X20XEV ja nokka-akselin asentotunnistin

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: X20XEV ja nokka-akselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Sit sellane pikku huomio noista antureista, että astra g ja zafiran x20xev, sekä omegan z22xe koneissa on eri tunnistin ku muissa (OE numero: 90520850). Vaikka tuon tilalle monessa puljussa kaupataankin sitä yleisempää mallia, niin se ei siellä vaan näissä malleissa toimi. Sopii kyllä paikalleen ja siihen liitinkin on samanlainen..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
ma2a
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 22:37
Paikkakunta: Turku

Re: X20XEV ja nokka-akselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja ma2a »

Iltaa opelisteille. Itselläni myös tuo nokka-akselin ongelma. Ostin motonetistä uuden nokka-akselin. Merkki on hella ja mukana tuli anturi+uusi johto. Anturi ei ollut siis samalla päällä kuin vanha. No mutta kuitenkin, vaihdoin uuden johdon ja anturin autoon. Johtoa ei kolvattu vaan laitettiin paketissa mukana tulleilla johdon kiristys paloilla.? Kysymys kuuluu siis. Uudessa johdossa oli 4 johtoa mutta anturiin menee 3 johtoa? Mihin tämä 4 johto menee? Ongelma on se että uusi johto ja anturi paikalla mutta nyt vikavalo palaa jatkuvasti ja kiertää vain 4500rpm.

Onko muilla ollut samaa vikaa.??

Kyseinen anturi ostettu motonetistä. :D
Derpmaster6000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Helmi 2017, 20:42

Re: X20XEV ja nokka-akselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja Derpmaster6000 »

Silloin on vikatilassa, jos rajoittaa 4500rpm. Väärä anturi, ilmeisesti niillä "yleismalli" liittimillä joissa karvaperseet kiristetään semmoiseen pötköön? pitää olla paketista oikealla liittimellä. Ja alkuperäisen laatuinen.
Astra g 1.6 8v 1999, Astra G 2.2 2002, Omega B 2.0 16v 1996, Civic 1986, CX 2.0 1991 ja 1981 Lada 1300s leikkikaluina. ex paalattu 1.6 16v vectra.
ma2a
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 22:37
Paikkakunta: Turku

Re: X20XEV ja nokka-akselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja ma2a »

Juu paketin mukana oli sellaiset metalliset pötköt mihin johdot laitettiin ja puristettiin kiini :D onko tietoa saako sitä koko johtoa vaihdettu mikä lähtee siitä anturista.? Meinaan tarvisi saada vanhanmallin liitin sitten takaisin paikalleen, jos kerta tuo soikealla päällä oleva liitin on väärä :D vanha anturi + johto oli siis neliön mallisella päällä.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1526
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: X20XEV ja nokka-akselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Itseasiassa ei pidä olla paketista oikealla liittimellä, koska tuo neliöliitin on vaihdettu soikioon. Uusi anturi on, ja pitääkin olla korjaussarja jossa on tuo ovaaliliitin ja johdonpätkät. Siihen en ota kantaa onko sulla just se oikea, mutta ajatus on oikea. Ja se, että pitää olla OEM-laatuinen vähintään. Hella kuulostaa siltä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
ma2a
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 22:37
Paikkakunta: Turku

Re: X20XEV ja nokka-akselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja ma2a »

Hella ei ainakaan toiminut autossani. Vaihdoin vanhan ehjän siemensanturin paikalle ja liitin vanhanmallin johdonkin takasin niin pelitti vähän aikaa. Nyt taas palaa vikavalo ja kiertää sen 4500rpm vaikka on neliömallin liitin ja siemensmerkkinen. :s tiedä onko johdoissa vika vai onko itse liitin rikki että taas rikottanut anturin. 😡 johdot eivät ainakaan lähde irti vaikka niitä vetää tai ei vaikuta vikavalon palamiseen vaikka niitä heiluttaa ja vääntelee.
Derpmaster6000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Helmi 2017, 20:42

Re: X20XEV ja nokka-akselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja Derpmaster6000 »

Onko varma, että nokka akselissa? Ettei olisi kammen anturi. Itse avasin kammen ja nokan johtoniput eculle asti, b omegassa ainakin helppo homma, ei menny kuin 10 minuuttia, sai varmuuden, ettei ole hapettumaa eikä nirhaumia. Kokeile myös yleismittari johtojen päihin ja heiluttelee johtoa alusta loppuun, jos arvot lähtisi heittelemään.
Astra g 1.6 8v 1999, Astra G 2.2 2002, Omega B 2.0 16v 1996, Civic 1986, CX 2.0 1991 ja 1981 Lada 1300s leikkikaluina. ex paalattu 1.6 16v vectra.
Vastaa Viestiin