Vectra 3.2 käyntihäirö
Vectra 3.2 käyntihäirö
Vectra C 3.2 V6 Z32se, käyntihäirö ilmeen ajossa kun kierrokset nousee yli 4500rpm, kone alkaa röpöttämään ja tehot hiipuu, ja lisäksi moottorin merkkivalo alkaa vilkkumaan.
Kun löysää ja ajaa hetken, niin häiriövalo sammuu ja moottori toimii normaalisti, kunnes taas kierrokset nousevat yli 4500rpm, vika toistuu.
Mikäli kierrokset on alle tuon rajan, niin kone toimii aivan normaalisti ja tehot on ok.
Ei vikakoodeja muistissa.
Onko kokemusta missä vika?
Kun löysää ja ajaa hetken, niin häiriövalo sammuu ja moottori toimii normaalisti, kunnes taas kierrokset nousevat yli 4500rpm, vika toistuu.
Mikäli kierrokset on alle tuon rajan, niin kone toimii aivan normaalisti ja tehot on ok.
Ei vikakoodeja muistissa.
Onko kokemusta missä vika?
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
Vikakoodien luku helpottaisi vian rajausta, z32se koneen osalta voit lukea koodit itse ilman lukijaa seuraavasti:
1. Sytytysvirta pois
2. Paina jarru- ja kaasupoljin pohjaan
3. Käännä sytytysvirta päälle (mutta älä käynnistä!)
Moottorin vikavalo ilmoittaa vilkkumalla vikakoodit. Laskemalla ja kirjaamalla nämä välähdykset saat vikakoodit selville. Laske siis peräkkäin tulevat lyhyet välähdykset. Pitkän välähdys erottaa vikakoodit jos niitä on useampi. Lyhyitä tulee sarjassa yhteensä neljän numeron verran, esimerkiksi näin:
-1 pitkä välähdys
-10 lyhyttä, 1 lyhyt, 7 lyhyttä, 10 lyhyttä
-1 pitkä välähdys
-10 lyhyttä, 1 lyhyt, 7 lyhyttä, 3 lyhyttä
-valo jää palamaan
Näistä saadaan siis vikakoodit P0170 ja P0173, jotka ovat seossuhteen koodeja.
1. Sytytysvirta pois
2. Paina jarru- ja kaasupoljin pohjaan
3. Käännä sytytysvirta päälle (mutta älä käynnistä!)
Moottorin vikavalo ilmoittaa vilkkumalla vikakoodit. Laskemalla ja kirjaamalla nämä välähdykset saat vikakoodit selville. Laske siis peräkkäin tulevat lyhyet välähdykset. Pitkän välähdys erottaa vikakoodit jos niitä on useampi. Lyhyitä tulee sarjassa yhteensä neljän numeron verran, esimerkiksi näin:
-1 pitkä välähdys
-10 lyhyttä, 1 lyhyt, 7 lyhyttä, 10 lyhyttä
-1 pitkä välähdys
-10 lyhyttä, 1 lyhyt, 7 lyhyttä, 3 lyhyttä
-valo jää palamaan
Näistä saadaan siis vikakoodit P0170 ja P0173, jotka ovat seossuhteen koodeja.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12644
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
Eikos tuossa ylempänä sanottu ettei ole vikakoodeja muistissa.
Ja eikös se matkamittari näytä suoraa noi koodit tuossa kaasu/jarru tempussa.
Ja eikös se matkamittari näytä suoraa noi koodit tuossa kaasu/jarru tempussa.
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
No niinpä olikin. Matkamittari ei ainakaan mulla näytä noita koodeja tuolla tekniikalla, ehkä ne näkyy full-canbus vehkeissä matkamittarissa?
Kyllä tuosta luulisi jotain jäävän moottorinohjauksen muistiinkin jos vikavaloa vilkuttaa, op-com voisi olla sitten seuraava millä lähteä tutkimaan. En ole itse törmännyt tuollaiseen ongelmaan, mutta sytytyspuolen jutut tulee ensimmäisenä mieleen, onko tulpat ja puolat kunnossa?
Kyllä tuosta luulisi jotain jäävän moottorinohjauksen muistiinkin jos vikavaloa vilkuttaa, op-com voisi olla sitten seuraava millä lähteä tutkimaan. En ole itse törmännyt tuollaiseen ongelmaan, mutta sytytyspuolen jutut tulee ensimmäisenä mieleen, onko tulpat ja puolat kunnossa?
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
Tulpat ja johdot uusittu vuosi sitten, ja sen jälkeen auto toimi normaalisti ennen viime viikkoa.
Sytytyspuolia itsekin arvelen syyksi, koska vika päällä moottori täristää, aivan kuin kaikki pytyt eivät olisi mukana. Kuitenkin jos pitää kaasun pohjassa kone kerää kierroksia hiljalleen kunnes aski vaihtaa isommalle noin 6200rpm ja jos löysät kaasun niin 10-20s vika on poissa. Ei ole vaikutusta onko kone kuuma tai kylmä.
Autossa on kylläkin ollut hieman saman tyyppinen vika jo uudesta asti.
Moottori on saattanut pudottaa puolet pytyistä pois ja täristänyt kovasti, häiriövalo vilkkuu.
Kun pysähdyt ja sammutat moottorin ja käynnistät uudelleen: tsädään...vika on poissa ja vikakoodeja ei löydy testerissä. Ilmiö on esiintynyt noin kerran/30tkm ja saattanut uusiutua heti seuraavana päivänä ja sitten sitä ei ole ollut pariin vuoteen.
Täytynee ensiksi vaihtaa puolat ja katsoa auttaako.
Vai voisiko moottorin ohjausaivoissa olla jokin bugi???
Helpointa olisi tietenkin vaihtaa vaunua, mutta kun kyyti on ollut tilava, mukava ja luotettava jo 190tkm ja kymmenen vuotta, niin ei raaskisi vielä...
Sytytyspuolia itsekin arvelen syyksi, koska vika päällä moottori täristää, aivan kuin kaikki pytyt eivät olisi mukana. Kuitenkin jos pitää kaasun pohjassa kone kerää kierroksia hiljalleen kunnes aski vaihtaa isommalle noin 6200rpm ja jos löysät kaasun niin 10-20s vika on poissa. Ei ole vaikutusta onko kone kuuma tai kylmä.
Autossa on kylläkin ollut hieman saman tyyppinen vika jo uudesta asti.
Moottori on saattanut pudottaa puolet pytyistä pois ja täristänyt kovasti, häiriövalo vilkkuu.
Kun pysähdyt ja sammutat moottorin ja käynnistät uudelleen: tsädään...vika on poissa ja vikakoodeja ei löydy testerissä. Ilmiö on esiintynyt noin kerran/30tkm ja saattanut uusiutua heti seuraavana päivänä ja sitten sitä ei ole ollut pariin vuoteen.
Täytynee ensiksi vaihtaa puolat ja katsoa auttaako.
Vai voisiko moottorin ohjausaivoissa olla jokin bugi???
Helpointa olisi tietenkin vaihtaa vaunua, mutta kun kyyti on ollut tilava, mukava ja luotettava jo 190tkm ja kymmenen vuotta, niin ei raaskisi vielä...
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
Mulla teki tuollaista täristystä tyhjäkäynnillä tulppien vaihdon jälkeen, kun oli jäänyt imusarjan läppien sähköliitin kytkemättä takaisin kiinni, mutta ajossa ei ole kyllä tuollaista tärinää ollu.
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
Nyt on ajeltu testerin kanssa pitkin motaria, vian tullessa päälle antaa koodin P0300.
Mutta muistiin ei jää jälkeäkään, ja aika ympärin pyöreä on tuo koodin merkitys, mutta kuvastaa vikaa oikein hyvin.
Täytyy tarkastaa tuo Jartzan mainitsema liitin ja muutkin.
Jos ei korjaannu, niin sitten puolat, johdot ja varmuudeksi vielä tulpat uudelleen.
Tulpissa olen joskus tavannut 2-T puolella viallisia, jotka lyö läpi kovemmilla kierroksilla.
Mutta muistiin ei jää jälkeäkään, ja aika ympärin pyöreä on tuo koodin merkitys, mutta kuvastaa vikaa oikein hyvin.
Täytyy tarkastaa tuo Jartzan mainitsema liitin ja muutkin.
Jos ei korjaannu, niin sitten puolat, johdot ja varmuudeksi vielä tulpat uudelleen.
Tulpissa olen joskus tavannut 2-T puolella viallisia, jotka lyö läpi kovemmilla kierroksilla.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 278
- Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
Käykö laihalla? http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 4&t=250526
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
Kannattaa tarkastaa myös imuvuodot, meikäläisen lemppari suorastaan. Omassa autossa oli aikoinaan vuoto imusarjan pohjassa olevassa letkussa, siinä joka tulee läppien ohjausbokseille. Starttisprayllä testailin ja kierrokset nousivat tyhjäkäynnillä selvästi kun vuotokohtaan suihkutteli. Näkyy punaisella ympyröitynä tässä kuvassa:
Letkun vaihdon jälkeen tyhjäkäyntikulutus tippui 1,8L/h -> 1,5L/h ja loppui vikakoodien P0170 ja P0173 vilkuttelu. Ei kylläkään ollut ongelmia korkeilla kierroksilla, imuvuoto haittaa varmasti enemmän juuri matalia kierroksia jolloin alipaine on kovimmillaan. Olen ajellut aina 98 bensalla ja voin vahvistaa että ei käy laihalla sillä, 95 voi varmaan aiheuttaa probleemia.
Letkun vaihdon jälkeen tyhjäkäyntikulutus tippui 1,8L/h -> 1,5L/h ja loppui vikakoodien P0170 ja P0173 vilkuttelu. Ei kylläkään ollut ongelmia korkeilla kierroksilla, imuvuoto haittaa varmasti enemmän juuri matalia kierroksia jolloin alipaine on kovimmillaan. Olen ajellut aina 98 bensalla ja voin vahvistaa että ei käy laihalla sillä, 95 voi varmaan aiheuttaa probleemia.
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
Pääsääntöisesti on ajettu Nesteen 98 löpöllä, mutta on halpa konsti laittaa pesuainetta ja koittaa vaikuttaako?
Mikäli suuttimet tukkeutuvat ja yksi-kaks pyttyä menee laihalle voisi kuvattu vika tulla.
Koska kun on jokin poikkeavuus arvoissa, niin moottorinohjaus laittaa vikamoodin päälle ja puottaa tehoja.
Ilmavuotoihin en ihan usko koska tyhjäkäynti on tasainen. Mutta toisaalta tuo ongelman alkamis kierrosaluehan alkaa kun imusarjanpituus muuttuu. Toimiiko pkaikki läpät? Oikaiskaa jos maalais filosofiani menee täysin päin mäntyä.
Tutkitaankin myös ilmavuodot, kaikki liittimet tarkistettu ja nitkuteltu.
Testaillaan, testaillaan....
Mikäli suuttimet tukkeutuvat ja yksi-kaks pyttyä menee laihalle voisi kuvattu vika tulla.
Koska kun on jokin poikkeavuus arvoissa, niin moottorinohjaus laittaa vikamoodin päälle ja puottaa tehoja.
Ilmavuotoihin en ihan usko koska tyhjäkäynti on tasainen. Mutta toisaalta tuo ongelman alkamis kierrosaluehan alkaa kun imusarjanpituus muuttuu. Toimiiko pkaikki läpät? Oikaiskaa jos maalais filosofiani menee täysin päin mäntyä.
Tutkitaankin myös ilmavuodot, kaikki liittimet tarkistettu ja nitkuteltu.
Testaillaan, testaillaan....
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
Ei mullakaan ollut tyhjäkäynnissä sinällään mitään havaittavaa vikaa ilmavuodon aikaan, ihan tasainen oli. Ainoastaan kulutuksen pudotuksesta huomasi tuon korjauksen. Eli näissä vehkeissä tietokone osaa kompensoida ilmavuotoa aika hyvin tiettyyn rajaan saakka rikastamalla seosta, jolloin tyhjäkäynti vaikuttaa normaalille korvakuulolta.. Imusarjan solenoidiläpät avautuvat muistaakseni n. 3000-3500 kierroksen paikkeilla, jos toimivat. Bensapaineet voi tietysti myös vaikuttaa, jos jostain syystä ei riitä votu kun tarvitaan reilummin soppaa, onhan suodatin vaihdettu ajallaan?
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
Käyntihäiriöt jatkuu...ja aina samat oireet ja vikakoodina vain p0400 ja p0401, p0403, p0403
Tehdyt toimenpiteet:
-Puolat ja sytytystulpat vaihdettu toistamiseen
-Sähköliittimet irroitettu ja puhdistettu
-suuttimet vaihdettu ristiin
-puristukset mitattu, ei ohi vuotoa
-jakotarkastettu, oli kohdallaan
-Kampiakselin pyörimistunnistin vaihdettu
-nokka-akselin pyörimistunnistin vaihdettu
-ilmamassamittari vaihdettu
-bensan paineet mitattu
-polttoainejärjestelmän puhdistusainetta mennyt 7 purkkia, kaksi tankillista jopa kahdella purkilla
-saa bensaa, pakokaasu haisee vian jälkeen palamattomalle bensalle.
-lambadat mitattu
-ABS-tunnistimet testattu
-EPS/ABS sulakkeen pois otolla ei vaikutusta
-ilmavuotoja etsitty, ei löydöksiä
-testattu kolmella eri Tech:llä, joiden mukaan auto on täysin kunnossa. Kirjattu ylös myös tunnistimien arvoja vian ilmetessä, ei poikkeuksia.
Vikakoodit ei jää muistiin vian ilmetessä (häiriövalo vilkuu). Koodit jäävät mustiin vasta kun ajaa vikaa vasten ja saa siten moottorin häiriötilaan (häiriövalo palaa koko ajan)
Ja viimeisenä mutta ei vähäisempänä: ECU vaihdettu
Mitäs raati esittää tehtäväksi seuraavaksi?
Autosta en vielä luovu, euroja palanut jo sen verran, että Vectrasta on tullut harrasteauto!
Tehdyt toimenpiteet:
-Puolat ja sytytystulpat vaihdettu toistamiseen
-Sähköliittimet irroitettu ja puhdistettu
-suuttimet vaihdettu ristiin
-puristukset mitattu, ei ohi vuotoa
-jakotarkastettu, oli kohdallaan
-Kampiakselin pyörimistunnistin vaihdettu
-nokka-akselin pyörimistunnistin vaihdettu
-ilmamassamittari vaihdettu
-bensan paineet mitattu
-polttoainejärjestelmän puhdistusainetta mennyt 7 purkkia, kaksi tankillista jopa kahdella purkilla
-saa bensaa, pakokaasu haisee vian jälkeen palamattomalle bensalle.
-lambadat mitattu
-ABS-tunnistimet testattu
-EPS/ABS sulakkeen pois otolla ei vaikutusta
-ilmavuotoja etsitty, ei löydöksiä
-testattu kolmella eri Tech:llä, joiden mukaan auto on täysin kunnossa. Kirjattu ylös myös tunnistimien arvoja vian ilmetessä, ei poikkeuksia.
Vikakoodit ei jää muistiin vian ilmetessä (häiriövalo vilkuu). Koodit jäävät mustiin vasta kun ajaa vikaa vasten ja saa siten moottorin häiriötilaan (häiriövalo palaa koko ajan)
Ja viimeisenä mutta ei vähäisempänä: ECU vaihdettu
Mitäs raati esittää tehtäväksi seuraavaksi?
Autosta en vielä luovu, euroja palanut jo sen verran, että Vectrasta on tullut harrasteauto!
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
Korjaus tuohon edelliseen viestiini.
Siis oikeat vikakoodit on p0300, p0301, p0303 ja p0305.
"Tilapäisiä sytytyskatkoja, vakavia sytyskatkoja sylintereissä 1, 3 ja 5" tai jotakin sinne päin...
Siis oikeat vikakoodit on p0300, p0301, p0303 ja p0305.
"Tilapäisiä sytytyskatkoja, vakavia sytyskatkoja sylintereissä 1, 3 ja 5" tai jotakin sinne päin...
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
No onkos niiden imusarjan läppien toimivuudesta varmuutta? Minä ainakin epäilisin niitä, koska menee kerralla kaikki parittoman puolen pytyt sekaisin.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Re: Vectra 3.2 käyntihäirö
Edellisten lisäksi tongittu Vectra pellin alla...
-Imuläpät toimii normaalisti.
-Katit tarkastettu ok.
-Lambada anturi ok.
-Nakutus tunnistin ok.
-Ilmastoinnin kompressori ok. ( "jytkimällä"on joskus kuulemma aihettanut nakutusta)
Mutta vika on ja pysyy.
Mistä etsitään seuraavaksi? Kaikki vinkit huomioidaan
-Imuläpät toimii normaalisti.
-Katit tarkastettu ok.
-Lambada anturi ok.
-Nakutus tunnistin ok.
-Ilmastoinnin kompressori ok. ( "jytkimällä"on joskus kuulemma aihettanut nakutusta)
Mutta vika on ja pysyy.
Mistä etsitään seuraavaksi? Kaikki vinkit huomioidaan