No, oikeestaan en ihmettele. En selittänyt asiaa kovinkaan tarkasti Mutta juu, tuo typen oksidien vähentäminen on toinen asia johon kyseisellä systeemillä pyritään.Juho M-P kirjoitti:Nyt en aivan ymmärrä. Mutta ei oo ekakerta.CaLis kirjoitti:No siinä tapauksessa systeemi on epäkunnossa tai alunperinkin huonosti suunniteltu. Kysymyshän tuossa on siitä, että saadaan moottorin käyttämä ilmamassa pidetty pienenä samalla kun dynaaminen puristuspaine kasvaa ja pumppaushäviöt pienenevät. Tavallaan siis pienennetään moottorin iskutilavuutta, jolloin se toimii paremmalla hyötysuhteella.
EGR:n tarkoitus on huonontaa palotapahtumaa että palamislämpö laskisi. Liian kuumassa palotapahtumassa ilman typpi alkaa reagoida ja muodostaa typpioksideja.
Mun mielestä hyötysuhde laskee.
Mutta jos mä voin välttää 0,10€ pellinpalalla 200€ osan vaihdon(joka ei edes käytännön ajamiseen vaikuta), niin varmasti sen teen.
Palamistapahtuman huonontaminen ei varsinaisesti ole oikea termi kuvaamaan egr:n vaikutusta. Kyse on kuitenkin lähinnä hidastamisesta. Palamisen hidastuessa sitten laskee myöskin piikkilämpötilat palotapahtumassa, joka vähentää siten niitä typen oksideja.
Tokihan kun tarpeeksi lyödään pakokaasua pyttyihin niin alkaa se huonontumaankin. Jopa 40% voidaan kuitenkin sotkea pakokaasua joukkoon nykymoottoreissa, ennen kuin siitä alkaa olemaan enemmän haittaa kuin hyötyä.
Uusimmissa turbomoottoreissa tuota em. ominaisuutta käytetään lisäksi suurilla tehoilla ajettaessa nakutuksen estoon, jolloin mm. tarve lisärikastukselle palotapahtuman jäähdyttämiseksi vähenee.
Kuitenkin asia johon polttoaineenkulutuksen lasku egr:n avulla näissä 90-/2000-luvun vehkeissä perustuu, on tosiaan se, että palotapahtuman alkupaine saadaan pidettyä ylempänä kun täytetään osa sylinteristä kaasulla, joka ei osallistu palamistapahtumaan. Hidastunut palotapahtuma kompensoidaan sytytysennakkoa lisäämällä ja ikäänkuin kaiken tämän sivutuotteena pumppaushäviöt vähenevät kun kaasuläppää voidaan pitää enemmän auki ja osa seoksesta puhalletaan imusarjaan vieläpä kaasuläpän ohi (egr:n kautta).
En tiedä avasiko tämäkään vielä homman ideaa kaikille. Asian ymmärtäminen vaatii hieman ymmärrystä moottoritekniikasta sekä termodynamiikasta, mutta googlekin löytää tästä aika mukavasti tietoa jos englanti sujuu