokasin täältä että letku jarrusatulalta kytkimen nippaan ja pumpailemaan. Saatana kytkinhän alkoi irrottamaan! Pari senttiä väheni neste säiliössä tuon viimeisen ilmauksen aikana, aika paljon sinne sitä sitten meni..

Auto tuntu saavan vähän enemmän puhtia kun tuon puolet kevyemmän vauhtiksen laittoi, ja kytkin tuntuu jotenkin loogisemmalta.

Se alkuperäinen ongelma edelleenkin vaan säilyy, ehkä vähän kyllä vaimeni. Eli edelleen kolahtaa kun veto loppuu/alkaa. Kardaanin ristikossa ei välystä tunnu, siinä booriosassa todella pieni klappi tuntuu mutta jotenkin epäilen ettei niin pieni aiheuta sisälle asti kuuluvaa kolahdusta.. Kaikki muu onkin jo vaihdettu nyt. Pitää jatkaa tutkiskelua, sen verran ärsyttävä tuo kolahtelu.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Vastaa Viestiin