EGR mäkeen, auto kuntoon!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: EGR mäkeen, auto kuntoon!

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Juho M-P kirjoitti:
CaLis kirjoitti:No siinä tapauksessa systeemi on epäkunnossa tai alunperinkin huonosti suunniteltu. Kysymyshän tuossa on siitä, että saadaan moottorin käyttämä ilmamassa pidetty pienenä samalla kun dynaaminen puristuspaine kasvaa ja pumppaushäviöt pienenevät. Tavallaan siis pienennetään moottorin iskutilavuutta, jolloin se toimii paremmalla hyötysuhteella.
Nyt en aivan ymmärrä. Mutta ei oo ekakerta.
EGR:n tarkoitus on huonontaa palotapahtumaa että palamislämpö laskisi. Liian kuumassa palotapahtumassa ilman typpi alkaa reagoida ja muodostaa typpioksideja.
Mun mielestä hyötysuhde laskee.
Mutta jos mä voin välttää 0,10€ pellinpalalla 200€ osan vaihdon(joka ei edes käytännön ajamiseen vaikuta), niin varmasti sen teen. :-)
No, oikeestaan en ihmettele. En selittänyt asiaa kovinkaan tarkasti :) Mutta juu, tuo typen oksidien vähentäminen on toinen asia johon kyseisellä systeemillä pyritään.
Palamistapahtuman huonontaminen ei varsinaisesti ole oikea termi kuvaamaan egr:n vaikutusta. Kyse on kuitenkin lähinnä hidastamisesta. Palamisen hidastuessa sitten laskee myöskin piikkilämpötilat palotapahtumassa, joka vähentää siten niitä typen oksideja.

Tokihan kun tarpeeksi lyödään pakokaasua pyttyihin niin alkaa se huonontumaankin. Jopa 40% voidaan kuitenkin sotkea pakokaasua joukkoon nykymoottoreissa, ennen kuin siitä alkaa olemaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Uusimmissa turbomoottoreissa tuota em. ominaisuutta käytetään lisäksi suurilla tehoilla ajettaessa nakutuksen estoon, jolloin mm. tarve lisärikastukselle palotapahtuman jäähdyttämiseksi vähenee.

Kuitenkin asia johon polttoaineenkulutuksen lasku egr:n avulla näissä 90-/2000-luvun vehkeissä perustuu, on tosiaan se, että palotapahtuman alkupaine saadaan pidettyä ylempänä kun täytetään osa sylinteristä kaasulla, joka ei osallistu palamistapahtumaan. Hidastunut palotapahtuma kompensoidaan sytytysennakkoa lisäämällä ja ikäänkuin kaiken tämän sivutuotteena pumppaushäviöt vähenevät kun kaasuläppää voidaan pitää enemmän auki ja osa seoksesta puhalletaan imusarjaan vieläpä kaasuläpän ohi (egr:n kautta).

En tiedä avasiko tämäkään vielä homman ideaa kaikille. Asian ymmärtäminen vaatii hieman ymmärrystä moottoritekniikasta sekä termodynamiikasta, mutta googlekin löytää tästä aika mukavasti tietoa jos englanti sujuu :)
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
juha2345
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Kesä 2011, 23:27

Re: EGR mäkeen, auto kuntoon!

Viesti Kirjoittaja juha2345 »

Robertx kirjoitti:Ok. Onko tietoa, mikä oli vikakoodi ?? Egr-venttiili voi antaa muutaman erilaisen vikakoodin.
Egr- venttiili ei ole auki kiihdyttäessä, mutta on auki tasakaasulla ajettaessa.
Kirjoittamasi perusteella vois viitata vikakoodiin P0400 .
P0400 (0B) - Exhaust Gas Recirculation Circuit Range/Performance (Closed Valve) - Present

Moottoriohjaus tunnistaa lambda - anturin avulla , että sylintereihin pääsee pakokaasua. Ilman pakokaasua moottorin ottama ilma on puhdasta ja seoksesta tulee laiha. Moottoriohjaus tietää , milloin egr on auki ja vertaa lambdan antamaa arvoa muistiin ohjelmoituun arvoon. Arvo poikkeaa muistissa olevasta , jos pakokaasua ei pääse sylintereihin.
Tämä koskee useimpia X - kirjaimella alkavia moottorityyppejä ja etenkin 1.6 litraisia.
Vikakoodi oli P1405. Lisäksi löytyi lambdatunnistimeen viittaava koodi P0130. Nämä siis ennen tulppausta.
Jos auto kykenee tunnistamaan egr -tulppauksen, niin pitäisikö minun ottaa tulppaus pois sitten? Katsastuksessa eivät varmaankaan pidä kovinkaan paljoa vikavalosta. Jostain luin myös, että virtausta voisi myös rajoittaa, jolloin pitäisi porata levyyn pieni reikä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR mäkeen, auto kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 4&t=203828

Vikakoodi P1405 viittaa egr-venttiilin asennonosoittimen väärään tietoon tai puuttumiseen. Moottoriohjaus ei siis saa venttiilin kiinni- tai auki - tietoa.
Vika on siis egr-venttiilissä tai johtosarjassa.
Yksi vaihtoehto on kokeilla huijauspiiriä:
http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-CHEATER-S ... 1081708033

http://opelclubfinland.fi/viewtopic.php?f=4&t=240176

Egr-venttiilin toimimattomuus / väärä toiminta voi aiheuttaa tuon lambdan vikakoodin tai sitten on ihan omansa.

Vaihtoehdot ovat joko hankkia uusi egr-venttiili , tulpata sitten tai hankkia huijauspiiri ja jättää vanha venttiili tulpaksi.
Varmasti en osaa sanoa toimiiko tuolla koneella tulppaus vikavalon syttymättä.
Lisäksi ei kannata hankkia halvinta mahdollista egr-venttiiliä , jos venttiilin uusimiseen päädyt.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
wst
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Helmi 2014, 11:44

Re: EGR mäkeen, auto kuntoon!

Viesti Kirjoittaja wst »

CaLis kirjoitti:Emt onko kukaan täällä maininnut aiemmin asiasta, mutta egr-venttiilin poistaminen käytöstä oikeasti laskee moottorin hyötysuhdetta osakaasulla. Tästähän tietenkin aiheutuu sitten polttoaineenkulutuksen nouseminen..
Satuin törmäämään tähän asiaan lueskellessani EGR:n tulppaamisesta teoriaa.
http://www.tuneruniversity.com/blog/201 ... you-money/
... the engine is actually having to work against itself to pull air in and that’s wasting energy (“pumping losses”). This is just a design “flaw”/feature of the modern internal combustion engine and there’s not a whole lot that can be done about it ... By providing the exhaust gasses to the engine, it’s almost like opening the throttle up a bit more but without producing more power/burning more fuel. You’re filling the cylinder, which has to be filled with something, but now you’re filling it with a small mix of air/fuel and basically do-nothing gas. This reduces wasted energy and nets a gain in fuel economy.
EGR-venttiilin hyöty on bensiinimoottorilla tuo pumppaushäviöiden vähentäminen osakaasulla ja täten polttoainetaloudellisuuden parantaminen. Samassa toki vähenee NOx-päästöt. Eli teoriassa, ja joillain foorumeilla kyllä käytännössäkin, jotkut sanovat huomanneensa polttoaineenkulutuksen nousun, kun EGR ei ole ollut toiminnassa. Toki EGR myös karstoittaa ajan saatossa konetta, mutta tämä tieto pistää harkitsemaan uudelleen, siirtyisikö vain EGR-puhdistus linjalle sen tulppamisen sijasta :lol:
EX: Opel Vectra B 1.6
Rasvaapina
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Kesä 2015, 15:18

Re: EGR mäkeen, auto kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Rasvaapina »

Viikonloppuna tuli jakoremmin vaihdon yhteydessä tulpattua EGR samalla. Persdynon mukaan ei mitään vaikutusta eikä ajotietokoneen kulutuksen mukaan. Käteen jäi ainoastaan hyvä mieli siitä että ei ainakaan lisää paskaa tule imusarjaan egr toimesta.
B Vectra 2.5l V6 '00
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2207
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: EGR mäkeen, auto kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Iro »

Juuri tulppasin tuon Z16XE:n egrrän, vetää tasaisemmin ja katosi nykiminen etenkin kaasua keventäessä/moottorijarrulla.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Rasvaapina
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Kesä 2015, 15:18

Re: EGR mäkeen, auto kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Rasvaapina »

Nyt kun on muutama tonni työmatka ajoa tullut tulppauksen jälkeen niin kulutus tosiaan nousi kutoskoneella tulppauksen jälkeen. Ennen oli tasan 8l sekalaisella ajolla nyt 8.3l
Eipä tuosta nyt konkurssiin mene.
Miten muuten olisiko ecu pitänyt resetoida akun kenkä irrottamalla vai onko merkitystä ?
B Vectra 2.5l V6 '00
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2207
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: EGR mäkeen, auto kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Iro »

Iro kirjoitti:Juuri tulppasin tuon Z16XE:n egrrän, vetää tasaisemmin ja katosi nykiminen etenkin kaasua keventäessä/moottorijarrulla.
Taisi tässäkin kulutus nousta.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
tsoppaluu
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Maalis 2013, 07:49

Re: EGR mäkeen, auto kuntoon!

Viesti Kirjoittaja tsoppaluu »

Z18XE koneessa ei ilmeisesti tuota EGR-venttiiliä ole? Vaiko? On meinaan ihan samanlaista oireilua kun monella muulla ollut. Alaväännöt kateissa, joutuu antaan runtua aika reilusti liikkeelle lähtiessä ja tyhjäkäynti seilaa.
- Opel Vectra A -90, 1.8 C18NZ

"Ei päivää ettei tonnin vahinkoa!"
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR mäkeen, auto kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vuosimalliin 2004 mennessä egr - venttiili on virallisesti poistunut tuosta Z18XE - koneesta. Sen on voinut ohjelmallisesti poistaa jo aikaisemmista vuosimalleista.
Kannattaa siis tarkistaa, löytyykö sitä.
Kaasuläppäkotelo kannattaa puhdistaa ja lisäksi tarkistaa, onko imupuolella vuotoja.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
leutoranta
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1495
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Luvia

Re: EGR mäkeen, auto kuntoon!

Viesti Kirjoittaja leutoranta »

Moro.

Mites tuossa Z14XEP moottorissa menee tuo EGR:n tulppaaminen? Pitääkö ohjelmoida ohitus jotenkin vai meneekö pelkällä peltilevyllä? Jos täytyy ohjelmoida, niin saako OpelComilla tehtyä?
(liekö tuo moottorikoodi oikein, mutta Opel Combo -06 1.4 bensa.)
Opel Mokka 1.4T 4x4
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR mäkeen, auto kuntoon!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuon tekstin mukaan ei onnistu pelkällä tulppauslevyllä Z14XEP - koneessa egr - venttiilin poisto.
http://www.ebay.de/itm/10-AGR-Verschlus ... 1409428037
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
rautasydän
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 277
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Egr kanavien putsaus

Viesti Kirjoittaja rautasydän »

Löytyykö jostain tolkku ohje imusarjan irrottamiseen? Auto siis meriva 2003, 1,6 koneella ja melko varmasti egr-kanavat tukossa. Onko millanen homma?
Avatar
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5952
Liittynyt: 08 Touko 2004, 03:00

Re: Egr kanavien putsaus

Viesti Kirjoittaja Zafira »

Onko tuon ikäiseen Merivaan muka saanut Z16XEP-moottoria?
rautasydän
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 277
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Egr kanavien putsaus

Viesti Kirjoittaja rautasydän »

En edes tiedä mikä motti siinä on. Metroauton asentaja kehoitti toimenpiteen tekemään.
Vastaa Viestiin