Z16XEP öljynkulutus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Asterix1.6H
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2012, 09:34

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Asterix1.6H »

Pjooh eilen ajelin täältä Turusta Saloon ja takaisin 110km ja öljyä meni 5 desiä. Pohja putsattiin sitä ennen ja ihan rutikuiva se oli ajon jälkeenkin. Ei vuoda ainakaan ulos mistään tiivisteen välistä, se on nyt selvä.

Seuraavaksi edullisuusjärjestyksessä varmaan olisi 1) Huohotinputken tarkastus 2) Venttiilinvarren tiivisteet 3) Männänrenkaat/täysremppa.

Pitää tämä kaveri nyt saada kuntoon, eikä vaan jättää oman onnensa nojaan. Ei sekään ole minua koskaan tien päälle jättänyt =) Maksaa sitte mitä maksaa.
Asterix1.6H
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2012, 09:34

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Asterix1.6H »

Sain tulevaksi keskiviikoksi ajan huoltoon, jossa pitäisi selvittää mikä autoa vaivaa. Tässä lueskelin muita samaa moottorimallia riivaavia ongelmia tältä foorumilta ja totesin, että http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=221252 tässä on jollain varmaan ollut tasan sama vaiva, kuin minun autossani on nyt, sillä minunkin autosta kuuluu kummallinen vihellys rauhallisesti kiihdyttäessä.

Vaihtoehto1:

Syy: Murtunut paineilmakalvo venttiilikoneiston kannen sisällä.
Tuotanto: Parannetut osat on otettu tuotannossa käyttöön alkaen moottorinumerosta 20MV7706 (13. lokakuuta 2008).
Apuohje:
Jos asiakas valittaa asiasta, irrota öljyn mittatikku tai
öljyntäyttökorkki. Jos viheltävä ääni katoaa, vaihda
venttiilikoneiston kansi.

Vaihtoehto 2:

Syy: Viheltävän äänen aiheuttaa kampikammion tuuletuksen aukon ohi virtaava ilma kaasuläpän ollessa hieman auki.
Tuotanto: Muutetut kaasuläpän osat on otettu tuotannossa käyttöön moottorinumerosta Z16XEP 20HP5955 alkaen.
Apuohje:
Jos asiakas reklamoi, vaihda kaasuläppäkotelo huolto-ohjeiden
asiakirjan "Kaasuläppämoduulin vaihto" mukaisesti. Käytä uutta
tiivistettä.

=> Voiko tämä vihellys kiihdytyksessä liittyä myös tähän suureen öljynkulutukseen? Voiko jompikumpi näistä ylläolevista vioista johtaa myös suureen öljynkulutukseen vihellyksen lisäksi?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuon ensimmäisen testasit jo aiemmin... ääni ei muuttunut öljytikku nostamalla. Ensimmäinen voi vaikuttaa öljynkulutukseen.
Jälkimmäinen ei vaikuta öljynkulutukseen
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
smokehead
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 02 Marras 2009, 12:59
Paikkakunta: Tampere

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja smokehead »

Kyllä itsekin komppaan tuossa kanssafoorumilaisia, että seuraavaksi puristuspainemittaus tai mieluummin se ohivuotomittaus. Itse tekisin niin, että ostaisin biltemasta tai motonetista puristuspainemittarin (n.20e, hyvä olla olemassa), mittaisin sillä puristuspaineet ja kattoisin minkä näköiset tulpat (kuinka karstaiset) siellä on. Jos ei vieläkään ihmeellistä näy/löydy niin sitten ohivuotomittaukseen.
Vectra B -96 x20xev
Kadett E -91 c16nz (ex)
Jumitzu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2401
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 19:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Jumitzu »

voisun kyllä veikata että männänrenkaat kuluneet.. ainaki tojotis ollu samaa vikaa ja aiheuttani rajuja öljyn kulutuksia..
Astra H 07 Caravan Opc Line -->http://www.minunauto.com/auto/30283
Asterix1.6H
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2012, 09:34

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Asterix1.6H »

Tänään ihmeteltiin autoa ihan oikealla korjaamolla, mutta aika laihoin tuloksin. Ei se huohottanut heidänkään mielestä öljytikun putkesta, eikä pakokaasun seassa ollut silmin havaittavaa sinistä savua, vaikka kylmänä moottoria kaasutteli. Ilmeisesti jos vikaa olisi suojakumeissa, tai männänrenkaissa, niin sinistä savua pitäisi pukata piipusta ulos kylmällä koneella, ennen kuin katalysaattori lämpiää.

Päädyttiin sitten vaan vaihtamaan öljyt ESP:hen, kun itse olin käyttänyt tuota tarjoustalon pullarasvaa (Teboil Gold), mikä nyt ilmeisesti ei ole juuri astran öljymieltymyksiin yhtenevää. Jos sitten viskositeettiluokkien parannus jotenkin poistaisi ongelman, saapa nähdä.

Nyt sitten ajelen 1000km ja katon paljonko öljyä häviää, jos häviää.
Avatar
smokehead
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 02 Marras 2009, 12:59
Paikkakunta: Tampere

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja smokehead »

Mielenkiintoinen testi, täytyy myöntää.

Jos itse esson baarissa pitäisi veikata, niin sanoisin että öljynkulutus vaan lisääntyy entisestään tuolla öljyllä, mutta eihän näistä tiedä...toivottavasti korjautuisi.
Vectra B -96 x20xev
Kadett E -91 c16nz (ex)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Katalysaattori suodattaa aika paljon sitä sinistä savua... kaiketi tuossakin on 2 kattia ja se ensimmäinen lämpenee nopeasti.
Öljymerkillä ja viskositeetilla saattaa olla merkitystä... ainakin näin on Z22SE - koneessa. Siinä ilmeisesti paras öljy (vähiten öljynkulutusta) on GM:n Dexos 2.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
EPOPEL
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Elo 2011, 14:17

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja EPOPEL »

Täällä samanlainen Astra (-05) ja mittarissa nyt 129 tkm. Öljynä ollut viimeiset 50 tkm Mobil:in New Life 0W-40 ja kertaakaan en ole öljyä lisännyt öljynvaihtovälin aikana (15 tkm). Öljyä katoaa ehkä muutama desi tuolla välillä. Mielenkiintoinen ongelma kyllä Asterix1:llä...
Mikaki
OCF Member 2015
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Nousiainen

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Mikaki »

Itsellä on samanmoinen 2005 Astra, ajettuna nyt noin 173 tkm ja siinä oli vastaavanlainen ongelma. Ja näin siinä kävi...
Eli auto sytytti päästönhallinan merkkivalon ensimmäisen kerran jo matkalla autoliikkeestä kotiin ajaessa kun kaupat oli tehty. Koeajolla ei valo syttynyt mutta lievää satunnaista nykimistä huomasin. Auto takaisin liikkeeseen ja vikaa etsimään.
Ekalla kerralla vain vikakoodit nollattiin ja auto takas ajoon. Meni ihan ok vajaan viikonlopun. Auto taas liikkeeseen tutkittavaksi.
Toisella kerralla olivat vaihtaneet tulpat ja sytytyskasetin, koska näistä oli taas koodia ilmoittanut. Tämän jälkeen meni ihan ok jo viikon ja taas valo syttyi loistamaan. Jälleen auto liikkeeseen tutkittavaksi.
Kolmanella kerralla olivat vaihtaneet kolmos sylinterin polttoainesuuttimen josta oli koodi hälyttänyt. Jälleen auto takas ajoon mutta ei taaskaan päässy pitkälti kun merkkivalo ilmaantui ilokseni mittaristoon, nyt jo vilkkuen kun vähäänkään syvempääm painoi kaasupoljinta. No sitten rupes jo pikkusen hermoa kiristämään kun taasen autoa sen myyneeseen liikkeeseen vein. Tässä kohtaa olin kerennyt sitten autolla sen verran rullailemaan että pystyin kertomaan noin 1.5 litran öljynkulutuksesta alle tuhannella kilometrillä. Ei siis kuitenkaan tuota luokkaa kuin Asterixilla.
Auton myynyt liike ei ole ooppelin huolto- ja myyntiorganisaatioon kuuluvaa mallia. No siellä sitten pähkivät herrat että mitä tehrään. Päätös oli että auto merkkihuoltoon diagnosoitavaksi ja sitten kattellaan.
Niinpä auto sitten vietiin merkkiliikkeeseen jossa heti alkuun osattiin kertoa suurimmaksi vikakoodien lähteeksi tukkeutunut EGR-kanavisto sekä viallinen EGR-venttiili. Mutta totesivat myös öljynkulutuksen olevan liian suurta eli ei valmistajan sallimissa rajoissa. Sitten vaan myyjältä lupa remonttiin ja konetta auki. Kannessa ei vikaa ollut vaan männänrenkaissa jotka olivat jumissa ja näin ollen päästivät ihan huolella ohipuhallusta. Männänrenkaiden, sekä tietysti muiden remonttiin tarvittavien osien uusimisen jälkeen olen nyt ajellut noin 7 tkm eikä ole öljyä kulunut tai mitään vikakoodeja poltellut.
Näin tämän yksilön kohdalla. Tällä kertaa oli onnea että auto tuli ostettua liikkeestä ja että liike suostui korjaamaan sekä kustantamaan vian korjauksen.
Opel Insignia -10, 2.0 CDTI
Opel Vectra -06, 1.9 CDTI
Opel Corsa -01, 1.2
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Jos männänrenkaat ovat jumissa niin Asterixin kannattaisi ehkä kokeilla Forte moottorikäsittelyä.
Avatar
smokehead
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 02 Marras 2009, 12:59
Paikkakunta: Tampere

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja smokehead »

ja siellä ohivuotomittauksessahan nuo näkyisi heti.
Vectra B -96 x20xev
Kadett E -91 c16nz (ex)
Asterix1.6H
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2012, 09:34

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Asterix1.6H »

Kiitos jälleen vastauksista :thumbsup:

Nyt ensin tosiaan olisi tarkoitus ajaa tämä 1000km testi ESP öljyllä. Voi tosin olla, että testi pitää lopettaa kesken reilusti ennen, kun öljy loppuu, mutta sittenpähän nähdään. Sen jälkeen sitten ohivuototestit ja muut. Tuo Forte -kemikaalikylpy kuullostaa kyllä edulliselta vaihtoehdolta kokeilla sekin, jos toinen vaihtoehto on moottorin purkaminen 5kg palasiin. Harmi että on juuri pistetty uudet 100e öljyt sisään.

Tämän auton ostin Raision Vehosta 2010 ja siinä oli myös alusta alkaen ongelmaa päästövalon vilkkumisen myötä. Se syttyi myös suurinpiirtein kotimatkalla kaupasta lähdettyäni. Veho antoi tälle nuorelle ja vähän ajetulle autolle 1 vuoden "Veho takuun", missä myyjän sanoin "Jos tulee jotain ongelmia, niin soita vaan tähän numeroon niin korjataan". No soitin numeroon, mutta siellä ei vastannut sama iloinen ja kaverillinen myyjä, vaan joku toinen äijä, joka oli sitä mieltä että vika tuskin kuuluu heidän takuun piiriin. Käskivät vaihtamaan E10 -> 98 ja ongelma korjaantuu. Tai ainakin olisi syytä odottaa se vuosi, jotta takuu menee umpeen. Vikavalon kävin itse lukemassa ja nollaamassa huoltamolla, vika oli liian rikkaasta seoksesta. No sitten meni noin 1kk ja valo syttyi taas palamaan. Taas soitto Vehoon ja jälleen siellä vastattiin, että minun pitää ensin selvittää mikä vika autossa on ja sitten vasta he päättävät, kuuluuko korjaus takuun piiriin. Kaikki toimenpiteet pitää tehdä Turun Metro-Autossa, joka on lähes maailman kallein autokorjaamo. Vein sitten auton sinne ja he totesivat, että EGR-kanavat ovat tukossa, mutta eivät osaa sanoa onko itse egr-venttiilissäkin jotain vikaa. Vehon takuu -lapussa lukee, että veho takuu ei koske sitä,tätä,tota eikä "puhdistuksia", joka tämä egr-kanavien tukkeutuminen nyt sitten heidän mielestään oli.

Piti maksaa koko lysti itse, vaikka ostin auton autoliikkeestä ja siinä oli heti vika. Se siitä vuoden takuusta. Ihan yhtä tyhjän kanssa. Vaikka lentäisi motarilla mäntä konepellin läpi taivaalle, niin sekin oli varmaan vain kulunut tai likaantunut, jonka vuoksi korjaus ei kuulu takuun piiriin.

Älkää ostako Vehosta autoa, tai älkää ainakaan luulko "Vuoden takuun" tarkoittavan, että ostamassanne autossa olisi oikeasti joku valmistajan takuuta vastaava turva voimassa.

Tämmöistä se autoilu on :D
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Asterix1.6H kirjoitti:Vehon takuu -lapussa lukee, että veho takuu ei koske sitä,tätä,tota
Takuulla ei voi rajata kuluttajan oikeuksia, eli takuu on liikkeen tarjoama lisäetu. Takuun ehdot ei siis voi olla heikommat kuin mitä laki takaa asiakkaalle, tai jos on, niin niillä voi vapaasti pyyhkiä perseensä kun eivät ole laillisesti päteviä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Asterix1.6H
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Heinä 2012, 09:34

Re: AstraH syö öljyä ja paljon

Viesti Kirjoittaja Asterix1.6H »

Joo, noinhan se menee.

Vehon tapauksessa kyse oli vaan vian laadusta ja suomenkielen taipumisesta. Onko noesta tukkeentunut egr-venttiili rikki, vai likainen ja kaipaa puhdistusta? Jos se on rikki se kuuluu takuuseen, mutta jos se on likainen/ tarvitsee vain puhdistaa, niin se ei kuulu takuuseen, koska takuu ei koske "puhdistuksia", ei varmaan se kuluttajansuojalain versiokaan. Toki on loogista, ettei takuu voi koskea kuluvia osia, tai käyttäjän omista huolimattomuuksista aiheutuneita likaantumisia, kuten vaikka valoumpioiden kuraantuminen sisältä, kun suojakorkit ovat olleet huonosti paikoillaan polttimonvaihdon jälkeen.

Harmi vaan, että noiden likaantumisten ja puhdistustarpeiden piikkiin voi autoliike halutessaan pistää miljoona oikeaa vikaa ja monellako yksityishenkilöllä riittää sitten iloa (ja mahdollisesti rahaa) lähteä mihinkään oikeushommiin autoliikettä vastaan 400e korjauslaskun tähden.. :-?
Vastaa Viestiin