EGR mäkeen, auto kuntoon!
EGR mäkeen, auto kuntoon!
Suljin 1,8 i Kat 1-pisteruisku Kadetin vm. -91 EGR-venttiilin viikko sitten.
Sen lisäksi että kaikenlainen nykiminen loppui ja veto parani ja kaasua tarvitsee vähemmän, niin ajoin tänään 500 km 110 km/h mittarinopeudella. Osa oli pikkuteitä 60-80 km/h. Kävin Porin lähellä Lavialla ja tulin Tampereen kautta takaisin moottoritietä Helsinkiin.
Kun ennen alin kulutus matka-ajossa oli 7,1 ltr/100 km, niin nyt Hämeenlinnassa tankatessani 400 km ajon jälkeen se oli vain 5,15 ltr/100 km! Ja olin pudotellut Tampereelta 75 km 130 km/h lasissa!
Auton ohjekirja lupaa 5,1 ltr/100 km 100-120 km/h nopeuksissa, eli nyt lähestytään sitä arvoa.
Arvaatte kai että olen tyytyväinen!
Sen lisäksi että kaikenlainen nykiminen loppui ja veto parani ja kaasua tarvitsee vähemmän, niin ajoin tänään 500 km 110 km/h mittarinopeudella. Osa oli pikkuteitä 60-80 km/h. Kävin Porin lähellä Lavialla ja tulin Tampereen kautta takaisin moottoritietä Helsinkiin.
Kun ennen alin kulutus matka-ajossa oli 7,1 ltr/100 km, niin nyt Hämeenlinnassa tankatessani 400 km ajon jälkeen se oli vain 5,15 ltr/100 km! Ja olin pudotellut Tampereelta 75 km 130 km/h lasissa!
Auton ohjekirja lupaa 5,1 ltr/100 km 100-120 km/h nopeuksissa, eli nyt lähestytään sitä arvoa.
Arvaatte kai että olen tyytyväinen!
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"
Jäi mainitsematta, että autoni EGR on varmaan ollut sökö. Se tarkoittaa, että alipaine on vuotanut viallisen EGR-ventiilin haljenneen kalvon kautta ulos. Se on nostanut kulutusta ja aiheuttanut nykimistä ajossa.
Koska EGR:n vähentämää typpeä ei katsastuksesa mitata, jätän sen siis kokonaan pois alentuneen polttoaineen kulutuksen ja muiden parantuneiden ajo-ominaisuuksien takia.
Ainahan EGR:n voi katsastukseen kytkeä takaisin, jos siltä tuntuu..
Koska EGR:n vähentämää typpeä ei katsastuksesa mitata, jätän sen siis kokonaan pois alentuneen polttoaineen kulutuksen ja muiden parantuneiden ajo-ominaisuuksien takia.
Ainahan EGR:n voi katsastukseen kytkeä takaisin, jos siltä tuntuu..
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"
Olipa suuri vaikutus tulla EGR:n poistamisella! Voisiko joku kertoa miten 2.0 Ecotecistä poistetaa EGR käytöstä. Vanhemmissa topikeissa oli juttua siitä, mut en oo oikee varma mitkä on ne oikeet pultit.
Se näyttää olevan kiinni 2 torxilla, onko ne 2 pulttia juuri nämä? Epäilen vain, että lähteekö ne enää auki millään työkalulla. Aiheuttaako paljon tuhoa jos sulkee EGR:stä lähtevän putken ja jättää muuten osat alkuperäseen kuosiin? Mikä muuten on yksi letku joka lähtee EGR:stä, eikä toinen pää johda mihinkää?(roikkuu vaa ilmassa)
Se näyttää olevan kiinni 2 torxilla, onko ne 2 pulttia juuri nämä? Epäilen vain, että lähteekö ne enää auki millään työkalulla. Aiheuttaako paljon tuhoa jos sulkee EGR:stä lähtevän putken ja jättää muuten osat alkuperäseen kuosiin? Mikä muuten on yksi letku joka lähtee EGR:stä, eikä toinen pää johda mihinkää?(roikkuu vaa ilmassa)
Se näyttää olevan kiinni 2 torxilla, onko ne 2 pulttia juuri nämä? Epäilen vain, että lähteekö ne enää auki millään työkalulla. Aiheuttaako paljon tuhoa jos sulkee EGR:stä lähtevän putken ja jättää muuten osat alkuperäseen kuosiin? Mikä muuten on yksi letku joka lähtee EGR:stä, eikä toinen pää johda mihinkää?(roikkuu vaa ilmassa)
//////
Hyvä mies.
Jätä EGR ennalleen! Irroita vain alipaineletku siitä ja tuki sen EGR:n pää ilmatiiviisti.
Jos EGR:n kalvo on rikki, imusarja imee sieltä ylimääräistä ilmaa, ja pakosarjan Lambda-tunnistin tulkitsee seoksen olevan liian laihaa ja komentaa ohjausyksikköä ruiskuttamaan lisää bensaa. Mutta jos tukit EGR:n letkun, lisäilmaa sieltä ei tule, ja seos pysyy rikkaana, jolloin kulutus alenee.
//////
Hyvä mies.
Jätä EGR ennalleen! Irroita vain alipaineletku siitä ja tuki sen EGR:n pää ilmatiiviisti.
Jos EGR:n kalvo on rikki, imusarja imee sieltä ylimääräistä ilmaa, ja pakosarjan Lambda-tunnistin tulkitsee seoksen olevan liian laihaa ja komentaa ohjausyksikköä ruiskuttamaan lisää bensaa. Mutta jos tukit EGR:n letkun, lisäilmaa sieltä ei tule, ja seos pysyy rikkaana, jolloin kulutus alenee.
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"
jees, suljin letkut iteltänikin..mutta jotkut on puhunut että ovat pistäneet jonku metallilevyn sinne egr:n ja imusarjan väliin (jos nyt oikein ymmärsin) ja ajaa kai samanasian kun ei imusarjaa ylimääräistä ilmaa pääse..elikkä itse kysymys on tälläinen, onko noilla kahdella tukkimistavalla mitään eroa.eikös varmempi tapa disabloida toi egr oo pistää se levynpala sinne egr:n ja imusarjan väliin. levyn laiton jälkeen ei egr voi enää vaikuttaa millään tavalla vaikka ois mitä tiivisteitä rikki siinä..
Varmin tapa on irroittaa alipaineletku EGR-venttiilistä ja tunkea letkun päästä sisään sileä pyöreä tappi. Itse mittasin letkun sisähalkaisijan ja ostin hieman isomman pultin, jossa oli kierteetöntä osuutta juuressa. Katkaisin sen sahalla, jolloin sain sileän tapin. Työnsin sen letkuun tiukasti, se estää alipaineen ja siten EGR:n toiminnan.
-
- 'Senator'
- Viestit: 439
- Liittynyt: 19 Elo 2002, 03:00
Ehotec: Aiheesta löytyy keskiverto tukirahakirjailijan tuotantoa enemmän tekstiä jos viitsii käyttää search-toimintoa.
Lyhyesti: Exhaust Gas Recycler, eli pakokaasujen takaisinkierrätys. Alentaa palotapahtuman lämpötilaa ja siten vähentää typpipäästöjä. EGR on kyllä toimiessaan ihan ok juttu, mutta kun ne nyt eivät mitenkään idioottivarmoja ole. Eli imusarja karstoittuu kalvot kosahtaa ja silleen..
EGR:n poistolla et varmasti saa lisää kiihtyvyttä tahi muuta vastaavaa, sillä EGR kytkeytyy pois täyskaasu-kiihdytyksissä.
Tossa nyt jotain, suosittelen kahlaamaan aihetta käsittelevät topicit läpi.
Lyhyesti: Exhaust Gas Recycler, eli pakokaasujen takaisinkierrätys. Alentaa palotapahtuman lämpötilaa ja siten vähentää typpipäästöjä. EGR on kyllä toimiessaan ihan ok juttu, mutta kun ne nyt eivät mitenkään idioottivarmoja ole. Eli imusarja karstoittuu kalvot kosahtaa ja silleen..
EGR:n poistolla et varmasti saa lisää kiihtyvyttä tahi muuta vastaavaa, sillä EGR kytkeytyy pois täyskaasu-kiihdytyksissä.
Tossa nyt jotain, suosittelen kahlaamaan aihetta käsittelevät topicit läpi.
Miten tuo poiskytkeytyminen täyskaasulla tapahtuu? Voittaako takaisinkierrätysventtiilin jousen voima imusarjan paineen aiheuttaman venttiiliä avaavan voiman täyskaasulla? Ja sitten osakaasulla alipaine suurenee ja vetää venttiliin auki? Kuinkas tyhjäkäynnillä, kokoajan auki?
Omassa c16sei moottorissani tulee vain letku suoraan imusarjasta takaisinkierrätyksen venttiilille (välissä vain jäähdytysnestekanavan kyljessä oleva mötikkä, venttiili joka on auki kun kone on lämmin? Ei mitään johtoja). Mitään sähköistä ohjausventtiiliä ei siis ole, joten en ymmärrä miten tuo takaisinkierrätys voisi olla tyhjäkäynnillä pois käytöstä. Tuo täyskaasulla toimimattomuuskin hieman arveluttaa kyseisessä kokonaisuudessa. Ja se lyhenne EGR on käsittääkseni Exhaust Gas Recirculation.
Omassa c16sei moottorissani tulee vain letku suoraan imusarjasta takaisinkierrätyksen venttiilille (välissä vain jäähdytysnestekanavan kyljessä oleva mötikkä, venttiili joka on auki kun kone on lämmin? Ei mitään johtoja). Mitään sähköistä ohjausventtiiliä ei siis ole, joten en ymmärrä miten tuo takaisinkierrätys voisi olla tyhjäkäynnillä pois käytöstä. Tuo täyskaasulla toimimattomuuskin hieman arveluttaa kyseisessä kokonaisuudessa. Ja se lyhenne EGR on käsittääkseni Exhaust Gas Recirculation.
Se ei vähennä typpeä, vaan typenoksideja. Kun palotapahtuman lämpötila on riittävän korkea palaa ilman sisältämä typpi typenoksideiksi ja ilmakehässä typenoksidit reagoivat ja muodostavat typpihappoa -> happosateita jotka ovat vahingollisia kasvillisuudelle ja maaperälle.On 2003-04-07 21:18, JS wrote:
Alentaa palotapahtuman lämpötilaa ja siten vähentää typpipäästöjä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Jaah enpä osaa sanoa miten tuo poiskytkeytyminen tapahtuu ko koneessa, vai tapahtuuko ollenkaan. Täytyy myöntää että luulin että kaikkien Opelien egr:ien perusrakenne on samankaltainen kuin esim ecoteceissä. Pitääpä jututtaa alan miehiä.
Kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia, eli minun tapauksessa yksi lukion kurssi kemiaa ei näemmä tehnyt kemistiä
Recirculation kuulostaa kyllä paljon teknisemmältä, eli sepäs se oikea termi taitaa olla
Irak, Iran.. Whats the difference?..Se ei vähennä typpeä, vaan typenoksideja..
Kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia, eli minun tapauksessa yksi lukion kurssi kemiaa ei näemmä tehnyt kemistiä
Recirculation kuulostaa kyllä paljon teknisemmältä, eli sepäs se oikea termi taitaa olla
On erilaisia egr toteutuksia. Omassani on sähköisesti ohjattu. Sisään menee 5-johtoa ja systeemin päässä on solenoidi. Laitoin alkuperäisen tiivisteen tilalle reiättömän alumiinilevyn, tai oikeastaan solenoidin kohdalle piti jättää reikä, koska se oli ylempänä tiivistetasosta. Suljettu jokatapauksessa on ja moottori alkoi vääntämään erittäin pirteästi kaikilla kierroksilla. No tietäähän sen kun tuollainen ylimääräinen putputin sekoittaa imukanavien virtauksia. Auto on muuten Astra -99 1.6 8-venttiiliä. Onneksi on vielä paljon autoilijoita jotka eivät lue näitä sivuja ettei happosateet lisäänny kovin paljon.