X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Loka 2010, 15:47

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja Spirit_ »

Kenelläkään mitään vinkkiä?
akuhil
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 05 Helmi 2013, 13:37

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja akuhil »

Noissa on ainakin kahta jakokoppaa, onkohan joku rakentanut esim. vanhemmasta ja uudemmasta jonkun kombinaation?
Katso kuvahaulla seuraavat numerot kumpi sulla on. Tai jos on irti niin osanumero näkyykin osassa.
90528242
90528243
90528244
90536622
http://www.partsbase.org/opel/vectra-b- ... elt-cover/
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Loka 2010, 15:47

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja Spirit_ »

akuhil kirjoitti:Noissa on ainakin kahta jakokoppaa, onkohan joku rakentanut esim. vanhemmasta ja uudemmasta jonkun kombinaation?
Katso kuvahaulla seuraavat numerot kumpi sulla on. Tai jos on irti niin osanumero näkyykin osassa.
90528242
90528243
90528244
90536622
http://www.partsbase.org/opel/vectra-b- ... elt-cover/
Auto on kasassa, mutta näyttäisi kyllä siltä, että autossa on paikallaan tuo 90536622, koska siinä on nuo syvennykset nokka-akseleiden ympärillä. Jos se olisikin tuo 90528242 niin homma olisi helppo, kun siinä ei noita syvennyksiä ole. Silloinhan sen lähtisi kun reippaasti vaan nykäisisi ylöspäin.. Mutta onhan niiden pitänyt pystyä tehtaallakin jotenkin tuo kone kasamaan.. :-? Nokan rattaat on kiristettävä ennen venttiilikopan asennusta, joten on se venttiilinkoppa jotenkin täynyt saada jakokopan ohi. Pitääkö sitä ensi kerralla rengasraudalla vääntää vai. :lol: Venttiikopan tiiviste on melko varmasti kyllä ihan tehtaan jäljiltä, koska auto tuli nykyiselle omistajalle -04, ja sen jälkeen sitä ei ole vaihdettu. Tämän puolesta puhuu myös se, että tiiviste muistuttaa lähinnä muovia, ei jousta yhtään ja murenee todella herkästi.
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2830
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

En mä muista, että olisin jakohihnan puolelta mitään irroitellut, kun tiivisteen vaihdoin. Ihan vaan varmistukseksi olethan ottanut puolan irti ennen kuin yrität nostaa koppaa? Siellä kopan ja kannen välissä voi olla myös tiivisteliimaa mikä voi hanittaa. Kannattaa lisätä uudet liimat (hylomar?), kun laitat kiinni.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Loka 2010, 15:47

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja Spirit_ »

Altti450 kirjoitti:En mä muista, että olisin jakohihnan puolelta mitään irroitellut, kun tiivisteen vaihdoin. Ihan vaan varmistukseksi olethan ottanut puolan irti ennen kuin yrität nostaa koppaa? Siellä kopan ja kannen välissä voi olla myös tiivisteliimaa mikä voi hanittaa. Kannattaa lisätä uudet liimat (hylomar?), kun laitat kiinni.
Kyllä puola oli irti ja kaikki pultitkin oli irti. Kuvan otin pari päivää rempan jälkee, kun auto oli jo ollut ajossa. Koppaa sain nostettua ilmaan laatikon puolelta ~10cm, mutta jakopään puolelta ei noussut kuin ~1cm. Olihan se tiiviste aika tiukasta kiinni, mutta niimpä ne yleensäkkin on. Pari napautusta 2kg kaksoismassa vasaralla niin tiiviste ei enää paljon vastustellut.

Muutoma vaihtoehto on tullut mieleen:
1) Jakopäänkopasta leikkaa palan irti, jolloin koppa tulee nätisti. Vaatii tosin sitten nokka-akseleiden rattaiden irroituksen, jos haluaa uuden kopan laittaa. Eli aika työläs tapa.
2) Rengasraudalla tms. kampeaa kopan pois. Tässä tosin on tiivistepinnat vaarassa vaurioitua.
3) Dremelilla muotoilee venttiilikopan päätyä uudestaan.

Oliko sulla tuo saman mallinen jakopäänkoppa, jossa on nuo syvennykset, jonne se venttiilikopan pääty menee?
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2830
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

Voisin napata tuosta omasta varaosabiilistä tuon kopan tänään irti ja tutkia tarkemmin.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Loka 2010, 15:47

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja Spirit_ »

Altti450 kirjoitti:Voisin napata tuosta omasta varaosabiilistä tuon kopan tänään irti ja tutkia tarkemmin.
Jos viitsit niin olisi kyllä todella mukava saada joku selvyys tähän ongelmaa. Ko. auto on päivittäin ajossa, joten en voi jättää sitä levälleen. Samalla, jos voisit jonkun kuvan napata, näkisi onko sulla myös venttiilikoppa jakopäänkotelon syvennyksessä. Viime kerralla lohkesi parista kohtaa palat venttiilikopan tiivisteestä, mutta sain onneksi turattu sen takaisin kasaan. :lol: Muistutti lähinnä muovia se tiiviste, joten kyllähän se pitää tässä lähitulevaisuudessa saada vaihdettua.
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2830
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

Appiukolle vaihdoin sen viime kesänä ja aika kovaa tavaraa oli 14 vuoden jälkeen :)
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Loka 2010, 15:47

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja Spirit_ »

Altti450 kirjoitti:Appiukolle vaihdoin sen viime kesänä ja aika kovaa tavaraa oli 14 vuoden jälkeen :)
Tuossakin on melko varmasti alkuperäinen 16v takaa, joten ei se ole ihme jos se hieman tihkuu :lol:
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Vaihdoin itse eilen astran x16xel pannuun tuon tiivisteen ja huomasin että on melko tarkkaa se asento missä se suostuu tulemaan pois.
Melko tiukassa just niiden nokkapukkien luota kun oli tiivistemassaa laitettu. Jos sitä on reilusti niin varmasti vastustaa.
Ja oli jakopäänkoppa vähän kopan päällä, mut oikeassa kulmassa tosiaan nitkuttamalla lähti.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2830
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

Kyllä se sieltä nous vaikka vähän meinas ihmetyttää, että mistä jäkittää :)

Eka vähän nitkuttelemalla ja sitten vaan nykäsin pois. Kokeilin ottaa ne ruuvitkin sieltä nokkapyörien puolelta pois, mutta se anto sille muoviselle suojalle millin-pari liikkumavaraa. En usko, että siitä on kauheesti apuja.


Kuva
Kuva
Kuva
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Loka 2010, 15:47

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja Spirit_ »

No pitää ensi kerralla sitten vaan repiä se sieltä pois. :D Lopetin repimisen kun rupesi jakopäänkopan natina hirvittämään.

Kiitos paljon kun viitsit purkaa. :worship:
Spirit_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 29 Loka 2010, 15:47

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja Spirit_ »

Sain tänään sen venttiilikopan tiivisteen vaihdettua. Repimällä/nitkuttelemalla ei saanut muuta aikaan kuin, että koko auto heilui. :lollis: Ainut miten sain sen pois oli nostamalla vaihdelaatikon päädystä voimalla. Melkoinen natina kuului jakopäänkopasta, mutta sääli on sairautta. :lol: Oli myös melko mielenkiintoinen saada se sinne takaisin. Noh nyt on vaihdettu ja toivottavasti pysyy öljyt siellä missä kuuluukin. Laitoin GM:n ohjeen mukaisiin paikkoihin permatexin ultra black:iä. Kiitos vielä kaikille, jotka neuvoivat. :thumbsup:
OK8
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Tammi 2021, 23:19

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja OK8 »

Tervehdys foorumilaisille ja anteeksi että tämmöstä vanhaa threadia herätän henkiin

Tein juuri saman rempan (samamoottoriseen G Astraan) ja halusin kans kantaa korteni kekoon ja sanoa että oli muuten aikamoinen rulianssi. Juurikin sama probleema kuin Spirit_:llä, jakopään koppa ahdisti venttiilikantta ihan mahdottomasti.

Ensin kansi ei meinannut hievahtaakkaan vaikka kaikki pultit oli auki. Kumivasaralla naputtelin kulmiin kunnes lopulta tuntui että nitkuttelemalla kansi hieman liikkui (ja niin liikkui koko autokin). Yksi kulma ei liikkunut lainkaan niin keskityin naputtelemaan sitä ja vihdoin kansi alkoi vapautua.

Tosi erikoisessa asennossa sain kannen pois ja jotenkin autuaana aloin putsailemaan pintoja ja kaivamaan vanhaa kivikovaa tiivistettä pois täysin ajattelematta että mitä tästä vielä seuraa. Kun pinnat oli tyydyttävän puhtaat niin asettelin uuden tiivisteen uraan ja päätin laittaa tiivistetahnaa sinne uraan, tiivisteen alle näihin päätyihin mihin sitä kai kuuluu laittaa. Jossain videossa näin että joku laittoi molemmin puolin, eli uraan tiivisteen alle ja sitten vielä tiivisteen päälle ja näin oli myös oletettavasti edellinen vaihtokerta sujunut kun kerta tiivisteliimaa löytyi runsaasti jakopään päässä olevista kaarista.

En tiedä miten ajattelin että takaisinlaittaminen olisi ihan piece of cake kun kerta irti saaminen oli ollut todella hankalaa. Hankalaksi tilanteen teki juuri nämä syvennykset jakopään taustamuovissa. Aina kun sain kannen ujutettua siinä ruiskujen yläpuolella olevan muovilla suojatun johtosarjan ohitse niin jossain vaiheessa nämä jakopään päässä olevat kaaret poksahtivat ulos jakopään taustamuovin syvennyksistä.

Yön pimeinä tunteina epätoivoisena tartuin jopa dremeliin ja sillä nirhasin aukkoja hieman isommiksi. En tiedä oliko tästä varsinaisesti apua mutta ainakin tämmösen muovipaskan ampuminen jokasuuntaan oli ratkiriemukasta avoimen moottorin yläpuolella :banghead:

Yritin parhaani mukaan suojata moottoria kankaalla että minimimäärä skeidaa lentäisi sisään ja annoin dremelin laulaa välillä kantta sovittaen. Näillä sovitusyrityksillä huomasin että pakosarjan puoleisen jakopään päässä olevan kaaren tiiviste tykkäsi aina pompata ulos urastaan kun olin yrittänyt taitella kantta paikalleen. Tämä huolestutti, koska ajattelin että jos tiiviste ei pysy paikallaan niin saan uusinnan tästä ihanuudesta.

En sitten tiedä mitä tein ja missä vaiheessa, kun kaikki alkoi muuttua sumuksi päässäni, muistan vaan että pidin toisella kädellä lujasti kiinni pakosarjan puoleisesta jakopään taustamuovin kulmasta ja pidin huolen ettei kansi pääse ponnahtamaan sieltä ja yhtäkkiä se loksahti omaan paikkaansa ja makasi tasaisena koneen päällä. Liikuttelin sen oikealle paikalleen, jotta pultinreijät oli linjassa ja tunnustelin vähän, että onko se tiiviste nyt jotenkin järkevästi siellä. Ei tietenkään voinut nähdä sinne sisälle, että onko se tullut pois paikaltaan, mutta pultit tuntui ainakin kiristyvän tasaisesti ja sain ne oikeaan momenttiin (8nm Haynesin mukaan).

Kun kerta takaisin kampeaminen oli niin haastavaa, uskon että jos olisin laittanut tiivsteliimaa vielä tiivisteen päälle niin se olisi varmasti pyyhkiytynyt ihan jokapaikkaan ja kenties päätynyt sinne nokkien sekaan pyörimään mikä ei kuulostanut houkuttelevalta. Huominen sen näyttää, että kuinka tässä kävi jos/kun saan auton käyntiin. Kerrassaan ihana ajatus, että voi olla että tiviste on rullahtanut sieltä jakopään seutuvilta ja vuotaa sinne mistä vuotoa on vaikea havaita ja pääsee uudestaan tutustumaan tähän maailman kymmenenteen ihmeeseen.

Silti pidän tästä autosta. -(z)-
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: X16XEL venttiilikopan tiivisteen vaihto / Vectra B -99

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Avasitko jakopään yläkoppaa ja löysäsit parikierrosta tx30 kantaisia ruuveja että sait hieman tilaa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin