Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja pepper »

No eipä sitä silmämääräisesti lambdan reiästä huomaakkaan :D
Veikkaan takimmaista kattia, mun muistissa ois et niitä etummaisia katteja ois jopa poistettu ilman mitään vaikutusta päästöarvoihin...
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

Joo ja ei. Siitä lambdan reiästä näkee, onko kenno irti tai esim sulanut. Nämä ovat ne yleisimmät toimimattomuuden syyt. Ja tuo Co2 arvon ollessa 13-15, voidaan päätellä katalysaattorin toimivan hyvin. Jos ei toimisi, niin tämä kyllä tippuisi, koska katissa ei silloin tapahdu hapettumista.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

Oli siinä etulambdassa ilmeisesti jotain mätää. Uusi tilalle, niin meni juuri ja juuri läpi. 0,2 oli arvo.
Tästä tulikin mieleen, että sopeutuuko tuo lambda vielä, vai jääkö tuo tuohon? Eli korjaileeko ecu opitut arvot jonkin ajan kuluessa. Nyt ei ehditty ajella kuin kymmenisen kilometriä ennen mittausta.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

Ja ei taaskaan! Mikä saatana tuossa on vikana? Vikalokissa oli merkintä (op-comilla) kakkoslambdasta? Eihän tuossa ole kuin yksi? Ja toinen oli fuel pressure regulator circuit voltage low. Kumpikaan noista ei ollut päällä, ja pysyivät poissa nollauksen jälkeen.
Syy hylkyyn oli taas sama, kierroksilla päästöt korkealla, 0,8. Katsastusmieskin oli ymmällään, ei osannut sanoa juuta eikä jaata. Putki ehjä, lambda vuoden vanha jne. Ideoita?
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Mitä ne muut päästöt näytti tänä vuonna?
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

CO2 13,90
HC 27
O2 0,60
Lambda 1,000

Eli hyvät ymmärtääkseni.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja shamrock »

No siinä ja siinä. Mua aina kiinnostaa tuo CO2-lukema, just katselen tuossa oman auton papereita kahdelta vuodelta, joka meni vielä just ja just päästöistään läpi. Viime vuonna kierroksilla CO 0,27 ja CO2 14,85. Tänä vuonna 0,29 ja 14,55. Tuossa on se selvä korrelaatio, että CO hapettuu huonommin CO2:ksi, eli katalysaattorin teho on tasaista tahtia laskustta. Sulla CO2 alle 14 jo, joten kattiin vois kyllä viitata.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

Joki tässä mättää, loogisuus hukassa. Viime vuonna tuli kuntoon lambdan vaihdolla, tiputti 0,68 -> 0,2:en. Kattiin ei koskettu muuten. Miksi vain CO-lukema on hatullaan? HC:kin ihan järjissään, vaikka on olevinaan rikkaalla.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2206
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja Iro »

Alkaa tuntumaan että, bensapaineensäädin/-pumppu on tiensä päässä. (Ja mahdollisesti sitä myöden katti tullut tiensä päähän?)

Ja kyllä siellä kaksi lambdaa on.Itsekin olet näemmä sen etummaisen vaihtanut.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

Voiko paineensäätimen vikaantuminen viedä rikkaalle? Jotenkin olisi loogisempaa, että vikaantuessa tiputtaa paineita ja laihentaa..? Pumppu ei ole montaa kymmentä tonnia ajettu. Ja se olisi kyllä vuodessa lauennut jos vika olisi siinä ollut jo viime vuonna.
Paljonko paineiden pitäisi olla Op-Comilla katsottuna?
Voisiko tuolla kakkoslambdalla olla merkitystä? Voisiko tämän tulkita livedatasta tms?
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2206
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja Iro »

Tuosta aiemmin linkkaamastani lainattua jos CO on korkea: "Suihkutusjärjestelmissä polttonesteen paine liian korkea, lämpötunnistin viallinen, ilmamääränmittari viallinen"
Et on muitakin vaihtoehtoja mutta, kun siitä oli se vikakoodikin ilmestynyt niin ihan sillä ajattelin sen olevan mahdollista.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

opelmeister kirjoitti: Paljonko paineiden pitäisi olla Op-Comilla katsottuna?
?
Haluttu polttoainepaine
Joutokäynnillä käyttölämpimänä
Kulutuslaitteet pois päältä
4700-5300KPa

Polttoainepaineen takaisinkytkentä
Samat edellytykset
4500-5500 KPa
0,8-1,6V
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

Paljonko paineen pitäisi olla kierroksilla? Feedback livahtaa kierroksilla yli kahden ja paine 8000kpa. Tyhjäkäynnillä pyörii koko lailla 5000kpa ja 1,6-1,7. Onko nämä päin metsiä?
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Opcomissa on Desired Fuel Pressure, jota Fuel Pressure Feedbacin tulee seurata.
https://www.youtube.com/watch?v=_uZSYyCtuxU
O2 0,60, joten toimiva katti voisi vielä hapettaa 4 HC + 5 O2 = 4 CO2 + 2 H2O; 2 CO + O2 = 2 CO2.
Lambda1 (wideband) ei sopeudu vaan seossäätö sopeutuu sen perusteella (feedback), jännite 1,5V vastaa lambda = 1.
Lambda2 ei seokseen vaikuta (taitaa olla kuitenkin backup:ina), mutta herjaa etu katista.
Kerro terveisiä katsastusmiehelle.

Ennen mahdollista katin uusimista on seossäätö tarkistettava opcomilla eli tyhjäkäynti/kierroksilla closed loop, lambda rich/lean ja fueltrim. Siirtopumpun/kp-pumpun/painesäätimen(PWM ohjaus)/paineanturin(feedback) toiminta vaikuttaa tietenkin seossäätöön.
https://www.youtube.com/watch?v=Ki8ftBi6OZ8
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

Mistä syystä tuo sitten viimeksi parani nimen omaan lambdaa vaihtamalla? Paineen nousu ja lasku menee samoin, kuin tuossa videolla.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Vastaa Viestiin