Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

No niin... sehän on irrottelun osalta sitten ihan loppusuoralla. Hyvä juttu.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Onnellinen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Joulu 2014, 11:15

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Onnellinen »

Noniin, urakka on saatu päätökseen. :thumbsup:
Tämmöinen sieltä sitten uusilla hylsyillä irtosi
https://www.dropbox.com/s/uh9xm5z0jcnop4c/imu1.jpg

EGR kanavat oli ihan tukossa niin kuin arvelinkin
https://www.dropbox.com/s/msilnj4f68zsn70/kanava1.jpg
https://www.dropbox.com/s/zldzkrove20rngv/kanava2.jpg

Puhdistus https://www.dropbox.com/s/3optzsp3ksmx8j8/imu2.jpg

Uusia tiivisteitä ei ollut mutta putsailin erittäin huolellisesti vanhat ja myös imusarjojen pinnat. Tiivisteet oli ehjiä ja laitoin ne takaisin samoin päin kuin olivatkin. Tiivistetöhnää en laittanu. Purkuvaiheessa kaksi pulteista aukesi tämännäköisinä :o
https://www.dropbox.com/s/yc9vi4smz0z6jvm/pultti.jpg eli kierteet on tuossa kärkiosassa. Toinen oli imusarjan laipan laidalta sellaisen syvennyksen kohdalta ja toinen ihan keskeltä jossa on molemmin puolin mutterit. Kasatessa jäi kyllä sellainen fiilis että ihan "tarpeeksi" tiivis tuo on.

Kone lähti hyvin käyntiin ja testilenkillä (n. 15km) kaikki pelasi mainiosti. Vikavalot tietty palaa edelleen kun koodeja ei ole nollattu.

Sitten tulee se mutta:
Tyhjäkäynnillä kuuluu jokin korkea vihellys. Noin 1000 kierroksella se on hieman korkeampi ja siitä eteenpäin vaimenee kunnes n. 1400rpm kuuluu taas. Suuremmilla kierroksilla (yli 2krpm) en osaa sanoa kun moottori metelöi.
Onko sielä prkl vuoto tiivisteissä nyt sitten :banghead: ?! Auto on ollut minulla vasta kuukauden ja en ole niin tarkkaan kuunnellut että osais sanoa onko ennen tuollaista kuulunut. Veikkaan että ei.
Hankala paikallistaakin kun pikaisella kuuntelulla kuullostaa laturin ininältä tai tulevan ihan mistä hyvänsä. Nämä on varmaan niitä juttuja jotka opcomilla näkisi kätevästi? Täytynee nukkua pari yötä ja viettää joulua, ihan heti ei kyllä löydy intoa alkaa tuota tutkimaan.

t. Onnellinen ooppelin omistaja
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että sait urakan päätökseen . Turhaan et avannut sitten.

Vikavalon ei pitäisi palaa, jos ei ole vikaa... vaikka koodeja on muistissa, niin vikavalo ei siitä syystä pala, vaan pitää olla vika päällä.
Saattaa tosin olla, että ecu vielä opettelee uusia arvoja ja vikavalo sammuu muutaman päivän sisällä. Jos ei sammu, niin jossain on vielä vikaa.

Veikkaan kyllä, että olis imuvuotoa... esim. bräkleenia suihkuttamalla imusarjan tiivisteeseen ja muihin imupuolen kohteisiin saattaa vuotopaikka löytyä... kierrokset nousee, jos vuotaa.

Vietä tosiaan joulu rauhassa ja mieti ja tutki sitten.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Vähän kuullostaa minustaki että vuotaa joku. Metallitiivisteisiin kannattaa laittaa se tiivisteliima niinku kerroin koska ne painuu läjään kun ne kerran kiristetään ja toisella kertaa ne ei enää voi painua.ne pahvi vai bakeliittiset tiivisteet antaa vähä enemmän anteeksi ku noi metalliset mutta oon kyllä itekki laittanu niitä onnistuneesti paikalleen käytettynä ilman liimoja.

Kannattaa nyt katella siitä että eihän oo jotaki letkua unehtunu sieltä hieman huolimattomasti paikalleen.. kuten esimerkiksi se jarrutehostimen letku jota pähkäilit että
miten se lähtee irti. ja bräkleeni on hyvää vuodonilmaisuainetta ku varovasti suhuttelee muistaen että se on leimahdusherkkää niin ei sytytysosien päälle kannata mutta
imuvuotoon ku osuu sillä niin moottorin käynti muuttuu huomattavasti.

Vikakoodit äkkiä pihalle jos valo palaa ennenku sieltä koodit häviää pihalle että on helpompi ettiä vika tai kattoa liittyykö ne imuvuotoon ollenkaan..

Laiha seos koodeja jos siellä on niin sitte on imuvuoto. Sehän voi olla myös egr venttiilissä karstapallo välissä! puhistitko tuon putken joka menee egr venttiililtä tuonne egr kanaville tuossa kuvassa?
Irwi Kaikkonen
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 14:37

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Irwi Kaikkonen »

Olen löytänyt tältä foorumilta hyviä ohjeita egr-kanavien putsaukseen. Siskolla on z16xep-koneessa juuri oireita, jotka viittaavat tähän. Kysymykseni olisikin, mitä tiivisteitä kannattaa hankkia? Imusarjan ja imulaipan tiiviste on mainittu, mutta varaosakuvissa mainitaan 3 eri tiivistettä. Esim.
58 50 664 -GASKET, INDUCTION MANIFOLD TO CYLINDER HEAD
58 50 667 -GASKET, INDUCTION MANIFOLD TO CYLINDER HEAD vai
8 50 948 -GASKET, INDUCTION MANIFOLD TO CYLINDER HEAD
Ensin mainittu on "Tiiviste, imusarjan kotelo (Terästiiviste)", jossa on soikion muotoisia aukkoja
Toinen "Tiiviste, imusarja (Terästiiviste)", jossa on sydämenmuotoisia aukkoja
Kolmas "Tiiviste, imusarja (Yläpuolella), FPM eli fluorikumia", tämä on ohut, monimuotoinen kumirengastiiviste.

Eli tarvitaanko nuo kaikki 3 eri tiivistettä, vai nuo 2 terästiivistettä?
dg:opelisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Joulu 2013, 19:24

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja dg:opelisti »

Hei,
homman nimi on nyt sellainen, että rouvan 2005 Astra H 1.6 Twinport, mittarissa reilut 180 000km. Alkoi viime vuoden puolella polttamaan vikavaloa. Koodiksi antoi tämän 017152. Menoon ei vikakoodi mitenkään tuntunut vaikuttavan. Välillä vikavalo hävisi, kun ensin startatessa oli tavallista vaikeampaa saada auto käyntiin. No, vikavaloa ei halunnut katsastukseen näyttää ja oli kovat pakkaset, eikä taivasalla innostanut autoa itse ropailla, niin päädyin viemään AD:lle. Ehdotin EGR- tai imusarjaongelmaa, mutta siellä päätyivät sytysongelmaan. Vikavalo ja -koodit todellakin hävisivät pelkällä puolan ja tulppien vaihdolla. Katsastusmieskin antoi leiman. Päästöissäkään ei naputtamista.

Kuitenkin muutama viikko / 500km katsastuksen jälkeen vikavalo palasi, samoin koodi 017152. Vähitellen ilmaantui sytytyskatkos-vikakoodeja (030000, 030100, 030200, 030300, 030400).

Nyt kesällä sitten kokeeksi irroitin ja vaihdoin EGR-venttiilin. Olihan se vanha kohtuu karstainen, mutta sormivoimalla mäntä kyllä liikkui. Kulku on ehkä hieman tasaisempaa, voisihan olla ihan kuvitelmaakin. Samat vikakoodit ja vikavalo edelleen näkyvät. Kokeeksi laitoin tämän vanhan "vialllisen" sytytyspuolan, millä ei vaikutusta ongelmaan.

Kysynkin, onko jotain temppua miten testata tuota sytytyspuolaa, eli onko uusi puola nyt vain maanantaikappale. En viitsisi millään uutta puolaa lähteä ostamaan kokeeksi. Voiko noita vikavaloja sytyttää jokin anturi ym, vai onko seuraava askel purkaa ja puhdistaa imusarja?
JuhaT
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 184
Liittynyt: 14 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere, Finland

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja JuhaT »

Imusarja irti vaan suosilla, noilla kilsoilla jo varmasti tukkeessa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti, niin todennäköisesti imusarjan egr-kanavat tukossa. Irti ja puhdistus. Foorumilta löytyy ohjeita.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
dg:opelisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Joulu 2013, 19:24

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja dg:opelisti »

Jees, tässä on nyt työn alla sopivan hallitilan ja -ajan järjestäminen imukanavaprojektia varten. Tuli vielä mieleen seuraava; tuossa ketjun aloittajallakin oli vaihdettu sytytyspuola jossain vaiheessa kunnes ongelma ilmaantui uudelleen. Kysynkin, voiko nuo tukossa olevat imukanavat jollain tavalla rikkoa sytytyspuolaa, vai olisiko lähinnä syynä se että sytytysjärjestelmä "oireilee" herkemmin imukanavien ollessa tukossa?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Yleensä tukkeutuneiden imukanavien aiheuttama vikakoodi viittaa laihaan seokseen ja josku se aiheuttaa sytytyshäiriöitä Laiha seos ei syty kunnolla. Tällöin tuleva vikakoodi P0301, P0302, jne viittaa sytytyshäiriöön. Monet vaihtavat silloin sytytyskasetin. Syy on siis juurikin se, minkä kirjoitit. Tukkeutuneet egr-kanavat eivät yleensä riko sytytyskasettia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Kaapo65
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 21:27
Paikkakunta: Napapiirin tuntuma

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Kaapo65 »

No niin...meidänpä isin Astrassa palaa vikavalo tiheämmin kuin teidän isin autossa! :)

Meidän Astraan `07 vaihdettu siis puolapaketti parikin kertaa ja jälleen vikavalo loimottaa näytöllä. Luettu kotikonstein ja ilmoittaa P0171 `system too lean`. Autolle tilattu (egr kanavien) huolto ensiviikolle, mutta kysymys :
Sammuuko vikavalo itsestään jos ecu saa `tarpeeksi useasti` oikeat arvot? Valo nimittäin sammui ennekuin auto siis edes saatiin huoltoon....
Moottori siis 1.6XEP ja vm.07 ja kilsoja takana `vain` 106th :o
Astra H 1.6 Wagon/Sedan ''08/09
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H, laiha seos ja katkoksia (ensiapua?)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vikavalo voi sammua riittävän usean onnistuneen käynnistyksen ja/tai ajorupeaman jälkeen. Tarkkaa lukumäärää en tiedä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin