Omega B Z22XE käy laihalla

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Dougherty
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 21 Joulu 2011, 20:10

Omega B Z22XE käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Dougherty »

Semmoset ois oireet, että anto vikakoodin P0170 vikavalon kera ja sen jälkeen rupesin op-comilla seuraamaan ilmamassamittarin ja lambda-antureiden jännitteitä. Jonkun matkaa pelas ok vaan sitte lambdojen jännitteet tippu jonnekki 0,1V alle ja short term fuel trim meni +10%. Sillä ei kuitenkaan ollu vaikutusta lambdojen jännitteisiin tai koneen käyntiin. Ilmamassamittari näyttää tyhjäkäynnillä 10kg/h virtausta ja jännite heiluu 0,5-1V välillä, joka ei täsmää ainakaan vuosi sitten otettujen livedata arvojen kanssa, jolloin se oli 17kg/h. Silloin vaihdoin motonetin halvemman imm:n(topran). Omituista kyllä imm irrotuksella ei ole mitään vaikutusta lambdakorjaukseen. Jos sammutan auton, irrotan imm:n ja nollaan opitut arvot, auto ei käynnisty ennenkuin laitan imm:n takas kiinni. Ja taas tuo alussa mainittu kuvio toistuu. EGR:n töpseli on ollut irti jo vuoden päivät (ei tulpattu) ja koko sen ajan auton kulku on parantunut, mutta polttoaineen kulutus ei ole juuri tippunut. Auto kiihtyy edelleen hyvin ja lambdajännite nousee lähelle 1V kaasu pohjassa, että se ainaki toimii.

Lämpiämisvaiheessa kone tärisee hieman, mutta lämpösenä ei juuri huomaa käynnissä eroa. Oisko egr:n vuoto mahdollinen, vai onko imm rikki tai muuten epätarkka(halpis mittari)? Eikö egr:n kautta tulevan mittaamattoman ilman vaikutus pitäs pahentua kiihdytyksessä, kun pakopuolella on suurempi paine?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omega B Z22XE käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Onko imupuolen mahdolliset vuodot tarkistettu ?? Egr:n kautta mahdollisesti vuotava pakokaasu ei ole kovin palamiskelpoista , ei siis välttämättä laihenna seosta. Tarkoitushan on pakokaasun avulla laskea palamislämpötilaa tasakaasulla ajettaessa. Mikä on imm:n jännite kierroksilla... jos polkaisee kaasua... nouseeko yli 4 voltin ??
Veikkaan imuvuotoa tai sitten imm on kypsä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7430
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Omega B Z22XE käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Motonet ja Topran. Eiköhän vika ole siinä. :lol:
prööt
Dougherty
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 21 Joulu 2011, 20:10

Re: Omega B Z22XE käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Dougherty »

Siltähän tuo vähä vaikuttas. Mulla oli tallessa vanha maf, jonka laitoin kiinni. Nyt pelaa. Ilmavirta näyttää taas sen 17kg/h tyhjäkäynnillä, jolloin jännite pysyy tasaisesti 1-1,1V. Ajon aikana lambdakorjaus pyörii siinä -2%..0..+2%. Tyhjäkäynnillä meinaa laihentaa jopa -10%, joka on ihan päinvastainen tilanne. Se johtuu varmaan muusta kuin maffista

Saiskohan motonetistä vielä rahat takas...epäilen. Jotenki vielä ymmärtäs laatuongelmat jos se ois maksanu vain 50€

Kannattasko tilata esim. topautoosat verkkokaupasta VDO-maf? 132,95€ http://www.topautoosat.fi/vdo-1736794.html
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omega B Z22XE käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuon pitäisi olla alkuperäisosa. Joten kannattaa se tilata.
Tuossa sama osa hieman halvemmalla:
http://www.daparto.de/Teilenummernsuche ... urerId=578
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
DeepestBlue
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 18:46
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Omega B Z22XE käy laihalla

Viesti Kirjoittaja DeepestBlue »

Onko tähän löytynyt ratkaisua?

Täällä sama Z22XE koneessa. Jos erehtyy painamaan kaasua puolilämpimänä käynnistäessä saattaa vaatia viisikin starttia että lähtee käyntiin.
Sytyttää vikakoodia säännöllisesti.
P0170 tuli kerran aiemmin puoli vuotta sitten ja nykyään säännöllisesti parin päivän välein.
Välillä herjasi myös P1130 mikä on 1 lambda.

Kone käy laihalla. IMM ja 1. lambda vaihdettu alkuperäisosiin. IMM kaverin ehjästä autosta lambda purkuosana. Ei mitään vaikutusta.
Ei imuvuotoja, tarkistettu suihkuttamalla jarrukliineriä auton käydessä imupuolen tiivisteisiin liitoksiin ja alipaineletkuihin.
EGR tulpattu jo ajat sitten.
Imusarjaan menevä tankin huohotinletkukin on koitettu tukkia, ei merkitystä.
Tankkiinkaan ei tule alipainetta.

Boschin testerillä katsottiin, että normaaliajossa lambda 1 näyttää koko ajan laihaa ja IMM näyttää alle 1V tyhjäkäynnillä ja rajoittimelle asti mennään hieman ohjearvojen alapuolella.
Max 4,6V isoilla kierroksilla täyskaasulla.
4,8V ohjearvo normaali käyntialueella (mikä on normaali käyntialue 1000-3000rpm) täyskaasulla.

Ei viitsisi millään lähteä huvikseen kalliiseen osarulettiin kun kyseessä on muutaman tonnin auto.
"Ei ole olemassa sellaista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi"
Dougherty
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 21 Joulu 2011, 20:10

Re: Omega B Z22XE käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Dougherty »

Laitoit pikaviestiä. Mulla ei oo ollu ongelmia MAFfin vaihdoin jälkeen.

Jos EGR on tulpattu ja MAF sekä lambda vaihdettu varmasti toimiviin, niin jäljelle jää jokin ongelma maffille menevissä johdoissa/töpseleissä tai moottorinohjaimessa. Siis jos testeri tai Op-com näyttää samanlaisia arvoja, ilmanvirtausta ja jännitettä molemmilla maffeilla. Tarkasta jännite MAF:n töpselin navoista. Itsellä ainaki selvä syyllinen laihallakäymiseen oli huono ilmamassamittari. Vika saattaa juontaa juurensa huonoista kontakteista monissa paikoissa. Esim maadoitukset, jotka kannattaa mitata myös yleismittarilla.

Lambadassa ei varmaankaan ole mitään vikaa, mutta se herjaa siitä, jos seos pysyy laihalla tarpeeks kauan. Sen voi tarkistaa helposti polkasemalla kaasua, jolloin jännitteen pitäs käydä lähellä 1V.

Onko EGR varmasti tiivis ettei se sieltä hörsi ilmaa?

EDIT: MAF pistokkeen napaan numero 4 tulee 12V plussaa moottorinohjaimen releeltä. Loput kolme menee moottorinohjaimelle päin, joiden mittailusta ei ole hyötyä muuten, kuin johtojen tarkistus tapauksessa, mutta sitten täytyisi irrottaa moottorinohjaimen pään pistoke myös
DeepestBlue
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 18:46
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Omega B Z22XE käy laihalla

Viesti Kirjoittaja DeepestBlue »

MAFfinjännite tarkistettiin ajon aikana loggerilla suoraan liittimen piuhasta toki loggerin maadoitus oli rungosta eikä MAFfin piuhasta.
Egr:ssä oli joku aikaisempi omistaja jo tehnyt tukkolevyn, jonka hioin ja tiivistin kuparitiivistespraylla vielä itse.
Voisihan sen MAFfin lisämaadoituksen tietysti tehdä kun näyttää mielestäni liian pientä jännitettä koko alueella.

No kaveri veikkasi silti myös tuota MAFfia eilen kun boschin testerillä autoa tutkittiin, vaikkakin oli ns. "ehjästä autosta" vaihdettu.

Onkohan näissä omegoissa sama ecu ja samanlaista ecu vikaa kuin Z18XE moottoreissa, että liittimen ja piirilevyn ohuet piuhat katkeilee boksin sisältä?
Itse olen korjannut vastaavan vian BMW ABS boksista.
Tuntuu ainakin lambdat ja massamittarit yms. ruiskun osat olevan pitkälti samoja Z22XE:ssä ja Z18XE:ssä.
Itseasiassa korvaava MAF otettiin juuri 1.8 zafirasta ja siinä oli juuri sama siemensin MAF samalla numerolla.
Tarkistin vielä Opelin huollosta, että mitään koodausta ei tarvitse maffille tehdä vaan pitäisi sopia suoraan.
"Ei ole olemassa sellaista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi"
Dougherty
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 21 Joulu 2011, 20:10

Re: Omega B Z22XE käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Dougherty »

Jos ite pääsisin op-comilla tutkimaan, niin osaisin sanoa persetuntumalla suunnan missä vika on. Op-comilla tutkiminen on siitä hyvä, että se näyttää tarkalleen miten auton omat järjestelmät sillä hetkellä toimii. Ulkoisella loggerilla mittaaminen fuskaa vähä, jos mittaus suoritetaan erillisillä kytkennöillä. Jos kaikkien anturitietojen jännitteet ovat edes lähellä normaalia, niin silloin vika saattaisi olla jossain polttoaineen syötössä. Kuten bensanpaineensäädin, pumppu ja suuttimet.
DeepestBlue
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 18:46
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Omega B Z22XE käy laihalla

Viesti Kirjoittaja DeepestBlue »

Ok. Kiitos vastauksista.

EDIT: Laitoin Siemenssin MAFfin tilaukseen tuolta http://www.ebay.co.uk/itm/160524650845
Laskeskelin, että 130€ tulisi hintaa. Paikallinen varaosatiski tarjosi samaa kampetta 169€.
Saas nähdä.
"Ei ole olemassa sellaista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi"
Vastaa Viestiin