Astra G öljynpaineet kateissa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
obama
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Joulu 2008, 10:23

Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja obama »

Nyt kun pakkasta on yli -10 katosi öljynpaineet koneesta samalla aina kun öljyvalo palaa ei myöskään valomuistin ollessa päällä ajovalot pala normaalissa valoasennossa kyllä. Öljyn täyttöaukosta katsoen öljy ei kierrä myös ääni viittaa siihen. Moottori on 1.6 16v. Öljyt on 10-40. Heti käynnistettäessä ensimmäistä kertaa kun on ollut lohkolämmittimessä valo sammuu mutta hetken päästä alkaa palamaan eikä sammu vaikka antaa hiven kierroksia ja tosiaan valotkaan ei syty. Virtaa on ja lataus näyttää noin 14v.Onko mitään tehtävissä asian suhteen?
obama
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Joulu 2008, 10:23

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja obama »

Noin puolen tunnin seisomisen jälkeen lähti öljyt jälleen kiertämään normaalisti ja valomuisti toimii normaalisti. Onko nämä Astrat niin nuukia öljylle että pitäisi kokeilla esim 5-40 öljyä? Aika mystinen tuo valohomma joka noudattelee öljynpaineita. jos pumpun joutuu vaihtamaan niin pitääkö jakopää purkaa myös tässä x16xel koneessa?
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1103
Liittynyt: 10 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

Ihan ensimmäisenä lähtisin selvittämään vikaa helpoimman kautta, eli vaihtaisin uuden öljynpaineanturin, tarkistaisin anturille tulevan johdon kunnon ja sen jälkeen jos vika vielä olemassa, niin sitten vasta lisäselvityksiä tekemään.

Valomuistin rele ottaa ohjauksen öljynpainevalosta, eli kun öljynpainevalo sammuu, ajovalot syttyvät ja toisin päin.
obama
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Joulu 2008, 10:23

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja obama »

Pitää tarkistaa anturi, missä päin se tuossa moottorissa sijaitsee? Tosi täyttöaukosta kun katsoo niin ei öljyä roisku nokka-akselissa ja venttiilien ääni on kovempi kun normaalisti kun valo on sammuksissa. Viime öljynvaihdon yhteydessä moottorissa käytettiin puhdistusaineet eikä kone juurikaan kuluta öljyä.
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1103
Liittynyt: 10 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

Ja onhan öljynsuodatin vaihdettu myös ajallaan laadukkaaseen suodattimeen? Ehkä vielä öljynsuodattimenkin ja uudet öljyt kokeilisin vaihtaa ennen pumpun purkamista...

Ei tietty oo mahdotonta, että puhdistuksen jälkeen koneesta tuleva lika ois tukkinu öljypumpun imuputken suodattimen (metallisihdin). Tällöin ei öljypumppu saa imettyä öljyä ja ei öljynpaineetkaan tietenkään nouse. Noitakin on tullu vastaan...
obama
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Joulu 2008, 10:23

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja obama »

Suodatin vaihdettiin samalla, taisi olla M filter. Siitä en ole varma oliko se juuri tuohon x16xel moottoriin tai se toinen vaihtoehto, en tiedä onko niillä mitään käytännön eroa. Pitää etsiä sen laatikko ja katsoa mikä se oli.
obama
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Joulu 2008, 10:23

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja obama »

Suodatin on M Filter mh 3410 ilmeisesti pitäisi olla mh 3310 (onko sitten käytännön eroa). Saako sitä imuputken suodatinta muutoin pohdistettua kun irroittamalla öljypohjan? -20 ulkona niin ei oikein innostaisi hommailla siellä. Onko tuossa x16xel koneessa paineventtiili helposti irroitettavissa jotta vois tarkistaa sen?
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1103
Liittynyt: 10 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

Itse ainakin käyttäisin ainoastaan oikeaa juuri ko.moottorimallille tehtyä öljynsuodatinta. Öljypumpun sihtiä ei saa puhdistettua ilman öljypohjan irrotusta.Itse aloittaisin noista helpommista vaihtoehdoista ensin eli suodatin oikean malliseen, uudet öljyt ja öljynpaineanturin vaihto uuteen.

Toi moottorimalli ei oo mulle tuttu,joten voisko joku forumilla oleva ko.moottorin asiantuntija kertoa missä toi öljynpaineanturi sijaitsee?
Avatar
jrauhala
'Senator'
'Senator'
Viestit: 598
Liittynyt: 22 Syys 2011, 12:01
Paikkakunta: Luoteis-Lappi

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja jrauhala »

Onhan koneessa varmasti öljyä? Jos on niin öljynpaineanturi ekana vaihtoon. Löytyy sieltä kampiakselin asentoanturin lähellä alhaalta lohkosta.
entiset -(z)- Signum, Vectra C2, Vectra B2, Astra F, Omega A2, Vectra C1, Omega A1
Volvo V70 D5
obama
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Joulu 2008, 10:23

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja obama »

Öljyä on kyllä tikun maximiin asti. Äänestä päätellen ja korkista nokka-akselia katsellen ei öljy kierrä.
Avatar
jrauhala
'Senator'
'Senator'
Viestit: 598
Liittynyt: 22 Syys 2011, 12:01
Paikkakunta: Luoteis-Lappi

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja jrauhala »

Jos tuntuu/näyttää siltä, että öljy ei kierrä niin ei varmaan kannata kauheasti käytellä autoa. Tuo öljynpaineanturi on monesti sen öljyvalon sytyttelyn takana, mutta jos epäilyttää, että öljy ei kierrä niin sitten mittaamaan öljynpaine, sillähän se selviää, että kiertääkö.

edit: Ja kannattaa tosiaan vaihtaa se suodatin oikeanlaiseen, jos ei ole varmuutta, että onko noissa mitään eroa. Jos paineet on hukassa niin yks aiheuttaja voi olla öljypumpussa se paineenrajoitusventtiili.
edit: Tuossa yksi topikki, jossa ratkottiin öljynpainevalon vilkuttelua.
entiset -(z)- Signum, Vectra C2, Vectra B2, Astra F, Omega A2, Vectra C1, Omega A1
Volvo V70 D5
obama
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Joulu 2008, 10:23

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja obama »

Kun oli lämppärissä pari tuntia ja starttas niin valo sammui ensin mutta syttyi hetken päästä uudelleen, sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen ja valo jäi palamaan. Käynnistin uudelleen noin puolen tunnin kuluttua ja kaikki toimi normaalisti ja nyt kun olen käyttänyt autoa parin tunnin välein kaikki on ok. Tosiaan äänestä kuuli ettei öljy kiertänyt, nyt ei venttiilit enään kolissu. Vika ilmaantui nyt kun pakkanen meni yli kymmenen. Kuntoon pitäis saada että pääsee töihin joutuu kohta kaivamaan Omegan talviteloilta ja ottaa käyttöön tosin vaatiai pakoputken vaihdon ja katsastuksen ensin.
Avatar
jrauhala
'Senator'
'Senator'
Viestit: 598
Liittynyt: 22 Syys 2011, 12:01
Paikkakunta: Luoteis-Lappi

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja jrauhala »

Helpoimman kautta, kuten tiiikeri aikaisemmin kirjoitti, vaihda ensin se öljynpaineanturi uuteen, suodatin oikeanlaiseksi ja kannattaa varmaan mittaamalla vielä tarkastaa ne paineet.
Onko tuossa x16xel koneessa paineventtiili helposti irroitettavissa jotta vois tarkistaa sen?
Se paineventtiili on siellä öljypumpun yhteydessä, irrottamisesta en osaa sanoa, kun en ole koskaan öljypumppua tuosta kikkareesta irrottanut.
entiset -(z)- Signum, Vectra C2, Vectra B2, Astra F, Omega A2, Vectra C1, Omega A1
Volvo V70 D5
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Ei talvella ole järkeä käyttää 10W-40 öljyä.. toki speksien mukaan pitäisi toimia, mutta mutta.. mistä sitä tietää vaikka oikeasti olisi 15W-40?
Jotain halppis Champion tms. 0W-40 öljyä olivat testanneet ja kylmäjuoksevuus oli lähempänä 10W -öljyä.
Esim. Teboilin Gold S 5W-40 4L on saanut tarjouksesta 18€ tms. ja jo vähän vanhahkon TM testin mukaan erittäin kylmäjuoksevaa.
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Astra G öljynpaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Kuulostaa kyllä ihan jumittavalta paineenrajoitusventtiililtä. Mulla kävi x20xev koneessa ainakin samalla tavalla. Auto käyntiin normaalisti ja sitte ku anto vähän kierroksia ni sytty öp-valo. Tosin auto oli lämpimässä tallissa eikä paineet tullu takas ennen kuin käytti sen rajotinventtiilin auki. Oli luistin välissä joku metallimuru jumittanut sen auki.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Vastaa Viestiin