b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 629
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) opcomilla näyttää noin välillä vaihtuu lean ja rich.. Onks tää lambda vai mikä ja kumpi eka vai toka lambda?
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 629
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

ja vikakoodin näyttää p0170 fuel system rich
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Voi olla rikas tai laiha... pelkkä vikakoodi ei kerro sitä. Op-comilla voi katsoa long term fuel trimmiä ja short term fuel trimmiä. Niistä voi päätellä , käykö rikkaalla vai laihalla.
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 4&t=256580

Haulla löytää vastaavia topicceja lisää.

Bank 1 sensor 2 on jälkimmäinen , eli tarkistuslambda. Ei vaikuta seoksensäätöön. Kuuluu vaihdella lean ja rich.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 629
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

Joo. Aattelin ku toi valittaa tota p0170 niin tuo egr suhisee nii johtuiskohan siittä vaihdoin sinne tiivisteen mut ei siittä apua ainakaan ollut miten tommonen egr hajoaa.
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Voi johtua viallisesta egr - venttiilistä. Se vastaa imuvuotoa. Toki hieman riippuen siitä, miten on rikki. Joillakin on haljennut se egr-venttiilin jalkaosa ja voi tietty olla imuvuoto jossain ihan siinä lähellä.
Egr - venttiilin sisällä oleva jousikin voi olla rikki , jolloin vuotaa kokoajan pakokaasua imupuolelle.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 629
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

Joo viimeks ku aukasin sen nii se egr kara ei ainakaan liikkunut sormi voimalla. Eikös sen sisäänpäin pitäisi mennä luin tossa toista topiccia siin oli juttua.
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
ajonautinto
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

ooppeli666 kirjoitti:Joo viimeks ku aukasin sen nii se egr kara ei ainakaan liikkunut sormi voimalla. Eikös sen sisäänpäin pitäisi mennä luin tossa toista topiccia siin oli juttua.
Liikkuu ulospäin ainakin X18XE1 koneessa. Veikkaan et on sama tuossa sulla. Jollain koukulla on helppo kokeilla kun EGR on irti.
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 629
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

Joo jääkö tosta tulppauksesta mitään vikavaloja palamaan tai vaikuttaako päästöihin? http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-valve-bla ... 1169076660
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Z18XE - koneessa tulppauksen ei pitäisi toimia ilman, että vikavalo syttyyy. Vuosimallista 2004 alkaen on Z18XE - koneesta egr poistettu. Poisto onnistuu myös vanhempiin, eli ecun softaa pitää muuttaa.
Muutama foorumilainen on poistattanut egr- venttiilin ohjelmallisesti. Onnistuu ainakin vuosimalleihin 2002 ja 2003 , jos en väärin muista. Eri asia on, suostuuko merkkiliike sen tekemään.
Päästöjen kannalta ei pitäisi olla ohjelmalliselle poistolle estettä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 629
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

Ok kiitos tiedoista
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 629
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

Näky olevan myös myynnissä kokonaan tukittu levy egr alle ja pistokkeeseen joku huijauslaite.
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Joo , on niitä huijauspiirejäkin. Voi myös sen kanssa sytyttää vikavalon, kun seos ei vastaa oikeaa silloin, kun egr-venttiili on auki.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 629
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

Kyllä se egr paskana ku tänää testailin suihkutin ruosteainetta siihen nii rupes käynti muuttumaan heijaili kierrokset.
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Sitten nopein tapa korjata tilanne on ostaa uusi egr-venttiili. Ihan halvinta ei sitten kannata ostaa... voi olla hyvin nopeasti rikki.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 629
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: b1s1 air/fuel ratio (bank 1 sensor2) rich z18xe

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

Joo ostin ebaysta 50€ egr valmiiks jo rikki suhina loppu mut tyhjäkäynti käy seilaten melkei sammuu muutaku vanha takas nii ainakin käy normaalisti
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Vastaa Viestiin