Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Onnellinen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Joulu 2014, 11:15

Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Onnellinen »

Hei!
Joululomareissu menossa ja kohtuu tuoreena Opelin omistajana törmäsin heti ongelmiin. Arvostaisin kovasti jos saisin jonkinlaista ensiapua foorumilta.

Potilas on siis Astra H -05 1.6 koneella. Huoltokirjassa lukee Z16XEP-20EB48...

Matkan alkuvaiheilla kone alkoi antamaan koodia ECN 017152 joka on käsittääkseni "laiha seos". Muutamia viikkoja sitten (uusi käytetty) auto nyki ja antoi koodia sytytyskatkoksista (ei laihaa seosta). --> Myyjä liike vaihtoi EGR-venttiilin kokonaan uuteen. Nykiminen poistui mutta sytytyskatkoksien koodit toistui aina n. 50km ajon jälkeen. Koneeseen vaihdettiin uusi sytytyspuolankansi joka korjasi ongelman. Auto pelasi hienosti monta viikkoa vaikkakin menopuoli on perstuntumalla ollut aika laiskan oloista ja kulutus kohtuu suurta. Voi johtua kaupunkiajostakin.

Nyt sitten ajon aikana syttyi tuo laihan seoksen koodi. Matkalla ollessa googlailin ja päättelin että olisiko imusarjalla egr-kanavat uudestaan tukossa koska niiden puhdistamisesta ei ole mitään takeita. Myyjäliike todennäköisesti vaihtoi pelkän venttiilin. Jatkoin ajoa moottorinvikavalo päällä kun ei oikeen tienvarteenkaan voi jäädä tarvaroineen päivineen.

200km ajettu ja moottori alkoi valoissa käymään kolmella pytyllä + vikavalo vilkkumaan. Äkkiä parkkiin ja kone sammuksiin. Vikakoodeista löytyi vanhat tutut sytytyskatkosten vikakoodit. Uuden startin jälkeen kone toimi normaalisti. Yritin löytää huoltamoa mutta kiinnihän ne on kaikki joulun aikaan. Lopulta ajelin muutama satakilsaa määränpäähän kun kone kerran toimi. Kerran teki uudelleen tuon kolmella pytyllä käymisen mutta sammutus ja uudelleenkäynnistys auttoi. Käynnistys tosin kesti n. 6 sec...

Nyt on käytössä puolilämmin talli ja perustyökalut. Pitäisikö tässä alkaa putsaamaan EGR-kanavia vai mitä ihmettä? Joulun pyhät on aikaa touhuilla ja sitten pitäisi ajella takaisin pk-seudulle. Varmasti ei ole autolle hyväksi ajella metriäkään "viallisella" koneella.

Sytytyspuolankansi on luultavasti motonetin tarvikeosa ja näissä saattaa kuulemma olla uutenakin viallisia versioita. Vaihdettu osa kuitenkin ratkaisi ongelman useaksi viikoksi joten se kai alunperin oli sytytyskatkosten syynä. Minulla on toinen kasetti motonetistä haettuna mutta tietenkään turhaa en sitä haluaisi vaihtaa (140e).

Auto antaa nyt tämmöisen listan :o koodeja:

ECN
017152 --> laiha seos tai jokin anturikatkos jos u:lla alkava?
030000 --> Sytytyskatkos
030100 --> Sytytyskatkos
030200 --> Sytytyskatkos
030300 --> Sytytyskatkos
030400 --> Sytytyskatkos
031400 --> Sytytyskatkos
130000 --> Sytytyspuolan piiri
161450 --> Väärä ajonestokoodi tai takapyyhin??? Kerran käynnisty huonosti ja matkalla takapyyhin oli kyllä käytössä.
161600 --> Ajonesto tai takapyyhin???
000000 ---> Liian monta vaihtoehtoa. En tiedä mikä on oikea.

Reissuun lähtiessä tosiaan ei ollut yhtäkään koodia. Hieman tuppaa harmittamaan kun muuten oikein hyvä auto. Meinaa joulumieli olla vähän tiukassa :roll:

ps. OBD-lukijaa ei ole ja näköjään akkua irti käyttämällä koodit ei poistu joten kaasu+jarru metodilla on mentävä.
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

joo tuo väli-imusarja on minun mielestä aika helppo irroitella. Jos se on nyt vaan niin paskainen että sen takia oireilee.

Ajallisesti tuo ei pitäs olla kovin kauhea homma irroittaa ja putsailla.
Onnellinen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Joulu 2014, 11:15

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Onnellinen »

Kiitos vastauksesta :bye:
Homma siis:
Akun piuha irti --> moottorin päällymuovit pois --> ilmanputsari irti --> imusarjan lähettyviltä löytyy EGR-venttiili ja kaikki siihen menevät kanavat puhtaaksi?

Onko imusarjassa jotain tiivisteistä jotka ko. puhdistuksen aikana joutuisi normaalisti uusimaan jos osat irroittaa toisistaan? Varaosia kun ei tähän hätään ole..

Muistelisin että jossain ohjeessa puhuttiin jäähdytysnesteen poistamisesta. Liekö tarpeellista?

Aikaa toki on nämä joulun lähipyhät mutta mielelläänhän sitä tekisi jotain muutakin :food:
Onnellinen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Joulu 2014, 11:15

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Onnellinen »

Taitaa siellä jäähdytysnestekkin kiertää. No pitää valuttaa pois ennen avaamista.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tarkista myös sytytyskasetti. Lue tuosta topicista sivulta 73 eteenpäin foorumilaisen Akus sytytyskasettijuttu.
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... start=1080
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Nesteitä ei tarvitse valuttaa pois:
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... laiha+seos
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Onnellinen kirjoitti:Kiitos vastauksesta :bye:
Homma siis:
Akun piuha irti --> moottorin päällymuovit pois --> ilmanputsari irti --> imusarjan lähettyviltä löytyy EGR-venttiili ja kaikki siihen menevät kanavat puhtaaksi?

Onko imusarjassa jotain tiivisteistä jotka ko. puhdistuksen aikana joutuisi normaalisti uusimaan jos osat irroittaa toisistaan? Varaosia kun ei tähän hätään ole..

Muistelisin että jossain ohjeessa puhuttiin jäähdytysnesteen poistamisesta. Liekö tarpeellista?

Aikaa toki on nämä joulun lähipyhät mutta mielelläänhän sitä tekisi jotain muutakin :food:
Vähän enemmän joudut tekemään eli imusarja kokonaisuudessaan irti ja sylinterikannen ja imusarjan välissä on tuo "väli-imusarja" ja sen kanavia et saa
putsattua ilman että käytät sen kokonaan pois sieltä.

Tuossa kuva jonku kuvaboksista>>>> http://s1011.photobucket.com/user/smoki ... 4.jpg.html
kuvasta näkyy että suutintukki on samassa paketissa, kuvan ohuet kanavat on niitä egr kanavia ja takapuolelle tulee sitte loput imusarjasta kiinni.

Ja et välttämättä tarvi tiivisteitä vaikka hyvähän ne ois vaihtaa mutta jos on tiivistesilikoonia niin hyvin ohut kerros siveltynä tiivisteitten molemmin puolin
ajaa saman asian, ohut kerros on sitten ohuen ohut, sen verran ohuesti että se ei kiristettäessä pintoja yhteen tursua välistä pois se silikooni.
Onnellinen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Joulu 2014, 11:15

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Onnellinen »

Nyt on auto tallissa lämpenemässä. Huomenna sitten kanavien kimppuun. Melko työläältä vaikuttaa kun mikään mekaanikko en ole ja viime vuodet on omat autohuollot olleet lähinnä renkaiden vaihtoa.. Täytynee räpsiä kuvia varalta mutta ihan eti en aio luovuttaa.
Kiitoksia molemmille Robertx ja FullMetal. Myös Akusen remonttiseikkailut tuli lukastua läpi. Hyviä kuvia löytyi.
Nizuxiini
OCF Member 2019
Viestit: 2284
Liittynyt: 12 Maalis 2011, 18:07
Paikkakunta: Nokia

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Nizuxiini »

Missäpäin olet Joulun pyhiä viettelemässä? Varmasti löytyy joku lähialueen Opelisti jolla on Op-com sieltäkin suunnalta. :D
Nyk. Nyk Insignia 2.0 CDTI -11, Omega A 2.0 -88
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Onnellinen kirjoitti:Nyt on auto tallissa lämpenemässä. Huomenna sitten kanavien kimppuun. Melko työläältä vaikuttaa kun mikään mekaanikko en ole ja viime vuodet on omat autohuollot olleet lähinnä renkaiden vaihtoa.. Täytynee räpsiä kuvia varalta mutta ihan eti en aio luovuttaa.
Kiitoksia molemmille Robertx ja FullMetal. Myös Akusen remonttiseikkailut tuli lukastua läpi. Hyviä kuvia löytyi.
Useampi foorumilainen on nuo kanavat puhdistanut, eivätkä kaiketi mekaanikkoja ole kaikki heistäkään. Rauhassa ja huolellisesti kun tekee, niin on onnistumisen edellytykset. Se kannattaa pitää mielessä, että jos joku pultti ei suosiolla aukea, niin ei kannata poikki vääntää. Irrotusöljy tai lämmittäminen (kolvi tai pieni kaasukolvi) saattaa auttaa.
Ole hyvä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Onnellinen kirjoitti:Nyt on auto tallissa lämpenemässä. Huomenna sitten kanavien kimppuun. Melko työläältä vaikuttaa kun mikään mekaanikko en ole ja viime vuodet on omat autohuollot olleet lähinnä renkaiden vaihtoa.. Täytynee räpsiä kuvia varalta mutta ihan eti en aio luovuttaa.
Kiitoksia molemmille Robertx ja FullMetal. Myös Akusen remonttiseikkailut tuli lukastua läpi. Hyviä kuvia löytyi.
Jos joutuu johtoja tms irroitteleen niin maalarinteipillä on kätevä merkata johdot tai letkut niin ne menee varmasti samaan paikkaan takaisin kiinni tai sitten ottaa kuvia niin muistaa.
Onnellinen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Joulu 2014, 11:15

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Onnellinen »

Aloitinkin jo tänään.
https://www.dropbox.com/s/c8h616kh6bvlx5c/vaiheessa.jpg
Tsiljoona liitintä purettuna, moottorinohjain yms. irroitettuna. Bensansyöttökin irtosi kohtuu kivuttomasti. Imusarjan viisi ruuvia irroitettu mutta ei irtoa vielä tässä vaiheessa :o Auton alla on ruuvi vielä kiinni eli huomiselle tunkkaus hommia tosin auton tunkki on kontissa ja lukko on sähköinen. Herääkö bensapumppu ja kaikki jos käytän akkua kiinni?

Jokainen liitin tuotti hieman päänvaivaa mutta kyllä ne aukesivat lopulta... paitsi yksi.
https://www.dropbox.com/s/t66ylgnx0of7znx/liitin.jpg
Jarrutehostimen alipaineliitin. Miten tuo avataan rikkomatta? Se pyörii ja liikkuu syvyys-suunnassakin mutta ei irtoa?

ps. On tämä hieno foorumi. Hieman epätoivoisena kävin välillä koneella printtaamassa laipan irroitusohjeen ja katsomassa ketjua niin täällähän oli tsemppausviestit valmiina! Taas jaksaa tällainen tumpelokin :thumbsup:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvin olet alkuun päässyt.
Bensapumppu ei herää, kun käytät akunkenkää kiinni. Saattaa tosin aiheuttaa sitten useamman vikakoodin muistiin, kun ecukin on irti.

En ole tuollaista alipaineliitintä irrottanut , mutta jotenkin vois ajatella, että nuo keltaiset lukitukset täytyy saada liikkumaan, jotta lukitus vapautuu.
Kenties joku toinen foorumilainen paremmin tietää.

Kyllä täällä tekeviä autetaan ja opastetaan... tosin vastauksia ei välttämättä heti tule. Eli maltti on valttia.

Kyllä se siitä sujuu :thumbsup:
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Onnellinen kirjoitti:Aloitinkin jo tänään.
https://www.dropbox.com/s/c8h616kh6bvlx5c/vaiheessa.jpg
Tsiljoona liitintä purettuna, moottorinohjain yms. irroitettuna. Bensansyöttökin irtosi kohtuu kivuttomasti. Imusarjan viisi ruuvia irroitettu mutta ei irtoa vielä tässä vaiheessa :o Auton alla on ruuvi vielä kiinni eli huomiselle tunkkaus hommia tosin auton tunkki on kontissa ja lukko on sähköinen. Herääkö bensapumppu ja kaikki jos käytän akkua kiinni?

Jokainen liitin tuotti hieman päänvaivaa mutta kyllä ne aukesivat lopulta... paitsi yksi.
https://www.dropbox.com/s/t66ylgnx0of7znx/liitin.jpg
Jarrutehostimen alipaineliitin. Miten tuo avataan rikkomatta? Se pyörii ja liikkuu syvyys-suunnassakin mutta ei irtoa?

ps. On tämä hieno foorumi. Hieman epätoivoisena kävin välillä koneella printtaamassa laipan irroitusohjeen ja katsomassa ketjua niin täällähän oli tsemppausviestit valmiina! Taas jaksaa tällainen tumpelokin :thumbsup:
Sieltä moottorin kyljestä menee semmonen tukirauta imusarjaan muistaakseni sen sais yläkauttaki jos tietää mitä tonkii mutta alapuolelta sen näkee kyllä paremmin.
Elä mee auton alle pelkän tunkin varassa sitte.. siinä käy huonosti.

Ei herää bensapumppu vaikka akunkengän paat kiinni mutta sitte se herää jos väännät virrat päälle, tai jos ecu on irti ni ei välttämättä tee sitäkään.

Oikein tarkasti en itse tiedä miten mutta Tuon alemman kuvan letkun oon ite saanu kaikista irti ku tuosta ylemmästä näkyvästä keltasesta oikealle on tommonen ulkoneva osa tuossa letkunokassa..
Siitä oon puristanu/painanu sisään ja sitte nytkytelly eestaas ni aina se on irti lähteny.. Ei pitäs kovin älyttömästi vaatia voimaa että se lähtee pois.
Ihan ilman työkaluja pitäs lähtä ku tahtoo vähä kärsiä nuo muovit niitten kanssa.. toki voi esim muuntoleukapihdeillä vähä puristaa jos on helpompaa.

On siinä vissiin joku lukitusmekanismi olevinaan vissiin alunperin mutta ei kovin hyvä..tuo keltanen ainaki lähtee letkun mukana sitte pois.
Onnellinen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Joulu 2014, 11:15

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Onnellinen »

FullMetal kirjoitti:
Sieltä moottorin kyljestä menee semmonen tukirauta imusarjaan
Elä mee auton alle pelkän tunkin varassa sitte.. siinä käy huonosti.

Ei herää bensapumppu vaikka akunkengän paat kiinni

Oikein tarkasti en itse tiedä miten mutta Tuon alemman kuvan letkun oon ite saanu kaikista irti ku tuosta ylemmästä näkyvästä keltasesta oikealle on tommonen ulkoneva osa tuossa letkunokassa..
Siitä oon puristanu/painanu sisään ja sitte nytkytelly eestaas ni aina se on irti lähteny..
Alipaineletku tosiaan irtosi kun painoi lukitusnappia ja nitkutteli. Oli vaan jotenkin tahkea irtoamaan.

Varmaan tuli hengiteltyä liikaa bensahöyryjä kun pääsi unohtumaan että nythän puhutaan pikkuastrasta. Takapenkit kaatamalla ollaan jo valmiiksi takakontin puolella ja sieltähän sen sen tunkinkin sai :lol: Nostaessa toki vanne + lankkuja välissä, ettei pääse tippumaan tunkin päältä. Pohjasta tukiruuvi irti ja imusarja irtosi nätisti.

Kaikki muu on irti paitsi imusarjan laippa. Se kun on kiinni erikoisilla pulteilla jotka vaatii torx-hylsyn. Täytynee käydä hylsykaupoilla ja laittaa sitten myöhemmin raporttia laipan löydöksistä.
Vastaa Viestiin