Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
No eipä sitä silmämääräisesti lambdan reiästä huomaakkaan
Veikkaan takimmaista kattia, mun muistissa ois et niitä etummaisia katteja ois jopa poistettu ilman mitään vaikutusta päästöarvoihin...
Veikkaan takimmaista kattia, mun muistissa ois et niitä etummaisia katteja ois jopa poistettu ilman mitään vaikutusta päästöarvoihin...
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Joo ja ei. Siitä lambdan reiästä näkee, onko kenno irti tai esim sulanut. Nämä ovat ne yleisimmät toimimattomuuden syyt. Ja tuo Co2 arvon ollessa 13-15, voidaan päätellä katalysaattorin toimivan hyvin. Jos ei toimisi, niin tämä kyllä tippuisi, koska katissa ei silloin tapahdu hapettumista.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Oli siinä etulambdassa ilmeisesti jotain mätää. Uusi tilalle, niin meni juuri ja juuri läpi. 0,2 oli arvo.
Tästä tulikin mieleen, että sopeutuuko tuo lambda vielä, vai jääkö tuo tuohon? Eli korjaileeko ecu opitut arvot jonkin ajan kuluessa. Nyt ei ehditty ajella kuin kymmenisen kilometriä ennen mittausta.
Tästä tulikin mieleen, että sopeutuuko tuo lambda vielä, vai jääkö tuo tuohon? Eli korjaileeko ecu opitut arvot jonkin ajan kuluessa. Nyt ei ehditty ajella kuin kymmenisen kilometriä ennen mittausta.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Ja ei taaskaan! Mikä saatana tuossa on vikana? Vikalokissa oli merkintä (op-comilla) kakkoslambdasta? Eihän tuossa ole kuin yksi? Ja toinen oli fuel pressure regulator circuit voltage low. Kumpikaan noista ei ollut päällä, ja pysyivät poissa nollauksen jälkeen.
Syy hylkyyn oli taas sama, kierroksilla päästöt korkealla, 0,8. Katsastusmieskin oli ymmällään, ei osannut sanoa juuta eikä jaata. Putki ehjä, lambda vuoden vanha jne. Ideoita?
Syy hylkyyn oli taas sama, kierroksilla päästöt korkealla, 0,8. Katsastusmieskin oli ymmällään, ei osannut sanoa juuta eikä jaata. Putki ehjä, lambda vuoden vanha jne. Ideoita?
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Mitä ne muut päästöt näytti tänä vuonna?
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
CO2 13,90
HC 27
O2 0,60
Lambda 1,000
Eli hyvät ymmärtääkseni.
HC 27
O2 0,60
Lambda 1,000
Eli hyvät ymmärtääkseni.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
No siinä ja siinä. Mua aina kiinnostaa tuo CO2-lukema, just katselen tuossa oman auton papereita kahdelta vuodelta, joka meni vielä just ja just päästöistään läpi. Viime vuonna kierroksilla CO 0,27 ja CO2 14,85. Tänä vuonna 0,29 ja 14,55. Tuossa on se selvä korrelaatio, että CO hapettuu huonommin CO2:ksi, eli katalysaattorin teho on tasaista tahtia laskustta. Sulla CO2 alle 14 jo, joten kattiin vois kyllä viitata.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Joki tässä mättää, loogisuus hukassa. Viime vuonna tuli kuntoon lambdan vaihdolla, tiputti 0,68 -> 0,2:en. Kattiin ei koskettu muuten. Miksi vain CO-lukema on hatullaan? HC:kin ihan järjissään, vaikka on olevinaan rikkaalla.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Alkaa tuntumaan että, bensapaineensäädin/-pumppu on tiensä päässä. (Ja mahdollisesti sitä myöden katti tullut tiensä päähän?)
Ja kyllä siellä kaksi lambdaa on.Itsekin olet näemmä sen etummaisen vaihtanut.
Ja kyllä siellä kaksi lambdaa on.Itsekin olet näemmä sen etummaisen vaihtanut.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Voiko paineensäätimen vikaantuminen viedä rikkaalle? Jotenkin olisi loogisempaa, että vikaantuessa tiputtaa paineita ja laihentaa..? Pumppu ei ole montaa kymmentä tonnia ajettu. Ja se olisi kyllä vuodessa lauennut jos vika olisi siinä ollut jo viime vuonna.
Paljonko paineiden pitäisi olla Op-Comilla katsottuna?
Voisiko tuolla kakkoslambdalla olla merkitystä? Voisiko tämän tulkita livedatasta tms?
Paljonko paineiden pitäisi olla Op-Comilla katsottuna?
Voisiko tuolla kakkoslambdalla olla merkitystä? Voisiko tämän tulkita livedatasta tms?
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Tuosta aiemmin linkkaamastani lainattua jos CO on korkea: "Suihkutusjärjestelmissä polttonesteen paine liian korkea, lämpötunnistin viallinen, ilmamääränmittari viallinen"
Et on muitakin vaihtoehtoja mutta, kun siitä oli se vikakoodikin ilmestynyt niin ihan sillä ajattelin sen olevan mahdollista.
Et on muitakin vaihtoehtoja mutta, kun siitä oli se vikakoodikin ilmestynyt niin ihan sillä ajattelin sen olevan mahdollista.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Haluttu polttoainepaineopelmeister kirjoitti: Paljonko paineiden pitäisi olla Op-Comilla katsottuna?
?
Joutokäynnillä käyttölämpimänä
Kulutuslaitteet pois päältä
4700-5300KPa
Polttoainepaineen takaisinkytkentä
Samat edellytykset
4500-5500 KPa
0,8-1,6V
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Paljonko paineen pitäisi olla kierroksilla? Feedback livahtaa kierroksilla yli kahden ja paine 8000kpa. Tyhjäkäynnillä pyörii koko lailla 5000kpa ja 1,6-1,7. Onko nämä päin metsiä?
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Opcomissa on Desired Fuel Pressure, jota Fuel Pressure Feedbacin tulee seurata.
https://www.youtube.com/watch?v=_uZSYyCtuxU
O2 0,60, joten toimiva katti voisi vielä hapettaa 4 HC + 5 O2 = 4 CO2 + 2 H2O; 2 CO + O2 = 2 CO2.
Lambda1 (wideband) ei sopeudu vaan seossäätö sopeutuu sen perusteella (feedback), jännite 1,5V vastaa lambda = 1.
Lambda2 ei seokseen vaikuta (taitaa olla kuitenkin backup:ina), mutta herjaa etu katista.
Kerro terveisiä katsastusmiehelle.
Ennen mahdollista katin uusimista on seossäätö tarkistettava opcomilla eli tyhjäkäynti/kierroksilla closed loop, lambda rich/lean ja fueltrim. Siirtopumpun/kp-pumpun/painesäätimen(PWM ohjaus)/paineanturin(feedback) toiminta vaikuttaa tietenkin seossäätöön.
https://www.youtube.com/watch?v=Ki8ftBi6OZ8
https://www.youtube.com/watch?v=_uZSYyCtuxU
O2 0,60, joten toimiva katti voisi vielä hapettaa 4 HC + 5 O2 = 4 CO2 + 2 H2O; 2 CO + O2 = 2 CO2.
Lambda1 (wideband) ei sopeudu vaan seossäätö sopeutuu sen perusteella (feedback), jännite 1,5V vastaa lambda = 1.
Lambda2 ei seokseen vaikuta (taitaa olla kuitenkin backup:ina), mutta herjaa etu katista.
Kerro terveisiä katsastusmiehelle.
Ennen mahdollista katin uusimista on seossäätö tarkistettava opcomilla eli tyhjäkäynti/kierroksilla closed loop, lambda rich/lean ja fueltrim. Siirtopumpun/kp-pumpun/painesäätimen(PWM ohjaus)/paineanturin(feedback) toiminta vaikuttaa tietenkin seossäätöön.
https://www.youtube.com/watch?v=Ki8ftBi6OZ8
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Direct ei kelvannut päästöiltään leimalle
Mistä syystä tuo sitten viimeksi parani nimen omaan lambdaa vaihtamalla? Paineen nousu ja lasku menee samoin, kuin tuossa videolla.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-