Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Hopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2015, 10:43

Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Hopel »

No niin,

Ooppeli kävi tänään katsastuksessa ja tuomio oli päästöt:
CO 2.7%, HC 174 ja Lambda=0.92

Auto toimii hyvin eikä poljintestillä/OBD-lukijalla löydy vikakoodeja.

Siispä koeajolle, apukuskeina pikku apulaiseni China-mallin OBD-lukija + Torque Andoid (free version).
- kunnon turaus Masinolia tankkiin+moottoritiellä kammo laulatusta 20 km.
- Torque apps sanoo että kone on 'Closed loopissa' ja putoaa 'Open Loop':iin aina kuormitettaessa
- 1.lambdan jännitearvo piipertää melko vakaana n.0.7 V, 2.lambda luiruaa tasaisesti 0.2-0.3 V paikkeilla.
- mitään säätöheiluntaa ei lambda-jännitteissä näy, vaikka Closed Loop.
- moottorijarrussa lambdajännite putoaa salamannopeasti 0.0V ja nousee heti kaasulla takaisin 0.7V --> anturi siis reagoi hyvin.
- jäähdytysnesteen lämpö n.101 C


Mistä alkaisin?
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19320
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Paljonko sytytystulpilla on ajettu?

Suodattimien kunto?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

eikö tuo ykkös lambda ole rikki jos jumittaa 0.7v arvoon, kyllä se tasakaasulla ajaessa pitäisi seilata edestakaisin.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Hopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2015, 10:43

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Hopel »

Joo unohtui kehua:
- tulpat + sytytyskasetti n. 2000km
- öljyt ja suodattimet (i+ö) n. 300km
- öljyt ovat puhtaat, öljykorkissa ei näy vahtoa tms.


Ykköslambda on varmaan aika hyvä arvaus, Fuel trim Bank 1 näytti muistaakseni hyvin korkeaa arvoa, mutta täytyy varmistaa paremmalla ajalla.
Miten sitä trimm:ä tulkitaan? Iso luku= lisää bensaa MAP/MAF-arvosta lasketun sokkoveikkauksen päälle?
Vaan eikös sen pitäis mennä lambdavian takia 'open loop'iin ja nostaa joku vikalippu?
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Molemmat lambdat tulee seilata välillä 30-950mV kun :
Moottori käy joutokäynnillä, käyttölämpimänä
Kaikki kulutuslaitteet pois päältä
Kaasupoljinta ei paineta
Hopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2015, 10:43

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Hopel »

hmm..oletko varma tuosta takalambdan seilaamisesta?
Etumaisella säädetään ja ECU:n ON/OFF-tyyppinen säätö laittaa etulambdan käymään vuorotellen rikkaalla ja laihalla. Mutta eikös takalambdan pitäisi olla vakaa n.0.5 V?
KATti tasaa sykkeen.
Näin asian kuvaili joku ulkomaan tech specialist.

Noh, joka tapauksessa pureuduin tänään siihen etulabdaan, mutta en saanut sitä millään irti.
Sahailin Motonetin halvemman 22mm lenkin halki ja poikki mutta ei....
Minkälaisella työkalulla niitä lambdoja kuuluu irroitella?

Sain kuitenkin kolhittua sitä vähän, ehkä karstat varisi ja ainakin liitin tuli huollettua...avot, jo alkoi signaali seilaaman n. 0.1-0.7 V välillä. Tosin tahti on mitä sattuu, 'kadet90':n määrittelemissä koeolosuhteissa n. 5 sek välein käy alhaalla. 70% ajasta on 0.6-0.7 välillä.Pintakaasulla saatta naputtaa hyvinkin tiheästi välillä 0.3-0.6.
Siis kuin rytmihäiriöinen EKG.

Takalambda irtosi nollasta ja piirtää loivia käyriä 0.2-05 V välillä.

Nuukana miehenä ajattelin seuraavaksi nuijia sen irti ja puhdistella liuottimilla, vaikka uusihan se ostaa pitäisi.

Kiitos vinkeistä, saatoin osua vian jäljille.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Robertx »

http://www.aa1car.com/library/o2sensor.htm

Kyllä kadett90 on oikeassa, että myös takimmaisen lambdan jännite seilaa. Katso tuo linkki ja lue teksti.
Lambda irtoaa parhaiten lämpimänä ja juurikin sellaisella työkalulla, jossa on johtimille aukko.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ajonautinto
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Se takimmainen lambdahan on vain katin toiminnan toteamiseen eikä sen toimivuus/toimimattomuus selitä pielessä olevia päästöjä.
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ymmärtääkseni topicin aloittaja käsitti vian olevan etummaisessa lambdassa ja halusi nimenomaan siksi sen irrottaa. Takimmainen lambda valvoo katalysaattorin ja myöskin etummaisen lambdan toimintaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Joo, ei sen takalambdan kuulu juurikaan closed loopilla seilata jos kaikki on kunnossa. Miten se silloin muka toteaisi katin olevan kunnossa, jos lambdajännite vispaa samalla tavalla katin etu ja takapuolella?

Tuolla äkkiä vilkastuna melko oikeaa informaatiota tarjolla jos kiinnostusta:
http://www.batauto.com/articles/catfailure/
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Hopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2015, 10:43

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Hopel »

Loppuraportti:

Uusi lambda vaihdettu, päästöarvot täydellisiä, leima paperissa.

Etu-lambdan jännite alkoi seilata 0.75 ja 0.1 V välillä, mutta uudellakin anturilla tahti on enemmän tai vähemmän satunnaista. Parhaimmillaan käy alhaalla 2 sek välein.
Kulutus putosi 7.1 --> 6.4 l/100km, ajotietokoneen mukaan, sekalaista ajoa
Takalambda ei seilaa, CaLis taitaa olla oikeassa että sen ei kuulukaan seilata.

Työn aikana tarkkailin myös muita anturitietoja:

Coolant temp: 98-101 C, OK!
Laskennallinen MAF (Z16XEP:ssä ei ole MAF-anturia): 2.5 g/s tyhjäkäynnilla, nousee kaasulla helposti yli 20 g/s
MAP (manifoild abs press): n.25 kPa tyhjäkäynnilla, n 90 kaasu pohjassa. Lienee OK
Barometric pressure: vakio 240 kPa !!! siis 2,4 bar, ei voi olla oikea ilmanpaine!!!!

Missä on Barometric Pressure sensor? Samassa komponentissa MAP:n kanssa imurśarjan kulmalla?



Ja tuo Torque Pro on aivan loistava ohjelma!
-löytää mm. EGR-command + EGR-error signaalit--> oiva apu tukkoisen EGR:n metsästyksessä
-kaikki signaalit saa trendiin, siis graph-komponentilla oskilloskooppi-piirtoon
-mahdollista piirtää signaaleja toistensa suhteen, siis esim EGR-% vs. kaasuläpän asento.
Ja maksoi 3.55 eur. Suosittelen jos tietokonenörtteily on lajisi.
Jos olet näperrellyt Torque Freen:n kanssa , upgreidaa, et pety.
Aldrig
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 10:06

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Aldrig »

Astra H 2005 Z16XEP
Aamulla oli tarkoitus ottaa autosta päästölappu katsastusta varten. Päästökone näytti kaiken punaiselle. Lambda 0.6. Muut arvot moninkertaisesti yli sallitun. Ei vikakoodeja. Auto tuntuu normaalilta. Mittauksessa auto ehkä hieman pätki korotetulla joutukäynnillä.

Livedatalla katsottuna etulambda säätää. Kakkoslambda näyttää 0,0. Nyt en osaa sanoa johtuuko kakkoslambda arvo testeristä vai onko oikeasti rikki. Ehkä tärkeempi kysymys on, että jos kakkoslambda rikki niin vaikuttaako se siihen että auto kävisi todella rikkaalla. Yleensähän kakkoslambda ei vaikuta ecun säätöön.

Linkki livedatavideoon.
https://1drv.ms/v/s!AgU4eyh6FsA-xQ2sd35eaA1p8ISI

Ideoita?
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 821
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Rak »

Päästömittari kalibroitu milloin?
Testata mitä tapahtuu päästömittarin kanssa kun ottaa ykköslambdan liittimen irti.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Mahtoiko päästömittauslaite toimia oikein ?
Livedata osoittaa kyllä mielestäni etummaisen lambdan toimivan oikein. Vaihtelee laihalta rikkaalle.
Kakkoslambda saattoi olla mittauksessa liian kylmä , eikä siksi näyttänyt mitään. Muutenhan siitä pitäisi tulla vikakoodi.
Kannattaa kokeilla ajaa pakoputkisto kuumaksi ja sitten ottaa livedataa ja tarkkailla kakkoslambdan toimintaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Aldrig
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 10:06

Re: Astra H -05 Z16XEP: korkeat päästöt ilman vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Aldrig »

Päästömittari on ihan päivittäisestä ammattilaiskäytöstä. Sitä en epäile.

Eilen tutkin tätä omalla päästömittarilla tallissa. En aja autolla usein, mutta eilen kun ajoin tallille niin huomasin että reilulla 2000 kierroksella ja tasakaasulla auto alkaa nykimään. Selvästi myös kulutuslukemat ovat nyt suuremmat kautta linjan. Tämän nykimisen sai toistettua ja katsoin samalla livedatasta mitä tapahtuu. Heti kun nykiminen alkaa, niin lambda menee täysin laihalle ja short term seoskorjaus menee niin rikkaalle kun voi. Kulutuslukema auton ajotietokoneessa menee laskee tässä vaiheessa.

Aluksi mittailin päästöjä ja HC pyöri siinä satasen kummallakin puolella (jouto ja korotettu) ja lambda näytti päästömittarin mukaan joutokäynnillä 1.05-1.1 eli hieman laiha ja välillä saattoi käydä jop 1.03 alueella joka on sallituissa rajissa. Korotetulla käynnillä lambda meni rikkaalle 0,95 ja välillä jopa kävi siinä 0.97 alueella.

Kun tarpeeksi kauan tallissa autoa ihmettelin päästömittarilla niin sain aikaiseksi saman asian kun kadulla tapahtuu. Reilu 2000 kierrosta ja livedatasat lambda laihalle ja korjausarvot tappiin. Samalla päästömittarissa pomppaa HC 2000 ja lambda 0.6. Tiputus joutokäynnille niin palataan taas suht normaaliin.

Kokeilin ottaa lamndan irti. Livedatasta lambda menee 5 volttiin ja päästöt on pikkasen alueen ulkopuolella. Laitoin lambdan kiinni, niin yllätykseksi päästöt tyhjäkäynnillä olivat hetken kohdillaan. HC alle 10 ja lambda 1.003.

Reilu 200tkm ajettu etulambda.

Tulpat vaihdettu uusiin. Vaikka vanhoissa oli kilomterin kärkiväli, niin uusilla asia ei muuttunut miksikään.

Mitä MAP-arvojen pitää tuolla Z16XEP koneessa olla tyhjäkäynnillä ja täysvedossa? En huomannut katsoa datalta että tapahtuuko MAP-arvoissa jotain suurta muutosta kun auto menee nykimistilaan.

Takalambda ei omalla testerillä näytä mitään vaikka kuinka on lämmin. Oliko se yleismittarilla mustan ja maan välisä josta näki jännitteen?
Vastaa Viestiin