Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
akr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Syys 2004, 03:00
Viesti:

Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja akr »

Taas opelissa erikoisempaa ongelmaa

2007 z18xe h astra kyseessä, oireili ensin tehottomuudella ja hiljalleen maksimikierrokset tippuivat 5000rpm, nyt ei kierrä enää yli 3000rpm, kierrokset eivät nouse ajossa eikä vapaalla ja on erittäin tukkoinen.

Uusittu hiljattain IMM, ilmansuodatin, tulpat, kampitunnistin, ecu ja lambda (lambdalla ajettu 2000tkm.) osat alkupreäisiä.

auton toiminta ei muutu vaikka imm johto irti, tai lambdan johto irti.

Vikavalo syttynyt kaksi kertaa ja antanut molemmilla kerroille seuraavat koodit:

p0420 Katalysaattorin teho alle kynnysarvon, 1 muisti
p0135 Happianturi 1, lämmityspiiri riittämätön
p0110 Imuilman lämpöanturipiiri-vika
p0100 MAF, ilmamäärämittari virtauspiiri vik
p0301 mifi 1
p0304 mifi 4

Testasin myös irroittaa etummaisen lambdan pakosarjasta, kun epäilin että katti tukkeessa, tällä ei ollut vaikutusta.


Nyt olis viisaampien ideat tervetulleita että mitä tutkitaan ja miten, jotta saisi vikaa rajattua?
Avatar
Nalen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2742
Liittynyt: 07 Marras 2007, 21:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja Nalen »

Tarkista kaikki tulpat. Omani alkoi rykimään, kun yhdestä oli elektrodi poikki.
Nokka-akselin anturi kannattaa myös testata/vaihtaa. Onko vaihdettu kampiakselin anturi alkuperäinen vai tarvikevaraosa? Entä ilmamassamittari?
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
akr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Syys 2004, 03:00
Viesti:

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja akr »

Nalen kirjoitti:Tarkista kaikki tulpat. Omani alkoi rykimään, kun yhdestä oli elektrodi poikki.
Nokka-akselin anturi kannattaa myös testata/vaihtaa. Onko vaihdettu kampiakselin anturi alkuperäinen vai tarvikevaraosa? Entä ilmamassamittari?
Tulpat oli ok.

Tilasin varmuudenvuoksi uuden IMM:n sekä anturit nokka- että kampiakselille.
Kampuran anturi oli tarvike, IMM alkuperäinen.

Omituista on että IMM ja lambdan johtojen irroitus ei vaikuta käyntiin tai toimintaan mitenkään, nokananturin irroitus saa käynnin huonommaksi.
Edellinen massamittari kun hajosi niin silloinkin käytös pysyi samana, oli liitin tai irti tai kiinne, sillon vika korjaantui heti kun sai uuden mittarin kiinne.

Edellisen omistajan kanssa juttelin ja sieltä selvisi että autossa on aikasemmin ollut satunnaisesti tukkoisuutta, mutta ei näin pahaa.
Avatar
Nalen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2742
Liittynyt: 07 Marras 2007, 21:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja Nalen »

Oletko katsonut, ettei putkisto ole muuten tukossa? Mahdollisesti vaimentimien villat lähteneet liikkeelle. Jos nyt IMM:n vaihdat, niin tarkista samalla imuputkien kunto halkeamien varalta sekä liitosten tiiveys.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
akr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Syys 2004, 03:00
Viesti:

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja akr »

Nalen kirjoitti:Oletko katsonut, ettei putkisto ole muuten tukossa? Mahdollisesti vaimentimien villat lähteneet liikkeelle. Jos nyt IMM:n vaihdat, niin tarkista samalla imuputkien kunto halkeamien varalta sekä liitosten tiiveys.
Etummaisen lambdan irroitin pakosarjast/katista, ei silti kierrokset noussut, arvelin että olisi pitänyt lambdan reiästä hengittää ja kiertää jos putki olisi tukkeessa.

Imutputket, huohotus jne näyttäis olevan kunnossa. Kaasuläppä sen sijaan on erittäin likainen, sen putsaan jokatapauksessa tänään.
akr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Syys 2004, 03:00
Viesti:

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja akr »

Taisi vika löytyä jakopäästä. Näyttää että kiristin rikki. 20tkm ajettu tällä jakopäällä huoltokirjan mukaan
akr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Syys 2004, 03:00
Viesti:

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja akr »

Jaahas, nyt jakopää uusittu, oli pari hammasta pielessä. Alkuun vaikutti että auto toimii, kävi tyhjää nätisti yms, käytin koneen lämpöiseksi ja yritin nostaa kierroksia, 5000 saakka päästiin nätisti kunnes vikavalo syttyi(misfire 1 ja 4) ja sen jälkeen ei kiertänyt enää 4000 enempää, jos polkimnen painaa nopeasti niin kone hieman rötää ja kierrokset nousevat hitaasti ja nousu stoppaa 3000 kieppeille ja siitä nousevat vasta ylemmäs kun poljinta hellittää, mutta vain 4000-4500 saakka.

imuvuotoja tms en löytyänyt silmämääräisesti enkä starttipilottia suihkimalla. jaon tarkastin, se on kohdallaan, kone käy todella kuumana, ilmeisesti melko laihalla käy. IMM on ehjä, tai ainakin toisessa astrassa toimi moitteetta.

Itsellä ideat taas loppu
jarppa182
'Senator'
'Senator'
Viestit: 312
Liittynyt: 29 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: helsinki

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja jarppa182 »

Otappa nyt se 1 lamda pois.
Avatar
Nalen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2742
Liittynyt: 07 Marras 2007, 21:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja Nalen »

Ootko toista sytytyskasettia kokeillu?
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
akr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Syys 2004, 03:00
Viesti:

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja akr »

Testasin juuri ottaa sen 1 lambdan pois ja autohan alkoi kiertämään, nätisti miltei punaiselle saakka.

Kiersin tämän jälkeen lambdan takaisin ja testasin niin kiertää myös lambda paikoillaa? ajossa oli ensin lambda putkessa mutta johto irti, toimii mutta laiska, antoi myös kaksi vikakoodia jotka ilmoittivat että ykkös anturi puuttuu.
Tämän jälkeen lambdan johtokin paikoilleen ja ajamaan, kiertää normaalisti, hieman hienoa nykimistä ja tuntuu että kaikki tehot ei tule pihalle koneesta, vikakoodeja ei anna.

Toista sytkäkasetti en ole koittanut.
akr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Syys 2004, 03:00
Viesti:

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja akr »

Nyt on testattu toista sytkäkasettia, ei ollut vika siellä.
puristuspaineet ok, kaikissa tasaisesti 14.
Pa-paineet 3.5-3.8bar
Jaon tarkastin taas ja se on vieläkin kohdallaan, onko näissä koneissa nokkapyörät kiilalla vai kartiolla ?

Tällä hetkellä kone ei jaksa kiertää ajossa yli 4000-4500, niukin naukin saa 100kmh mittariin ja taas vapaalla kiertää rajoittajalle.
Laihalla tuntuisi käyvän, tulpat valkoiset ja kone käy kuumana, alaväännöt ainakin osittain tallessa, meno laiskistuu merkittävästi 2000-2300 jälkeen.

Sellainen huomio, että kun autolla painaa kaasupoljinta varovasti tuntuu kiihtyvän paremmin, jos poljinta painaa liian nopeasti niin koneesta kuuluu ikäänkuin "sirinä" vähän samallainen kuin pakosarja vuotaisi ja samalla tuntuisi että meno hiukan hyytyy. jos hiukan poljinta keventää niin ääni poistuu ja kiihtyminen jatkuu, onko tuo vika vai ominaisuus ? liittyykö jotenkin tuohon twinport imusarjaan tjsp?

Imuvuotoja etsin tyhjäkäynnillä suihkimalla starttipilottia pitkällä letkulla, mitään en löytänyt tällä enkä silmämääräisellä tutkimisella.

Voisko tuolla imusarjassa olla joku vuoto joka ilmenee vasta kun ilmaa virtaa tarpeeksi ?


Vikakoodeja ei ole.
Yoco
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 80
Liittynyt: 12 Joulu 2002, 02:00
Paikkakunta: Pukkila

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja Yoco »

Emännän autossa ihan sama vika mutta vielä kiertää noin 4 000 rpm mut tehot pois. Vika alkoi julmetulla nykyihmisellä ja IMM vaihdolla nykiminen korjaantui. Mutta tehot ei palanneet. Opcomilla äsken tutkiskelin mutten mitään vikaa löytänyt kaikki koodit tyhjinä mutta ei vaan olo tehoja. Bensaa menee motarilla ainakiniha pirusti mutta normi nurkka ajossa vie ihan samaa ku tähänki asti.Auto tyhjäkäynnillä kun laitoin ACn päälle meinasi sammua mutta muuta oiretta ei pihassa huomaa. Joku muukin vikakoodi oli näkyvissä joskus keväällä mutta pitkään aikaan ei ole mitään näkynyt.
Melkein menee hermo ton kikottimen kanssa...

Ainii ennen IMM vaihtoa vaihdoin puolen tarvikkeeseen muttei auttanut nykimiseen jonka jälkee IMM vaihtoon voisi tietysti testata toisella puola paketilla josko auttaisi
*Juuso
Yoco
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 80
Liittynyt: 12 Joulu 2002, 02:00
Paikkakunta: Pukkila

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja Yoco »

Nyt on emännän auton ongelmat ratkenneet. Paheni tuokin vika niin että kaasun pohjaan painamisen jälkeen kierrokset kävi ehkä 4500 ja siitä laskien niin pitkään että sammui jos piti kaasun pohjassa. Pintakaasulla pystyi vielä ajelemaan (huonosti). Vikakoodeja ainakin 0100,0302 ja 0303 näkyivät silloin tällöin. (hyvä huomio vikakoodien 4 numeroisuudesta Nalen)

Lopullinen syy oli kuitenkin hajonnut / tukkeutunu katti. Eka lambda irti ja sieltä oli romua näkynyt. Putki irti ja romut katista pihalle käyttäen apuna 8mm kierretankoa. Pieni muovipussillinen romua sieltä tuli ulos ja nyt lähtee... Alapuolelta katti oli näyttänyt ihan hyvältä mutta yläkautta kameralla tutkittaessa oli kennot rikki ja tukossa. Seuraava mahdollisuus olisi ollut rikkinäinen boksi, tai sitä mieltä tuossa pajalla olivat.

Moottori tuossa siis 1.8 ja vm 2006

*Juuso
Avatar
Nalen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2742
Liittynyt: 07 Marras 2007, 21:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja Nalen »

Muistakaa, että noiden vikakoodien ensimmäinen nollakin (0) on merkitsevä. Vikakoodit siis nelinumeroisia.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
gixxer
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 190
Liittynyt: 10 Loka 2006, 12:09
Paikkakunta: helsinki

Re: Astra H ei kierrä yli 3000 ja tehoton?

Viesti Kirjoittaja gixxer »

Hei,

Potilaana Opel Astra H wagon vm2007 Z16XEP ajettu 188tkm. Moottorin vikavalo syttyi pari päivää sitten, paukkuu ja kiertää huonosti erityisesti matalilla kierroksilla. Kävin tänään luettamassa Viivakoodit, tuloksena P0301, moottorin 1.sylinteri. Kuittasivat, syttyi uudelleen sama.

Historiaa: sytytyspuola ja tulpat vaihdettu 45tkm sitten = pari vuotta sitten. Flekti alkanut pyörimään n.1min käynnistyksen jälkeen ja pyörii mielestäni liian usein. Öljyä ja nesteitä ei juurikaan kulu normaalista poiketen. EGR:lle ei ole tehty mtn minun omistajuuden aikana.

Olisiko vain tulppa mennyt? Vai pitäisikö vaihtaa taas sytytyspuola? Vai olisiko egr kanavista johtuva? vaikka ei ole oireillut, jotain pientä nykimää joskus ollut = mielestäni normaali. Flekti pyörii usein, olisiko lämpötila anturi vaihdon tarpeessa? Lämpömittaria ei löydy mittaristosta, pelkkä valo,muttei ole syttynyt ikinä.

Mahdollisista neuvoista kiitän ja kumarran.
Vastaa Viestiin