kiitokset korjauksesta en ole tohon lukkoon sen kummemmin perehtynyt mitä nyt murikan takakansia avannu. ei ehkä liity milläänlailla tähän keskusteluun mutta... kun ostin ton 2000 vm x25xe omegan ni kovasti sillon kaikkialla hehkutettiin että on lukkoperä ku on suomi-auto... no eipä ollu lukkoa, joten joutu perän vaihtaa sillon myös yksi erittäin paljon opeleista tietävä väitti että b omegassa on 30%lukko, joten avasin sen perän että näin mitä siel lukee... ja kyllähän se oli s45 lukko... sama hemmo väitti että näitä lukollisia periä on omegassa myös ilman niita "ristitappejakin" sitä ei oo vielä tullu vastaan... moniakin periä tuli katseltua ottamalla toinen vetari pois, ja pirun monessa ei lukkoa oo... vissiin ollu suomessakin toi lukko lisävaruste mikä on pitäny ruutuun ruksittaa yhdessä a ompussa jyristi rerä kanssa mutkissa mutta toimi lukko muuten... onneks oli varaosa auto mistä ottaa perä... jotku pitää näitä aika hinnoissaan. nykyiseen sain purkikselta vuoden 2001 2,6 autosta joka oli myös manuaaliaskilla160000km ajettu eikä vieläkään fuskaa öljyä edes etupäästä yhtään. maksoin 250Juho M-P kirjoitti:Käsitit väärin. Kyseessä ei ole viskolukko vaan levylukko. Lisäaine on liukaste ettei levyt pure liian herkällä kiinni.juggaus kirjoitti:joo onhan noita valmiita öljyjäkin... mutta kun olen länsiautosta hakenut tässä 15vuoden aikana, ni niillä on ollu vaan tuo vakioöljy+lisäaine... kaipa sinne monikin öljy käy mutta ainakin gm oma on oikeenlaista. jotta se viskositeetti muuttuu vasta ku pyörä raapasee tyhjää... käsittääkseni... mainitussa tapauksessahan kuulostas ku ottais levyt kiinni ennenaikasesti...Juho M-P kirjoitti:Niin lukkoperiin on kaksi eri öljyvaihtoehtoa.
Joko ns. perusperäöljy johon lisätän luistolisäainetta tai sitten ns lukkoperäöljy missä on tuo LS (limitedslip) lisäaineistus vakiona.
B2 omegan lukkoperä
Re: B2 omegan lukkoperä
Re: B2 omegan lukkoperä
tosin jouduin tunkin kanssa ite sen sieltä irti repimäänjuggaus kirjoitti:kiitokset korjauksesta en ole tohon lukkoon sen kummemmin perehtynyt mitä nyt murikan takakansia avannu. ei ehkä liity milläänlailla tähän keskusteluun mutta... kun ostin ton 2000 vm x25xe omegan ni kovasti sillon kaikkialla hehkutettiin että on lukkoperä ku on suomi-auto... no eipä ollu lukkoa, joten joutu perän vaihtaa sillon myös yksi erittäin paljon opeleista tietävä väitti että b omegassa on 30%lukko, joten avasin sen perän että näin mitä siel lukee... ja kyllähän se oli s45 lukko... sama hemmo väitti että näitä lukollisia periä on omegassa myös ilman niita "ristitappejakin" sitä ei oo vielä tullu vastaan... moniakin periä tuli katseltua ottamalla toinen vetari pois, ja pirun monessa ei lukkoa oo... vissiin ollu suomessakin toi lukko lisävaruste mikä on pitäny ruutuun ruksittaa yhdessä a ompussa jyristi rerä kanssa mutkissa mutta toimi lukko muuten... onneks oli varaosa auto mistä ottaa perä... jotku pitää näitä aika hinnoissaan. nykyiseen sain purkikselta vuoden 2001 2,6 autosta joka oli myös manuaaliaskilla160000km ajettu eikä vieläkään fuskaa öljyä edes etupäästä yhtään. maksoin 250Juho M-P kirjoitti:Käsitit väärin. Kyseessä ei ole viskolukko vaan levylukko. Lisäaine on liukaste ettei levyt pure liian herkällä kiinni.juggaus kirjoitti:joo onhan noita valmiita öljyjäkin... mutta kun olen länsiautosta hakenut tässä 15vuoden aikana, ni niillä on ollu vaan tuo vakioöljy+lisäaine... kaipa sinne monikin öljy käy mutta ainakin gm oma on oikeenlaista. jotta se viskositeetti muuttuu vasta ku pyörä raapasee tyhjää... käsittääkseni... mainitussa tapauksessahan kuulostas ku ottais levyt kiinni ennenaikasesti...Juho M-P kirjoitti:Niin lukkoperiin on kaksi eri öljyvaihtoehtoa.
Joko ns. perusperäöljy johon lisätän luistolisäainetta tai sitten ns lukkoperäöljy missä on tuo LS (limitedslip) lisäaineistus vakiona.
Re: B2 omegan lukkoperä
Omega B2 2.2 manuaali farkun voimansiirto alkanut pitämään sähkömoottorimaista vinkunaa/ulinaa kun 1. ja 2. vaihteella lähtee liikkeelle tai ajaa hitaasti. Ääni ei muutu kaarroksissa vaan pysyy samama ajoi sitten suoraan tai mutkitellen, kovemmassa vauhdissa sitä ei kuulu.
Myös liikkeellelähtiessä, vaihteen vaihdossa, kaasun nypäytyksellä yms. perässä kolahtaa.
Kardaanista nappasin kiinni ja sitä saa pyöräytettyä noin 1-2 senttiä ennen kuin tulee stoppi, kardaani liikkuu kokonaisuudessaan yhtenäisesti laatikolta perään asti. Pyöräytyksen aikana vetarit ei liiku. Vaihde vapaalla, renkaat maassa ja käkkäri päällä.
Tuosta siis ainakin tuo kolahdus kuulunee eli perässä väljää, voiko tuo vinkuna/ulina tulla myös perästä, vai jostain muualta (vaihteisto?)?
Öljyt vaihdeltu lootaan ja perään pari kuukautta sitten, lukkoperään meni lukkoperään tarkoitetut Castrolin öljyt ja lootaan manuaaliin tarkoitetut Castrolin öljyt. Ujellus ja kolina ei muuttunut miksikään öljyjen vaihdon jälkeen.
Onkos järkeä alkaa korjailemaan vanhaa vai hommata "uusi" toimiva perä suoraan?
Myös liikkeellelähtiessä, vaihteen vaihdossa, kaasun nypäytyksellä yms. perässä kolahtaa.
Kardaanista nappasin kiinni ja sitä saa pyöräytettyä noin 1-2 senttiä ennen kuin tulee stoppi, kardaani liikkuu kokonaisuudessaan yhtenäisesti laatikolta perään asti. Pyöräytyksen aikana vetarit ei liiku. Vaihde vapaalla, renkaat maassa ja käkkäri päällä.
Tuosta siis ainakin tuo kolahdus kuulunee eli perässä väljää, voiko tuo vinkuna/ulina tulla myös perästä, vai jostain muualta (vaihteisto?)?
Öljyt vaihdeltu lootaan ja perään pari kuukautta sitten, lukkoperään meni lukkoperään tarkoitetut Castrolin öljyt ja lootaan manuaaliin tarkoitetut Castrolin öljyt. Ujellus ja kolina ei muuttunut miksikään öljyjen vaihdon jälkeen.
Onkos järkeä alkaa korjailemaan vanhaa vai hommata "uusi" toimiva perä suoraan?
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: B2 omegan lukkoperä
No, tilasin uuden perän josko ongelmat sillä poistuis.mandula kirjoitti:Omega B2 2.2 manuaali farkun voimansiirto alkanut pitämään sähkömoottorimaista vinkunaa/ulinaa kun 1. ja 2. vaihteella lähtee liikkeelle tai ajaa hitaasti. Ääni ei muutu kaarroksissa vaan pysyy samama ajoi sitten suoraan tai mutkitellen, kovemmassa vauhdissa sitä ei kuulu.
Myös liikkeellelähtiessä, vaihteen vaihdossa, kaasun nypäytyksellä yms. perässä kolahtaa.
Kardaanista nappasin kiinni ja sitä saa pyöräytettyä noin 1-2 senttiä ennen kuin tulee stoppi, kardaani liikkuu kokonaisuudessaan yhtenäisesti laatikolta perään asti. Pyöräytyksen aikana vetarit ei liiku. Vaihde vapaalla, renkaat maassa ja käkkäri päällä.
Tuosta siis ainakin tuo kolahdus kuulunee eli perässä väljää, voiko tuo vinkuna/ulina tulla myös perästä, vai jostain muualta (vaihteisto?)?
Öljyt vaihdeltu lootaan ja perään pari kuukautta sitten, lukkoperään meni lukkoperään tarkoitetut Castrolin öljyt ja lootaan manuaaliin tarkoitetut Castrolin öljyt. Ujellus ja kolina ei muuttunut miksikään öljyjen vaihdon jälkeen.
Onkos järkeä alkaa korjailemaan vanhaa vai hommata "uusi" toimiva perä suoraan?
Näyttää olevan tehdasuusi perä, GM-laatikossa ja kaikki stefat uutta. ABS-anturit vaan kiinni ja öljyt sisään ja tietty paikoilleen asennus ja kovaa ajoa. Hintaa toki 750 €, mutta lukko yms. käyttämättömät joten aiankin luotettavampi kuin joku 200 € käytetty perä.
En oikein täysin varmaa tietoa löytänyt, kuuluisiko 2.2 bensa manuaalissa olla 3,9 vai 4,22 välitys enkä vanhastakaan perästä ulkokuorta kurkkimalla tietoa löytänyt, mutta eiköhän tuolla eteenpäin pääse vaikka sitten vähän kierrokset nousisikin maantiellä..
Tuli kyllä hätkiin Saksasta, täältä: http://www.opel-classicparts.de/
Jos oikein käsitin, niin toi lafka on virallinen GM/Opel -alkuperäisosien varastoija/toimittaja.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 103
- Liittynyt: 25 Syys 2007, 20:46
- Paikkakunta: jalasjärvi
- Viesti:
Re: B2 omegan lukkoperä
Mikä perävälitys ois hyvä 2.5 diesel manuaali omegaan?
Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873
Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 103
- Liittynyt: 25 Syys 2007, 20:46
- Paikkakunta: jalasjärvi
- Viesti:
Re: B2 omegan lukkoperä
Onko jossain perämurikassa maininta välityksestä? vai onko vain numerokoodi?
Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873
Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
Jos haluat Vanteen lipan,reunan tai huulloksen kiiltämään privalla yhteys
Re: B2 omegan lukkoperä
Laskemalla sen saa selville purkamatta,eli yksi kardaanin kierros niin minkäverran vetaripyörähtää.Välityssuhde lukee isossa pyörässä kun takakopan avaa.Myös avoimeen perään voi vaihtaa pelkän lukkoyksikön.
Toi 3.45 löytyy kaikista dieseleistä,paitsi automaatti 2.5dti:ssä on pidempi.
3.0 bensoissa yleensä 3.7 ja muissa sitten 3.9 tai 4.22
Toi 3.45 löytyy kaikista dieseleistä,paitsi automaatti 2.5dti:ssä on pidempi.
3.0 bensoissa yleensä 3.7 ja muissa sitten 3.9 tai 4.22
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V