M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Hei
Robertx on toisaalla täällä tuonut meille jo tietoja saksankielisiltä sivustoilta, kuinka laatikon alemman pääakselin päädyssä oleva kartiorullalaakeri sovitetaan oikeaan kireyteen laakeria vaihdettaessa?
Otetaan pari 0,10 mm:n shimmilevyä pois ja oikea preload/esikiristys on saavutettu?
Nähtävästi siellä laakerin alla on shimmi-pakka, jossa tusinan verran shimmejä? Yhteensä ehkä vajaan millin edestä? -> http://www.onestopgearboxshop.com/categ ... ing-shims/

Ensin seekerirengas irti ja sen jälkeen ulosvetäjällä kuutosen hammaspyörän alta vedetään hammaspyörää ja sen päällä olevaa laakeria hieman ulospäin ja sitten hammaspyörä painetaan takaisin alas, jolloin laakerin alle tulee tilaa vetäjän kynsille?
Nyt viallinen laakeri onkin jo kohta irti?
Tilasin viime viikolla one-stop-gearbox-shop:lta Timkenin laakerin tuohon (30£ + postit) ja odottelen saapuvaksi näinä päivinä. Eli homma piakkoin edessä...
Miten siis onnistuisi ilman erikoistyökaluja ja mittalaitteita arvioimaan shimmien mahdollisen vähennystarpeen?
Mikäli uusi laakeri on täsmälleen alkuperäisen korkuinen otetaan ehkä yksi 0,1 mm:n shimmi pois ja jos hiemankaan korkeampi (13.7mm vs. 14.0mm?), silloin mahdollisesti kaksi tai kolme shimmiä pois?
Löytääkö joku päätylohkoa kiinni pitävien pulttien kiristysmomentit jostain näppärästi? Nehän vaikuttavat akselien päittäisvälyksiin myös.
Hylomar-tyyppinen tiivisteliima nähtävästi ei muodosta kovin paksua kalvoa laatikon lohkojen väliin, jotta tiivistepaksuutta pitäisi huomioida?
Nytsillään pystyn pyörittämään kämmensyrjällä helposti jarrulaikasta samalla laatikon sisuskalujen pyörähdellessä, mutta pitäisikö pyöritysvastus olla tiukahko silloin, kun liialliset laakerivälykset ovat poissa?
Hankalaahan se on, kun kireys paljastuu vasta silloin, kun laatikko on jo lopullisesti kasassa? Miten voisin ennakoida/arvata mitä tuleman pitää?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tätä täytyy tutkia.
Löysin yhden videon , jossa F23 - laatikkoa kasatessa käsitellään laakerin esijännitysasiaa... toki laatikko eri ja kieli kutakuinkin hollannin ja saksan sekoitusta. Enempää en nyt ehdi etsimään.
Laitan kuitenkin linkin:
http://www.abarth-forum.de/modelle/gran ... dex11.html

Useampi on kirjoittanut saksalaisilla foorumeilla että alkuperäisellä laakerilla (vastaava uusi) pari shimmiä pois. Tuntuu kuitenkin suurelta määrältä... olisko siis oikeasti 0,2 mm liikaa. Jotenkin tulis mieleen, että 1 shimmi pois.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tässä jotain lisää:

Hackelige Schaltung:
Es ist schon ein Unterschied zu merken, wenn sich das Getriebe mal komplett eingeschliffen hat, ca. nach 2000km sollte es besser werden.
technischer Hintergrund zu den Thema ist, dass die 2 Getriebehaubtwellen ja ausgemessen werden bei der Montage und mit "Beilagscheiben" auf eine Vorspannung im Getriebegehäuse von je 185 k9 gebracht werden, um auch auf dauer Spielfrei zu bleiben, wenn dieser Druck mal nachlässt wird auch die Schaltbarkeit besser.

Getriebeübersetzungen:
Für den Typ E1, also Corsa OPC können theoretisch alle M32 Übersetzungen eingesetzt werden, jedoch wird man mit den z.B 1,9 Diesel 150 PS Übersetzungen nicht glücklich, da diese noch um die Spur kürzer Übersetzt sind.

Aber ACHTUNG: jede Werkstatt und jeder Privatmann sollte ja die Finger vom M32 lassen, das es, wenn es mal Aufgeschraubt wird (um z.b. Gangräder zu tauschen), nur durch eine neuerliche Vermessung und Korrektur der "Beilagscheiben" wieder voll Funktionstüchtig wird.

Kenenkään yksityishenkilön tai pajan ei pitäisi M32 - laatikkoon koskea. Kun laatikko avataan, voi sen saada toimivaksi vain uudella mittauksella ja oikealla shimmien määrällä´.

als INFO: Zu den Beilagscheiben die individuell bei jeder Welle vermessen und beigelegt werden gibt es in Summe 29K lassen, mit einer jeweiligen Abstufung von nur 0,05mm, also als Privater oder normale Werkstatt ist es fast unmöglich wieder die richtige Vorspannung zu erreichen....leider

Tämän ymmärrän seuraavasti: Shimmeistä , jotka mitataan yksilöllisesti jokaiselle akselille ja shimmataan on olemassa summa (arvo) 29K (pitäytyä summassa 29K)
Shimmien paksuus ilmeisesti 0,05 mm. Tästä syystä yksityishenkilön tai pajan on likimain mahdotonta saavuttaa oikeaa laakerin esijännitystä.

Ausgleichsgetriebe tauschen:
Das Ausgleichsgetriebe ist zwar auch mit "Beilagscheiben" zusammengebaut, jedoch gibt es nur 4 Klassen, die sich auch nicht viel Unterscheiden, wenn man also ein sperrdifferential einbauen will, sollte das auch ohne neuerliche Vermessung und Bestückung der "Beilagscheiben" wieder OK Funktionieren...

Laakerin esijännityksen ohje:
http://www.killers4hire.com/files/mazda ... 29M08.html

Virallista Opel - varaosasarjaa ei ole. Opel on käyttänyt vaihteistoissa eri valmistajien laakereita ; Timken; Luk, jne.
Huolto-ohjelmistossa ei ole vaihteiston kuoren kiristysmomentteja (kenties tarkoituksellisesti??).
On syytä tarkistaa myös se vaihteiston päätykuoressa oleva laakerikuppi.

Kannattaa toki kokeilla googlen kääntäjää noihin... vaikka saksasta englanniksi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Ok, kiitosta paljon. Pyöräytin tuon kääntäjän läpi, kun saksa on englantiin verrattuna mulle ihan hebreaa.
Keskeisimmät seikat vissiin tuli esille.
Ei siis tätä taustaa vasten maailman ihme, jos joissakin tapauksissa korjaukset ovat tuoneet hyvin lyhytaikaista apua ja laakerit vioittuneet uudelleen.
Näköjään pakko toimia paljolti mutu-pohjalta ja elätellä toiveita, ettei kovin pahasti menisi pieleen.
Jos ja kun liika esikiristys näyttäisi olevan tärkeä/tärkein syy vaurion syntyyn, sitä shimmien määräähän on maalaisjärjellä ajatellen pakko vähentää.
Mutta hyvin varovasti, jos on jo päätylohkon laakeripesässä hieman kulumaa ja tiivisteliimakin sitä päittäisvälystä lisää.
Yksi hankaluus voi olla vioittuneen ja uuden laakerin vertailumittaus, onko niiden korkeudessa eroa havaittavissa? Luulisi, että loppuunkuluneen laakerin korkeudesta myös on lähtenyt jonkun verran pois vaikka säteissuunnassa klappi onkin huomattavampi. Jos kävisi niin onnellisesti, että siellä olisi Timkenin laakeri samalla numerolla, silloin kai voisi olettaa että dimensiot vastaavat toisiaan? Jos tuota mahdollista korkeuseroa laakereissa ei ilmenisi, voisi tosiaan koettaa raapaista sieltä ehkä 2 kpl 0,05 mm:n shimmejä veks ja sen jälkeen toivoa parasta.
Mahdollisimman ohut tiiviste ja tuommoisille pulteille summamutikassa 70-90 Nm, niin eiköhän se kasassa pysy jonkun aikaa. Tai sitten ei.

Varmaan jotkut kekseliäät pyörittäisivät narua ja punnuksen vetoakselin ympäri tai jotain vastaavaa, mitatakseen millä momentilla sisuskalut pyörii tai ei pyöri.

Tuo tasauspyörästön laakerien säätäminen nähtävästi vielä kertaluokkaa vaativampi homma, jos sellaiseen olisi pakko ryhtyä.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä. Tuo saattaa olla jonkun tehtaan edustajan tai vaihteistokorjauspajan kirjoittama "pelottelu" . HAS - antriebstechnik antaa esim. 2 vuoden takuun korjaamilleen M32 - laatikoille. Saksassa on tarjolla useampi vaihteistopaja, jotka noita korjaa. Kaikki korostavat sitä oikeaa laakerin esijännitystä.
Pelkällä laakerinvaihdolla saattaa sen 5000 km toimia ongelmitta tai kenties pidempäänkin. Tuossa vaihteistossa ei ilmeisesti ole erillistä irrotettavaa laakerikuppia... joka sitten naputetaan paikalleen, kun vaihteiton kuori on kasassa... tällöinhän siitä reiästä olisi voinut momenttiavaimella saada jonkinlaisen esijännitysmomentin. Siinä kuoressa on laakeria varten erillinen rengas, jota vasten ne rullat tulevat. Sen pitää olla todella lujasti kiinni. Jos se on irronnut, niin saattaa olla se päätykuori entinen.
Noissahan on shimmattu se päätylaakerin sisäkehä. Se ei siinä akselilla liiku... jos liikkuu, niin hyvin vähän. Näin ollen periaatteessa etäisyyden kiinteästä pisteestä siihen päätylaakerin sisäkehään voi mitata. Tosin sellainen mittalaite, joka mittaa 0,01 mm tarkkuudella saattaa olla tosi kallis.
Työntömitta on tuohon hommaan periaatteessa liian epätarkka. Jos saat jostain mikrometrin lainaksi, niin mittaa shimmien paksuus. Jos ovat todellakin vain 0,05 mm paksuja, niin silloin se 2 shimmin poistaminen saattais olla se juttu. Jos työn tekee itse, niin menetettävänä tuossa on aikaa + se laakerin hinta (40 euroa ??)
Tuossa video sen kuoren päädyn laakeripesän renkaan irtonaisuudesta: http://www.youtube.com/watch?v=WFn8_Mi4c6c

Luonnollisesti kannattaa verrata vanhan laakerin ja uuden laakerin mittoja... vaan edelleen mittalaitteena pitäisi olla mikrometri. Työntömitalla voi saada karkean mittaustuloksen.
Jos tosiaan ei ole mitattavissa olevaa eroa laakereiden mitoissa, niin silloin tosiaan ne 2 kpl 0,05 mm shimmejä pois ja kädet ristiin.

Kannattaa sitten mahdollisuuksien mukaan tehdä vaikkapa kuvallinen ohje tuosta päätylaakerin vaihdosta.

Tasauspyörästöjäkin noista M32 - laatikoista on mennyt. Tuon selostuksen mukaan sen korjaaminen on itseasiassa helpompaa. Jos sinne laittaa lukkoperän, niin pitäisi mennä ilman mitään mittauksia ja shimmejä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa linkissä Has-antriebstechnikin selostus laatikon hajoamisesta ja sen korjauksesta.
http://www.has-antriebstechnik.de/shop/ ... h=Getriebe

Sen mukaan siellä on 22 kpl shimmejä / laakeri (??) , jotka sitten mitataan erikoistyökalulla. Pelkkä laakeri vaihdettaessa , on todennäköistä, ettei se kestä. Pitää siis saada se laakerin esijännitys oikeaksi.
Lisäksi sen kopan kannen öljykanavat (mitkä kanavat ?? , kuvassa ei ainakaan näy) ovat liian ahtaat. Joissakin tietyissä tilanteissa tämä johtaa sitten laakerin öljynpuutteeseen ja laakerin hajoamiseen. Has poraa kanavat suuremmiksi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Fine, vahingossakaan ei paljastu miten se oikea esikiristys lopulta saavutetaan...
Mitataan erikoistyökalulla, mutta mitä sitten? Selvä tietysti, että kyseessä on heidän liikesalaisuutensa, eivätkä voi kaikkea paljastaa menettämättä bisneksiään.
Ei aivan halpa hinta, 1200 eur laakerinvaihdosta, ymmärsin että irralliseen laatikkoon? Takuutyöstä tietysti joutuu pulittamaan.
Pitää nyt katsoa josko öljykanavia näkyisi ja rassata mahdolliset töhkät pois sieltä.
Parit shimmit pois ja luja usko siihen, että kestäisi kunnes kytkinremppa joskus tulevaisuudessa edessä?
Jos sais siihen mennessä säästöpossuun killinkejä tehdaskunnostettua laatikkoa varten.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Niinpä. Niissä vaihteistoissa, joissa se laakerikansi naputetaan kasauksen jälkeen siihen koloon paikalleen, pystyy laakerikannen poissaollessa mittaamaan sen akselin vääntömomentin. Erikoistyökalu vois olla vaikka reiällinen vaihteiston päätykoppa ja momenttiavain.
Varmaan eivät paljasta miten tekevät ja mittaavat... eikä kukaan muukaan.
Irralliseen laatikkoon vaihtavat... on noita halvempiakin, mutta saako sitten halvalla hyvää.
Jeps... kannattaa ne öljykanavat katsoa ja puhdistaa. Sitten varuiks mittaat uuden ja vanhan laakerin. Jos ei ole mitään eroa, niin pari shimmiä pois ja kasaan. Eipä tuossa oikein muuta tehdä voi... lopputulos oletettvasti parempi kuin pelkkä laakerinvaihto.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Tämmöisen metallilirpakkeen (GM 55578892) on joku lisännyt kopan pohjalle öljyjen ohjailuun...

"there is also a new addition the the gearbox housing, it is a small sheet of metal that seems to act as a channel for the oil."
#1 Asennettuna -> http://farm9.staticflickr.com/8203/8229 ... 1c12_z.jpg
#2 Itse osa -> http://farm9.staticflickr.com/8061/8229 ... d079_z.jpg
#3 Asennuskohta ilman osaa -> http://farm9.staticflickr.com/8338/8229 ... 3092_z.jpg

"funny that this little sheet of metal is tunneling oil to the problem bearing?? ( i thought vauxhall didnt know there was a problem?)"

Lähde:
Viestissä: brobbo 29th November 2012, 04:48 PM
ketjussa: http://www.vxronline.co.uk/forum/archiv ... b10d74d885
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuo metallilirpake on varmaan se tehtaan ensimmäinen parannus laatikkoon. Muistan lukeneeni voitelun parantamisesta.
Metkan näköinen kappale.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Uusi Timkenin laakeri saapui ja vein auton verstaalle laitettavaksi, kun omassa tallissa nihkeät tilat ja välineet.
Laatikko on nyt avattu ja sivuakselin laakeri oli kuin olikin ihan "sohlo". Muita vaurioita mm. hammaspyörissä ei toistaiseksi havaittu...
Verstaalta soitettiin, ettei laakerin ja kuutosen hammaspyörän välissä ollut yhtään shimmiä!
Onkohan ne shimmit sittenkin laakeripesään tulevan ulkokoolin ja kopan välissä ikäänkuin viimeisenä sillä akselilla, kuten tuosta räjäytyskuvasta saattaisi päätellä? ->
L0012392 "Location of components – lower main shaft assembly": http://www.diagnostics.org.uk/common-fa ... -cdti-vxr/

Toistaiseksi shimmit siis kokonaan hukassa?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Eipäs tullut katsottua aiemmin kunnolla tuota räjäytyskuvaa. Katsoin vain videon eri laatikon kasauksesta ja shimmien laitosta.
Räjäytyskuvan mukaan shimmit ovat viimeisenä siellä akselilla eli sen ulkokoolin / laakeripesän ja vaihteistokopan välissä.
Kannattaa hetimiten soitella pajalle ja pyytää etsimään sieltä laakeripesän ja kopan välistä... se pesähän on vain sellainen kartiorengas.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Jeps, kiitti, siltähän tuo tosiaan näyttää.
Jossain kuvassa näin ulosvetäjän, jossa oli hyvin ohuet ulkopuoliset kynnet, joilla kiskaisivat sen ulkokoolin veks sieltä pesästä.
Nyt en tietenkään enää löydä sitä kuvaa/videota missä se vetäjän malli oli nähtävillä.
Saapas nähdä onko verstaalla valmiiksi sopivaa ulosvetäjää tai mistä sellainen sopiva työkalu tai konsti keksitään?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Siltä tosiaan kuvan perusteella näyttää.
On olemassa sellaisia ulosvetäjiä , joiden kynnet saa käännettyä. Työkalukaupasta niitä löytyy.
Sehän on oikeastaan verstaan murhe löytää se työkalu. Se laakeripesä on melkoisen tiukassa... tai ainakin sen pitää olla tiukassa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Robertx kirjoitti:Sehän on oikeastaan verstaan murhe löytää se työkalu.
Kyllähän se muuttuu työn tilaajan murheeksi hyvin äkkiä jos verstas ei saa työtä tehtyä kun ei ole työkaluja.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Vastaa Viestiin