Astra-h 2005 z16xep nykii

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja Rak »

Ecun tuhonneessa kasetissa ei tainnu paljon merkintöjä olla..
En ite vaihtanu niin ei tullu niin tarkkaan katottua.
KimmoHop
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 06 Helmi 2014, 14:11

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja KimmoHop »

Huolto määritteli vian EGR-venttiiliin ja kanaviin. Tiivisteet ja huoltoajat vetää vähintään ensiviikon lopulle mutta kun on myyjäliikkeestä sijaisauto alla (volkkarilla rankaisivat) niin mikäs hätä tässä :wink:

Onko muuten testinäytössä nopeuden kanssa samalla sivulla moottorin lämpö (V ja T) ja jos on niin pitäisikö sen ajaessa näyttää 98-99 lukemia? Vai onko anturi kaplom? Lähtiessä en kerennyt katsoa näyttääkö se muita lukemia.

Kilometri ennen huoltoa silmiin osui että mitäs nappeja täällä vilkkuviiksen päässä on - no vakkarihan se. Kolme viikkoa meni että hoksattiin. Myynti-ilmoituksessa ei ollut listattuna, eikä ajotietokonekaan.
Jumat
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 12:42

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja Jumat »

Laitetaanpa vuodatukseni tämän jatkoksi, kun näkyy muillakin olevan samantapaisia ongelmia.

Itse kanssa vaihdoin kuluvalla viikolla z16xep koneeseen tarvike sytytyspuolapaketin numerolla 7342-9390, siinä ei ole mitään valmistajanmerkkejä tai valmitusmaata mainuttu itse sytkässä tai paketissa eli tuskin on Delphin tekemä. Edes johtosarjanliitin ei sopinut muokkaamatta boxiin. Loppujen lopuksi kävi se perinteinen "ahneeella on paskanen loppu" eli ecu hajosi. Tässä tapauksessa antaa jatkuvan +12v ohjauksen polttoaine pumpun releelle eli pumppupyörii kokoajan, kun sytytysvirta on päällä. Muuten toimii ok paitsi matkamittarissa näkyy vikakoodit 023005 ja 130000, näitä koodeja ei saa näkyviin Scanmaster ohjelmalla, vaikka muut saa.

Nyt pitäisi sitten löytää sopiva ecu edullisesti jostain.
Mitä tarkoittaa ecussa oleva kirjain koodi DTXW? samalla osanumerolla on tarjolla ecuja erilaisilla koodeilla esim FAHF. Onko ecut vaihtokelpoisia keskenään koodista riippumatta jos osanumero on sama? Kyseessä on siis Multec numerolla 12230740.
Olenko ymmärtänyt oikein, jos vaihdan ecun+käynnityksenesto "rinkulan" virtalukon ympärille +avaimen, niin auton pitäisi käynnistyä( riippumatta kirjainkoodista)?

Tämän episodin jälkeen en osta enää yhtään tarvikeosaa maksoivat ne mitä tähänsä alkuperäisenä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kysy ensimmäiseksi sen ecun korjausta tuolta:
http://www.sercap.fi/

Auto kyllä käynnistyy , jos hankit samalla koneella olevan auton ecun, ajoneston transponderin ja avaimien sirut.
Jotta kaikki muu toimisi oikein, ecun pitää olla myös samalla tavalla varustetusta autosta; ilmastointi, vakkari, esp, jne. Eli osa varusteista on ohjelmoitu ecuun. Voit myös tilata ulkomailta ecu kitin autoosi ohjelmoituna. Eli ilmoitat auton tiedot ja ecu ohjelmoidaan sen mukaan.
Ulkomailta ostettaessa on kuitenkin syytä olla varovainen... ainakin käyttää paypalia, tms.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
_paffa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Kesä 2008, 20:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja _paffa »

Kerrompa oman tarinani.

Auto 2005 Astra H Z16XEP, 200tkm ajettu

Auto aloitti nykimisen noin 2000-3000rpm:n välillä kun päästi kaasun pois ja antoi kevyesti pintakaasua sen jälkeen. Reippaammin painamalla ei nyykähtänyt. Myös liikkelle lähdöt 1-vaihteella pintakaasulla oli kengurumaisia. Ei moottorihäiriövaloa.

Autosta putsattiin imusarjan EGR:n kanavat, jotka oli tukossa. Imusarjan läpät olivat toimivat. Tämän jälkeen ongelmat hävisi ja liikkeellelähdöt olivat pehmeitä.

Noin parin viikon sisään ongelmat palasivat osittain. Ajossa nyykähtäminen siirtyi aika tasan 2000rpm kohdalle ja hieman lievempänä nykäyksenä. Ei moottorihäiriövaloa.

Autoon laitettiin EGR:n laippa Ebaystä ja samalla putsattiin EGR Valvolinen EGR/Turbo putsaussprayllä sekä bräkleenillä liuotellen. Tämän jälkeen nykiminen ajossa hävisi, mutta liikkellelähdöissä nykiminen palasi. Ei moottorinhäiriövaloa.

Seuraavana aamuna edellisen toimenpiteen suorittamisesta oli yöllä lämpötila ollut lähellä nollaa ja aamulla lähtiessä ajamaan, noin 5min ajon jälkeen syttyi moottorinhäiriövalo. Vikakoodit nollattiin autopajalla ja myöhemmin luettiin läpi Opcom:lla. Vikakoodi P0171 (system too lean) oli not present sekä muutama CIM:n vikakoodi. Samalla ajettiin EGR:n output testi kolmeen kertaan läpi. Vikaakoodi ei uusiutunut ainakaan saman päivän aikana ja tuon Opcom-operoinnin jälkeen myös liikkellelähtönykiminen olisi hävinnyt tai ainakin vähentynyt.

Putsaamatta on enää EGR:n ja imusarjan välinen putki, jonka varmasti otan työn alle lähiaikoina. Nyt vaan kovaa ajoa ja seuraillaan palaako vikakoodi enää. :thumbsup:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja Robertx »

"Autosta putsattiin imusarjan EGR:n kanavat, jotka oli tukossa."

"Autoon laitettiin EGR:n laippa Ebaystä ja samalla putsattiin EGR Valvolinen EGR/Turbo putsaussprayllä sekä bräkleenillä liuotellen."

Onko tässä tapauksessa tuo mainittu egr:n laippa sama kuin se laippa, missä ovat nuo imusarjan kanavat ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
_paffa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Kesä 2008, 20:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja _paffa »

EGR:n laippa on se blokkauslevy, joka on tuossa ebay-linkissä, ei siis mikään imusarjan laippa tms. Varmaan artikuloin ehkä vähän huonosti. No anyway vikakoodi P0171 palasi tänään. Putsailen seuraavaksi tuon putken EGR:n ja imusarjan välistä ja suurennan hieman blokkauslevyn reikiä. Op-Com ja ELM-bluetooth-OBD-motikka tilattu, jottei aina tartte kavereita häiritä vikakoodien kanssa. :P
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Tuo selvensi asiaa. Sen tulppauslevyn liian pienet reiät voivat aiheuttaa tuon vikakoodin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
_paffa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Kesä 2008, 20:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja _paffa »

Robertx kirjoitti:Ok. Tuo selvensi asiaa. Sen tulppauslevyn liian pienet reiät voivat aiheuttaa tuon vikakoodin.
Tätä samaa mä vähän itekin epäilen. Ne kun olivat tuossa puolan poikien levyssä varsin pienet. Mutta tuo yllätti miten paljon hävisi liikkellelähtönykiminen sen EGR testin jälkeen. Eikö sitten ajossa tuo EGR liiku aivan niin päästä päähän kuin mitä tuo Op-Comin testi sille tekee?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Muistaakseni foorumilainen Akus kutakuinkin tietää reikien oikean koon.
Yksi foorumilainen otti livedataa op-comilla egr-venttiilin käyttäytymisestä... liikkuu portaittain tilanteen mukaan... ei siis ainakaan näissä uudemmissa vain on ja off.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja Akus »

Robertx kirjoitti:Ok. Muistaakseni foorumilainen Akus kutakuinkin tietää reikien oikean koon.
Tällähetkellä on z16xep:ssä 6mm reiät ja z16xe1:ssä 8mm reiät. Eikä näillä sytytä vikavaloa eikä vaikuta päästöihin.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
hombre
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Loka 2015, 10:00

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja hombre »

Itsellänikin -03 astra kyseisellä Twinport xep koneella ja samaa nykimistä esiintyy, autolla ajettu 88tkm.
Hyllyssä odottaa uusi Pierburg EGR venttiili asentamista, jos se auttaisi.
Mitä työkaluja tuon vaihtamiseen tarvitaan sekä mikä olisi paras lähestymistapa lähteä irroittamaan vanha, pitääkö akku irroittaa tai muuta ?
Hieman hankalassa paikassa näyttäisi olevan, en ole konepellin alla paljoa touhunnut.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Venttiilin asentamisen lisäksi, kuten ketjussa on todettu:
"Autosta putsattiin imusarjan EGR:n kanavat, jotka oli tukossa."
Asennus/putsaus ohjeita kyllä netistä löytyy.

EGR:n tulppaus vain siirtäisi ongelman seossäädölle, ellei ECU:a samalla konfiguroida "EGR disabled" tilaan. Tuo ei ole kaikissa malleissa edes mahdollista ja yleensä sen voi tehdä vain merkkiliikkeen ohjelmointilaitteella. Alun perin seossäätö on kalibroitu vapaalle EGR toiminnolle, mutta siinä on tietyn verran adaptaatio varaa.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tässä asiallisia neuvoja:
If EGR is unplugged then the light will eventually come on. VX cannot remap the EGR out. This was one of the engines that they never did a EGR OFF file for. These channels are usually blocked by 50k (= 80tkm) and require inlet removal to rectify it or you will just keep getting P0171, P0301, P0302, P0303 and P0304 eventually.
http://www.zafiraowners.co.uk/forum/16- ... fried.html
Samalla tarkastetaan, ja tarvittaessa korjataan, että imusarjan läppäsysteemi toimii oikein.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra-h 2005 z16xep nykii

Viesti Kirjoittaja Robertx »

ovc2z22yh kirjoitti:Venttiilin asentamisen lisäksi, kuten ketjussa on todettu:
"Autosta putsattiin imusarjan EGR:n kanavat, jotka oli tukossa."
Asennus/putsaus ohjeita kyllä netistä löytyy.

EGR:n tulppaus vain siirtäisi ongelman seossäädölle, ellei ECU:a samalla konfiguroida "EGR disabled" tilaan. Tuo ei ole kaikissa malleissa edes mahdollista ja yleensä sen voi tehdä vain merkkiliikkeen ohjelmointilaitteella. Alun perin seossäätö on kalibroitu vapaalle EGR toiminnolle, mutta siinä on tietyn verran adaptaatio varaa.
Kannatttaa tosiaan puhdistaa / puhdistuttaa imusarjan laipan kanavat egr-venttiilin vaihdon lisäksi. Ohjeita löytyy ihan täältä foorumilta useammasta topicista.
Esim tuosta topicista:
viewtopic.php?f=4&t=216579&start=15&hil ... jan+laippa
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin